[ijslander]speciaal zadel?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

[ijslander]speciaal zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 12:15

Ik ben eens op zadelmarkt gaan kijken(voor fun)en toen zach ik daar een paar ijslanderzadels!Ik heb zo'n zadel wel al eens gezien maar eum Waarom hebben ijslandes een speciaal zadel(nodig)? Verward

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 12:54

em misschien zit het in die aparte gangen beter

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-03 14:28

zou kunnen maar eum heeft mss iemand zo'n zadel?

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:50

Hoi, ja ik heb IJslanders en de speciale zadels daarvoor. Om goed te kunnen tölten heeft een paard schoudervrijheid nodig. Een gewoon zadel ligt daarvoor te ver naar voren en drukt dus op de schouders, waardoor het paard zijn been niet ver omhoog en naar voren kan tillen. Maar als je een gewoon zadel verder naar achter legt drukt ie opd e rug en geeft dus drukkingen. Een Ijslands zadel heeft in elk geval langere stegen die de druk beter verdelen. Bovendien heeft een een vlakke zit omdat je als ruiter met je gewicht moet kunnen spelen. In tölt zit je namelijk iets verder achterop het zadel om zo de achterhand meer te kunnen activeren en de schouderpartij nog meer vrijheid te kunnen geven. Even over de zadelmarkt: KOOP HIER GEEN ZADEL!!! Ik heb er een keer een australian stocksaddle van gehad om te passen. Ze beweren dat de zadels gevuld zijn met wol, maat dit is niet zo! We pasten dit zadel op een Fries, maar het bewoog alle kanten op. Gevolg was dat het paard op hol sloeg en het zadel gleed zo onder de buik, zelfs na goed aansingelen. Paard schopte het zadel iets kapot en wat bleek er onder het hele dunne laagje vilt te zitten? Geen wol, maar een soort poetskatoen en draadjes breiwol! Er zaten harde klonten wat het paard gewoon pijn deed. Bovendien was het laagje vilt echt heel erg dun. Ik zou zeggen: Spaar flink door en koop een kwalitatief goed zadel. Dan doe je langer met je paard en je zadel. Ook het IJslandse zadel heb ik van hun geprobeerd, maar deze is erg stug. de randen doen zeer aan je benen en ook van dit zadel betwijfel ik of er wel goede vulling in zit. Je zou dan kunnen overwegen om het leeg te laten halen en er goede vulling in te laten doen, maar nogmaals de kwaliteit leer is ook niet goed. Het is ook niet zomaar een goedkoop zadel. Je kunt geen zadels voor zo'n lage prijs verkopen als ze niet van slechte kwaliteit leer zijn of misschien wel door kinderhandjes gemaakt... Dat laatste weet ik natuurlijk niet zeker, maar de lage prijs moet toch ergens vandaan komen. Verder is het niet zo dat deze zadels alleen voo5r IJslanders zijn. Mijn hele oude zadel (een Goerz Godi van 30 jaar oud en Goerz is nog altijd een goed en bekend merk) heeft voorheen op een Haflinger en KWPNer gelegen. Voor mijn IJslander zelfs nog breder gemaakt. de zadels die wij hebben voor onze paarden hebben een nieuwprijs van F3000,- (guldens dus)! En rond die prijs liggen de meeste zadels. Alleen Wintec heeft IJslanderzadels vanaf 700 euro en die zijn ook goed, vooral voor iets bredere paarden.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-03 14:52

Hihi, ik zag nu weer mijn onderschrift.... Tja, ik ben alweer bijna blut! Mijn hele salaris gaat echt naar de paarden toe!

SaskiaB

Berichten: 3278
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 14:49

ja dat van mij ook, maar ik heb t er dubbel en dwars voor over. en op sommige dingen als zadels kun je niet bezuinigen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:43

ik heb op zadels gezeten met ribzit en vlakke zit (beide ijslandse zadels). wat is het verschil hiertussen dan?

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 22:59

volgens mij is dat alleen voor de voorkeur van de ruiter en heeft dat weinig met het rijden zelf te maken. Ik heb op veel verschillende ijslanderzadels gezeten en vind de meest platte zadels het lekkerste zitten. Van mijn favorite zadel ben ik het merk alweer vergeten, maar dat had verstelbare beugelriemhaken. De beugelriemen kon je op 3 plaatsen aan het zadel vastmaken en daarop had ik een hele goeie beenligging!

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:17

Inderdaad is rib of glad naar voorkeur van de ruiter. Ik heb de voorkeur voor ribzit, omdat ik me nogal snel doorrijd. maar met mijn zadel ben ik helemaal verwend, hoor. Die heeft overal gelvulling, de kussens die op het paard liggen en de zitting voor mij billen. Erg fijn is dat en toch rijd ik me dan nog wel eens door met een lange rit. Maar een lange rit is bij mij meer dan 4 uur in het zadel. Doe ik eigenlijk alleen 's zomers. Maar na 1 uur rijden op een Fries ben ik net zo moe als 4 uur op mijn IJslanders.

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:21

Toen ik net met de ijslander begon was ik gewone veelzijdigheidszadels gewend en vond ik het Divoza-zadel erg lekker zitten! Nu vind ik het een ramp! Haha! Een vriendin van me heeft een Goertz, maar een erg harde, vooral bij de schoft/voorboom, daar krijg je bij lange ritten echt last van.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 23:26

Ja, klopt! Ik heb voor Vingir ook zo'n Goerz. Het past hem perfect, maar dat is het zadel waar ik me het meest op doorrijd. Nu rijd ik hem niet meer zo lang, dus valt het wel mee.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:00

Ik heb voor Fraeva een Skagfjörd de Luxe... superfijn zadel! Ik rijd er nou al een half jaar mee en ik merk de laatste tijd toch steeds meer dat ik Fraeva moeilijk verzameld krijg en die achterhand wil er maar niet onder. Dat komt dus door de 'hoge' zit... ik heb nauwelijks contact met haar rug. Ik heb nou een paar keer het winteczadel (type 1) van mijn moeder uitgeprobeerd en dat rijd fantastisch, omdat je gewoon plat zit en meer contact met de rug van je paard hebt! Lachen

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:10

Hoi, ik he4b dat zadel ook (Skagfjord), maar heb er geen last van. Glod van mij is heel erg klein en heeft een korte rug. Als jouw paard een lange rug heeft kan dat ook oorzaak zijn voor het moeilijkere verzamelen. Het is wel zo dat het vrij lang duurt voor het zadel is ingereden hoor. Die van mij heb ik nu ruim 3 jaar en ik vind hem heerlijk rijden. Van de Wintec heb ik gehoord dat de voorboom nogal zeer kan doen aan je kruis. Ik heb ooit eens op een heel oude wintec gereden en die vond ik niet fijn. Binnenkort probeer ik de nieuwe van mijn vriendin een keer uit.

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:17

Hoi Jessie, heb net je profiel gekeken en je zadel moet volgens mij gewoon meer ingereden hoor. Die van mij zijn de kussens veel platter. je hebt wel leuke paarden hoor, hoewel ik niet alle foto's kon bekijken. Heel veel staan kleine vierkantjes met een kruisje erin. Maar de IJslanders zijn leuk. Leuk kleurtje heeft Rhannar! Beetje chocolade bruin lijkt het.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:21

Jaa, een Skagfjord zit echt heerlijk. In dat zadel wordt je gedwongen om in een goede houding te zitten, je hebt meer steun... en dat mis ik weer in het winteczadel. En de wintec heeft geen ribzit, dus zadelpijn zal ik snel krijgen. Clown Fraeva heeft inderdaad een tamelijk lange rug. Als ik zonder zadel rijd, dan krijg ik die achterhand er zo onder, maar met zadel is het een ander verhaal.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 12:23

Heleen1 schreef:
Hoi Jessie, heb net je profiel gekeken en je zadel moet volgens mij gewoon meer ingereden hoor. Die van mij zijn de kussens veel platter. je hebt wel leuke paarden hoor, hoewel ik niet alle foto's kon bekijken. Heel veel staan kleine vierkantjes met een kruisje erin. Maar de IJslanders zijn leuk. Leuk kleurtje heeft Rhannar! Beetje chocolade bruin lijkt het.


haha, dankje! Hrannar verkleurd in de zomer heel erg. Nou is hij weer pikzwart. Maar denk je dat ik het nog meer moet inrijden? Ik rijd er nou ongeveer een half jaar op. De kussens staan inderdaad nog heel bol (zit wel lekker Knipoog ). Hoelang heb jij er over gedaan om het zadel goed in te rijden? Ik vind het namelijk ook wel zonde om het weg te doen...

Heleen1

Berichten: 373
Geregistreerd: 28-11-03
Woonplaats: Heerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:02

Nee! Niet weg doen joh!!! Lachen Gewoon nog lekker mee blijven rijden en liefst zonder dekje, trekt het zweet er goed in. Klinkit gek, maar dan gaat het beter naar de rug van je paard staan. Ik rijd eigenlijk altijd zonder dekje, behalve met hele lange ritten. Denk dat ik er wel een jaar over heb gedaan voor het lekker zat.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-03 13:31

Ik rijd ook inderdaad zonder shabrak ja, is veel handiger. Noujah, ik hou het gewoon lekker bij mijn eigen zadel en dan leen ik het zadel van mijn moeder af en toe Lachen
Maar even over iets anders: ik heb in je profiel gelezen dat je ook met ijslander ment. Wat gaaf! Ik wil Fraeva ook (laten) beleren voor de kar....noujah, sulky Lachen