Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-10 16:37

Dit krijg ik regelmatig te horen.
Misschien is dat gewoon beleefdheid om te proberen mij niet voor het hoofd te stoten en in mijn gezicht te zeggen dat ze mijn paard ook lelijk vinden. Toch krijg ik veel (oprechte) complimenten over haar, ook van mensen die verder niks met oosterse paarden hebben. "Niet mijn type" wordt overigens wel gezegd, maar zo zijn er genoeg paardenrassen die dan weer niet míjn type zijn. Voor elk wat wils, nietwaar?

Vaak wordt ter uitleg het volgende gezegd:
1. De jouwe heeft een mooi kleurtje.
2. De jouwe heeft een fijne uitstraling.
3. De jouwe is niet zo extreem iel/raar gebouwd.
4. De jouwe heeft wél een mooi hoofd. :o?

Ter verduidelijking: het gaat hier om een Akhal-Teke.
En vaak is dan de conclusie dat die van mij niet zo extreem rastypisch zou zijn, niet zo'n windhond.
Dat terwijl ik een zeer rastypische merrie heb. Ze is echter van een middentype (uit een bloedlijn van massief type). Velen kennen alleen het stereotype windhondpaard. Dat is dus slechts 1 van tenminste drie hoofdtypes!
Of zijn ze gewoon bijna allemaal lelijk en zie ik het zelf niet?
En dan vraag ik me af... is de bouw, uitstraling en het hoofd van een 'echte' dan lelijk? Of hebben veel mensen een volkomen verkeerd beeld van het ras, en wordt alleen het windhondtype aangezien voor een Akhal-Teke en de massievere verward met warmbloeden? Dat vermoeden heb ik dus. Of dat terecht is of niet. Correct me if I'm wrong. :Y)

En dus moet me toch iets van het hart. :D :Y)
Een aantal bokkers en paardenliefhebbers vindt de Akhal-Teke dus een lelijk paardenras of denkt dat ze breekbaar zijn.
Anderen vinden ze juist wel mooi, of alleen mooi vanwege hun bijzondere kleuren.

Gouden palomino: http://farm5.static.flickr.com/4020/464 ... af0c_m.jpg
Goudvalk: http://farm4.static.flickr.com/3344/367 ... b12a_m.jpg

Dan bestaan er nog allerlei negatieve reputaties en associaties of gewoonweg onwaarheden, vaak niet eens gebaseerd op eigen ervaringen of op ervaring met volbloed AT of meer dan een handjevol exemplaren. Die ene gek/lelijkerd is toch geen graadmeter?

Ik noem een paar vooroordelen:
De Akhal-Teke is dun en schraal en breekt in tweeën als je er met je ietwat forsere kont op gaat zitten.
De Akhal-Teke is iel.
De Akhal-Teke is moeilijk, koppig, opstandig, vul maar in.
De Akhal-Teke is peperduur.
De Akhal-Teke is niet geschikt voor dressuur, springen, vul maar in.
De Arabier is beter geschikt voor endurance dan de Akhal-Teke want die zie je bijna niet en de hele top bestaat uit AV en niet uit AT.

Als echte liefhebber stoor ik me daar toch wel een beetje aan. Het is zoiets als de sprookjes die de ronde doen over Arabische Volbloeden, die vaak ook nog eens in stand worden gehouden door liefhebbers. (Bijvoorbeeld dat een Arabier een dish moet hebben omdat het anders geen Arabier is).
En bij de Akhal-Teke is dat net zo.

Dus voor wie het interesseert ga ik de verhalen die de ronde doen eens kritisch na. :) :)


"De Akhal-Teke is lelijk."
Dat is natuurlijk een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten. Gelukkig zijn er genoeg paardenrassen op de wereld en daarmee voor elk wat wils. Ga ik dus niet tegenspreken.


"De Akhal-Teke is iel/mager/dun/heeft een lange, enge pierennek/vul maar in."
Het bekendste type is de zogenaamde "toi at". Heeft niks met speelgoed te maken en is in de volksmond bekend als het "(haze)windhond type". Letterlijk staat toi at voor renpaard. Ja, die zijn dun te noemen.
Bijvoorbeeld: http://www.stavropol-teke.com/web/stavr ... 4400371F3D
(Kijk ook gerust eens op die site om te zien wat er alleen al op deze stoeterij voor verschillends rondloopt).
De onderste foto toont hem in renconditie, de bovenste twee in reguliere dekhengst conditie. Nu kun je hem met alle liefde lelijk vinden, maar hou eens op te denken dat alle Akhal-Teke er zo dun uit zouden zien of moeten zien. Een volwassen dekhengst die eruit ziet als op de onderste foto is gewoon ondervoed. De stereotype beelden van een windhondpaard die velen voor de geest zullen halen zijn vaak 2 of driejarigen in renconditie. Ooit een twenter Engels Volbloed of Arabier in renconditie gezien? Juist ja.

Daar moet ik wél de kanttekening bij plaatsen dat er ook een windhond showtype is. Die worden er dus juist op gefokt. Maar een showpaard is wat anders dan een werkpaard. Showfok bestaat binnen diverse paardenrassen. Denk alleen al eens aan de Quarter halterklasse.

Er bestaan ruwweg drie types binnen de oorspronkelijke AT: de toi at (racetype/windhond type), de alaman at (oorlogstype/massief type) en een type dat tussen beide in zit (medium dus). Daarbinnen zijn nog variaties te zien naar gelang geografie: bergtype, steppetype en woestijntype.

De toi heb ik net al laten zien.
Dan nu het massieve type.
Let wel dat het hier dus niet zozeer om een zwaar gebouwd paard gaat, maar om een in het geheel wat massievere bouw, voor andere doeleinden maar nog altijd een absoluut woestijn/steppepaard.
De conformatie en bouw van deze paarden is uiteenlopend, maar massiever en met een bepaald oorspronkelijk gebruiksdoel voor ogen. Denk daarbij dus aan rooftochten te paard (met gewichten tot 150 kg door ruige zoutwoestijn) maar ook aan jacht waarbij ze niet alleen een ruiter maar ook een luipaard op de rug droegen. Er werd onder meer jacht gemaakt op tijgers en leeuwen.

Voorbeeld van het massieve type:
Merv http://www.kleinpferde-und-spezialpferd ... amp_II.jpg
http://www.kleinpferde-und-spezialpferd ... kkiner.jpg
Lange, dunne pierennek, toch?

Nog aantal massief type (om te tonen hoe uiteenlopend ze kunnen zijn):

Lijnstichter Dor Bairam http://farm4.static.flickr.com/3061/283 ... f3e33b.jpg
Lijnstichter Kir Sakar http://farm4.static.flickr.com/3205/283 ... b53434.jpg
Lijnstichter Ak Sakal http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... z9UALeymI=
Lijnstichter Arab http://farm4.static.flickr.com/3255/283 ... fa8719.jpg (let wel: de hengst was hier al over de 20!)
Diens zoon Absent http://farm4.static.flickr.com/3223/283 ... ae7455.jpg
Tillya Kush (van lijnstichter Toporbai, waar geen foto's van zijn) http://www.hevosmaailma.net/Sivuston_va ... porbai.jpg


Dan is er ook nog een medium type en differentiatie tussen berg-, steppe- en woestijntype. Maar dan wijd ik misschien wat teveel uit.


"De Akhal-Teke breekt in twee als ik erop ga zitten."
Dat is een vooroordeel dat moeilijk te doorbreken is. Ze hebben over het algemeen een lange rug, en sommige exemplaren hebben een zwakke rug, waarbij kissing spines een groeiend probleem is met name binnen de showfok. Maar er bestaat meer dan alleen de showfok; er is sportpaardenfok, racefok, lukraak-ikdenkdatikweetwatikdoe-gokfok en er is traditionele fokkerij.
Kortom: zoals binnen elk ras zijn er goede en minder goede exemplaren en fokkers.
Traditioneel werd de meeste waarde gehecht aan de echte alaman at hengsten; oorlogspaarden.
Tot hun zevende werden AT alleen ingezet voor korte ritten en traditionele races (15-40 kilometer over ruig terrein galopperen) afhankelijk van hun leeftijd. Vanaf 6 maanden werden ze gespeend en ingereden (door kinderen). Hun eerste races liepen ze als ze 1 of 2 jaar oud waren.
Vanaf hun 7e of 8e werden de potentiele oorlogspaarden onderworpen aan een stricte, keiharde training die er in het kort ongeveer zo uitzag:

(NIET VOOR TERE ZIELTJES!)

Ze kozen een potentiële alaman at (oorlogspaard) uit, en volgens sommige overleveringen gingen vier op de tien paarden tijdens deze trainingen dood. Dier moest minimaal 7 of 8 zijn (AT zijn laat-rijp) en hierop golden géén uitzonderingen. Eerst werden ze beladen met zakken zand van het gewicht van een gewone ruiter, 8 dagen lang elke dag meer gewicht tot uiteindelijk ongeveer 140/150 kg. Gedurende deze 8 dagen kreeg het paard steeds minder voedsel en water en moest hij elke dag ongeveer 10 kilometer draven.
Daarna volgden acht dagen waarbij het gewicht weer afnam, maar het voedselrantsoen nog steeds kleiner werd tot de zandzak leeg was, waarna hij twee a drie dagen geen voedsel kreeg.
Rond de 19e dag werd het paard aan het werk gezet tot hij bezweet was, waarna emmers en emmers ijskoud water over het paard werden gegoten tot hij helemaal doorweekt was. Dan werd hij kletsnat aan een touw vastgebonden (deze nomaden gebruikten geen hekken) op de open steppe (overdag 40 graden, 's nachts vorst), waar hij een beetje eten kreeg en elke dag weer wat meer eten en meer touw (= meer grazen). Weer acht dagen later werden ze weer los gelaten in de kudde. Een paard dat dit aankan is bepaald geen doetje en breekt echt niet in tweeën als je met je 'dikke' westerse kont erop gaat zitten (is dat meer dan 150 kg??). Máár, een Akhal-Teke SHOW paard is weer een heel ander verhaal dan de oorspronkelijke nomadenpaarden.
Waarom deden de nomaden hun paarden dit aan? Omdat ze er zeker van moesten zijn dat een paard een rooftocht aankon en niet midden in de zoutwoestijn neer zou ploffen, met of zonder buit. Want daar sta je dan als ruiter. Dan ben je zelf ook ten dode opgeschreven.

Word een beetje moe van het waanbeeld van iele, slappe paarden die doorzakken als je erop zou gaan zitten. Dat is dus echt een misvatting. Tijdens rooftochten kregen de paarden ook maar een handjevol eten (meestal bollen schapenvet met wat kippenvlees, ei, luzerne en gerst erdoor) en om de dag water. Het gaat hier om een hard klimaat, een van de hardste ter wereld van zoutwoestijn, halfwoestijn en steppe waar alleen water te krijgen is bij oases en slechts 2 a 3 maanden per jaar voldoende gras te vinden is.
Onze vette weides zijn eerder te veel voor een AT.
Dit type Oosterse paarden is eenmaal anders gebouwd dan veel Westerse paardenrassen. Net als bij de Arabische Volbloed is er binnen de Akhal-Teke als ras de nodige variatie in bouw en type. En bij beide rassen wordt dat vaak vergeten, ook door liefhebbers.

Wat betreft de ranke bouw van diverse oosterse paardenrassen: er bestaat tegenwoordig showfok, maar daarnaast bestonden de 'iele' types al eeuwen met een specifiek gebruiksdoel. Het was vooral dit type dat Europese reizigers de indruk gaf dat het maar fragiele, breekbare paardjes zouden zijn (tot ze hen in actie zagen) want het zijn absoluut zeer sterke paarden, ingezet voor races (en niet van dat slappe gedoe op de vlakke baan maar vanaf een kilometer of 20-40 over ruig terrein) maar ook voor rooftochten over honderden kilometers in een van de meest onherbergzame woestijngebieden van de wereld. Dit zijn echt geen doetjes. Dat ze er dun en voor westerse ogen iel/zwak/e.d. uitzien is puur en alleen onze eigen perceptie. Een dier dat zich niet wist te handhaven in deze gebieden ging onherroepelijk dood.
Alleen de sterke paarden mochten en konden zich voortplanten. Een merrie-eigenaar legde duizenden kilometers af voor de beste hengsten en dat waren de alaman paarden die meerdere succesvolle rooftochten op hun naam hadden, en dus sterk genoeg waren voor deze omstandigheden.


"De Akhal-Teke is moeilijk, koppig, opstandig..."
Net als de Arabische Volbloed heeft de AT vaak een slechte reputatie als moeilijke eenmanspaarden, vurig, opstandig, dwars.
Hoe komt dit?
Er zijn absoluut nare, agressieve exemplaren. Dat is bij vrijwel elk ras wel zo. Dan zijn er ook nog getraumatiseerde ex-renpaarden die een reis van 3 a 4000 kilometer afleggen om in Europa terecht te komen in een ander leefklimaat. Mogelijk ook nog eens gefokt uit een 'agressieve' baanwinnaar. Dat maakt het ras nog niet tot moeilijke, opstandige paarden.
Dan is er nog het feit dat dit zeer intelligente paarden zijn. En dan bedoel ik niet zomaar snugger, maar echt zelfstandig kunnen nadenken, connecties kunnen leggen, en zeer snel leren (ook slechte dingen). Vaak is het zo dat de opstand voortkomt uit het feit dat de AT nu al voor de derde keer galopwissels of pirouette moet doen onder zadel en denkt "de eerste keer heb ik het geleerd, de tweede keer perfect gedaan, ik wil nu wel weer wat anders doen!"
Omdat ze snel leren en intelligent zijn hebben ze veel variatie nodig en veel input, anders gaan ze wel zelf nadenken.
Waarom denken ze dan zoveel zelf na? Omdat dit van oorsprong oorlogspaarden zijn die meededen in de strijd: ze moesten uitkijken over de vlakte, ruiters en hun paarden aanvallen en hun eigen meester verdedigen waar nodig.
Daar komt ook het idee van een eenmanspaard vandaan: dat heeft leuke en minder leuke kanten. Het was voor een nomadenruiter handig dat wanneer hij van zijn paard viel, het paard bij hem bleef en er niet zomaar een vreemde ruiter met zijn paard vandoor zou kunnen gaan; veel alamanpaarden duldden een vreemde ruiter gewoonweg niet.
Een Turkmeens spreekwoord luidde dat wanneer het paard alleen terugkeerde naar het kamp, men niet hoefde te zoeken naar de ruiter, want die was dan dood. Een AT verliet zijn gewonde meester nooit, pas wanneer deze dood was.
Niet elke ruiter kan omgaan met een paard dat zich zo aan zijn eigenaar hecht, moedig en zo intelligent is. Dat is ook helemaal niet erg, maar het is niet fair het ras dan maar te bestempelen als opstandig, moeilijk of koppig.
Uiteraard lopen er ook 'slechte' rond. Dat is met elk ras zo. Laat dat nu niet de maatstaf zijn.


"De Akhal-Teke is peperduur."
Ja en nee. Momenteel gaan ze voor tonnen en miljoenen naar China. Rijke Russische oliemagnaten en jetset hebben ze in het verleden ook zeer graag voor astronomische bedragen gekocht.
Ook hier worden ze vaak nog voor tienduizenden euro's aangeboden. En een goede fokmerrie of dekhengst is vaak prijzig te noemen.
Vergeet niet dat er diverse fokrichtingen zijn en dat een goed showpaard (waar je soms niet eens op kunt rijden) wordt verkocht als een ultiem luxe object, een duur tuinornament.
Maar net als bij bijvoorbeeld de PRE zijn er diverse prijsklassen. Ik heb prima rijpaard AT te koop gezien voor minder dan 1000 euro (excl transportkosten) en leuke fokpaarden vanaf een 4 of 5000 euro en dekhengsten voor 10.000. Weliswaar vaak excl eventueel transport, hoewel er ook in Europa (goede) AT zijn.
En ja, tot kortgeleden was een gemiddelde uit Rusland geïmporteerde AT nog 30.000 euro ja. Maar tegenwoordig is er voor veel minder dan dat ook genoeg leuks te vinden. Als je weet waar je moet zoeken en weet wat je zoekt.


"De Akhal-Teke is niet geschikt voor dressuur, springen, vul maar in (door zijn bouw)."
Een showtype inzetten voor klassieke sporten is niet het beste idee nee. Maar je zet een halterklasse Quarter doorgaans ook niet in voor reining. Koop dus het juiste type voor de juiste discipline.
Paard van de Eeuw, was dat niet dat paard van Anky v. Grunsven? Nee, daarvoor was er al een paard van de eeuw: de (olympisch kampioen) dressuurhengst Absent.
En ja, dat was een Akhal-Teke. Al was dat wel alweer 50 jaar terug. Hij wordt gezien als het eerste moderne dressuurpaard.

Vergeet overigens ook niet dat de bouw van de AT niet een verkeerde bouw is. Een verkeerde bouw bestaat alleen wanneer het paard voor een discipline niet geschikt is, voor zijn eigen discipline heeft hij de perfecte bouw. Een trekpaard inzetten op de renbaan is in vrijwel alle gevallen zinloos. Een dressuurpaard op hoog niveau een reining proef laten doen is in veel gevallen ook erg moeilijk.
De AT is een oorlogspaard, een cavaleriepaard dat weliswaar veelzijdig is, maar van oorsprong gefokt is voor lange, harde ritten en jacht op tijgers. Van geheel andere orde dus dan een westerse warmbloed of een koudbloed.
Wel is de AT lenig, atletisch en beschikt over het algemeen (!!) over elastisch gangenwerk. Dan heb ik het over de gebruikspaarden.
De showfok staat hier buiten. (Niet dat ik afgeef over de showfok want ieder zo zijn voorkeur!!)
Met een Arabier uit super showlijnen verwacht je over het algemeen ook geen wereldkampioen endurance onder je kont te hebben. Ik generaliseer hier even. :)


"De Arabier is beter geschikt voor endurance dan de Akhal-Teke want die zie je bijna niet en de hele top bestaat uit AV en niet uit AT."

Is dat wel een eerlijke vergelijking? Er zijn wereldwijd ruwweg 900.000 Arabische Volbloeden (weet de exacte cijfers niet, maar dit heb ik uit schattingen begrepen) versus ongeveer 3.000 Akhal-Teke. Reken de percentages van winnaars eens om. Is het dan niet logisch dat je ze niet vaak tegenkomt?
De AT is net als de Arabische Volbloed een oorlogspaard, een familiepaard, een paard met groot uithoudingsvermogen (of anders de dood) in een hard klimaat en het resultaat van duizenden jaren van strenge selectie.
Maar ook hier geldt: kies de juiste bloedlijn. Een showkampioen is niet zo snel ook een endurance kampioen. En zo zijn er meerdere fokrichtingen. Het is niet fair een AT op absolute aantallen en resultaten af te rekenen. Kijk eens naar het aantal AT in de endurance in Nederland. Hoeveel kun je er opnoemen? Hoeveel van hen zijn volbloed? De meeste zijn dat namelijk niet. Er zijn er sowieso niet veel, en de meeste zijn van het algemene sportpaard type. (Waar verder niets verkeerd aan is, ik vermeld het alleen maar).
Hoeveel volbloed AT ken je? Uit welke bloedlijnen/fokrichtingen komen deze? De eigenaren weten het zelf vaak niet eens en vertellen alleen maar na wat hun is verteld. Is ook niet zo verwonderlijk.

Overigens waren het Akhal-Tekes en Iomuds (beide Turkomans) die in 1935 4.300 kilometer aflegden in 84 dagen terwijl andere deelnemers het loodje legden. De potentie bestaat dus absoluut. Voorjaar 2009 heeft een Iraanse Akhal-Teke met een Franse ruiter in een aantal weken 7.000km afgelegd van Iran naar Parijs. Langeafstandsrijden en endurance is dus misschien toch een discipline waar ze geschikt voor zouden kunnen zijn!



Maar: wees dus niet zo snel in je oordeel. Ze zijn leuker, sterker en mooier dan je denkt. :P

Wat het echt niet makkelijker maakt is dat veel 'kenners' van het ras minder kennis hebben dan ze zelf denken.
De AT was van oorsprong bijvoorbeeld ook een gangenpaard. Ze beschikten over telgang en perestrup (lijkt een beetje op tölt voor de leek).
De AT kent diverse fokrichtingen die niet allemaal even geschikt zijn voor bepaalde disciplines. Het hele ras hierop afrekenen is niet fair. Je verwacht van een trekpaard ook geen snelheidsrecords.

Over het algemeen is dit een sterk ras dat dus NIET in 2 breekt en graag werkt. En bovenal: ze hebben zulk fijn gangwerk dat ik durf te beweren dat er weinig paardenrassen zijn die lekkerder zitten. Niks geen gehobbel hoor. :D

Waarom dit topic?
Het is me toch een beetje een doorn in het oog. Misschien trek ik het me te zeer aan wanneer iemand een negatief stereotype verkondigt dat gebaseerd is op 'onbekend maakt onbemind'. Zoiets als het idee dat shetlanders ultieme kinderpony's zijn terwijl dat vaak helemaal niet zo is.

Ik ben zelf een liefhebber van oosterse paardenrassen. Ik ben zelf ook in het bezit van een Akhal-Teke. Let wel: ik ben (momenteel) géén fokker of aangesloten bij een organisatie ter promotie van dit ras.
Het doet me stiekem een beetje zeer dat er nog altijd zoveel fabeltjes de ronde doen over deze paarden. En dat wordt in stand gehouden door paardenhandboeken waarin wordt beweert dat ze weliswaar zeer atletisch en talentvol zijn maar dat het er niet uit te rijden is omdat ze zo moeilijk zouden zijn.
Ik heb nooit een liever, fijner en makker paard gekend dan mijn eigen merrie (roze wolk <3 :Y) ). Maar wanneer zij verkeerd benaderd wordt, ja, dan heb je een heel, heel lastige knol in handen. Als je haar dan nog in handen weet te krijgen. :=
Een AT is over het algemeen moedig, zeer lief, aanhankelijk en mensgericht, maar een spreekwoord luidt niet voor niets: "een Akhal-Teke kun je niet temmen, maar je kunt wel vrienden met hem worden."

En of je ze lelijk of mooi vindt laat ik aan jou over.
Maar ze breken over het algemeen dus niet in twee bij 50 kg, 100 kg of 150kg. Ondanks hun uiterlijk. :) :)

Durft nu nog iemand te roepen dat die van mij ook lelijk is? :))
En, en en en? Heb ik iemand op andere gedachten weten te brengen over de Akhal-Teke in het algemeen? :Y)
Iemand die op bezoek wil bij een eigenaar of fokker? Een Akhal-Teke meeting wil organiseren? Voortaan niet meer denkt dat ze in tweeën breken? Nou, nou? :+

Ik denk overigens dat er over veel rassen een dergelijke post geschreven zou kunnen worden, maar de AT is toch een zeldzaamheid in Nederland, en dat hoeft niet. Ze zijn niet zo duur, zo zwak of zo zuur...
Je mag ze met alle liefde van de wereld lelijk vinden, maar zwak of breekbaar zijn ze echt niet.
Of kom eens met voorbeelden van zwakke, breekbare exemplaren. Waar baseer je het op? Hoeveel ken je er? Hoe verhoudt zich dat aantal tot de hele populatie? Enlighten me. (Want ik ken ook heus wel een aantal dat last heeft van kissing spines, artrose of wobbler maar ik denk niet dat het percentage groter is dan bij andere gesloten stamboeken).
En applaus voor iedereen die deze hele OP heeft gelezen. 8-)

/personal crusade

:D :D :D


Wat is jullie mening/ervaring met dit ras? Waarom?
Hoe staan jullie tegenover de bovengenoemde stereotypen?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-10 16:46

Ja, dat is ook wel zo. Mensen hebben nu eenmaal vooroordelen over van alles en nog wat.
Thanks. :D

Je kunt wel zo vaak op je handen blijven zitten maar op een gegeven moment komt dat er dus toch uit. :+ :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-10 17:04

Wow, bedankt voor alle leuke reacties tot nu toe!
Het is zeker zo dat het bij bijna alle paardenrassen wel zo is dat mensen vooroordelen hebben: karrepaard, hobbelknol, zenuwpees, en meer van dat. Ik vind het zo'n onzin een mens of dier af te rekenen op een of ander (hardnekkig) vooroordeel.

Erg leuk dat het tot nu toe zo positief wordt ontvangen, ook al is het ras (natuurlijk) niet ieders type. :D

Over de goudglans bij dit ras: het is echt een soort gouden glans die te vergelijken is met de glans in mensen haar of dieren met het satijn gen. Het komt doordat de haarkern heel dun en soms zelfs onderbroken is en het omhulsel daaromheen is veel breder; dit omhulsel vang en breekt het licht dat erop valt waardoor ze dus heel spectaculair kunnen glanzen.
De mijne heeft ook goudglans maar niet in zulke mate als de echte gouden exemplaren (zoals haar grootmoeder). Het verschilt van paard tot paard hoe veel ze glanzen en ze hebben die glans ook doorgegeven aan rassen aan wiens basis ze hebben gestaan, zoals een aantal Russische warmbloedrassen. :) :)

@Norton: dat ze uit Rusland komen is ook een misverstand. De grootste stoeterijen bevinden zich weliswaar in het zuiden van Rusland maar de oorspronkelijke bakermat is Turkmenistan en het noorden van Iran. :) En pit, daar hou ik zelf wel van. :D

@Roane: :D :D als je informatie wilt over fokkers en AT die te koop zijn kun je me een PB sturen met wat je precies zoekt. ;) Dan help ik je graag verder.

@Konstantine: Wat leuk dat je er al een paar hebt ontmoet. :D Kan me heel erg vinden in je beschrijving. En dan hoef je er idd nog niet eens echt van te houden.

Hihi, kan de reacties bijna niet bijhouden. Leuk zeg!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-10 17:18

Lauratje_88: dan kan ik je zeker aanraden om eens wat dagjes te plannen bij fokkers in de buurt (Nederland, België, Duitsland). Want ze zijn zeker interessant om eens in het echt mee te maken.

Annetje: Hihi, je bedoelt Ahilles. Die is idd van een lichter type maar had toen ook pas een paar maanden daarvoor een transport van 4000 km gehad en daarna ook nog eens geruind. Daar zou ik ook wat ielig van worden. :+ Denk dat dit ras ook heel sterk een kwestie is van je normale oog voor paarden net wat bijstellen. Die lange, rechte hals is bijvoorbeeld voortgekomen uit de gewoonte uit te kijken over een grote kale vlakte, zodat gevaar eerder opgemerkt wordt.
Mijn eigen paard is in mijn profiel te bewonderen. ;)

jury: wat je noemt over de bouw klopt in zekere zin maar is dus juist kenmerkend voor hun gebruik. Nomaden op de Centraal-Aziatische steppe hadden niet zoveel aan een dresuurpaard. Die zou in dat klimaat niet kunnen overleven. :) :) Maar inderdaad algemeen genomen zijn de meeste niet gebouwd voor hogere dressuur.

En zeker geldt: ieder zijn smaak. :j
Leuk dat ik nu toch een aantal mensen laat kennismaken met dit ras.

aerdenhout: daar zeg je inderdaad wat. Ze zijn niet gebouwd voor reguliere westerse disciplines als bijvoorbeeld dressuur of springen. Maar, ze hebben goed beenwerk en veel atletisch vermogen. En dat zou misschien een bijdrage kunnen zijn voor specifieke warmbloedfokkerij. Maar hun bouw zit hen voor het oorspronkelijke gebruik (lange afstanden afleggen) alles behalve tegen. Verkeerde paarden gingen immers gewoon vroegtijdig dood.
Overigens: springrecords binnen dit ras: 2,20 m in de hoogte en 7,80m in de verte. Vermogen hebben ze dus wel.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-10 19:24

aerdenhout: dat kan ik alleen maar met je eens zijn. Overigens is dat binnen de AT ook een groeiend probleem. Voorheen werd vrijwel uitsluitend geselecteerd op uithoudingsvermogen en kwaliteit, tegenwoordig voert bij diverse fokkers het uiterlijk de boventoon: als het er maar typisch uitziet, of het wat kan is niet belangrijk. Binnen een kleine genenpoel is dat zeer gevaarlijk.

KBTP: jij snapt em! Foto's zeggen lang niet alles. Misschien een uitdaging eens op youtube "akhal teke" in te typen en te kijken wat er daar zoal te zien is. Ook in mijn profiel diverse filmpjes van Akhal-Teke. Kan het natuurlijk nog steeds niet jouw type paard zijn qua uiterlijk. Maar zoals elke paardenliefhebber weet is een paard meer dan een omhulsel. :)

Wat mij betreft zijn karrepaarden net zoveel waard en hebben die ook last van vooroordelen (karrepaard kan alleen maar voor de kar he?) Alleen maakt onbekend nog meer onbemind heb ik de indruk. Mensen zien voor het eerst een foto (vaak van de welbekende Kambar, die een deel Engels Volbloed voerde en qua bouw verre van perfect was) en denken meteen "ieks wat is dat?" omdat het zo anders is.

magda90: je bent van harte welkom hoor. Ze staat momenteel in Friesland dus... ;)

Pluizenbolpum: bedankt voor je uitgebreide bijdrage! Ik denk zelf overigens dat ze zeker meer passen in de groep speciale paardenrassen, zoals de Quarter hier in Nederland ook een beetje in die categorie hoort. De boventoon hier blijft immers KWPN en dressuursport. Vermoedelijk was Agilas (van Karakum Stud) de eerste AT die ik gezien heb. Het kan een andere creme kleurige AT geweest zijn die ik destijds in het circus heb gezien, maar ik hou me voor dat het heel goed Agilas geweest kan zijn. :D
Wat je zegt over de Nez Perce: oorspronkelijk kwamen binnen de Turkoman subgroep ook getijgerde paarden voor!

Iris82: het klopt wat je zegt. Ze zijn er zeker. Daarnaast is er ook een subgroep AT die geselecteerd worden op warmbloed kwaliteiten en in wezen meer op een warmbloed met een speciaal kleurtje lijken dan da echte oosterse beeld.

Dat mensen een paardenras niet mooi vinden kan ik nog in komen (hem natuurlijk wel in zijn waarde laten!) Maar om vooraf aan de hand van die afkeer voor hun uiterlijk op basis van een foto te bepalen wat ze wel of niet kunnen vind ik wat ver gaan. Uiteraard kun je aan de bouw een en ander aflezen maar om dan te zeggen (in dit geval dan) dat ze geen ruiter zouden kunnen dragen is gewoon een opmerking die nergens op slaat.

Vind het helemaal super dat iedereen hier zo open en fijn reageert! Want lelijk mag je ze echt vinden hoor, maar breekbaar lijkt me een lastiger verhaal. :D
En toegegeven zijn de kleuren toch best bijzonder, of niet dan? :)) Mijn merrie lijkt in de zon soms wel van witgoud, heb er geen andere omschrijving voor. :wow:

essie_blue: ben ik met je eens. Het zijn net levende standbeelden en ze kunnen heel aparte poses aannemen die dat versterken. Ik vind het heel expressieve paarden.

Oe AngeliqueB ik ga even in je profiel spieken. En idd laterale gangen, maar tölt (al is het dat dan niet) dat snappen mensen. Als ik zeg "ze hadden van oorsprong veel laterale aanleg" of "ze perestruppen" dan kijkt zelfs menig Akhal-Teke fokker me aan of ik Chinees spreek. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-10 19:47

Over de uitspraak: je spreekt het officieel uit als "Achal-Tehké". De ch klinkt een beetje als een Hollandse g als in bijvoorbeeld "gôh".

Ir111: ik vind dat wel een mooie beschrijving. Het lijkt inderdaad net of ze zo uit een sprookjesboek komen. Een heel oosters aandoend uiterlijk en dan zoveel kracht (denk aan ninja's of van die fijne kung-fu meesters)

Dank, fransje23! Ben het absoluut met je eens wat betreft die vooroordelen. Bij dravers hebben mensen het vastgeroeste idee dat ze niet kunnen galopperen en ook een enge, dunne pierennek met lelijk exterieur hebben. En dat terwijl er zoveel verschillende dravers zijn van klein tot groot, fijn tot zwaarder van bot en idd op een bepaalde kwaliteit gefokt, niet op een specifiek uiterlijk (een algehele look komt daar vaak wel uit voort, dat wel, net als bij de AT). Wat men niet kent hè?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-10 09:58

mait: oh, om eerlijk te zijn ben ik zelf ook verbaasd dat zoveel mensen toch de moeite hebben genomen die hele lap tekst te lezen! Dus zeker verdiend applaus hoor. :)) Ik vind het zelf altijd erg leuk om iets nieuws te leren over een paardenras.

Pluizenbolpum: de foto van Yann Arthus Bertrand die je aanhaalt is (mocht je het niet weten) van de destijds 2-jarige Murgi (Gayaz x Almagul) line Posman. Veel gebruikte Posman hengst (vader van Gayaz) Gaighysyz is vorige maand overleden.

Cassidy: welke merrie was dat? Mag ook via PB. Ben wel benieuwd. Kossack Stud heeft in het verleden meerdere AT verhandeld. Het is inderdaad jammer dat er weinig hengsten in onze regio zijn, en dan moeten ze ook nog geschikt en van het juiste kaliber zijn. De hengsten die ik op het oog heb voor mijn merrie zijn over de hele wereld verspreid, en sommigen doen alleen natuurlijke dekking. Lastig verhaal hoor.

Bij mijn weten wordt er wel nog gekruist met Akhal-Teke door Nez Perce leden. Het fijne weet ik er niet van, maar hun hengsten worden sowieso wel nog aangeboden voor volbloed AT merries, dat sowieso. Zover ik weet worden er wel minder van deze veulens gefokt dan 10 jaar terug. Ze hadden misschien ook een ander type Akhal-Teke uit moeten zoeken, maar eigenlijk laat ik me daar niet over uit omdat ik me richt op Oosterse paarden en mijn oog vooral daar op getraind is.
Ik ken het karakter van de specifieke hengsten die de Nez Perce gebruikt hebben niet omdat ik ze niet vind passen bij mijn merrie en me dus niet in ze verdiept heb. Of ze (extreem) eenkennig zijn weet ik dus niet...
Er zijn zeker een heel aantal western-fokkers (ook AT fokkers overigens) die de keuze van de Nez Perce opmerkelijk vinden, hoewel het an sich wel uit te leggen is. Of dat een voor dze tijd functioneel paard oplevert is een tweede, en is geheel de zaak van die fokkers en hun publiek.

Mooi gezegd, MarvanTom! :j

Heel gaaf, Negerzoen, dat ik je van je vooroordelen heb af kunnen helpen. Vind dat helemaal super. :D :D

Voor pressent geldt eigenlijk hetzelfde. Heel leuk dat je de OP zo open hebt gelezen en nu ziet dat er een heel scala aan types bestaat binnen dit ras. Dan is het meer een kwestie of het karakter en ras je verder aanspreekt. Zo zijn er ook fokkers die de hazewindhond-look niet zo interessant vinden (terwijl dat over het algemeen wel de populairste stroming is hoor).

BlueStar: tegenwoordig zijn de meeste oorspronkelijke tradities rond dit ras bijna helemaal verdwenen. Rooftochten te paard zijn immers uit de tijd. :=

Zoals BBreedveld al aanhaalde is de hals oorspronkelijk een resultaat van hertenverering onder de nomaden, maar nog veel meer een resultaat van selectie op een paard dat gevaren het snelst kon spotten over de open vlakte: de hals diende dan recht te zijn onder een bepaalde hoek, met grote amandelvormige ogen prominent op het hoofd en grote, beweeglijke oren. Ik vind het prachtig hoe er zoveel functionaliteit achter een hals kan zitten die door de meeste (westerse) ruiters als een conformatie-fout zou worden gezien.

En het klopt wat je zegt over het gewicht van de ruiter: het is ook een kwestie van hoe je rijdt en de rug van het paard, niet zozeer hoe zwaar of licht gebouwd het dier is. Het gaat meer over de rugspieren en mate waarin het paard de klappen op kan vangen. Een lange rug is daarin natuurlijk in theorie meer in het nadeel dan een compacte, korte rug.

BBreedveld: het aantal AT in Nederland en Europa is tot 2008 zeer snel gestegen. Nu is het (door de crisis misschien?) weer wat minder, maar er is inmiddels een aardige populatie in Europa, van wisselende kwaliteit weliswaar (maar dat is overal wel zo). Ik vind zelf dat (veel) AT een bepaalde air hebben die heel pakkend is, of het nu je type paard is of niet. Je ziet dat ze heel bewust zijn van wie ze zijn. Sommige Russen noemen hen de adel onder de paarden omdat ze een soort koninklijke arrogantie uitstralen. Mijn eigen paard vindt zichzelf ook ver verheven boven de andere paarden in haar kudde en zij moeten het verdienen om in haar buurt te mogen komen. Heel komisch. :D

Nogmaals, ik vind het echt heel gaaf dat er zoveel reacties zijn en allemaal op een respectvolle manier, of je het ras nu mooi vindt of niet. Super!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-10 18:40

Daar geef ik je gelijk in vannah. Zolang een dier functioneel is kan ik er weinig negatiefs over vinden. Dan kan het type en karakter me niet aanstaan, maar veel negatiever dan dat zul je mij niet horen over een paard. Maar van mij mag men het woord lelijk wel gebruiken. Of ik het ermee eens ben of eerlijk vind is wat anders. :D

EeCee, ja als je naaktkatten hebt dan zul je zulke opmerkingen wel gewend zijn. Ik heb jaren ratten gehad en kreeg heel vaak de opmerking "Iel die staart!" (En haalde ze uit beleefdheid dan maar niet uit de kooi als er bezoek was dat ze vies vond).
Ik kan je zeker aanraden dit ras eens in het echt te bewonderen. Helaas zijn er alleen niet zoveel in Nederland en dan is de keuze al gauw beperkt. Als je de glans in het echt ziet... dat is eigenlijk niet te omschrijven. Vacht is ook zijdeachtig zo glad. <3

Bedankt! :D

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-10 19:37

EeCee: bedoel je toevallig quarters met het champagne gen? Want dat is eerlijk gezegd het enige waarvan ik vind dat het qua glans vergelijkbaar is. Mijn merrie (die geen gouden is, maar wel wat van de typerende glans geërfd heeft) glanst bijvoorbeeld nog steeds als ze vies is of in haar wintervacht zit (misschien zelfs wel meer!) Maar, Quarters hebben vaak ook een heel dun vachtje. Misschien een overblijfsel van hun Berberse voorouders?
Enne, dat koppie is precies waar ik destijds voor gevallen ben. Heerlijk paard.

Jessix: er zijn ook Teke die velen aan zullen zien voor een EV van het Hunter type. Maar dat is ook niet verwonderlijk aangezien de Turkoman een van de belangrijkste oosterse invloeden zijn geweest bij de ontwikkeling van het ras (waarschijnlijk van grotere invloed dan de Arabische Volbloed). Dat over smaak niet valt te twisten is zo, maar het zijn vooral de vooroordelen die ik wil tegenspreken, omdat dat naar mijn mening een kwestie is van onwetendheid. Dan mag iedereen dit ras nog steeds mooi of lelijk vinden, breekbaar en peperduur valt wél over te twisten. :D

driebergen: dat je liever een ander type in de dressuurring ziet dan bijvoorbeeld een Fries is gewoon een mening, en zeker als deze onderbouwd is zou ik daar (ook als het om een meningsverschil zou gaan) gewoon respect voor kunnen hebben. Wat ik vooral wil zeggen is dat vooroordelen op basis van 'onbekend maakt onbemind' gewoon niet fair vind. En dan wil ik daar wat aan doen. :Y) Ik kom graag op voor de rassen waar ik een passie voor heb. :))

peanutbutter: Vooral in de VS hebben een aantal AT het goed gedaan (en nog steeds) in de eventing. Ik denk dat wanneer je bij kleinere fokkers gaat kijken in Duitsland of Rusland je best kans maakt een geschikt paard tegen te komen voor hogere eventing. (Maar goed nu weet ik natuurlijk niet wat je budget is, als je over duur hebt denk ik aan 30.000 euro en duurder, of in elk geval meer dan 10-15.000 E) Ik weet natuurlijk niet waar je gekeken hebt, maar de markt is al enige tijd niet meer zo rigide als een aantal jaar terug.

geerke: dat is zo! Elk paard is mooi op zijn manier, zeker als je ze laat uitblinken in hetgeen voor hun bouw en karakter het best bij ze past. En ik geloof best dat er Friezen zijn die zeker niet onderdoen voor andere type warmbloedpaarden in de dressuurring, net zoals er (bijv.) KWPNers zijn die beter buiten de dresuurring horen. :j

Bedankt, Yunomi!
En anders ik wel, marcha1987. :D :D
Super, emjam!

Jij ook bedankt, polly2. Denk dat hetgeen me vooral stoort de vooroordelen zijn die gebaseerd zijn op hoe ze eruit zien. En dat kan zeker opgaan voor andere paardenrassen of, zoals jij aanhaalt, honden. Meestal doet het me niet zoveel, omdat ik beter weet, maar het steekt toch een beetje af en toe omdat het idd geharde dieren zijn die dus echt niet breekbaar zijn. Is ook logisch als je nadenkt over hun leefgebied, want daar moest je wel hard zijn.

Zou zeker saai zijn Capriole! En je hebt het helemaal begrepen. :D :D

Fiffill: Met Muzanna gaat het goed. Ze gedijt prima in de zomerweide en is de koningin van de kudde. :))

RianneH: Laat me weten als je het gelezen hebt. Ben benieuwd naar je mening over het stuk. Fascinerend zijn ze zeker, of je ze nu mooi of lelijk vindt. Hun verdere geschiedenis is ook erg fascinerend, gaat duizenden jaren terug en kent de nodige dramatiek. Ook dát weten weinig mensen. Maar wat je zegt over zo'n afbeelding: het grijpt mensen, in positieve of negatieve zin. Dus dat kun je dit ras wel meegeven: ze vallen over het algemeen wél op. :)) Merk het zelf bijna dagelijks als ik bij mijn merrie ben (vooral met alle dagjesmensen in de zomer): ze valt op tussen al die bruinen en zwarten, maar niet alleen vanwege haar kleur. Al ben ik natuurlijk uitermate bevooroordeeld. :))

Iedereen nogmaals bedankt voor de vele reacties!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-08-10 16:59

Wow, bedankt voor alle nieuwe reacties. Vind het leuk om te lezen dat mijn liefde voor het ras zo goed overkomt en het stuk uitnodigt tot lezen, ondanks de lengte. <3

ponies: Kaspische paarden en Arabieren (vooral de Perzische!) vind ik ook helemaal geweldig. En dan precies het oorspronkelijkere, kleinere type. Commercie is een groot gevaar voor deze rassen. De reden dat ik ze toch onder de belangstelling wil brengen is om juist de rassen in hun oorsprong te laten zien en diverse rassen als endurance en langeafstands-paard te promoten. Of desnoods als sportpaard, met oog en respect voor hun oorspronkelijke doeleinden. Er wordt binnen dit ras (AT) namelijk al op grote schaal voor commercie, show en sport gefokt. Er wordt nog maar zeer weinig traditioneel gefokt. Dat is geen probleem mits de genetische poel groot genoeg is, maar met 3000 stuks is dat lastig, en bij het Kaspische paard is dat helaas niet anders. Mijn grootste droom zou zijn een stoeterij op te zetten waar diverse oosterse paardenrassen worden gefokt, zoveel mogelijk naar traditionele maatstaven (selectie op basis van een bepaald gebruiksdoel en een bepaalde hardheid binnen het raamwerk van oorspronkelijk gebruik ipv puur op type of moderne sport). En ja, die markt zal dan klein zijn, maar mijn passie is wel groot genoeg. Nu nog de middelen...

Het verschil tussen de Turkoman en Akhal-Teke ligt hem vooral in de selectiemethode. Er zijn Akhal-Teke die nog dicht liggen bij de oorspronkelijke en huidige Iraanse en Afghaanse Turkomans, maar er zijn er ook (veel) die in een heel andere richting gefokt zijn sinds de Sovjets en Russen de boel overnamen. Of dat positief of negatief is ligt uiteraard aan wat je voor ogen hebt wat betreft gebruiksdoel e.d. Heb ook een grote interesse in de Turkomans, waaronder diegenen die Louise Firouz fokte (zij fokte diverse lijnen waaronder Yamoud, Goklan, Akhal-Teke en Teke).

Lijnteelt en inteelt heeft idd zo zijn gevaren en die gaan ook op voor de AT. Binnen de Turkoman fok in Iran wordt er door sommigen nog heel traditioneel gefokt. Toch is ook daar het gevaar van sportpaardenfok (en eerder al) van Engels Volbloeds voor de rensport. Toch is er ook sprake van kruisbestuiving tussen de diverse Turkoman subgroepen: bijv. een Akhal-Teke hengst op een Yamoud moeder die samen een Akhal-Teke veulen produceren. Dat werkt in het MAAK stamboek van de Russische en Turkmeense AT niet, omdat het gesloten is. Ik ben er voorstander van om Iraanse Turkomans te onderzoeken en mogelijk gebruiken voor bloedspreiding, maar daar is nog veel weerstand tegen.


Nemurin: geldt bij mij ook zo. Als kind riep ik al heel hard "ik wil geen paard, ik wil een Akhal-Teke" maar andere paarden en pony's kregen daar echt niet minder liefde of aandacht om. :)) Maar voor mij geldt nog steeds dat ik alleen Oosterse paarden wil, voor mezelf, omdat dat nu eenmaal het type is waar ik aan verknocht ben.



Dat standaard plaatje ken ik wel. Is ook de aanstichter van veel AT liefhebberij. Dat was de Turkmeense palomino renpaardhengst Kambar, Karlovach lijn.


NatasjaVE: groot zijn ze voor tegenwoordige begrippen niet, nee. Ik ben zelf klein dus heb dat probleem niet. Eigenlijk jammer dat dat je zou moeten weerhouden. Ze worden tegenwoordig wel groter gefokt (of dat goed is, is een tweede) en er zijn er steeds meer van rond (en groter dan) 1.65m. Bij oorspronkelijke alaman ats was 1,60 overigens helemaal geen uitzondering; zij werden wel de tanks van de oudheid genoemd. Maar ook dat is niet groot vergeleken met veel tegenwoordige warmbloedpaarden inderdaad. En een Gelder is ook leuk, toch? :D

Marloez: dat heb ik dus ook. Een prachtige Boulonnais kan ik ook zeker waarderen. Maar mijn grootste passie ligt toch bij Oosterse paarden. :j

Cynthy: er zijn zeker nog andere bijzondere kleuren. Ik zal zo eens wat voorbeeldplaatjes opsnorren maar er is bijv. de koperkleur bij bruinen en vossen, witgoud en zilverglans bij buttermilk buckskin/witte/schimmels en er is zelfs in zeldzame gevallen sprake van een blauwe (!) gloed over zwarte Akhal-Teke.

Marrit13: klopt! En dat vergeten veel mensen gewoon, omdat ze een bepaald stereotype voor ogen hebben. Alles wat daarbuiten valt is dan ineens een uitzondering of niet rastypisch, wat vaak dus helemaal niet zo is.

Chubby: grappig, want ik heb al van meerdere Tinker eigenaren gehoord dat ze vroeger altijd een Akhal-Teke wilden, maar die toch wat te rank en/of buiten budget lagen. Dat terwijl het toch een heel ander type paard is. Bijzonder. :)


Bedankt ook voor de leuke complimenten aan het adres van mijn merrie. Ik ben zelf natuurlijk uitermate bevooroordeeld naar haar toe. :o <3

RianneH: mijn informatie komt uit een breed scala aan historisch bronmateriaal (ik ben historicus) in uiteenlopende talen (Europese talen, maar ook Russisch) en ook Perzische en Chinese middeleeuwse bronnen, Latijnse bronnen, enz. heb ik inmiddels al geraadpleegd in mijn zoektocht over dit ras. Ook via Midden-Oosten experts heb ik Arabische, Nubische en verdere bronnen onderzocht en gebruikt in het vastleggen en achterhalen van informatie over dit ras en andere oosterse paardenrassen.

Verder is er natuurlijk Russisch bronnenmateriaal, modern en historisch. De stamboeken zijn allemaal in het Russisch en het is ook moeilijk aan eenduidige informatie te komen. Uit diverse bronnen is bijvoorbeeld gebleken (en is inmiddels bekend binnen de AT community) dat onder Kroetsjov (maar ook daarna!) vele AT werden geslacht omdat het paard als zodanig uit de tijd zou zijn.
Veel waardevol genetisch materiaal is toen verloren gegaan en verdere rampspoed in de afgelopen 100-150 jaar heeft het ras diverse malen bijna de das omgedaan.

Zo blijkt uit schattingen op basis van historische bronnen dat er in het begin van de negentiende eeuw nog minstens (waarschijnlijk zelfs veel meer) 50.000 argamaks (beste kwaliteit Turkomans) waren en tegen het einde van die eeuw waren hun aantallen gereduceerd tot om en nabij de (schrik niet) 100. Daarna zijn er nog diverse momenten geweest waarbij grote aantallen gedood werden (nog diverse oorlogen en andere slachtpraktijken) of weggekruist werden. Dat is ook de reden dat ze zo zeldzaam zijn.

Online is er zeker ook een en ander te vinden, maar veel bronnenmateriaal zit 'gesloten' achter wetenschappelijke sites waar of voor betaald moet worden of een toegangscode via een wetenschappelijk instituut kan worden aangevraagd. Er zijn wel diverse interessante artikelen en sites online, maar niet alle informatie is even betrouwbaar of idd niet in het Engels verkrijgbaar. Bij diverse Russische en historische bronnen heb je dan ook nog te maken met politieke elementen die meespelen. Het vergt kennis en tijd om de informatie te destilleren. Ik ben van plan diverse van deze zaken ook aan te stippen in mijn project over oosterse paarden. Dit topic is dan eigenlijk onbewust een soort testballonnetje.


En wat betreft je bezoek aan fokkers RianneH: jammer dat je net te laat bent, want op 17 en 18 juli was er een algehele keuring in Nancy, Frankrijk. Helaas worden er in Nederland geen keuringen georganiseerd, maar in Luxemburg, Frankrijk en Duitsland wel, omdat dit centraler gelegen is. In Nederland zijn er gewoonweg te weinig om een keuring financieel haalbaar te kunnen maken. Als je wilt kan ik je contact gegevens geven van diverse fokkers die relatief in de buurt zijn. :) :) Het is zeker een aanrader, maar ook handig is tevoren te weten wat bepaalde fokkers fokken, want daarin zijn de verschillen soms best groot. Misschien kun je dan zelfs met ons meerijden. :)


Zie, oma raakt niet snel uitverteld over oosterse paarden. :Y)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-10 18:34

Enyaa, ik kan je zeker aanraden deze paarden eens in levende lijve te zien.
Het is alleen jammer dat ze nogal zeldzaam zijn en je dus vaak een heel stuk moet reizen, en al helemaal als je meerdere verschillende types wilt zien.
Egypte is wat mij betreft ook gewoon oosters hoor. :)

Nemurin, het leuke aan die kleurtjes is dat ze het ook kunnen doorgeven aan kruisingen. Bij bijv. de Don (Russisch warmbloedras) komt de gouden kleur veel voor, en dat is een erfenis van de AT.

Tulandro: deze halzen vallen nog mee hoor. Als ik sommige van het moderne showtype zie dan denk ik zelfs (en ik ben die lange hals gewend!) wow dat is eerder een giraffe! :=

wilmatj: oh, mensen zijn voor mij vrij een mening te hebben, maar ik heb er weinig respect voor wanneer die mening niet onderbouwd kan worden of is gebaseerd op speculatie op basis van te weinig kennis over dit type paard.
De lange hals is bijvoorbeeld ontstaan als balansmiddel over moeilijk terrein en om uit te kunnen zien naar gevaren over de vlakte. Bij de bergtypes van de Turkoman-subgroep is de hals bijvoorbeeld weer wat korter (maar nog steeds relatief lang vergeleken met veel andere paardenrassen) omdat het voor bergachtig terrein makkelijker balanceren (en fijner rijden) is met een net wat compactere bouw.

Leuk filmfragment, ponies! Ik kende dit specifieke filmpje nog niet. Zover ik kan zien is dit een Iraanse Akhal-Teke, Teke type dus. Louise Firouz had voornamelijk (al wisselde haar populatie nogal eens door tegenslagen) Yamouds, Gatmans (Goklan substrain) en Akhal-Teke. En natuurlijk Yabous en Kaspische paarden. Haar Yamoudi en Getman waren vaak wat zwaarder.
Ze werden af en toe ook ingekruisd om de Teke wat zwaarder bot te geven en te zorgen dat de hals en rug niet te lang werd. Fascinerende vrouw met ongelooflijk veel kennis en passie voor Turkomans en Kaspische paarden. Ik had haar heel graag eens in het echt ontmoet, maar helaas is dat er nooit van gekomen. Het is jammer dat er daarmee toch een wandelende encyclopedie verloren is gegaan.
Net als enkele andere liefhebbers wil ik graag ooit eens de mogelijkheid hebben een aantal Turkomans en Kaspische paarden uit Iran te importeren.

Echt een prachtige hengst in dat fragment. Absoluut ook mijn type paard. En dit type Kaspisch paard spreekt me ook zeker aan. Beide minder commercieel weliswaar, maar er zijn diverse paardenrassen die toch hun weg naar liefhebbers vinden. Ik vind ze prachtig. :j En gezien de reacties in het topic heb ik toch een paar medestanders. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-10 21:44

Nemurin: het is wel zo dat alleen de Turkoman en Akhal-Teke zo'n enórme glans kent, maar ze geven het wel in enige mate door aan andere rassen. Vermoedelijk komt de gouden kleur van het oost-europese Kinsky paard ook van de Turkoman en Akhal-Teke af (diverse Kinsky's voeren tegenwoordig ook nog AT bloed)
Goudkleurige Kinsky: http://www.gestuetgh.de/Bourbon1.jpg
Goudkleurige Budjonny: http://www.equestrian.ru/photo/breed/2?photoid=154783 (vos met goudglans)
Goudkleurige Don: http://www.equestrian.ru/photo/breed/1?photoid=156989 (ook vos met goudglans)
Hopelijk pakt ie de juiste links. :=

Wel moet opgemerkt worden dat de glans toch aanmerkelijk minder is bij de meeste van deze rassen en sommige exemplaren een valse boost krijgen door middel van de zogenaamde "stallion glow of hengstengloed.

Toch is het vooral bij diverse Russische en Oost-Europese warmbloedrassen doorgegeven.

Wat er anders is aan het haar heb ik al genoemd: dat ligt aan de opbouw van het haar. In het kort is de haarkern in tegenstelling tot bij gewone paardenvacht onderbroken en extreem dun in tegenstelling tot een gewoonlijk dikkere kern en de huls eromheen juist extra breed (dit deel vangt en reflecteert het licht)

Ter illustratie foto's van haren van glimmende en niet glimmende Akhal-Teke:
http://www.cgakhaltekes.com/index_Page2110.htm
Vergelijking van haren: http://akhal-teke.org/images/hairs_compared.jpg
Bovenste is van een AT, middelste van een Arabier, onderste van een Appaloosa x Engels Volbloed.

speedfiets: dat is het hem dus net, ze zijn niet altijd duurder dan de meeste andere sportpaarden. Zoals in het artikel staat heb ik AT veulens gezien die voor minder dan 1000 Euro te koop stonden en dat waren prima rijpaarden.

ponies: heb zeker interesse in je filmmateriaal, ook over het Kaspische paard! Wat een geluk dat je Louise Firouz persoonlijk hebt kunnen ontmoeten. :j

Het is inderdaad maar goed dat er diverse smaken en diverse paardenrassen bestaan! Maar dat neemt niet weg dat sommige vooroordelen best eens van tafel geveegd mogen worden.
Of dat ik daar mijn frustratie over uit. :o :))

Yv: ja, de lange dunne hals is typerend voor het ras, al is het in het moderne type (zoals de mijne) wat geprononceerder. Die lange hals is natuurlijk gewoon voortgekomen uit het oorspronkelijke leefklimaat van deze paarden. Net zoals in ons leefklimaat kortere hals en compactere bouw nuttiger is.
Het lijkt denk ik uit proportie omdat je dit type paard niet gewend bent. Als je naar diverse oosterse paardenrassen kijkt heeft het steppe en woestijntype vaak een langere hals. Maar voor de liefhebber is dat eerder een kwestie van smaak dan van gebruiksdoel, want ook de paarden met lange hals hebben voor en nadelen in moderne paardensport, net als de paarden met kortere hals.

Als ik wat meer tijd heb zal ik nog wat voorbeelden van (metaal)kleuren zoeken, zoals ik beloofd had. En, mocht er interesse voor zijn, diverse filmfragmenten.
Vier pagina's vol alweer. Ik ben oprecht blij verrast!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-08-10 22:13

Mocht je een leuk studieobject zoeken dan kun je je misschien eens verdiepen in het karakter van de haren en haarkern van glanzende paarden(rassen). Ik zie in je profiel dat je diergeneeskunde studeert dus ik weet niet in hoeverre dat binnen je vakgebied valt. Maar het is wel uitermate interessant want naast de glans van de AT (waar nog geen genetische test voor is, al blijft het vermoeden bestaan dat het om een satin-achtig gen gaat) is er de glans van hengsten, en bijv. ook de glans van het champagne gen dat bij de AT aantoonbaar niet voorkomt maar bijv. wel voorkomt bij Iberische rassen. Je kunt het haar van een AT een beetje vergelijken met een mensenhaar; menselijk haar glanst over het algemeen ook veel meer dan dierlijk haar.

En ja, dat mag je gerust vragen. Vind het alleen maar leuk dat je zo'n interesse toont. :D
Hengstengloed (of hengstenglans) is de natuurlijke glans die sommige hengsten in de zomer hebben, ik meen door verhoogde testosteronspiegel. Het is een prachtige glans, maar niet als gevolg van een andere opbouw van de haarkern zoals dat bij de AT het geval is. Verder weet ik het fijne er niet van. Er zal vast een link bestaan met voortplanting.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-10 19:49

nemurin: imo niks mis met aangeboren interesse. :D En als je passie bij paarden ligt dan zou ik me daar zeker op toeleggen als ik jou was. :j (En dan zul je een van de weinige dierenartsen/veeartsen zijn die de Akhal-Teke kent! :)) )

elanor: de meeste Akhal-Teke hebben inderdaad behoefte aan afwisseling. Ze zijn wél erg lief voor kinderen. Mijn eigen merrie had nog nooit een kind van dichtbij gezien (je zag het meteen aan haar reactie) maar ze was er instinctief heel voorzichtig mee. Erg leuk om te zien.
En je bent van harte welkom eens bij mijn merrie langs te gaan hoor. ;)

En inderdaad, zoals het er nu naar uitziet ga ik het boek in meerdere delen moeten opsplitsen anders wordt het voor de uitgever en voor kopers een erg prijzig boek. := := Heb het momenteel vooral moeilijk met het splitsen van het boek... want waar trek ik de lijn van deel 1 naar deel 2 enzovoorts? Juist omdat er zoveel overlapping is tussen de rassen en tradities. Erg lastig.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-08-10 21:34

Bedoel je die Stavropol hengst, Thioro? Ik begrijp overigens niet goed wat je bedoelt wat betreft de foundation lijnen. Een volbloed AT gefokt binnen het MAAK stamboek behoort sowieso tot een bepaalde bloedlijn. Er zijn niet zozeer drie belangrijkste lijnen, maar belangrijke lijnen op dit moment zijn El (en aftakking Sovkhoz II), Gelishikli (en aftakking Gundogar) en een zeer populaire lijn in Rusland op dit moment is Posman. Andere wijd verspreide lijnen zijn Fakirpelvan en Arab. Het wijdst verspreid is Gelishikli. Maar het belangrijkst is dat je je afvraagt wat je wilt fokken en waarom. Wil je showpaarden fokken, sportpaarden, en zo ja, wat voor sportpaarden en voor welke discipline(s) of wil je traditionele (en volgens welke traditie?) AT fokken? Ik zou me dan niet zo snel vastleggen op een bepaalde bloedlijn, maar verder kijken dan dat. Zo is er bijvoorbeeld veel variatie binnen de bloedlijnen: mijn eigen merrie is bijvoorbeeld een Arab lijn merrie uit de Atabai familie, maar er zijn hengsten en merries uit de Arab lijn én/of uit de Atabai familie die van een heel ander type zijn en andere bloedvoering hebben ondanks dat ze uit dezelfde foundation lines en fokfamilies komen. Toegegeven, zelfs met de stamboeken blijft dit ingewikkelde materie. Waar het op neer komt is dat er echt veel variatie is binnen de diverse bloedlijnen. Mijn merrie is weliswaar een Arab merrie, maar voert een goed deel Fakirsulu bloed (Gelishikli en Fakirpelvan lijn) wat terug te zien is in haar bouw en type. Dan is er bovendien ook lijnteelt op stempelhengsten (en in sommige gevallen merries), wat vaak van grotere invloed is dan de vaderlijn. Allemaal niet zo evident dus. Je hebt te maken met bloedlijn, fokfamilie, lijnteelt op stempelhengsten en dan ook nog op showfok, renpaardfok, enz enz.

En dromen mag zeker! Dat heb ik jaren gedaan en doe ik nog steeds. Het eerste gedeelte is in elk geval al uitgekomen dus wie weet voor jou ook ooit. :)

Bedankt spiritxxx. Welke 2 bedoel je? In welk land?
Je ziet ze inderdaad niet veel. Dit komt omdat ze nogal zeldzaam zijn. Tot enkele jaren terug stonden ze op de lijst van bedreigde paardenrassen. Momenteel staan ze wel nog op de "onder toezicht" lijst. Er zijn ongeveer 3.000 volwassen stamboekpaarden wereldwijd. In Nederland zijn ze op een paar handen te tellen.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-10 19:59

Nemurin, ik bedoelde dus idd dat je dan tenminste van het ras gehoord hebt. Hoe vaak ik al niet heb gehoord "een wat??" wanneer ik een DA/keuringsarts/verzekeringsagent/noem maar op vertel dat het om een Akhal-Teke gaat... :)) :=
(Overigens staat het paard momenteel niet bepaald in regio Amsterdam...)

Thioro, ik zal proberen het globaal uit te leggen: Er zijn momenteel 19 (volgens sommigen 18) bloedlijnen. In de komende jaren verdwijnen er mogelijk een paar en er staan ook een paar nieuwe in de planning. De jongste bloedlijn is Gundogar, die pas dit jaar is ingevoerd. En dan zijn er lijnen die in het verleden verdwenen zijn omdat er geen hengsten meer waren (Sluchai, Bek Nazar Dor om een paar voorbeelden te noemen). Een paar lijnen hebben nog maar 1 of 2 volwassen (dek)hengsten bijvoorbeeld. Tot een tijdje geleden was de Posman lijn bijna uitgestorven.

Binnen de door MAAK ruwweg vastgelegde basistypes van windhond-type, medium type en zwaar type zijn wel lijnen ondergebracht, maar zo uniform zijn de lijnen tegenwoordig niet meer.

De lijnteelt (meestal III x IV e generatie) is terug te zien in diverse Russisch gefokte paardenrassen: Russische Arabieren, Tersks en dus ook Akhal-Teke. Dit wordt gedaan om bepaalde eigenschappen te herbevestigen/verankeren.

Wordt er op heterozygotie gelet binnen deze krappe genenpoel? Neen, over het algemeen niet. Is dit een bedreiging voor het ras? Daarover zijn de meningen ernstig verdeeld. Er gaan stemmen op dat de genetische variëteit en gezondheid van het ras onherstelbaar verwoest wordt, maar daar is ook weer veel tegenstand tegen, zo ook tegen de mogelijke oplossingen zoals uitkruising met bijv. Turkomans uit Iran of het opleggen van quota voor populaire hengsten.

Wat betreft de rol van de AT en Turkoman in de ontwikkeling van de EV: steeds meer wetenschappers zijn aanhanger van de theorie dat het aandeel van de Turkomans vele malen groter is geweest dan eerder is aangenomen, en naar alle waarschijnlijkheid zelfs groter dan de invloed van Arabische paarden. Er gaan zelfs stemmen op dat tenminste twee van de drie belangrijkste foundation hengsten Turkomans waren. Hierop ga ik dieper in in mijn boek.
Sowieso is de invloed van Turkomans en AT veel groter geweest in het Europese paardenbestand dan eerder werd geloofd; onder de Osmaanse legerofficieren die met hun legers Europa binnenvielen was de Turkoman het meest geliefde paardenras, niet de Arabische Volbloed. Ook bij de sjahs van Perzië en de Sultans van het Osmaanse Rijk waren de paarden die het hoogst in aanzien stonden in de koninklijke stallen en legers Turkomans, daaronder Bid-Pai paarden en Arabische Volbloeden. Het is dan ook aannemelijk dat bijv. de Beyerly Turk een Turkoman geweest is.

Er zijn diverse stromingen van fok die zich onder de noemer traditioneel profileren: renpaardfok in Rusland en Turkmenistan, Turkoman fok in Iran, en een handjevol fokkers welke probeert volgens de oude richtlijnen van de nomaden te fokken van 100+ jaar geleden. Voor allen valt een en ander voor of tegen te zeggen. De laatste richt zich met name op oorspronkelijke doeleinden zoals lange-afstandsrijden en -racen en endurance. Dan zijn er echter ook AT fokkers die zich weliswaar op endurance richten, maar volgens moderne (warmbloed) principes fokken, het vooral om geld te doen is, of andere overwegingen.

Het fokkerijwereldje van dit ras is een doolhof kan ik je vertellen. Het is erg moeilijk aan goede, eenduidige informatie te komen, om uiteenlopende redenen. Diverse fokkers komen wat betreft hun kennis (of het uitdragen daarvan, dat kan ook nog) niet verder dan een standaardpraatje. Maar er zijn ook fokkers die juist veel kennis hebben, of heel specifieke kennis, en er zijn daarnaast nogal uiteenlopende opvattingen over het ras onder de fokkers, wat ook helemaal niet zo verrassend is.
De geschiedenis van dit ras en de fokkerij van dit ras is complexer (en politieker) dan velen beseffen. En dan nog iets: het stamboek wordt momenteel (in de praktijk) gerund door 1 persoon. Dat is in ons land ondenkbaar. Het komt er dus op neer dat het nogal complex is en op veel fronten absoluut niet te vergelijken met westerse stamboeken/fokkerij. Dat zal mij verder niet afschrikken, want mijn hart is al jaren verpand. :7

Stalkers heb ik niet zo'n behoefte aan. :Y) :+ :+ Maar, mocht je (ooit) verdere vragen hebben of een beetje wegwijs gemaakt willen worden mag je je zeker bij me melden. ;)
Laatst bijgewerkt door JoSav op 07-08-10 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-10 20:03

Dan weet je al meer dan veel paardenmensen hoor. Zou echt niet meer weten hoe vaak ik al niet "een wat?!" als reactie heb gekregen. :+

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-10 19:14

Nemurin, zo blond vind ik dat niet. Nu is de AT wel een van de bekendere oosterse rassen buiten de Arabische Volbloed, maar hoe velen hebben gehoord van de (toch best bekende) Marwari, Karabach of (de toch best westerse) Orlov draver? Laat staan bijvoorbeeld de Deliboz, de Qatgani of het Kalmukisch paard? Waar staat de Akhal-Teke tussen deze paardenrassen? Want volgens mij zijn er genoeg paardenmensen die ook nog nooit hebben gehoord van diverse Europese paardenrassen, of die nu zeldzaam zijn te noemen of niet. Is dat blond? Dat weet ik zo niet...

En de Marwari vind ik persoonlijk ook erg gaaf. :j Je ziet ook dat ze sterk beïnvloed zijn door de Turkoman aan de vorm van hun lijf. Het hoofd is alleen wel vaak wat grover/zwaarder en ze hebben die typische sikkelvormige oren. En velen beschikken ook over een extra gang!

Maeve, ik ben zeker van plan te proberen meerdere oosterse paardenrassen wat meer onder de (positieve) aandacht te brengen. Sowieso via mijn Equus Orientalis project en idd misschien ook wel met nog wat topics in de toekomst, mocht daar ook interesse voor zijn.

Arabian1997: sommigen zijn inderdaad heel pietje precies. Ze willen graag alles voor je doen, maar dan moet je zelf ook wat moeite doen. :)) Leuk dat je al eens op een AT hebt gereden. Dat kunnen maar weinig in dit land ook zeggen.

Akhal_Teke: ha, je boktnaam verraadt al een bepaalde voorliefde. ;) Nu is het feit dat er weinig zijn een beetje een lastig iets om 'goed' te noemen. Rond 1800 werden hun aantallen geschat op minimaal 50.000, maar werd tevens gedacht dat dat een wel erg voorzichtige schatting was. Honderd jaar later waren er nog maar 100. In de jaren van burgeroorlog, Eerste en Tweede Wereldoorlog en de jaren daarna onder Kroetsjov kwamen wederom veel paarden om door oorlog maar ook omdat ze naar de slacht werden gebracht. Ook na Kroetsjov's regime werden veel AT nog naar de slacht gedaan. Dat is dus de eigenlijke reden dat ze zo zeldzaam zijn. Dat het geen goede zaak is om die aantallen nu dan kunstmatig omhoog te krikken door massaal te gaan vermeerderen, ben ik met je eens. Maar dan moet je je ook afvragen wat een kwalitatief zo goed mogelijke Akhal-Teke is, want daarover zijn de meningen ook heel erg verdeeld onder fokkers en liefhebbers. De huidige standaard wordt voor het grootste deel bewaakt, gekeurd en bepaald door Tatjana Riabova van MAAK.

De mijne heeft inderdaad ook een milde metaalglans. Dat heeft ze van moederskant meegekregen. :j

En wat vind je qua prijs hoog, AT? De markt is de laatste paar jaar nogal aan het veranderen en lang niet elke fokker verkoopt (goede) AT nu nog zo duur als een aantal jaar terug, toen ong. 20-30.000 gemiddeld (met uitschieters naar onder en naar boven) nog heel normaal was.
Off topic: wat is de afstamming van je Rus?

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-10 19:35

Dat is ook weer waar Nemurin. Enne, ik heb diverse zéér elegante Marwari's gezien. De fok heeft de laatste tien jaar een enorme opleving gekend en naar aanleiding van het opstellen van raskenmerken en eisen heeft dat bij diverse fokkers geleid tot goede kwaliteit paarden. Maar misschien is dit niet het juiste topic om je te overladen met voorbeelden van Marwari's...

Er zijn ook diverse eigenaren die in hun begintijd de mist in zijn gegaan (sommigen nog steeds) wat betreft het voeren van hun Teke. Sommige zijn chronisch overvoerd, anderen juist ondervoerd omdat de eigenaar denkt dat een Teke er zo uit 'hoort' te zien. Toen een Nederlandse keuringsarts mijn merrie bekeek durfde zij ook te stellen dat mijn merrie schraal was. Schraal is ze wel geweest, maar op dat moment was ze niet meer schraal. Ze is ook een tijdje echt tonnetje rond geweest (wennen aan het rijke Nederlandse ruwvoer) Het is maar wat je gewend bent...

Ah, Gomel dat zegt me natuurlijk wel wat. :)
Mocht je ooit weer op zoek gaan naar een AT, dan help ik je graag op weg, Akhal_Teke. :) :) Er is tegenwoordig voor elk budget wel eea aan leuks te vinden.

Ik zal deze week ook nog even kijken naar de diverse kleurschakeringen van de AT, zoals ik beloofd had. Ik heb momenteel niet bijster veel bokt-tijd.

Mocht er overigens nog iemand zijn met specifieke vragen over het ras of naar aanleiding van dit topic, shoot!

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-10 16:58

Het gaat er bij het windhondtype en AT in renconditie idd om dat je de ribben wel enigszins ziet mn in beweging, ipv alleen maar voelt. Maar veel mensen en ook AT eigenaren vergeten dat niet elke Teke van dat type is. Ik hanteer de maatstaf om naar het type en individu te kijken, en naar kwaliteit van lijf en leden (energiek, maar niet té, goed in de vacht enz.) Maar in principe geldt dat voor elk paard wel. Bij een AT is het alleen wat lastiger, omdat ze gauw tonnetje rond worden van onze rijke weides. Je ziet ook duidelijk verschil tussen de woestijn-Tekes en diegenen die in rijke weidegronden lopen. Je ziet ook verschil tussen AT toen ze nog in Rusland stonden en toen ze eenmaal in Europa waren, puur door een ander leefgebied en veranderde voeding. Het een is dan niet altijd beter of slechter dan het ander, maar men moet toch waken voor het gewicht van een AT om diverse redenen.

Daar hoef je geen bewondering voor te hebben hoor Marjoke. :o Dat was gewoon een kwestie van het echt willen en de kans grijpen toen die zich voordeed.
Bij AT heb ik het idee dat ze qua bouw voor bepaalde soorten sport eerder nadelen dan voordelen hebben (zoals diverse rassen dat hebben) maar ze veel kunnen op karakter. Ik vind het knap dat er paardenrassen zijn die meer willen doen voor hun ruiter dan ze eigenlijk op papier zouden kunnen. Bij de AT is dat misschien een soort vechtersmentaliteit en trouw die voortkomt uit hun oorspronkelijke gebruik.
Bedankt voor je reactie, Marjoke. :D

Ik heb nog geen tijd gehad om verder beeldmateriaal bij elkaar te rapen omdat ik een paar dagen weg ben geweest. Ik zal zsm wat links plaatsen voor geïnteresseerden.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-10 16:22

Tot slot, zoals beloofd, foto's en videomateriaal van diverse kleuren (ik meen dat daar een vraag over is gesteld in het topic).

De AT komt voor in alle kleuren. Bont worden ze niet gefokt, maar sabino komt voor. Bij de Turkoman komt ook roan voor en wildkleur komt af en toe ook nog steeds voor. Waarschijnlijk is savrasaya (zoals de Russen het noemden) bij de AT zo zeldzaam geworden dat het is wezen is weggefokt. Ik heb daar dan ook geen overduidelijke foto's van.

Ook rabicano komt voor.
Vroeger waren er ook getijgerde paarden en het vermoeden bestaat dat ook interessante 'patterns' qua kleur voorkomen zoals giraffe-achtige vlekken en 'rare' appeltjes. Hier moet eerst meer onderzoek naar gedaan worden.
Bij de paarden in deze regio komt ook "bloed zweten" voor.

Voor afbeeldingen van diverse bij de AT en Turkoman voorkomende kleuren: http://www.turanianhorse.org/colors.html
De blauwe tekst is aanklikbaar en laat voorbeelden zien.
Jammer genoeg is er van voronaya (glimmend blauwzwart) geen foto omdat het zéér zeldzaam is.
Gewone zwarte (alaman type) AT: http://farm3.static.flickr.com/2618/400 ... b811_z.jpg

Videomateriaal met diverse kleuren AT en Turkomans:

Akhal-Teke
Goudvalk (bulanaya)

Hengst staat in Duitsland.

Diverse kleuren

Opmerking: er wordt ze geleerd zo te steigeren en stuiteren. Dat zit dus verder niet in de aard.

Dzhigitovka met AT van diverse kleuren.





Diverse kleuren. Jaren 80. Waarschuwing: niet allemaal even vriendelijk voor westerse ogen.


Diverse kleuren en gebruik, waaronder carrousel rijden en dzhigitovka

Diverse types en kleuren: (veel afbeeldingen)
Hengsten http://www.stewartclan.ca/galleries/jal ... index.html
Merries http://www.stewartclan.ca/galleries/jal ... index.html


Turkoman (en enkele Yabou):
Schimmel:




Diverse kleuren in 1 video:



De meeste van de paarden in bovenstaande video zijn/waren in het bezit van de filmer van de video's van de schimmels (en enkele andere video's, een Canadese AT fokker). Hij krijgt ze helaas vooralsnog nog steeds niet geëxporteerd. In die kudde merries zijn diverse strains Turkomans te zien (o.a. Goklan, Gatman, Teke, Yamoud/Iomud) en Yabous; in uiteenlopende kleuren.

Yamouds in Iran:http://www.facebook.com/group.php?gid=120529761314847
Teke in Iran: http://www.facebook.com/group.php?gid=129182163758999

Ingepakte Turkomans:

Racen.


Telgang.

En toen was de tijd weer op. :=

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-10 17:15

minikatje schreef:
heerlijk stuk tekst, misschien maak ik ook wel zoiets met de exmoor :P

alle vooroordelen de wereld uit!

Doen! Exmoor is ook een erg bijzonder paardenras!
En idd, alle vooroordelen de wereld uit. :j :j

Peuk: oh, maar ik maak me er ook niet druk om hoor. Dat staat ook in de OP. Ik erger me vooral aan de vooroordelen omdat ze nergens op gebaseerd zijn. :o

Nemurin: Yanardag is een bulanaya (valkkleurig). Het komt regelmatig voor dat ze dergelijk verloop in kleurschakeringen met appeltjes hebben. Yanardag is ook de hengst die op de Turkmeense vlag + briefgeld staat.

Dat nerveuze gestuiter en gesteiger is om te laten zien hoe energiek en krachtig de hengsten zijn. Merries leren ze dit niet aan. Het steigeren had te maken met indruk maken op de merrie eigenaren om te benadrukken hoeveel uithoudingsvermogen ze hebben. Puur om te imponeren dus. Je ziet ook dat ze weer rustig worden zodra ze de ring verlaten. Even op commando showen, en dan weer normaal doen aan de hand (en zo hoort het).

Je ziet bij die rengalop ook dat wanneer de ruiter onder de buik door kruipt dat het paard de galop erop aanpast. Heel bijzonder om te zien.

Thioro: countershading komt heel veel voor bij AT, vooral bij bulanaya. Maar genetisch gezien komt dat o.m. door sooty, en niet door wildkleur. Echt wildkleur is uitermate zeldzaam tegenwoordig. Heb diverse AT gezien met een zwart masker, valse aalstreep, e.d. maar dat zijn allemaal bulanaya, geen savrasaya.

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-10 22:34

Lakshmi: dankje. :D
Ik vermoed dat je zelf wel een en ander weet van het ontstaan van het Berberse type, maar ik ga er toch even op in naar aanleiding van je vraag.
Die theorie bestaat inderdaad en is deels voortgekomen uit onderzoek gedaan door de Hongaar Bökönyi en onderzoek van paleo-zoölogen zoals Clutton-Brock, welke één van de eerste was die stelde dat de paarden uit vondsten en tekeningen o.a. in Noord-Soedan en Mesopotamië afkomstig waren uit Centraal-Azië. Genetisch gezien is de berber verwant aan alle oosterse paarden en (zoals de theorieën er nu voorstaan) afstammend van type 3 en 4 oerpaard, waarbij type 3 het Turkoman (proto)type was uit de Toeranlaagvlakte en type 4 het (proto) Kaspische paard.

Of er nog een of ander inheems paard in Noord-Afrika van invloed is geweest is erg onwaarschijnlijk, te meer omdat veel wetenschappers vermoeden dat paarden na de verdroging van deze gebieden zijn weggetrokken danwel 'uitgestorven' omdat ze zich niet goed konden handhaven. Zoals je waarschijnlijk weet waren paarden in de Arabische wereld lange tijd niet (meer) inheems. Het Nubische, Koesjietische en Numidische (Libische type) paard zijn vermoedelijk ontstaan naar aanleiding van de invoer van paarden vanuit de Toeranlaagvlakte (Centraal-Azië). Dit waren zeer waarschijnlijk Turkomans (AT) al droegen ze destijds een andere naam. Vanuit de Turkoman is waarschijnlijk de kleinere en compactere proto-Arabier (subgroep) ontstaan, onder invloed van het Kaspische paard.

Uit de proto-Arabier ontwikkelden Berberpaarden, Arabische paarden en Arabische Volbloeden. Het gaat hier om minimaal 2000-4000 jaar geleden, vermoedelijk is die invoer naar Noord-Afrika al rond 1600 v.Chr. of nog eerder begonnen en ergens vanaf die periode zijn de Toeranische paarden steeds groter geworden, terwijl de Noord-Afrikaanse paarden relatief klein bleven (en nog steeds zijn, zoals je weet). Klassieke geschriften wijzen pas op Carthaagse en Numidische cavalerie vanaf de derde eeuw v.C. (zo ook Arabische ruiters, al bleef daar gebruik in een cavalerie langer uit) maar het Lydisch-Libische type (Anatolië en Noord-Afrika) en het Nubische paard (Soedan) bestond al eerder.

Invloed van andere Oosterse paarden en kruisbestuiving van diverse oosterse rassen heeft waarschijnlijk nog relatief lang aangehouden, in veel gevallen waarschijnlijk ook tijdens de Islam (in tegenstelling tot het tegenwoordige idee van asil). Daarbij geldt wel voor de belangrijkste typen (Berbers, Arabisch en Turkoman) dat ze voornamelijk een specifiek type bleven fokken (relativiteit van asil) vanaf het moment dat de rassen grotendeels gedestilleerd waren: de leefomgeving vertoont weliswaar overeenkomsten, zo ook het type, maar er zijn ook opvallende verschillen in bouw en gebruik en dat maakte kruisbestuiving tot een relatief iets.

Nog even inhakend op het ontstaan van Oosterse paardenrassen:
Alleen al op de trappen te Persepolis staan tien verschillende oosterse paardenrassen afgebeeld, waaronder paarden afkomstig uit Noord-Afrika van een beduidend Berbers type; het eerdergenoemde Lydisch-Libische type. Tegen die tijd (6e eeuw v.C.) was het Berberse type dus al aardig gedestilleerd. Invloed van de Turkoman (en het Kaspische paard) in de ontstaansgeschiedenis van dit en het Arabische type is vrijwel niet uit te sluiten. Uit genetisch onderzoek van Cothran is voortgekomen dat de Turkoman en het Kaspische paard voorouderlijk (en dus ouder) zijn dan de andere oosterse paardenrassen, waaronder de Berber en ze zeer waarschijnlijk aan diens basis hebben gestaan.
Ik zal hier verder op ingaan in mijn boek, waarin ik niet alleen de huidige Berber zal behandelen maar ook Noord-Afrikaanse paarden uit vroeger tijd, zoals het Numidische paard en het Nubische paard. Dit is, zover ik het zie, hoe de theorieën er nu voorstaan. Ik weet van het bestaan van theorieën dat de Berber is ontstaan uit een inheems oerras, maar deze theorie is vooralsnog niet aannemelijk. Uitgebreider en verregaander genetisch onderzoek naar Oosterse paarden zou ik zeker toejuichen.
Vooralsnog heeft MtDNA weinig opgeleverd, o.m. vanwege de aard van dit DNA. Maar genetisch onderzoek staat sowieso nog relatief in de kinderschoenen dus ik ben zeer benieuwd wat de komende jaren gaan brengen.
Ook worden er tot op de dag van vandaag paardenskeletten gevonden. In Avaris (Tell el Dab'a in Noord-Egypte) is in 2009 een nieuw paardenskelet ontdekt na eerdere vondsten in Oud-Egyptische sites. Maar goed, dan heb ik het over Egypte en vermoedelijk ook vóór het ontstaan van het (meer westelijke) Numidische paard. Maar ik begin wat af te dwalen.

En ik zie dat deze post ook weer erg lang is/dreigt te worden dus ik hou al op. := :D Zoals je ziet kan ik uren doorpraten over Oosterse paarden...

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-10 18:07

Dank voor jullie reacties. :o

LoveCartoon, zou kunnen, maar denk dat het 'lelijk' vinden buiten smaak ook een kwestie van wat ben je gewend is. Ze zien er eenmaal anders uit dan Westerse paarden. Het ging mij vooral om de vele vooroordelen die de ronde doen.

Lifaya: van jou wist ik idd dat je ze mooi vindt, Renée. En wat ik ook al in de OP zei: je kunt zeker iets soortgelijks over bijna alle paardenrassen schrijven, en de titel helemaal (zie het ook vaak in topics voorbij komen). Toch maar als een compliment opvatten, toch? :D :D

Wauw, dit topic is al meer dan 10.000 keer bekeken. :oo

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…

JoSav

Berichten: 4681
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Re: Wat een lelijk ras! Oh, maar die van jou is wél mooi hoor...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-10 20:21

Bedankt, Quebelle!
Wat bijzonder dat je tante er een gehad heeft! Heeft die palomino ook veulens gehad?
Er zijn er wel een aantal in België, zo uit mijn hoofd weet ik al 1 grotere fokker, twee kleinschalige fokkers en een handvol private eigenaars verspreid door België te bedenken. :j
Met het transport van de mijne gingen er ook twee naar België: een hengst (inmiddels ruin) en een merrie van Muzanna's jaargang en van dezelfde stoeterij. :) :)

Nur Teke
Muzanna, Manari Nur & Muniya Nur
GoFundMe: om ons wereldje te vergroten…


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers