haflinger papieren

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

haflinger papieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 18:21

Als een haflinger merrie met papieren een veulen krijgt van een hengst met papieren die niet is goedgekeurd om te dekken, wat voor papier krijgt het veulen dan? Een half?

En krijgt het dan een paardenpaspoort of een haflingerpaspoort?

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 18:49

seren schreef:
Als een haflinger merrie met papieren een veulen krijgt van een hengst met papieren die niet is goedgekeurd om te dekken, wat voor papier krijgt het veulen dan? Een half?

En krijgt het dan een paardenpaspoort of een haflingerpaspoort?


Volgens mij is het zo dat als je hem laat dekken door een niet goedgekeurde hengst je geen papieren krijgt, omdat je bij een dekking van een goedgekeurde hengst de geboortepapieren krijgt, waarmee je het kan aanvragen, die heb je dus niet als je een afgekeurde neemt...

Maar dan is mijn vraag waarom een afgekeurde hengst, terwijl er zoveel leuke goedgekeurde hengsten zijn??

Een haflingerveulen (zeker een hengstveulen en zonder papieren) heeft zo weinig kansen dus denk er eerst goed overna!!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:49

volgensmij kon dit bij het KWPN wel, dat je veulen dan papier krijgt. maar dat weet ik niet zeker, en is ook iets anders dan bij de haflinger denk ik.

vraagje, weet ook iemand hoe het zit als je een haflingermerrie zonder papieren laat dekken door een goedgekeurde haflingerhengst? Ik heb gehoord dat je veulen dan gewoon papieren krijgt, maar kan me daar vrij weinig bijvoorstellen als de moeder geen papieren heeft..

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:23

Volgens mij is er wel iets van een hulpboek tegenwoordig, anders moet je even informeren. www.kvth.nl

Ik neem aan dat jullie wel beseffen dat de markt voor (zeker hengst-)veulens zonder papieren erg klein is, en de meesten bij de slacht belanden? Als je voor jezelf fokt, geen probleem, maar als je het veulen wil verkopen zou ik het zeker niet doen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:39

Ik ben ook niet van plan om te gaan fokken met m'n merrie.. en zeker niet om te verkopen. was eigenlijk gewoon een vraagje.

alpenquarter
Berichten: 191
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:04

als je een merrie zonder papier laat dekken door een goed gekeurde hengst, kun je dit veulen gewoon laten registreren in het stamboek. (je krijgt er dus wel een papier van)

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:37

alpenquarter schreef:
als je een merrie zonder papier laat dekken door een goed gekeurde hengst, kun je dit veulen gewoon laten registreren in het stamboek. (je krijgt er dus wel een papier van)


Dat klopt inderdaad wel volgens mij, maar er komtd an wel een letter op dat de merrie niet goedgekeurd is ofsow...

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:39

Hoe willen ze dat doen als vreemd bloed niet toegestaan is?

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 16:44

Leetje"]
[quote="seren schreef:
Als een haflinger merrie met papieren een veulen krijgt van een hengst met papieren die niet is goedgekeurd om te dekken, wat voor papier krijgt het veulen dan? Een half?

En krijgt het dan een paardenpaspoort of een haflingerpaspoort?


Volgens mij is het zo dat als je hem laat dekken door een niet goedgekeurde hengst je geen papieren krijgt, omdat je bij een dekking van een goedgekeurde hengst de geboortepapieren krijgt, waarmee je het kan aanvragen, die heb je dus niet als je een afgekeurde neemt...

Maar dan is mijn vraag waarom een afgekeurde hengst, terwijl er zoveel leuke goedgekeurde hengsten zijn??

Een haflingerveulen (zeker een hengstveulen en zonder papieren) heeft zo weinig kansen dus denk er eerst goed overna!!
[/quote]


Hoi leetje, toen ik mn pony kocht was ze drachtig, terwijl we dat dus niet wisten. En dat is vorige week bekend geworden. Dus ze is nu al zeker 6 mnd drachtig!

De hengst is nooit afgekeurd.. maar ook nooit goedgekeurd ofwel heeft nooit met een keuring meegedaan.

Dus veel kans om te bedenken of ik dit veulen wel wil heb ik nooit gehad omdat mij nooit vermeld is dat ze bij een hengst heeft gestaan....

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:19

seren"]
[quote="Leetje"][quote="seren schreef:
Als een haflinger merrie met papieren een veulen krijgt van een hengst met papieren die niet is goedgekeurd om te dekken, wat voor papier krijgt het veulen dan? Een half?

En krijgt het dan een paardenpaspoort of een haflingerpaspoort?


Volgens mij is het zo dat als je hem laat dekken door een niet goedgekeurde hengst je geen papieren krijgt, omdat je bij een dekking van een goedgekeurde hengst de geboortepapieren krijgt, waarmee je het kan aanvragen, die heb je dus niet als je een afgekeurde neemt...

Maar dan is mijn vraag waarom een afgekeurde hengst, terwijl er zoveel leuke goedgekeurde hengsten zijn??

Een haflingerveulen (zeker een hengstveulen en zonder papieren) heeft zo weinig kansen dus denk er eerst goed overna!!
[/quote]


Hoi leetje, toen ik mn pony kocht was ze drachtig, terwijl we dat dus niet wisten. En dat is vorige week bekend geworden. Dus ze is nu al zeker 6 mnd drachtig!

De hengst is nooit afgekeurd.. maar ook nooit goedgekeurd ofwel heeft nooit met een keuring meegedaan.

Dus veel kans om te bedenken of ik dit veulen wel wil heb ik nooit gehad omdat mij nooit vermeld is dat ze bij een hengst heeft gestaan....
[/quote]

Tja, dan kan jij er verder niks aan doen!
Weet je wel of je hem wilt houden?
En weet je de hengst wel die er op is geweest?
BTW een paspoort kan je zoiezo wel aanvragen!

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 20:56

Ik heb echt geen idee of ik hem/ haar wil houden... ik moet eerst kijken hoe het loopt en of het allemaal goed gaat!
Maar ik zal eens gaan informeren over dat paspoort tnxx