Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Avalanche

Berichten: 15759
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 12:18

Volbloeden zijn idd heel goed in het afvloeien van spanning. Veel beter dan mijn KWPN sowieso :j

Thanks, ja die merrie was super opgeknapt. Idd wat vers uit de wei, niet helemaal ideale bouw, maar niet ideaal is niet gelijk aan slecht.

Mijn ervaring is dat volbloeden vaak erg goed zijn in lateraal werk, maar idd, werken aan de balans onder de ruiter kost tijd :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 16:25

Ik had mijn verslagje nog van de vorige keer zadelpassen en vandaag kon de zadelpasser daar een mooie nieuwe meting op tekenen. Fijn om nog eens de bevestiging te zien dat hij breder geworden is :D

Lichte lijn is van mei, de donkere van vandaag.

Afbeelding

Desi_2409

Berichten: 894
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:52

Ik heb de zadelmaker vandaag ook weer gehad, ook voor een ander paard. Het zadel had wel degelijk invloed op het gedrag van Gentle. Ze had hem nog iets aangepast, en speciaal pad eronder,toen aan de longe en ze maakte heel haar rug bol, kneep met haar kont, ze liet duidelijk merken dat ze dit niet kon waarderen.. En dit Harry Dabbs zadel zit goddelijk voor mij... helaas... Toen simpel Rossner zadel erop en toen braaf ronddraven, hoofdje naar beneden.. ja dit wilde ze wel..


Afbeelding

Iemand nog belang bij een Harry Dabbs veelzijdigheidszadel? :D

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Desi_2409

Berichten: 894
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 19:54

@Katyatje, goed werk verricht! zoveel spieren erbij getraind!
Wat voor zadel heb jij erop liggen?

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 20:39

Ik heb een Fairfax dressuurzadel en een Massimo springzadel, maar die laatste moet op termijn weg. Zadel zit scheef in elkaar (nochtans nieuw gekocht).

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:19

Ze ziet er prachtig uit Desi.
Daar hoeft geen strikje om, je mag haar ook zo brengen :D

En ik houdt wel van die paarden met duidelijke mening.
Zo waren wij ooit zadels uitproberen met de pony.. 1 zadel zou goed liggen volgens zadelmaker... bokken, springen, kloten.. deed hij NOOIT. Nou was duidelijk het zat hem niet lekker. Ander zadel er op en liep als een zonnetje.

Vriendin waaraan ik een volbloed verkocht heb zelfde. Had een springzadel, maar ligt gewoon niet lekker. Hij durfde dan ook niet te ontspannen hield zich vast in de bovenlijn etc. Nu ander zadel uitgeprobeerd en binnen 10min liep hij beter dan hij ooit gedaan heeft. Ontspannen koppie laag, ruimer.

Trainingszadels hebben weinig tot geen vaste boom, dat past dus bijna altijd waardoor het ook niet gaat knellen. Met een gewoon zadel is dat natuurlijk compleet anders.

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-22 23:33

Magnesium en lijnzaadolie krijgt Nobli vast in zijn dieet! Altijd fijn. :j

Wat een knapperd Desi, echt precies dezelfde glans, bouw en bespiering. Zo grappig om te zien!

Nobli gaat overigens al heel goed nu. Vandaag lekker lopen stouwen in de roundpen, gaan met de banaan, hij liep lekker. Opluchting altijd.
De dierenarts gaat woensdag met de enting wel effe een overall check doen. En donderdag komt de zadelmaker even kijken. Gisteren was de smid er (die is inmiddels erg tevreden). Dus we zijn goed op schema. De les ging zaterdag ook beter dan donderdag, Nobli liep een stuk fijner en losser en die buikpijn was ook inderdaad vooral tussen die dagen weggetrokken.

Wow @katyatje, lekker bezig! +:)+

@avalanche, ja, die ervaring heb ik ook.

Wat is dan zo’n trainingszadel @kyrkelover?

Edit: gelukkig na alle stress wel een super maatje voor hem! Hele dag lekker spelen en ravotten. Twee volbloed ruintjes van 5+-!
Afbeelding

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 23:56

kyrkelover schreef:
Ze ziet er prachtig uit Desi.
Daar hoeft geen strikje om, je mag haar ook zo brengen :D

En ik houdt wel van die paarden met duidelijke mening.
Zo waren wij ooit zadels uitproberen met de pony.. 1 zadel zou goed liggen volgens zadelmaker... bokken, springen, kloten.. deed hij NOOIT. Nou was duidelijk het zat hem niet lekker. Ander zadel er op en liep als een zonnetje.

Vriendin waaraan ik een volbloed verkocht heb zelfde. Had een springzadel, maar ligt gewoon niet lekker. Hij durfde dan ook niet te ontspannen hield zich vast in de bovenlijn etc. Nu ander zadel uitgeprobeerd en binnen 10min liep hij beter dan hij ooit gedaan heeft. Ontspannen koppie laag, ruimer.

Trainingszadels hebben weinig tot geen vaste boom, dat past dus bijna altijd waardoor het ook niet gaat knellen. Met een gewoon zadel is dat natuurlijk compleet anders.
Hé, ik was eerst! >;)

Dit zijn de trainingszadels, je heb ze met een halve boom:
Afbeelding

En met een hele boom:
Afbeelding

Je leert er iig van zitten. :))

Desi_2409

Berichten: 894
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 07:15

@Kyrkelover en Mkango: Haha dank voor de complimenten, ik wil het eerst nog zelf proberen met haar en ander zadel. Als toch blijkt dat het qua karakter en temperament niet blijft klikken en Gentle toch meer uitdaging nodig hebt, klop ik aan bij jullie..

@AlwaysH: fijn dat Nobli een maatje heeft, die ruinen spelen altijd zo leuk. Gentle wil ook zo spelen, beetje happen naar elkaars halster enzo, ze doet dat niet met iedereen: met nog 1 dominante merrie, die aan de andere kant van het draad staat en ze deed het ook met een jonge ruin die hier eerst nog stond.

Jeetje die renzadels, poeh daar moet je wel balans en core spieren voor hebben!

Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dus overal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:41

Is wel een goede workout: in racehouding gaan zitten en dat een tijdje volhouden. Dat voel je wel in je buikspieren en je bovenbenen, zelfs als je niet op een paard zit. :)) Next level up: een race aanzetten en “meerijden” met de jockeys, dus een beetje veren alsof je op een renpaard staat en als je de jockeys door de knieën ziet gaan om te pushen naar de finish, ook meedoen.

Doe ik dit zo nu en dan? Misschien. :))

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:07

Mkango schreef:
Is wel een goede workout: in racehouding gaan zitten en dat een tijdje volhouden. Dat voel je wel in je buikspieren en je bovenbenen, zelfs als je niet op een paard zit. :)) Next level up: een race aanzetten en “meerijden” met de jockeys, dus een beetje veren alsof je op een renpaard staat en als je de jockeys door de knieën ziet gaan om te pushen naar de finish, ook meedoen.

Doe ik dit zo nu en dan? Misschien. :))

Voel je gelijk je spieren een week branden.


Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 20:11

Wat fijn dat Nobli weer een maatje heeft Always!

Die trainingszadels zien er mooi uit! Maar ik hoef er niet per se op te zitten. En die oefening van Mkango ga ik ook niet uitproberen. Ik voel de spierpijn al door er gewoon aan te denken :+

AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 13:26

Ik vind het gewoon helemaal niet interessant dat racen, maar ben wel een volbloeden fan alsin hun temperament. :P

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:35

Ik vind t juist wel interessant! Denk ook als je je daarin verdiept je je paard misschien beter kan begrijpen (geldt voor mij iniedergeval zo). Maar dat is mijn mening. Ik zou ook echt super graag eens zelf op zo’n baan willen rijden {:}

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:44

Nu heeft de flexibiliteit van de boom natuurlijk ook niets met het racen an sich te maken, maar puur met het verschil tussen bomen.
Mijn trainingszadel is bijvoorbeeld een half tree kunststof. Ben geen fan van de Gibson half tree want die knikken allemaal achter de boom waardoor ik vind dat er te weinig drukverdeling is.
Als ik zag hoe de ontwikkeling van de rugspieren was onder mijn trainingszadel <3

Buiten dat is het een algemeen bekend iets dat je als exercise rider (niet enkel als jockey) een gigantische core stability en fitness moet hebben. Je wordt er dan ook gigantisch fit van. :))

@ Laus er is een heel mooi gezegde wat overigens voor meer dingen van toepassing is. Je kunt het paard uit de rensport halen, maar niet de rensport uit het paard.
De wil om te lopen en te werken en hoe ze denken en doen is decennia lang verankerd in hun genen.

Beetje hetzelfde als je een husky aanschaft. Snap en begrijp je hun roots en daardoor ook de behoeftes, creëer je een samenwerking en band die niet te evenaren is. Dat geld voor de volbloed ook.

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:45

Ik vind het racen ook niet echt interessant :P ik vond het fijn om de racefilmpjes van Willy terug te vinden en ik zou wel eens willen weten hoe het voelt als hij op topsnelheid gaat, maar daar blijft het dan ook bij.

Ik hou meer van de alledaagse updates hier, wat jullie doen met de paarden, vooruitgang of tegenslagen, tips en adviezen.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:47

Katyatje schreef:
Ik vind het racen ook niet echt interessant :P ik vond het fijn om de racefilmpjes van Willy terug te vinden en ik zou wel eens willen weten hoe het voelt als hij op topsnelheid gaat, maar daar blijft het dan ook bij.

Ik hou meer van de alledaagse updates hier, wat jullie doen met de paarden, vooruitgang of tegenslagen, tips en adviezen.



Dat vind ik natuurlijk ook erg interessant hoor!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 13:57

De boel wordt weer langzaam versoepelt dus we kunnen dadelijk weer volop dingen ondernemen met onze bloedjes. Fire al stuk beter, maar nog niet 100% zuiver op harde bodem.
Voet is ook kats kort dus zal wel over zijn als hij ijzertjes heeft.
Daarna kunnen daar ook weer updates van komen.

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:26

Ik heb as zaterdag weer een dressuurwedstrijd, en eind februari een indoor crossles van Merel Blom!

Ben benieuwd naar Fire als hij weer beter loopt!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9232
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:46

Klinkt super Lauss! Ik wordt ook altijd vrolijk en blij van je updates en foto's etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:48

Lauss_ schreef:
Ik vind t juist wel interessant! Denk ook als je je daarin verdiept je je paard misschien beter kan begrijpen (geldt voor mij iniedergeval zo). Maar dat is mijn mening. Ik zou ook echt super graag eens zelf op zo’n baan willen rijden {:}
Zelfs als je de sport niet interessant vindt, is het idd wel aan te raden om je er een klein beetje in te verdiepen. :j Je kunt wel ontkennen dat je paard uit een andere tak van sport komt en doen alsof het een blank slate is en alles koste wat kost op de Nederlandse-rijpaardemanier willen doen (die al wezenlijk verschilt van hoe men in Engeland en Ierland met hun rijpaarden omgaat), maar imo help je je paard (en jezelf) daar niet mee.

Lauss_ schreef:
Ik heb as zaterdag weer een dressuurwedstrijd, en eind februari een indoor crossles van Merel Blom!

Ben benieuwd naar Fire als hij weer beter loopt!
Oeeeh, wat leuk! :D

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:55

Leuke plannen Lauss! Alvast veel succes op wedstrijd!

Wij gaan nu zondag ook weer op jumping. Deze keer wat ruimer rekenen zodat we voldoende kunnen inrijden :Y)

Lauss_

Berichten: 966
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Deventer

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 14:58

Dankjewel! Jij ook succes! Hoe hoog spring je?

Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:03

Veel succes lauss!

De hoefsmid is net geweest en is echt onder de indruk van mel dr hoeven, ze blijven maar verbeteren en ze heeft nu zulke mooie stevige zolen en hoefwanden.

Het was een avontuur maar ik ben echt blij dat ik haar van de ijzers heb gehaald :D *\o/*

Katyatje

Berichten: 1859
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 15:05

Reeks 60cm en 70cm. De vorige keer heb ik door de stress niet heel erg bewust kunnen rijden, wat voor Willy niet makkelijk was want hij kan wel wat steun gebruiken. Dus dat wordt ons doel deze zondag. No stress en plezier hebben :)

Wat goed Sintara! Het is geen evidentie, goede hoeven bij volbloeden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers