Rassen: behouden of verbeteren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Rassen: behouden of verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 22:01

In elke stamboekvereniging en bij elk paardenras heb je de eeuwige strijd tussen mensen die hun ras met de tijd mee willen laten gaan en mensen die het ras in hun oorspronkelijke staat willen behouden.

Makkelijke voorbeelden zijn bijvoorbeeld dat de Fries omgefokt moet worden tot sportpaard, verschillende rassen groter moeten worden omdat dat mooier onder de ruiter lijkt enzovoorts.

Hoe staan jullie hiertegenover? Behoud of ontwikkeling? En dan natuurlijk de vervolgende vragen: ontwikkelen tot wat? En wat behouden?



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 21:35

Dat vraag ik me ook af, Mystica. Ik vond het openen van dit topic trouwens wel ingewikkeld, termen zijn al snel zo beladen. Zo is het 'verbeteren' uit de titel ook maar een noodsprong. 'Met de tijd mee laten gaan' is ook zoiets. Mensen die rassen willen omvormen (door lijnenteelt of vreemd bloed) gebruiken echter vaak deze termen, waarbij het de vraag is wat ze bedoelen.

Grotere paarden zijn niet beter of gezonder, maar ze worden gefokt omdat 'de huidige maatschappij' ook uit steeds grotere mensen bestaat. Ik ben erg benieuwd naar hoe fokkers hier tegenover staan. Zelf zie ik voor alles wel de voors en tegens, maar ik zou het jammer vinden als er straks een grote sport-eenheidsworst ontstaat. Dat mensen het onmogelijke eisen, tja, dat ligt aan de aard van het beestje. Als ik een hond zou willen zou ik voor een Saluki gaan (windhond), maar het zou gemakkelijker zijn als ze niet die ontzettende hoeveelheid beweging nodig hadden. En als ze wat beter luisterden, en en en Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 21:13

Huertecilla schreef:

Een levensgroot probleem voor veel rassen in handen van rasverenigingen en 'fokkers' is het te geringe aantal voor de fok ingezette dieren. In de meeste gevallen is het aantal per generatie gebruikte dekhengsten te klein om voldoende genetische variatie te waarborgen. Verandering gaat daardoor snel, maar verbeteren wordt onmogelijk. OK, wellicht voor een handvol paarden in de F1, maar daarna is het brandhout.


Dat is inderdaad een veel verkondigd standpunt. Dat dit niet het geval hoeft te zijn, dat inteelt niet per definitie verkeerd hoeft af te lopen (veulentjes met drie hoofden, acht pootjes, drie staarten enz. Knipoog) wordt onder andere bewezen door de Morgan. De Morgan kun je als ras onderverdelen in twee groepen: moderne morgans en klassieke morgans. De moderne morgan wordt steeds groter, slanker en gaat steeds meer richting enerzijds warmbloeden (de sporttak) en anderzijds de Standardbred (de showtak). De klassieke Morgan daarentegen ziet er nog steeds net zo uit als de stamvader Justin Morgan er uit zag. Deze paarden, Lippits en Lambert Morgans worden zeer behoudend gefokt en niet alleen op hun klassieke uiterlijk, maar ook op het aantal 'inkruisingen', wat wij gewoon inteelt zouden noemen. Een bepaald paard kan, door de erg kleine startpopulatie aan het begin van deze eeuw (20?) soms wel 20 keer terugkomen via de verschillende bloedlijnen binnen een individu. De paarden gaan daar blijkbaar niet op achteruit, aangezien ze nog steeds keihard en veelzijdig zijn, erg oud worden en zonder karakterfouten die je als typisch voor inteeltproduct zou houden. Ook blijkt dat de beste sportpaarden voortkomen uit kruisingen tussen een moderne morgan en een Lippit of Lambert (de F1 dus, zoals Huertecilla al beschreef).

'Brandhout' vind ik dus erg kort door de bocht, zorgvuldig en streng fokken hoeft helemaal niet tot miskleunen te leiden, zolang je weet hoe je die moet vermijden. Dat wij dat veelal niet onder de knie hebben betekent niet dat het niet mogelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:08

Huertecilla schreef:
Zolang er geen keiharde kriteria zoals een gebruiksdoel worden aangehouden met de afvallers als uitval sta ik hier toch echt achter.
Dat inteelt geen probleem hoeft te zijn lijkt me evident, míts je.... inderdaad, de kriteria en uitval.... Tja, en dat gebeurt nu eenmaal niet, dus brandhout. Let wel, in de kontext van het geschrevene en als regel, dus met uitzonderingen.
In deze 'diervriendelijke' tijd kan ik de fok (wederom met inachtneming van de sprekende en indrukwekkende uitzonderingen) niet indrukwekkend vinden en om een fokker met een handvol paarden die fokt om 'het ras te verbeteren' moet ik echt alleen maar glimlachen.


Goed, als je goedgefokte inteeltproducten als uitzondering die de regel van de problemen van rasbehoudend fokken wilt zien, dan zij het zo.

Dan vraag ik me echter af, hoe het met degene zit die zich totaal niet aan rassen, stamboeken of richtlijnen houdt, maar die een merrie heeft waar best eens een hengst op mag. Het veulentje is een kruising en daar wordt vervolgens weer mee doorgefokt. Is deze manier van vermeerderen niet net zo risicovol, aangezien je op deze manier de kennis van de voorouders verliest? Bovendien zijn kruisingsproducten in de F1 vaak succesvol, maar zijn de daarop volgende generaties kwalitatief minder. Daarnaast zijn er rassen of 'types' paarden die niet goed te combineren. Zo schijnt het kruisen van Fjorden met Arabieren vaak karakterfouten tot gevolg te hebben. Hoe voorkom je dan dat er kwalitatief mindere paarden, of 'brandhout' zoals je het wilt noemen, gefokt wordt?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ptl4ever en 20 bezoekers