Gelders en tuigpaard.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Gelders en tuigpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-04 12:03

In mijn papieren staat dat mijn paard een Gelderse is.
In de papieren van het half zusje van mijn paard staat dat ze een tuiger is.

De paarden hebben de zelfde vader.

Ik dacht altijd dat dit het zelfde was.......Tuiger en Gelders.

Wie kan mij helpen?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 12:24

Het KWPN heeft drie fokrichtingen: rijpaard, tuigpaard en gelders paard. Het kan voorkomen dat een tuigpaard voldoende gelders bloed via zijn voorvaderen heeft meegekregen om een gelders papier te krijgen, een van mijn paarden is ook omgezet van tuigpaard naar gelders paard, dus dat is waarschijnlijk ook het geval bij jouw paard. Zij zal een Gelderse vader hebben misschien en verder tuigpaardbloed met voldoende percentage Gelders erin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-04 13:24

Van de KWPN site:

De bloedvoering moet voldoen: in de afstamming van het te registreren paard, gerekend over ouders, groot- en overgrootouders, is het percentage veredelingsbloed niet hoger dan 12 ½ %, waarvan maximaal 6 ¼ % Hackneybloed (grote maat) of American Saddlebredbloed. Onder veredelingsbloed wordt verstaan de rassen: Engels Volbloed, Arabisch Volbloed, Anglo-arabisch Volbloed, American Saddlebred en Hackney (grote maat). Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter of gelijk is aan 0% en kleiner dan of gelijk aan 12 ½% vindt registratie plaats in veulenboek GP. Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter is dan 12 ½% en kleiner of gelijk is aan 25%, dan vindt registratie plaats in register A van het GP. Voor deze paarden is bij stamboekopname inschrijving in het stamboek, fokrichting GP mogelijk mits de jury hiertoe besluit. Indien het te registreren paard een percentage veredelingsbloed voert dat groter is dan 25% wordt het paard in de fokrichting rijpaard geregistreerd.

**
- De bloedvoering zoals omschreven bij * moet voldoen, en;
- Ten minste één der ouders is van het type GP.
Indien niet aan beide eisen voldaan is zal registratie in de fokrichting RP dan wel TP plaatsvinden

***
- De bloedvoering zoals omschreven bij * moet voldoen, en;
- Ten minste één der ouders is van het type GP.
Indien niet aan beide eisen voldaan is zal registratie in de fokrichting RP dan wel TP plaatsvinden.