haflingerstamboek..

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

haflingerstamboek..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-04 12:16

ik heb pas geleden een haflingermerrie gekocht waar geen papieren bij zaten.
toen ze 2,5 was kwam ze van een handelaar. ze is nu 4,5.
nu heb ik haar gisteren laten keuren door mijn dierenarts en deze snapte echt niet dat er geen papieren bij zaten. omdat hij vond dat ze er zo rastypisch uitzag! nu vraag ik me af of er dan ook geen papieren bijgezeten hebben, of dat die handelaar ze misschien gehouden heeft.

stel dat die handelaar ze gehouden heeft, hoe zou ik dan weer papieren bij de merrie kunnen krijgen?

en stel dat ze geen papieren gehad heeft, kan ze dan nog bij het stamboek opgenomen worden en hoe?

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:47

Hoi! Als ze geen papieren heeft kan ze niet in het stamboek worden opgenomen... Als je denkt dat de handelaar of de eigenaar daarvoor de papieren nog heeft zou ik daar gewoon eens heen bellen om te horen of je ze kan krijgen... Groetjes Afke

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 18:10

ik heb ook een echt haflinger die geen papier heeft.
Maar is wel een echte haflinger waarvan de vader zoals moeder wel papieren hadden maar bijde al overleden zijn.
Is gewoon als veuelen de moeite niet gedaan om het veulen(mijn haf) op te laten nemen in het stamboek en ja dan krijg je er nooit papieren bij.

Als je weet wie de ouders zijn en de leven nog kan je door middel van DNA papiertjes er bij krijgen maar kost dan wel erg veel moeite en is niet gratis.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 19:51

Niet elke haflinger heeft papieren. Rastypisch of niet. De haflinger/welshcob bij ons op stal is ook een rastypische haflinger, maar dus geen haflinger. Haha!
Kortom, als je de handelaar niet vraagt, zal je er wel niet achter komen...

haffiegirl

Berichten: 455
Geregistreerd: 15-09-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 21:00

het is toch zo als je je paard laat keuren op een haflingerkeuring en het word op genomen in het stamboek dat je dan papieren met paspoort krijgt??

groetjes marieke

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 23:09

Er zijn ook haflingers die als rasechte Haflinger geboren worden, maar waar gewoon geen papieren voor worden aangevraagd.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:07

Zie mijn reactie en die van dribbelkont. Haha!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 15:51

weten meer mensen of het zo is wat haffiegirl zegt?
ik ga in elk geval proberen te achterhalen wie de handelaar was.. dat was alleen 2 eigenaren terug..

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 17:34

haffiegirl schreef:
het is toch zo als je je paard laat keuren op een haflingerkeuring en het word op genomen in het stamboek dat je dan papieren met paspoort krijgt??

groetjes marieke


Op de hafkeuring of aan huis kun je je haf laten keuren voor opname in het keur-stamboek, hiervoor moet ie wel ingeschreven staan in het veulenboek oftewel het 'gewone'stamboek

Miran

Berichten: 4452
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 23:21

Een handelaar zal de papieren heus niet achter houden, een paard met papieren levert nu eenmaal veel meer op, zeker een merrie.
Volgens mij is er tegenwoordig een hulpboek, ik zou gewoon even contact opnemen met het stamboek, dan weet je het zeker.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-04 12:06

de mensen die hem kochten van die handelaar hadden weinig geld, dus kan best zijn dat hij haar dan goedkoper zonder papieren heeft gekocht..
dit gebeurt vaker dan je denkt!