Andalusier, hoeveel kost die

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-03 17:18

Ik sluit me bij Merilyn aan, ik zou beginnen denken aan 8000 EUR. Ga je de merrie in Nederland kopen of denk je erover naar Spanje te vertrekken? Want in mijn ogen is de prijs-kwaliteit verhouding in Spanje een stuk beter dan hier... Ik heb een klein jaar gezocht naar mijn PRE, dus ik kan je wel verder helpen als je wat adresjes zoekt Lachen


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 01:41

Mijn ervaring (ben Licor deze zomer in Spanje gaan kopen), en ook die van Cloris en Dinkeygirl (zover ik weet) met transport was goed... Mijn paard heeft even wel een aanpassingsprobleem gehad, maar voor de rest heb ik enkel goede ervaringen met geïmporteerde paarden.

Voordeel hengst uit Spanje: SUPER opgevoed, met veel respect voor de mens. De manier waarop kan over gediscussieerd worden, maar ik heb nog niet vaak een zoveel hengsten achter elkaar gezien die allemaal zoveel respect hadden voor mensen.

Frans De Rooij... sja, daar noem je dan wel een fokker van Cartujano-paarden. Zijn ONTZETTEND duur. Ik heb wel twee net ingereden hengsten aangeboden gekregen voor 11 000 EUR.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 12:29

suzanne schreef:
En..wbt opvoeding...ook de NL gefokte hengsten hebben superkarakter, dat is een kenmerk van het ras.
Persoonlijk ben ik er niet zo blij mee dat mijn hengst in Spanje is beleerd/opgevoed: hij heeft de littekens op zijn neus, in zijn flank en een scheur van3/4 in zijn tong.. Boos! , vermoedelijk omdat ze hem op ijzerdraad hebben leren piafferen.
Respect voor de mens zou ik allang niet meer hebben als ik hem was.
Dat hij het nog wel heeft getuigd van een enorm edelmoedig karakter.
Zijn zoon is bij de WH gefokt en kwam bij ons toen hij 10 mnd was...altijd in de kudde geweest (gelukkig!) en niks gewend. Binnen een maand kon de hoefsmid komen, die had er geen kind aan.
Dat respect voor de mens zit miz in het karakter...

GroetjesSuzanne


Maar wat ik bedoel is dat mensen in Spanje vaak op een consequentere manier hengsten opvoeden dan hier.
Ik raakte aan de praat met Angélique Bekaert (van Yeguada Bekaert in België) omdat zij mijn hengst zou voorbrengen op de keuring. Ze zei dat ik hem best eerst een week in training kon zetten bij haar, maar toen ze hoorde dat hij uit Spanje kwam vond ze het niet meer nodig, omdat die hengsten zich meestal toch al keurig gedragen.
Zij vertelde toen een verhaal van een door hun gefokte hengst, als twee jarige netjes opgevoede doorverkocht aan een koppel. Nu kwam die hengst op 4 jarige leeftijd weer naar hen om beleerd te worden, en was er geen houden meer aan. Hij was zijn goede manieren vergeten. Even een voobeeld van inconsequentie, wat je in Spanje minder snel zal hebben.

En idd, het feit dat hengsten met een 'Spaans trauma' zoals de jouwe, toch nog zoveel vertrouwen hebben in de mens, pleit voor hun gouden karakter!

Ik zou idd ook nooit een ruin kopen in Spanje, want voordat ze daar een paard castreren, moet er denk ik al wat mis zijn...

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:22

Ja, dat is zo, maar ik denk dat er procentueel gezien meer Spanjaarden dan Belgen en Nederlanders weten hoe ze met een hengst moeten omgaan.
Mijn hengst heeft geen trauma, maar is wel super opgevoed (in Spanje dus). Af en toe komt het hengst zijn er weer eens door en tast hij zijn grenzen af, maar als je dan consequent bent en blijft, komt die goede opvoeding weer naar boven. Die opvoeding is een fundament dat in Spanje is gelegd, en daar ben ik heel blij om.

Maar goed, dit topic ging over prijzen... Haha!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-03 15:41

Inderdaad! We zijn het helemaal eens Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 10:36

Maar als je dan weer gaat kijken hoe ze rijden in de school waar Licor vandaan komt, kan je dat weer niet veralgemenen... Daar rijden ze de paarden vreselijk netjes. Maar ik ben het er wel mee eens dat veel Spanjaarden geen goed rijstijl hebben. Ik heb dus het geluk dat ik een netjes opgeleerd paard in Spanje heb gekocht ZONDER trauma.

Op de keuring in Oud-Heverlee zag ik het dit jaar ook wel, mensen die hun handen niet netjes konden houden en met Stang en Trens reden en elke keer zo'n rotruk in dat paard zijn mond gaven. Overigens wel gewoon Belgen... Misschien gaan sommige mensen ervan uit dat het bij het ras hoort? Foute boel...

Een paard in Spanje kopen is volgens mij dus ook geen slecht idee, je moet gewoon weten waar je aan toe bent. En als je bang bent voor de eventuele fouten dingen aangeleerd onder het zadel, dan koop je toch gewoon een onbezoedelde 3 of 4 jarige?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:37

Ja klopt, met weinig ruggebruik, daar heb je gelijk in. Maar geen ruk en pluk werk aan de teugels.
Maar je hebt een punt: zij kregen bijvoorbeeld geen middendraf uit Licor, en nu, na de juiste training kan hij dat wel, omdat hij zijn rug en achterhand beter gebruikt.
Paarden op die school die van nature hun rug beter gebruiken, reden ze wel correcter. Maar idd, je hebt gelijk, hoor. Hun rijstijl is sowieso anders.

Punt is dat het er in die school wel netjes aan toe ging, ik ben daar geen enkel paard met een litteken op zijn neus tegengekomen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers