[Shires] mokproblemen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

[Shires] mokproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 19:55

Alle shire en andere koudbloedliefhebbers,

Hebben jullie al een 'wondermiddel' gevonden om die smerige mok uit te roeien?

Neocidol werkt wel goed, maar de mok bij Jane is er nog steeds... Huilen

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-03 20:00

Nu zijn wij bezig met elke dag met jodium tinctuur in een spuit op de plekjes doen. Dan hou je droge sokke, en kun je er ook goed bij. Tot nu toe helpt het perfect als "onderhouds middel"
Maar anders doe ik er dus zwafel poeder op, als het echt erg is. Of sebacil, als het aan de mijt ligt.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-03 20:08

Ja, we hebben bij Jane een afkrabsel laten maken door de veearts. Hij zei dat ze geen mijt had. Maar toch werkt neocidol erg goed. De mok droogt goed uit en wordt al iets minder. Maarrrr neocidol wordt bij schapen gebruikt om maaien enz. uit de vacht te verwijderen. Zou Jane dan otch iets van ongedierte in haar sokken gehad hebben?

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:04

Ja beetje vreemd wel eigenlijk. Maar het droogt ook wel uit, dus die werking allen zou al kunnen werken.
P.S. vind jij het hier ook ineens zo bere stil? Oeps off topic Lips are sealed

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:18

sherwood schreef:
Ja beetje vreemd wel eigenlijk. Maar het droogt ook wel uit, dus die werking allen zou al kunnen werken.
P.S. vind jij het hier ook ineens zo bere stil? Oeps off topic Lips are sealed


koudbloedig stil! Knipoog

Snowdon had dus ook altijd ontzettend last van mok, maar sinds de Da een of anders spuit gegeven heeft, is het heel erg verminderd, hij heeft nu alleen nog in de voorknie last van mok/rasp, de rest is weg!

Bloem
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 12:27

Droogzetters voor koeien!
Vertelde de vorige eigenaresse van Bloem me. Zij is dierenartsassistente. Ik las ergens op Bokt nog iemand met een Fries waarbij droogzetters uiteindelijk, na alles geprobeerd te hebben, hielpen.
Groetjes,
Marjolijn

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 13:58

Waarom spreekt met steeds van mok terwijl het meestal op Rasp gaat? Mijn DA vertelde me dat mok enkel kootholtes aantast en dat als het verder komt dat de koot het om rasp gaat wat een andere aandoening is die je met droogzetters moet behandelen en een uiterst droge stal.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 16:37

Stella heeft wel mok, mar gelukkig niet zo erg. Ik heb zalf gekregen van de da, en dat werkt.

Verder let ik goed op dat ik de sokken droog houd, goed afdrogen na het wassen enzo.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 17:55

sonjabelgium schreef:
Waarom spreekt met steeds van mok terwijl het meestal op Rasp gaat? Mijn DA vertelde me dat mok enkel kootholtes aantast en dat als het verder komt dat de koot het om rasp gaat wat een andere aandoening is die je met droogzetters moet behandelen en een uiterst droge stal.

Nee wij hebben het vooral over wat er zich in de kootholtes afspeeld. Rasp of Rap zoals wij het noemen zit hoger, en vaak aan de voorkant, of iig hoger. Daar heb ik moet ik zeggen niet zo veel, of eigenlijk geen last van.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-03 17:58

Jane heeft het wel op verschillende plaatsen hoger op het been. Maar het meeste zit toch in de kootholtes.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 19:45

mok en rasp/rap is precies dezelfde aandoening, aangezien het verzamelnamen zijn voor beenaandoeningen in de trant van irritaties, korstjes, etc!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-03 21:22

mok praat ook gemakkelijker, iedereen weet wat je bedoelt.

wat zijn die droogzetters, Bloem?

Bloem
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 00:32

Pellie schreef:
wat zijn die droogzetters, Bloem?


Ha, precies weet ik het niet, ik denk een antibiotica creme en iemand zei iets over koeien die weer naar binnen gingen. Koe
En toevallig genoeg kreeg ik het vorige week ook voor een van de poezen die een wond steeds openlikte. T'is wel over nu...
Maar het schijnt echt heel goed tegen Mokplekken te werken.
Marjolijn

Bloem
Berichten: 38
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:11

Droogzetters, ik heb het tubetje wat ik voor de poes kreeg er even bijgehaald.
Het heet Super Mastidol.
En als ik het goed begrijp is het tegen uierontsteking als men stopt met melken - vandaar het "droogzetten".

Samenstelling:
314 mg. kalium penicilline
1000 mg procaine penicilline
500 mg neomycine base
Das dus duidelijk Verward

Maar blijkbaar werkt deze samenstelling dus goed tegen de bacterieen die Mokproblemen veroorzaken.

Vraag het voor alle zekerheid maar aan de DA!
Marjolijn

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 15:23

Hoi Irene! Ik zal je 2 juli wel zien op de diploma-uitreiking, maar toch even hoe het bij ons is opgelost. Wassen met groene badedas en de dierenarts een serum laten maken, serum gemaakt van een schraapsel van de mok/rasp aandoening. Fedde had het heel erg, maar het is al een hele tijd over!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 16:31

Bloem"]
[quote="Pellie schreef:
wat zijn die droogzetters, Bloem?


Ha, precies weet ik het niet, ik denk een antibiotica creme en iemand zei iets over koeien die weer naar binnen gingen. Koe
En toevallig genoeg kreeg ik het vorige week ook voor een van de poezen die een wond steeds openlikte. T'is wel over nu...
Maar het schijnt echt heel goed tegen Mokplekken te werken.
Marjolijn
[/quote]

Socatyl zalf misschien? Dat heb ik gekregen (was over na behandeling bij doe koeien Haha!) toen Scaal een keer mok had en het was in no time over... wel een beetje agressiever dan bijv. hydrocortiderm oid volgens mij... en hielp in mijn geval alleen bij natte mok, niet nij droge mok.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:37

SOCATYL NIET GEBRUIKEN!!! Ik heb het ook een hele tijd gebruikt. De eerste tijd ging het beter, maar op den duur werd het juist erger. Socatyl zalf droogt het namelijk uit, waardoor de huid gaat scheuren. Dan krijg je weer hetzelfde probleem, want als de sokken iedere keer nat worden door de regen en dan weer opdrogen gaat de huid ook scheuren. (was en droog je handen maar eens 10 x achter elkaar) In beide gevallen komen er dan bacterieen in die zorgen voor ontsteking.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 18:56

Ik ben het absoluut niet met je eens gabyfedde...maar je moet wel met zorg met socatyl omgaan, dan kan je er toch baat bij hebben (al zou het misschine niet altijd mijn eerste keus zijn) Ik heb het zelfs op advies van de DA gebruikt... maar alleen bij natte mok om de mok uit te drogen en na 2 dagen stoppen...als je (zoals ik) mazzel hebt is het dan ook helemaal over en anders verder met hydrocortiderm. Een hele tijd moet je het idd niet gebruiken, maar kort kan het juist heel goed werken.

Even off topic: Gabyfedde... ik ben helemaal Lovers op die bovenste 2 hondenfoto's in jouw profiel zeg...schattig!!! Kan ik uren naar kijken, lieve pup met vieze snoet en lieve slapende pup... *zucht* Hebben hebben hebben! (Ook al is ze dan geen pup meer...) Of de foto's hebben is ook goed...*LOL*
Laatst bijgewerkt door vikki op 25-06-03 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-03 19:05

Bij mij werd er ook niet 2 dagen bij gezegd. Het was gewoon tot het over was. Dat ging het dus niet, dus zijn we maar weer gestopt ermee!
Wassen met groene badedas en de dierenarts een serum laten maken, serum gemaakt van een schraapsel van de mok/rasp aandoening. Fedde had het heel erg, maar het is al een hele tijd over!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 13:42

Maareh badedas is toch niet meer dan een shampoo?
Droogzetters zijn idd soms erg goed, maar die van mij hebben vaak droge mok. Ik moet zeggen wat ik nu doe werkt super met die jodium tinctuur. Al is het maar voor onderhoud.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 14:49

sherwood schreef:
Maareh badedas is toch niet meer dan een shampoo?
Droogzetters zijn idd soms erg goed, maar die van mij hebben vaak droge mok. Ik moet zeggen wat ik nu doe werkt super met die jodium tinctuur. Al is het maar voor onderhoud.


Probeer het maar eens, het werkt echt!!! Je moet wel de groene fles hebben.

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:05

ik houd het toch bij wassen met betadine shampoo en dan hydrocotiderm erop... werkt bij baily het beste.. is het na een paar dagen weg..

Greggie

Berichten: 160
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-03 23:27

sherwood"]
[quote="sonjabelgium schreef:
Waarom spreekt met steeds van mok terwijl het meestal op Rasp gaat? Mijn DA vertelde me dat mok enkel kootholtes aantast en dat als het verder komt dat de koot het om rasp gaat wat een andere aandoening is die je met droogzetters moet behandelen en een uiterst droge stal.

Nee wij hebben het vooral over wat er zich in de kootholtes afspeeld. Rasp of Rap zoals wij het noemen zit hoger, en vaak aan de voorkant, of iig hoger. Daar heb ik moet ik zeggen niet zo veel, of eigenlijk geen last van.
[/quote]
Gelukkig Daphne, dat jij daar geen last van hebt. Stel je voor Haha! Oeps off topic geloof ik.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:26

ben altijd heel benieuwd wat de paarden eten, die vaak mok hebben.
Myrddin had het ook ooit in 1 keer heel erg. Matuurlijk werd er meteen gezegd: "dat komt door de modder."
terwijl ze al maanden wel eens in de modder stond. Had wel van voer gewisseld..?!
met een goede mok zalf is het weggegaan en nooit meer terug gekomen.
Terwijl iedereen aan rade om cure mok te geven, want eenmaal mok altijd mok.
Moet natuurlijk wel eerlijk zeggen dat mijn tinkers niet zoveel behang hebben als de meeste, maar ja eigenlijk zit dat er toch voor water afvoer.?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 22:31

De d.a. is afgelopen week bij Sox geweest omdat ik nu ook bultjes zag op haar achterknieën. Ik heb mokzalf van Virbac gekregen en de mok (rasp) op haar voorbenen is helemaal weg na een dag of 5 (1x per dag) smeren. De bultjes op haar achterknieën niet, ik denk ook niet dat dat mok is. Maar ik smeer rustig door, nog een dag of 4 dan. Ze had ook wat mok in de kootholtes, die is ook weg. Ik blijf het wel een probleem vinden met tinkers door de enorme sokken. Ik heb wat haar weggeknipt in de knieholtes aan de voorkant en dat maakt het wel makkelijker goed te behandelen. Om de zoveel dagen wat ik het vet eraf met Zwitsal babyshampoo (het qwordt namelijk ook wel vies door het zand) en smeer dan natuurlijk opnieuw in. Ik denk als preventie dat je af en toe moet blijven insmeren met uierzalf, dat is ook vet. Ik zou ook wel meer willen weten over die koeienzalf.