yslanders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

yslanders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 10:38

hallo wie kan wat vertellen over het karakter van de yslander niet over de gangen maar het karakter.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 18:21

Ze hebben een superkarakter! Ik ben nog geen ijslander tegengekomen die trapt of bijt. Daar staan ze eigenlijk ook wel een beetje bekend om ==> geen getrap en geen gebijt, maar dat ligt natuurlijk ook aan de opvoeding. Als je een goed opgevoede ijs hebt, dan heb je er heel veel aan! Fantastisch in de omgang, ook met kinderen... denk aan: borstelen, wandelen enz... en onder het zadel veranderen ze in turbo-paarden en zie je het ijslandse vuur er vanaf stralen! Maar je moet zeker niet denken "Aah wat lief, die kleine paardjes... zo een wil ik wel hebben." Ze zijn natuurlijk wel lief, maar als je er niet goed consequent mee omgaat, veranderen ze in krengen.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-03 22:38

Dank je wel voor je goede uitleg ik wist niet dat ze bekend stonden als bijt en trap graag weer wat geleerd bedankt.

SRML

Berichten: 86
Geregistreerd: 23-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 15:53

Ze staan ook niet bekend als trap en bijt graag.
Dat schrijft Jessie88 ook niet in haar stukje..

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 16:00

ik zie het verkeerd gelezen sorry.

SRML

Berichten: 86
Geregistreerd: 23-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 16:56

Geeft niet hoor, maar dacht zeg het even. Straks komen er van die rare verhalen in de wereld over die geweldige ijslanders Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:20

idd, ken verschillende hengsten waarbij je je hand zo tussen hun tanden kan steken, en waar wij zelfs spelletjes mee deden in de bak, een pure ijslandse dekhengst, 32 nakomelingen, WK gelopen... en niks he, gewoon braaf wat rondstappen en draven.

verder zijn ze heel vurig en pittig, inderdaad, zeker geeeen kinderpony!!! vanaf 14 jaar met rijervaring zou ik zeggen. knuffelen ja, rijden zijn het zo'n heerlijk vurige paarden... ach ze zijn gewoon fantastisch...!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 18:32

ponyzotje schreef:
idd, ken verschillende hengsten waarbij je je hand zo tussen hun tanden kan steken, en waar wij zelfs spelletjes mee deden in de bak, een pure ijslandse dekhengst, 32 nakomelingen, WK gelopen... en niks he, gewoon braaf wat rondstappen en draven.


hihi cool! Welke hengst was dat? Haha!

Maar idd, het zijn geen kinderpony's! Natuurlijk zitten er wel een paar bij die heel braaf zijn, maar over het algemeen zijn ze (te) pittig voor kinderen.

Groetjes Jessie Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 19:11

Jessie88 schreef:
hihi cool! Welke hengst was dat? Haha!


Noí von Hall (ja van de beroemde hall stal, trausti van hall Haha! )

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:34

nou ik herken het helemaal! ik rijd nu net een tijdje op een ijslander, met het verzorgen dacht ik, nou hier zit weinig leven in, het is gewoon een dikke knuffel... maar als je er op zit dan is het ineens een heel ander paard!! en mensen zeggen altijd als ik haar uit het weiland haal 'ooh wat een lief ponytje' en dan kijkt ze lief en laat ze haar oortjes wat hangen... maar wat een pit zeg zit er in dat ras!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 22:25

Wat ook vaak in het IJslandse karakter zit is het "coole"...ze zijn niet zo snel onder de indruk van iets...
Ook zijn ze vaak zelfstandig...en daarom soms wat moeilijker te overtuigen dat ze jou "nodig" hebben als leider Knipoog
Daarom is dit consequente wat al eerder genoemd werd van belang (vaak bij ieder paard), anders nemen ze een loopje met je, ze kunnen per slot van rekening prima voor zichzelf zorgen Haha!

Uiteraard kan je niet alles over 1 kam scheren dus zal je dit uiteraard niet in iedere ijslander tegen komen.

Ferretangel

Berichten: 264
Geregistreerd: 29-05-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 21:16

IJslanders zijn gewoon geweldig,superlief karakter!
Lekker klein,maar zo heerlijk vurig als je ze rijd...lekker samen langs de weg tólten:gewoon super! Haha!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:57

Maar wat wel snel een probleem is bij ijslanders is dat ze redelijk gevoelig zijn voor zomereczeem...
Maar verder superbeestjes Knipoog (alleen hoef ik er niet een, liever een arabier Knipoog )

SRML

Berichten: 86
Geregistreerd: 23-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:07

zomereczeem komt steeds meer voor bij andere paardenrassen ook.
Bij ijslanders valt het meer op, omdat die altijd buiten staan en daarom gevoeliger ervoor zijn...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-03 19:16

het is wel degelijk een veel groter probleem bij ijslanders omdat ze in hun thuisland die vliegjes niet kennen en er geen immuuniteit voor hebben opgebouwd.

Kim_S

Berichten: 3581
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: Roosendaal

Re: yslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:10

ik ken iemand die laat haar ijslander inspuiten met hormonen, tegen eczeem

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Re: yslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 16:50

Het verschilt natuurlijk per paard, maar over het algemeen vind ik ze in de omgang heel erg rustig, met rijden hebben ze dan wel weer pit... Niet snel bang van dingen, wel heel erg eigenwijs... Clown

maartju
Berichten: 289
Geregistreerd: 30-07-04

Re: yslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:02

wat de meeste mensen hier eigenlijk al zeggen; ze zijn heel makkelijk i/d wei, ik heb eigenlijk nog nooit een ijslander meegemaakt die ging bokken, of slaan oid. Maar pas idd op, in de wei kunnen ze er nog zo lief en onschuldig uitzien, als je er eenmaal opzit weet je niet wat je meemaakt Clown ! Z hebben een enorm temperament! (heerlijk Haha! ). Opzich vind ik het ook niet echt een kinderras, maar bij mijn rubin in de wei staan nog 3 ijslanders die regelmatig door kinderen worden gereden, en dat gaat echt súper goed! De meeste ijslanders zijn trouwens behooorlijk intelligent, en wat jessie al zei; als je er niet goed mee omgaat kunnen het behoorlijke krengetjes worden, en nemen ze de leiding graag over als je er op zit!
Maar hoezo eigenlijk, ga je een ijslander kopen?? Clown

faxa

Berichten: 2173
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Drenthe

Re: yslanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:35

IJslanders zijn heel lief. ieder paard is wel anders maar ze hebben een geweldig karakter. Bloos als je met zee gaat wandelen zijn ze rustig maar als je bv gaat rijden hebben ze wel pit. sommige ijsldners zijn dan ook helmaal niks voor kleine kinderen maar de meeste wel. en je kan er altijd op blijven rijden hoe groot je ook betn:D