Hoe houden jullie je Friezen zo zwart?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Hoe houden jullie je Friezen zo zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 11:01

hoi hoi..
ik heb al een paar keer gezien van dei friezen die zijn zoooo mooi zwart in de zomer.. s'winters ook maar dat is beetje logisch vindt ik.. maar is er iets aan te doen om je fries zo mooi zwart te houden zomers..?
ik vroeg me dat af want ik heb ook een frie sen die is best wel bruin..
als er niks aan te doen is ja...
maar weet iemand wel iets.. zou ik het graag willen horen..
groetjes..

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:23

friezen zijn van zichzelf gewoon zwart, maar in de zomer kleurt hun vacht gewoon bruin, daar is niets aan te doen.. tsjaa je paard de hele dag op stal laten staan maar goed, dat is ook nie tleuk voor he tpaard!

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:46

tja, of op stal laten staan, of een zomerdeken op (daar ben ik geen voorstander van, das tog heet als het bijv. 30 graden is?!). er bestaat ook speciaal voer en shampoo om je paard zwart te houden. ik zal wel even zoeken op internet waar je die kan bestellen ofzo, of vraag het in de paardenwinkel, ik denk wel dat ze dat daar hebben!!

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:02


loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:03

ga dan naar PAARDEN supplementen en dan naar zwarte paarden, daar staat vanalles!

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 19:06

oke harstikke bedankt loesjuhh Haha!

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:21

ja mijn fries is nu ook superbruin ik had haar eerst met deken op staan en toe bleef ze ook mooi zwart alleen ja als het warmer word laat je dat arme beest ook niet met deken op staan. er bestaan verschillende spullen om je paard zwart te houden bij de paardendrogist verkopen ze ook van die spullen shampoo voor zwarte paarden en black as night dat moet je door het voer doen is wel aardig prijzig ik wil het alleen toch wel gaan proberen. en er zijn zonwerende vliegendekens ik geloof van harry's horse. nou suc6 ermee de site van de paarden drogist is dit www.paardendrogist.nl

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:23

mijn fries is nog heel zwart, heb er niets speciaals voor gedaan Haha!
je kunt ook een zonreflecterende deken op doen in de zomer (zijn van die vliegendekens) dan blijven ze ook heel mooi zwart. en dat ga ik dus aankomend zomer ook doen Haha!

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 21:25

LiSSy schreef:
mijn fries is nog heel zwart, heb er niets speciaals voor gedaan Haha!
je kunt ook een zonreflecterende deken op doen in de zomer (zijn van die vliegendekens) dan blijven ze ook heel mooi zwart. en dat ga ik dus aankomend zomer ook doen Haha!

ja zomers heeft ze dus een boett denken voor de vliegen enz.. op..

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:33

Dat ik weet worden friezen bruin van het zweet. Dat zie je bij ons bij de tuigpaarden vooral. Wij spoelen ze daarna altijd af. Maar het is niet tegen te houden denk ik.

beek402

Berichten: 87
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:08

precies, m.n. op de plaatsen waar ze zweten worden ze onder invloed van de zon bruin. Bij mijn friesje kon je zelfs zien waar haar hoofdstel zat want daar was ze bruin. Zelfs met afspuiten bleef ze bruin worden. Die shampoo waar ze zwart van moeten worden werkt niet, althans je versterkt er alleen de huidige kleur mee, je krijgt ze dus niet meer zwart als ze al bruin zijn..

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:11

Niet alle friezen zijn echt zwart. Het hoort gewoon bij de kleur van die paarden dat ze in de zomer bruin worden. Dat heeft niets met zweet te maken. Lucien blijft altijd pikzwart, maar zijn spangenoten zijn alleen in de winter echt zwart. In de zomer wordt 1 van de 2 zelfs hartstikke bruin. De paarden krijgen hetzelfde voer en doen hetzelfde werk. Als je een kleurechte fries wil, kan je je fries het beste in de zomer kopen Knipoog .

beek402

Berichten: 87
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 14:31

Ik ben het niet helemaal met eveline_B eens aangezien bij de verschillende friezen die wij hadden en hebben het wel degelijk van invloed is of ze gebruikt worden of niet. Mijn merrie was in het begin super zwart en pas toen ik veel met haar ging rijden werd ze bruin. Later toen ze een jaar stil stond was ze weer pikzwart. Net als een andere merrie, die werd toen ze gebruikt werd bruin en toen ze niet gebruikt werd bleef ze pikzwart. Dus het heeft wel degelijk met zweet te maken.

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 18:01

wouterpaard schreef:
Dat ik weet worden friezen bruin van het zweet. Dat zie je bij ons bij de tuigpaarden vooral. Wij spoelen ze daarna altijd af. Maar het is niet tegen te houden denk ik.


dat afspuiten helpt ook wel wat!

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:24

Als je hem gedoucht hebt niet zo in het land.
dan verkleurt ie.

In het land met zomerdeken op.

Er is geloof ik ook wel iets wat je kan voeren.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:42

Dat voeren helpt niet.. althans heb ik van horen zeggen, kost alleen handen vol geld!

Tis genetisch bepaald of een fries bruin wordt of niet. Je kunt er niets tegen doen, bij sommige friezen is de zomervacht bruin.
Maar je hebt ook idd dat ze soms bruin worden van de zon. Daar kun je wel wat aan doen.
Dus dan kun je haar/hem het beste binnen houden als de zon et warmste is.. dus bv.van 12:00 uur tot 18:00 uur. Ook altijd afspoelen na het rijden.
Van de zwarte shampoo worden ze niet zwart, maar gaan ze wel mooi van glanzen.

Overigens op sommige keuringen e.d. als je zulke zwarte friezen ziet, das niet altijd echt hoor.
Gebruiken ze ook wel es kleurspoelingen voor!!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 00:13

@beek402: het zweten zal wel invloed hebben, maar alleen bij friezen die niet "kleur-echt" zijn. Dus het ligt niet alleen aan het zweet, maar ook aan de genen. Anders zouden alle friezen in de zomer bruin worden (die ook bereden worden) Je ziet het al aan de foto's in mijn profiel. Lucien is pikzart en de jonge friezen (toen ze amper bereden werden) hebben al een roodbruine gloed. Op zich zijn ze wel zwart, maar anders zwart dan Lucien.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 00:29

en ach , dan worden ze toch maar bruin in de zomer
ik zie het probleem niet zo Lachen

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:16

@draumpje: daar heb je gelijk in. Maar er zijn genoeg friezeneigenaren die er anders over denken.

beek402

Berichten: 87
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:41

eveline_B: als het genetisch bepaald is dan zijn er maar weinig friezen die het geluk hebben dat ze echt zwart blijven. Want in mijn omgeving (en dat zijn er erg veel hier in friesland) ken ik er geen een (en dan heb ik het over de friezen die dagelijks worden gebruikt). Nog even ter aanvulling, op de keuring werd er van mijn friese merrie gezegd dat ze erg mooi zwart was (en dat zonder een kleurspoeling) en toch werd ze toen ik veel met haar ging rijden (Z dressuur) bruin op de plaatsen waar ze veel zweette.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:47

Je hebt onder de Friezen de kleuren gitzwart en vaalzwart. Is inderdaad genetisch bepaald. De kleur vaalzwart levert de problemen op bij zweet en zon. Helaas. Ik heb zelf het idee dat er steeds minder gitzwarte Friese paarden zijn.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 12:07

gewoon zwarte schoensmeer Tong uitsteken

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:56

De meeste friezen die ik ken zijn ook vaalzwart. Lucien is op dit moment de enige gitzwarte die ik weet. Ik heb de eerste jaren fanatiek met Lucien gereden. Reed wel 5 of 6 keer per week intensief in de manege. Misschien geen Z, maar hij zweette evengoed flink. Toch bleef hij zwart. Misschien dat het heel iets verkleurde, maar niet dat je zei dat hij echt bruine plekken had. Meer een iets rossige gloed op de zweetplaatsen. Die andere friezen worden echt bruin op de zweetplaatsen, of ze worden helemaal bruinig.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:27

eveline_B schreef:
Lucien is op dit moment de enige gitzwarte die ik weet..


Die van mij is ook gitzwart!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 13:07

Dit schreef Kusia in het topic op VMR over bonte friezen, hier

http://www.fps-studbook.com schreef:
Als we de huidige inspectie van de Koninklijke Vereniging Het Friesch Paarden-Stamboek vragen hoe een Fries Paard er uit zou moeten zien, dan is het eerste wat hij zegt: Zwart!
Witte aftekeningen worden in de fokkerij van het Friese paard als niet gewenst beschouwd, of het moet beperkt blijven tot "enige witte haren voor het hoofd", of hoogstens een klein kolletje.
Kleurslagen in zwart zijn mogelijk, als het maar zwart is.
Het liefst wordt de gitzwarte kleur gezien, maar die is zeldzaam. De meeste Friezen zijn koolzwart en ook ziet men wel bruinzwart of zomerbruin als de zwarte kleur door de inwerking van de zon en zweet op sommige plaatsen neigt naar bruin.
Een Fries paard met enige vorm van witte aftekening wordt op driejarige leeftijd dus niet ingeschreven in het Stamboek.