Garrano eigenaren gezocht.

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:14

Ik heb Jazzy nog hier in Portugal getraind, als het tenminste de pony is die hier Tessy heette.

Toevallig ben ik nu bezig met iemand die Garranos wil aanschaffen en promoten en fokken in Nederland.
Zelf wil ik ook graag meer bekendheid geven aan het ras.
Het is ongelooflijk dat er nog niet meer enthousiastelingen zijn die er een willen. Ze zijn redelijk goedkoop in aanschaf en onderhoud, hebben geweldig comfortabele gangen, kunnen tölten en telgangen, hebben een koel hoofd en kunnen een erg mooi barok uiterlijk hebben. Ze zijn enorm veelzijdig en hier in Portugal worden ze soms bij bosjes neergeschoten als ze aan de oogsten zitten van boeren en worden ze gezien als ongediertje, gelijk zoals Brumbies in Australië en Mustangs in Noord Amerika.
ik vind dat heel erger, ze waren er eerder dan de mensen in dat gebied. Het zijn oerponies, verwant aan bv de Exmoor en Fjord en IJslander.

Ik heb zelf geen Garrano maar een Lusitano en een cruzada, maar zou er wel graag een willen. Ik ben dus wel bekend met het ras en een grote fan. *\o/*

Voor mensen die er een uit Portugal willen: ik kan helpen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal



Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:21

jezzy12 schreef:
hallo ,

Dit alles heeft men niet doorgezet en Baltazaar is nu een ruin.
We kennen ook nog een Garrano genaamd Minjo en is volgens mij door dezelfde mensen uit Portugal gehaald

Als ze de namen hier gekregen hebben heten ze Minho (dat je uitspreekt als míenjoe). Dat is de provincie waar ze vandaan komen (daar woon ik :D )
en Baltasar of Baltazar. Hier doen ze niet aan h achter de t of dubbele a's.

Edit, ik kan beide niet in het stamboek hier vinden dus het zijn geen ingeschreven dieren of ze hebben in Nederland hun namen gekregen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 00:38

Hier wat foto's. Ze zijn tussen de 1m en 1.35m. Er bestaan wel grotere maar die worden niet ingeschreven bij het stamboek.
Een groot deel leeft in het wild. Ik ga binnenkort de bergen in om foto's te nemen en ponies uit te zoeken voor de verkoop.
Afbeelding

Afbeelding

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Garrano eigenaren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:11

Afbeelding

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:30

Op de Shetlandeilanden waren en zijn Shetlandponies vaak het enige vervoersmiddel en ze worden daar wel degelijk gewoon door volwassen gebruikt en dit heeft geen schadelijke gevolgen. Ze hebben korte stevige benen onder hun massa, anders dan een fijn gebouwd ponietje. Daardoor hebben ze goed "tractie" en raken ze niet uit balans.
Garranos kunnen met gemak een volwassene dragen. En dan bedoel ik dus echt een tocht van 40 kilometer ofzo door de bergen. Dit doen ze al eeuwen en ze worden stokoud en zijn nooit kreupel, dus de praktijk heeft bewzen dat het prima kan!En dat terwijl ze zelf maar rond de 150 kilo wegen.
Ik zou niet weten wat het maximum is, de Portugezen zijn klein... Het ligt ook aan hun bouw, sommigen zijn fijntjes, anderen heel robuust. Maar ik durf wel te zeggen dat ze met 90 kilo zo een parcoursje af kunnen leggen.
Afbeelding
Door diep zand in een manege banjeren is wel weer wat anders, maar op harde ondergrond hebben ze weinig moeite met gewicht. Ze worden ook als lastdieren gebruikt en krijgen dan ook heel wat kilos dood gewicht op hun rug. Een ruiter kan nog meehelpen.
Ze zijn niet zo rond gebouwd en dat helpt natuurlijk niet als je lange benen hebt. Dan moet je echt wel een brede uitzoeken.

Tölt en telgang, hier passo travada (geremde stap) en telgang, hier andadura, kunnen ze allemaal daar dit gewoon noodzaak is in de bergen. Feitelijk kunnen veel meer ponyrassen dat. Welshponies bv ook, maar je moet je er wel op toeleggen en de meesten zijn het meer aan het afleren omdat ze met dressuurgangen bezig zijn.
Garanos heffen daarbij nog van nature in de gewone basisgangen.

Afbeelding
Het meisje zit op een kussen dat wordt gebruikt als ze lasten moeten dragen.

De meesten worden in het wild gehouden en daarbij gaat ongeveer 20% per jaar verloren aan wolven, (auto-)ongelukken, vandalisme (er worden hele groepen ponies doodgeschoten voor de lol, uit wraak of omdat ze aan oogst ziten bv).
Maar de fokkers kunnen er niet mee zitten, ze krijgen flink subsidie.... ze doen ze ook vrij makkelijk naar de slacht, met name de ongeregistreerden.
De dieren moeten redelijk jong uit het wild worden gehaald als ze gebruikt moeten worden. Eenmaal goed volwassen zijn ze vaak nl vaak te verwilderd om een betrouwbaar paardje te worden. Vergeet niet dat het een oerras is dat altijd in het wild gehouden is en dus nog zijn instincten erg aan de oppervlakte heeft.
Eenmaal "getemd" kun je ze wel weer rustig in het wild houden en tien jaar later weer pakken en er mee wegrijden bv. Het basisvertrouwen in de mens is wel iets blijvends als het er eenmaal is.

Wat kleine ponies en volwassen betreft, toen ik tig jaar geleden in Engeland werkte, gingen we ter vossenjacht en daar reed een opa met zijn kleindochter in mee allebei op Exmoors van 20 en 23 jaar oud. EEN JACHT. Dat duurt bijna de hele dag, veel galopperen, springen, noem maar op, en ze deden dit al sinds de ponies ingereden waren... Ponies waren het toonbeeld van een gezonde pony.

Aleen in Nederland heerst het idee dat een pony niet gebruikt kan worden door een volwassene. In bijna alle andere landen is het normaal.
Let wel, het zijn met name de oerpony rassen, inheemse soorten, en niet door mensen gevormde rijponies, die zo sterk zijn.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:48

Ze bieden het vaak zelf aan. Het zijn gangen waar ze zich comfortabel in voelen.
Ze zijn oa verwant aan IJslanders maar ook aan Exmoor, Shetlanders, Fjorden en...Hackneys.

Afhankelijk van kwantiteit en kwaliteit van het jaar zijn de prijzen zo rond de 200 euro voor een veulentje en rond de 1000 euro voor een volwassen bereden exemplaar. Niet geregistreerde Garranos, die feitelijk dus bastaards liggen zo'n beetje op de helft van die prijzen.
Het maakt ook uit of je van een fokker, van een particulier, van een rijschool of op een markt koopt.
Op de markt kun je aan het einde van de dag voor heel weinig terecht omdat ze de ponies liever niet mee terug nemen. Maar dat is dan ook wel meteen het overschot, niet de besten.
De gemiddelde en gewenste hoogte is 1.23m.... Hengsten moeten kleiner zijn dan 1.35m.
Maar bij de niet geregistreerden zie je uitschieters.
Overigens worden ze hier gebruikt voor rennen!

Ze zijn heel verschillend van karakter, maar ze zijn meestal pittig (lees voorwaarts-niet: moeilijk) met rijden en makkelijk in de omgang. Hoe ze met rijden zijn ligt natuurlijk ook voor een groot deel aan hoe ze behandeld zijn en hoe ze ingereden zijn. Maar hengsten lopen bv rustig in de lessen mee met kinderen erop...
De meesten kan ik rustig aan beginners verkopen. Je moet niet vergeten dat ze hier gewoon door de boeren en hun kinderen in de bergen ingereden en gebruikt worden en die hebben nog nooit van hun leven les gehad...
Er is een joch dat op zijn pony, ongezadeld, naar school gaat (in galop). Pony blijft gewoon wachten tot hij weer uit de school komt, terwijl hij best ook weg kan wandelen... Dit zegt ook wel wat over het karakter.
Áls je eenmaal het vertrouwen hebt, heb je meteen een trouwe vriend.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 12:16

@gekvanfleur, ik ga hier geen discussie aan over Shetlanders en zeker geen foto's plaatsten. Zoek ze zelf maar op.

smaos schreef:
Hoe weet je dan dat je bijv. een zuivere koopt of een bastaard?
Krijg je er papieren bij? Is er ook een stamboek van?
Ik heb proberen te zoeken naar fokkers, zonder resultaat.
Zijn er echt fokkers van of lopen ze gewoon alleen in het wild?

Er is een stamboek. De fokkers houden ze in het wild. De wilde ponies hebben dus eigenaren. Eens in het jaar is er een round-up en worden veulens gebrandmerkt en bloed afgenomen om via DNA bepaling te zien wie de ouders zijn. Veulens krijgen een nummer op de schouder met de jaarletter.
De goedgekeurden voor het stamboek voor volwassenen krijgen een brandmerk van een een huisvorm met een G erin op hun rechterbil.

Er zijn ook nog ponies met nummers zonder jaarletter. Deze waren al volwassen toen ze begonnen met brandmerken. Ze zijn in 1996 begonnen met jaarletters en wel de "P".
De fokkers zijn bekend van het stamboek. Ik heb zelf een stamboek (dus boek met registraties) van 1996 tot 2000.

Ze hebben dus ook papieren.
Er zijn drie afdelingen in het stamboek: veulens, volwassenen en zoöligisch. Ik zal hier later wat meer over vertellen.

Er zijn geen stoeterijen. Je kunt fokkers dus idd niet zo gemakkelijk vinden via internet ofzo.

Een bastaard heeft geen brandmerk en geen papieren, alleen de uiterlijke kenmerken.

Garrano brandmerker:
Afbeelding

Afbeelding

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 00:09

Dat brandmerk G krijgen ze als ze goedgekeurd worden voor reproductie, en ze weten pas of ze daar geschikt voor zijn als ze volwassen zijn, ze moeten dan dus een keuring door. Ze moeten voldoen aan de rasstandaard. Dat is ook zo bij andere rassen. Ze worden ingeschreven bij het veulenstamboek tot ze goedgekeurd worden voor de fok en komen dan in het normale stamboek. Vroeger kregen paarden in Nederland en Duitsland dan ook een brandmerk van het stamboek maar dat doen ze nu niet meer.
Het Garrano stamboek heeft geen website meer. Ik weet niet waarom die niet meer bestaat.
Feitelijk is er online maar heel weinig te vinden over de Garrano, zelfs in het Portugees.
Ik ben vandaag ponietjes wezen kijken (plaaaatjes) en heb er nu 4 in de verkoop en er komt meer bij. Ik zet ze in mijn profiel.

@BertBaley. Dat is er een van het stevige type. Leukerd hoor.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:14

De paardjes die ter keuring worden aangeboden lopen meestal al niet meer in de kudde en gaan de verkoop in. Dus het maakt niet zoveel uit of ze al of niet goedgekeurd worden.
De basiskudde bestaat al uit goedgekeurden, de producten (de veulens ervan) zijn voor gebruik.
Vergeet niet dat met name hengsten al als jaarling eruit worden gehaald omdat er anders het gevaar is dat ze hun moeders gaan dekken.
Er zijn tientallen kuddes, elke hengst heeft zo'n 5-15 merries en er zijn er zo'n 1500 in het wild, over een heel groot gebied - wel zo groot als de provincie Friesland- verspreid.
De meeste ponies worden onvolwassen uit de kudde gehaald, dus voordat ze gekeurd worden, en het maakt dus niet uit of ze al of niet goedgekeurd worden. De kuddes bestaan eigenlijk alleen uit wat fokmerries met hun kinderen van 1-2 jaargangen en een hengst.
Dit is niet anders dan op een gewone stoeterij. Daar worden ook de volwassen dieren eruit gehaald om ingereden en verkocht te worden. Het werkt hetzelfde, alleen leven de dieren in vrijheid.

Daarnaast bestaat er dus een subgroep van eigenaren die hun paarden aan huis hebben en al of niet fokken met goedgekeurde dieren.
En ze worden op kleine schaal gefokt op Agrarische scholen. Die gebruiken wel alleen goedgekeurden.

De meeste Garranos die worden gebruikt als rijpaardje zijn bastaards en ongekeurden.

Het stamboek is een initiatief, gesteund door de staat, om het ras te behouden en te verbeteren en puur te houden, maar dat wil niet zeggen dat een niet gekeurd paardje geen Garrano is.
In Nederland heb je bv Shetlanders, Fjorden en Haflingers zonder papieren, die toch echt wel Shetlanders, Fjord of Haflinger zijn. Je hebt dus gewoon met en zonder papieren, zeg maar.

De paardjes lopen sinds het begin van de mensheid hier in de bergen. Men heeft pas in 1994 het initiatief genomen om ze te gaan registreren en beschermen omdat ze met uitsterven bedreigd werden.
Omdat men ergens moest beginnen zijn de paardjes waarvan de ouders niet bekend waren ingeschreven in het zoötechnische boek.
Uit die paardjes zijn dan de paardjes geboren die ingeschreven werden in het veulenboek. Daarna is men begonnen met goedkeuren voor het stamboek van volwassen dieren.
Alle geregistreerde paardjes zijn dus terug te voeren op de dieren uit het zoötecnische stamboek.

Als je in Nederland een paardje gekeurd wilt hebben zul je een keurmeester uit Portugal moeten halen. Dit doen ze ook met de Lusitanos in Nederland. Het handigst is dan om een groep ponies te verzamelen op een plek en die ter keuring (en brandmerking)aan te bieden.
Je zult dan wel een geregistreerde pony moeten hebben.
Een niet geregistreerde pony heeft geen bekende afkomst en kan nooit goedgekeurd ook al voldoet hij aan de uiterlijke kenmerken.
Veulens van goedgekeurde of geregistreerde ouders kunnen in Portugal geregistreerd. Omdat tegenwoordig identificatie met micro chip kan, neem ik aan dat de schoudernummers overbodig zijn geworden.
Ook zou je in Nederland af kunnen zien van het andere brandmerk.

Als er werkelijk een vereniging van Garrano eigenaren gaat ontstaan in Nederland, wil ik daar wel een rol in spelen vanaf deze kant. (Zoeken van een keurmeester bv, vertalen van de regels etc)

De wilde ponies worden hier gezien als "vee" en met weinig respect behandeld.

In 2000 waren er 15 goedgekeurde dekhengsten en 112 goedgekeurde merries.
Deze komen uit 112 geregistreerde merries en 42 geregistreerde hengsten van het oorspronkelijke zoötechnische stamboek.

(Het gelijke aantal van de merries is puur toeval, en ik heb ook even vlug geteld, kan iets afwijken)

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 17:29

Er zijn er ook een aantal in Duitsland. Ik weet niet hoeveel, maar een dame komt regelmatig paardjes halen.
België geen idee, in Nederland een stuk of 8 schat ik.
Ik denk niet een geregistreerde waar dan ook.

Het is niet makkelijk om aan goedgekeurde dieren te komen, iets makkelijker om aan geregistreerden te komen en vrij makkelijk om aan bastaards te komen.
Daarbij is het ook nog zo dat meestal de bastaards juist bereden zijn, dus al je een rijpony zoekt die geregistreerd en goedgekeurd is, zoek je bijna naar een naald in een hooiberg. :D

De meeste Portugezen "die in Garranos doen" spreken geen andere taal. Je moet dus Portugees kunnen spreken als je direct wilt onderhandelen.

En ja, je kunt gewoon een dier uit de kudde zoeken. Maar daar zitten diverse nadelen aan vast:
1 Je moet ze vinden. Dat kan uren door de bergen zwerven betekenen met terrein wagen of ander vervoer of te voet over paadjes sjokken.
2 Ze zien er niet uit.... behalve in het voorjaar als er plenty gras is en ze net uit de wintervacht zijn. In de winter zijn het net beertjes en in de zomer worden ze mager omdat alles dor wordt.
3 Ze zijn wild. Met andere woorden, ze laten zich niet benaderen en je kunt ze zo'n beetje door een telelens bekijken, maar dat is het wel.
4 Dan moeten ze nog in staat zijn juist dat dier te pakken te krijgen.
Dat is erg lastig, vandaar dat ze jaarlijkse round-ups houden en dan de jonkies eruit halen met behulp van vele handen....

Ik weet nu twee fokkers waar je een aantal tegelijk in weides kunt bekijken. Een onder Lissabon en een in de Gerês zelf.

Een handige manier voor een buitenlander om er een te kopen als je hierheen wilt komen, is een jaarlijkse markt bezoeken. Daar zijn ze het goedkoopst, maar je moet wel onderhandelen met een tolk of handen en voeten gebruiken :D (Nou ja, meer pen en papier voor het schrijven van de bedragen).
Op een markt heb je meteen vergelijk. Wel weer meer kans op ziektes oplopen.
Probleem is dan wel het transport. Er wordt nl wel verwacht dat je het dier meteen meeneemt... Je kunt ze soms stallen op een ruitercentrum in de buurt tot je transport uit Nederland geregeld hebt. Maar dat kun je dan beter ook van te voren regelen. Het is vrij lastig om met een pony aan de hand ergens aan te kloppen of ie daar mag blijven... ;)


Dit jaar zijn er nog markten (er worden dan ook rennen gehouden)op diverse data in september, oktober en november.

Ik heb nu trouwens plots 18(!) Garranos in mijn bestand, van veulen tot 14 jaar, onbereden, bereden, bereden + aangespannen, drachtige merries, geregistreerde, goedgekeurden, ongeregistreerden...
Vos, bruin met en zonder aftekeningen. Paardjes met bles kunnen trouwens niet opgenomen worden in het stamboek. Een kol of ster wordt wel toegestaan.

Ik zal zien dat ik een soort "Garranoskijkenvakantie" kan organiseren met in het wild bekijken, een rit maken en fokker bezoeken.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Garrano eigenaren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:19

Dit zijn de enige foto's die ik heb van mij met en op Tessy (nu Jazzy in Nederland):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Garrano eigenaren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:36

Transport is bijna altijd ene verzameltransport, maar niet alle bedrijven rekenen dan voordeel. Meestal betaal je gewoon per kilometer per paard. Je bent meestal rond de 1000 euro kwijt. Nu staan de meeste Garranos in het noorden, dat scheelt wel weer in kilometers.
Ik kan zelfs paardjes een paar dagen hier op vangen voor transport als ze uit het zuiden zouden komen bv.
Ik woon op een klein boerderijtje.

Ik ga de ponies op commercieel in een topic zetten, want mijn profiel heeft al veel foto's en laadt als zo langzaam. Zal een link in mijn onderschrift zetten.
Als mijn site weer bij gewerkt is zal ik ook een pagina voor de Garranos te koop reserveren daar en later dus ook eventueel voor vakanties.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:42


* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:43

countrygirl schreef:
Lusitana, die fokker onder Lissabon, waar zit die precies?
Ik zit zo'n 100 km. onder Lissabon, aan de Alentejaanse kust.

Ook wij hebben nog 4 hec. ongebruikt land waar eventueel Garrano's zouden kunnen verblijven, in afwachting van verder transport.

Bedankt voor het aanbod :)) , maar dat zet geen zoden aan de dijk. Ze staan daar nl ook gewoon op het land.
Maar ik woon zelf in de Minho, district Braga, en voor transport maakt dát wel veel uit.

Ik zou er eventueel wel gebruik van willen maken als ik Lusitanos uit de Algarve heb voor transport. Dat scheelt dan nl wel kilometers. Maar dat kunnen we wel even per pb bespreken.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:23

Ze hebben idd het topic verwijderd omdat je op bokt niet paarden van een ander mag verkopen. Dat ik degene ben die alles regelt maakt niks uit. Nu moet ik ze alsnog in mijn profiel zetten.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Garrano eigenaren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:12


* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:21

Elk land heeft zijn eigen inheemse bergponies en die hebben allemaal zo hun overeenkomsten doordat ze immers aangepast zijn aan hun leefgebied.
Garranos komen buiten Portugal zeer weinig voor en zijn aangekocht.

Barok is een type (wat schoonheidsideaal was in barokke periode van de geschiedenis en in een ras wat toen al bestond), geen ras, en heeft ook geen specifiek land als oorsprong.

De Garrano is een oerras dat al tig duizenden jaren voor de barokke periode bestond.
Ze stonden aan de wieg van het barokke paard omdat bv de Andalusiër en Lusitano er uit ontstaan is. En de Lippizaner weer uit de Andalusiër etc.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 03-09-10 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Garrano eigenaren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:38

Dat komt oa door hun zeer hoge intuïtie omdat ze nog zo dicht bij de natuur staan.
Overigens vind je dat ook wel bij andere rassen. Een van de redenen waarom paarden zo fijn zijn voor therapie.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:22

R.X. schreef:
Ik kan aan aardig wat merken dat ze helaas lang niet altijd goed behandeld is.

Of is ze laat uit het wild gehaald? Dat geeft nl ook gedrag waaruit blijkt dat ze mensen niet helemaal vertrouwen.

@fiffil, dat zijn foto's van goedgekeurde dekhengsten die dus helemaal voldoen aan het gewenste uiterlijk. Die vind je veel. Daarnaast zijn er wat uitschieters naar boven en beneden en andere kleuren dus.

Hier een foto waarop je ziet ziet met volwassen ruiters om een idee te krijgen van de verhoudingen:
Afbeelding
Bron:www.ecotura.com

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:34

Nou, ze zijn redelijk homogeen omdat de genenpoel zo klein is.
Zeker binnen de geregistreerde exemplaren vind je bijna uitsluitend dit type.
Donkerbruin en bruin overheersen, maar ze zijn er ook in lichtbruin, vos, zwart en schimmel. Ze bestaan ook met veel wit, maar die worden niet geregistreerd.
Er is ooit een scheut Arabisch bloed in gekomen, heb ik pas geleerd, en daar is dat wit van gekomen.
Ik ben inmiddels verder en preciezer de geschiedenis ingedoken, omdat ik excursies wil gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 04-09-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Garrano eigenaren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:46

Je vind ze vrij levend in de provincies Minho en Trás-Os-Montes.
Grof weg in een gebied tussen de gemeenten Viana do Castelo en Cabeceiras de Basto horizontaal, en de gemeenten Vila Verde en Monção vertikaal....

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:29

rabin schreef:
dit is onze Qicka(weet niet of je het zo schrijft) Q138 brandmerk

Quika of Quica, beide varianten bestaan. Na een Q volgt altijd eerst een u en ck kennen we hier niet. De i wordt altijd uitgesproken als IE.

Ze zijn mooi hoor, leuk zoveel foto's. :D

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Garrano eigenaren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 22:53

Ik weet niet hoe groot de aanfok is geweest, rabin kan daar wellicht meer van vertellen. Maar ik denk dat het een vrij selecte groep is.
Stuk of twintig wellicht?

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:43

Ik dacht dat er wel 1 hengst was. En er komt binnenkort waarschijnlijk een goedgekeurde dekhengst naar België. Dat geeft wel weer mogelijkheden.
En er komen wellicht in de toekomst meer hengsten, het ras is nu een beetje in opmars. Dus als het voor volgend voorjaar is, is er nog hoop.

Buiten dat, kun je uiteraard de Garrano door een Lusitano laten dekken, dit doen ze hier redelijk vaak, je krijgt dan een cob achtig product. Al gelang naar hoe de genen liggen kun je een paardenmodelletje krijgen of een "propje", wat dan als barok door gaat, met "D-E pony" stokmaat.
Mijn vriendin had er twee van twee verschillende moeders, zelfde vader en ze kreeg toevallig allebei de modellen. De een, de grootste van het paardenmodel was een nerveus dier, de ander (kleiner en een propje) een sulletje.
Ik heb een Garrano in de verkoop die gedekt is door een Alter Real...

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Garrano eigenaren gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:34

Ik heb een merrie en een veulen, maar zijn vader was een paard.

Afbeelding

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 8 bezoekers