afstammingen PRE

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 10:34

Een Cartujano is een lijn binnen het P.R.E.
Cartujo = Karthuizer = de kloostergemeenschap die deze lijn een tijd gevoerd heeft en met name tijdens de Napoleontische overheersing behouden.
Een P.R.E. is een Andalusiër met een stamboek=registratie.

De naam P.R.E. is pas vrij recent van Andalusiër veranderd omdat de fokkers buiten Andalucía zich gediscrimineerd voelden = centenkwestie.
Nu gebeurt hetzelfde omdat er succesvolle P.R.E.-fokkers buiten Spanje zitten; dezelfde mensen die zich door de andalusiërs gediscrimineerd voelden willen nu een 'Denominacion Controlee' voor de paarden die binnen Spanje gefokt zijn... Tja, wederom de centen.
Ter volledigheid; de Karthuizer monniken zaten in de provincies Jérez en Cadiz; het zuiden van Andalucía en Andalucía is een deelstaat in het zuiden van Spanje.

Samengevat:
Elke Cartujano is een P.R.E., elke P.R.E. is een andalusiër.
Niet elke andalusiër is een P.R.E. niet elke P.R.E. is een Cartujano.
Op de fiesta en ferias hier in Andalucía lopen ze door elkaar en kun je het verschil niet zien

Een Cartujano is NIET het neusje van de zalm, gewoon één lijn en verder een kwestie van smaak.
Wat gezien wordt als het neusje van de zalm heet 'cerrado en bocada' = gesloten in de mond, waarmee men bedoeld dat het paard gesloten binnen de lijn gefokt is en dat kan van twee kanten, waarbij gesloten van beide ouders je-van-het is.

Los hiervan is de vuistregel hoe donkerder van vacht hoe duurder. Kastanje kost meer dan schimmel, zwart meer dan kastanje.
Dubbel gesloten en zwart = goud waard

In míjn ogen is dat 'cerrado' een ramprecept, maar goed, ik wil dan ook gewoon een paard waarmee ik kan rijden in zwaar terrein en dat daarbij niet stuk gaat.
Voor de goede verstaandaar is een half woord voldoende, dus nog even voor de goede verstaander: de rejoneros rijden voor 90% op niet-P.R.E. andalusiërs.....
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 27-02-04 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

www.homocaballus.net


Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-04 10:39

kattebeest schreef:
dus wacht ik tot ik afgestudeerd ben en een eigen stekkie gevonden heb, dan kan er een anda komen. nu nog niet.

Wacht dan ook met het aanschrijven van een fokker maar koop eerst een paar goede boeken

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:12

Don_Marcello"]
[quote="Huertecilla schreef:
De naam P.R.E. is pas vrij recent van Andalusiër veranderd omdat de fokkers buiten Andalucía zich gediscrimineerd voelden = centenkwestie.
(...)
Samengevat:
Elke Cartujano is een P.R.E., elke P.R.E. is een andalusiër.
Niet elke andalusiër is een P.R.E. niet elke P.R.E. is een Cartujano.
Op de fiesta en ferias hier in Andalucía lopen ze door elkaar en kun je het verschil niet zien


En een "Aandalusier" zonder PRE papier uit bv Catalonië ? Dus toch maar Andalusier noemen? Haha!

Ik ben het eens met Huertecilla. Op een papier kan je niet rijden! Ik heb een zgn cruzado papier bij mijn Llano, (volgens het stamboek betekent dat zoveel al gebakken lucht) maar het Llano zelf is er echt niet minder om! Alleen als je wil fokken of voor de status is het papier belangrijk.
[/quote]

Zo is het Marcel! Zeker voor kopers van een hengst (die ze never ever gaan gebruiken) of een ruin is de stamboekregistratie niet bepaald onmisbaar. Voor een mérrie daarentegen kan ik me het nog wel voorstellen; uit een apto-p.r.e. merrie kan je veulens fokken die de kosten van je hobby een heel andere dimensie geven.
Overigens 'fokken' wij ook, zonder stamboekregistratie, maar mét afstammingsgegevens, want die houden we zelf bij
Dat 'cruzado-document' is echt een beetje misleidend: staat nota bene op dat het betreffende paard tot geen ras behoort Haha! Maakt het paard er gelukkig niet minder op OK dan!

Voor mezelf heb ik een wat andere terminologie en definities aangehouden;
- Iberiërs; alle paardenvarianten die afstammen van de oorspronkelijke wilde paardensoort die als verspreidingsgebied het huidige Marokko, Spanje en Portugal had.
Een Lusitano of Berber, met of zonder papier is net zo iberisch als een P.R.E. en de meeste Lusitanos en Berbers en vaak zelfs Berber-Arabieren zijn net zo rastypisch.

- Andalusiër; het paard dat typisch is voor Andalucía en in principe ook uit andere streken kan komen. Let wel goed op daarbij, want hier in Andalucía is het 'vuilnisbakkenpaard' in 90% van de gevallen niet van een P.R.E. te onderscheiden maar hoe verder je van Andalucía komt hoe kleiner dit percentage wordt.

- Campo-andalusiër; het supertypische all-round gebruikspaard dat híer op het platte land in het hartje van Andalucía rondloopt.

Ik kan me wel wat voorstellen bij de opmerkingen over de 'merknaam' Andalusiër = paard uit Andalucía, maar deze is algemeen als Chocomel voor chocolademelk terwijl het alléén die van Nutricia is of Inbus-sleutel voor een type boutkop dat door de Inbus-fabriek gemaakt werd. Vandaar dat ik voor mezelf over campo-andalusiër spreek; is alleen een campo-andalusiër als het een typische andalusiër is uit de campo van Andalucía

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:14

Don_Marcello"]
[quote="kattebeest schreef:
dus samengevat spreken we beter over PRE dan over andalusiër. kwestie van niemand te discrimineren? Haha!

Blond ?
[/quote]

Rustig maar, rustig maar Ach gut Marcel Haha!

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 01:28

OK, nóg een keer met andere woorden;

Het is ooit begonnen met een wild paardenras dat in het huidige Marokko en op het Iberische schiereiland voorkwam; de oer-iberiër.

In de loop der eeuwen is daar een rijpaard uit onstaan dat het meest en het meest typisch in Andalusië voorkwam en zo andalusiër genoemd werd.

Na 1990, toen door het exportverbod vanwege de paardenpest in Andalusië opgeheven werd, begonnen veel investeerders in de andalusiër te investeren en werd de naam een probleem voor de fokkers buíten Andalusië, waardoor het ras de naam Pura Raza Español kreeg.

Dit en wat andere zaken gaf weer problemen met de Portugezen die een eigen stamboek openden onder de naam Lusitano.

Inmiddels waren de Noord-Afrikanen ook wakker geworden en hebben in samenwerking met Duitse- en Franse fokkers een stamboek voor de Berber geopend.

In de jaren negentig krijgen we dus de situatie waarin het iberische ras over drie geografische stamboeken verdeeld is; de P.R.E. , de Lusitano en de Berber.

In de volksmond en in het buitenland echter is het begrip P.R.E. lastig uit te leggen en blijft de naam Andalusiër meer aanspreken. Op zich is die benaming niet fout maar, zeker in de ogen van degenen die veel geld voor de papieren betaald hebben wel onvolledig voor de Andalusiër met papieren; de P.R.E.

Inmiddels is er bij de Spaanse fokkers onvrede over het succes van de fokkers buíten Spanje en wordt er gemord dat de naam 'Spaans' alleen voor in Spanje gefokte paarden van toepassing zou mogen zijn. Dit is een beetje zielig omdat dit dezelfde lui zijn die de andalusische fokkers kun 'Andalusiër' misgunden en op .P.R.E. stonden...

Voor het paard dat wél uit andalusië komt, zonder papieren maar gefokt uit de rastypische paarden in het binnenland, heb ik zélf heel eigenwijs de term campo-andalusiër verzonnen. Dit om het andalusische paard uit andalusië zélf te benoemen.

Nou, als DIT niet duidelijk is......

Enneh...om het gemiep over rassen en stamboeken in perspectief te plaatsen; de oer-iberiër is rond de 4000 BC gedomesticeerd en over 6000 jaar (zes duízend!) tot de huidige andalusier, berber en lusitano (allen met of zonder certificaat van echtheid) verworden. Recent genetisch onderzoek laat hier weinig twijfel over bestaan (voor wie wetenschappelijke tekst kan lezen heb ik de originele publicatie). Pas de laatse 25 jaar of zo is een stamboek ineens belangrijk. Ja, ja, ónmisbaar, ik snap het helemaal Haha!

www.homocaballus.net


Huertecilla

Berichten: 26849
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 21:58

kattebeest schreef:
dankzij je zeer versimpelde versie van je al simpele versie heeft kattebeest het door.



Ik Lovers Kattebeest....

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers