Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:55

Herkent iemand dit? Gisteren allemaal hele kleine vliegjes onder zijn buik en vandaag allemaal bulten?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:02

Ja! Vorig jaar een uurtje in het bos gereden, bleef maar naar zijn buik schoppen. Volgende dag dit:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Exact hetzelfde dus. Geen idee wat voor beestje dat geweest was. Andere paard had nergens last van.

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:03

Hier ook gisteren in t bos en de anders zo coole kop stond strak en was nerveus. Wij dachten bang voor de kikkers, maar wss dit dus haha. Terug op stal ook schoppen idd. Thanks! Vanzelf weggegaan?

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:05

Bizar! Echt hetzelfde dus, mijn brave rakker was echt niet leuk en gefrustreerd daar!
Ja, is vanzelf over gegaan.

Maar ben er nog niet achter hoe de volgende keer te voorkomen. Dacht dat het een groot prik beest zou zijn. Maar zijn dus kleintjes.. dat maakt het nog lastiger.

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:38

san4nie schreef:
Bizar! Echt hetzelfde dus, mijn brave rakker was echt niet leuk en gefrustreerd daar!
Ja, is vanzelf over gegaan.

Maar ben er nog niet achter hoe de volgende keer te voorkomen. Dacht dat het een groot prik beest zou zijn. Maar zijn dus kleintjes.. dat maakt het nog lastiger.



Ja was echt raar. Er stond sinds deze week een nieuw paard bij op de wei, dus ik dacht eigenlijk dat hij op zijn kop had gehad en daarom zo alert was. Wel sneu dan. Maar idd, geen idee hoe je die kleine beestjes weert. Ook een deken sloopt hij, maar die bedekt ook niet echt daar dus zou ook niet echt helpen denk ik. De buikflap zou een stukje bedekken maar denk dat ze daar gewoon tussen zouden komen.

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 19:42

Afbeelding

Zo klein waren ze

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:09

Heb ik ook wel eens gehad bij vorig paard. Was de dag erna weer weg. Ook door knutjes ofzoiets veroorzaakt in het bos...

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:30

Hier toevallig ook vandaag bij 1 van de paarden! Ze staan met z’n vijven en de anderen hadden nergens last van. Hopelijk morgen weer weg!

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:40

Ohhh toch nog wel vaak dan! Net was het bijna niet meer zichtbaar (wel nog goed voelbaar). Maar komt dus best vaak voor dan.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:44

Onze trots
Afbeelding
5 jaar oud vorig jaar uit Ierland gekomen
Ik lees graag met jullie mee

Meyzen
Berichten: 52
Geregistreerd: 06-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 16:47

esje01 schreef:
Onze trots
[ [url=m/4YycC9.jpg]Afbeelding[/url] ]
5 jaar oud vorig jaar uit Ierland gekomen
Ik lees graag met jullie mee


WT een knapperd!!

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 17:50

Hé die foto is gemaakt bij mijn DA op het erf! Wat een knapperd!

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 21:31

Knap dier!

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:40

Mooi paard Esje!

Had net de smid bij mijn paard en hij vond haar te dik (zag haar voor het eerst). Waarschuwde voor bevangenheid. Even later in het gesprek kwam haar ras ter sprake en hij had er nog nooit van gehoord, hij dacht dat het een lusitano was..
Nu vraag ik me af, verkijkt hij zich omdat het ras nou eenmaal zo'n dikke nek heeft, of is ze echt te dik? Ik vind haar niet perse heel dik, in mijn ogen is het gewoon haar bouw.
Weet niet of jullie het vanaf de foto's op kunnen maken, maar hoor graag ook jullie ervaringen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 15:48

Ik vind haar zo van de foto’s af niet te dik! Maar moet zeggen dat ik ook geen van allen echt dun heb. :')

Met bevangenheid pas ik hier wel erg op, mijn Ieren krijgen 3 brokjes krachtvoer per keer voor het idee en als vervanging en zodat ze wel alles binnen krijgen een vitaminen brok.

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:04

Zit even op je insta te kijken. Je schimmel doet me qua bouw wel denken aan de mijne, ook zo robuust. Ik hou er van hoor <3
Mijn paard krijgt een klein handje brokjes, inderdaad voor het idee. Wel krijgen ze voordroog en iets anders is ook echt niet beschikbaar. Kan het ook zelf gaan aanschaffen als het echt nodig is natuurlijk.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:12

Mijn schimmel is vooral erg dik en bol, afvallen zit niet in zijn genen. _O- Al hoop ik dat het nog wel iets meer gaat komen nu ik heb wat meer kan gaan rijden. Hij is van Glynnwood Cornet (Cornet Obolensky x Corland) x Imperial Hights (Master Imp x Clover Hill) x Diamond Lad, bij hem zit het ID bloed dus iets verder weg!

Mijn vosje daarentegen is een halve Irish Draught!

Hier krijgen ze nu ook nog voordroog, schimmel in een net met hele kleine mazen, straks als het warmer wordt weer op hooi omdat het anders gaat broeien. Ik geef m’n schimmel trouwens Gluco Balance van Phytonics, hij doet het er erg goed op!
Laatst bijgewerkt door Change3x op 13-05-21 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 16:12

Ik vind haar wel te dik op de foto. Op dieet zetten is nooit makkelijk dus ik zou proberen bij te sturen voordat het echt nodig is.
Slowfeeder, meer beweging, minder uren op het gras? Geen idee wat er mogelijk is.

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:51

Moet zeggen dat niet-kenners die van mij ook altijd veeel te dik vinden, totdat ze er achter komen dat hij ID is. Dan vinden ze het opeens wel gaaf :+

Dierenarts zei dat hij stevig was, maar dat het nooit echt een slanke zou worden aangezien het bij de bouw hoort.

Hij staat overdag op de wei en nacht op paddock. Krijgt 1 handje Pavo Natures Best

Afbeelding

Tsja, wat is dik :')

Vind die van jou er prima uitzien. Misschien klein beetje een lekker grasbuikje maar niet meer dan dat

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:07

Als ze body hebben worden ze snel gezien als ‘dik’. T is maar net wat voor een type paardje je gewend bent :D

lies

Berichten: 9626
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 19:27

Hmm, meningen zijn verdeeld dus..

Ik vind haar ook niet (heel) dik, maar bedacht ook wel dat een hoefsmid anders naar zo'n vette/dikke nek kijkt natuurlijk. Ik zie het niet, maar heb geen getraind oog en maak me toch wel een beetje zorgen, door zijn opmerking.
Alle voorzorgsmaatregelen zijn er wel, slowfeeder, niet te lang op het land, bijna geen krachtvoer. Beweging is momenteel wel een dingetje, heb geen zadel en ze was een ijzer kwijt, dus kon weinig. Zal d'r vanaf morgen maar eens wat laten werken voor de kost aan de longe :Y) Hopelijk dit weekend een zadel.

Sille55

Berichten: 253
Geregistreerd: 08-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 20:25

Ik vind het zo op de foto's ook wel meevallen. Er zitten misschien wel een paar vetjes, maar liever een paar reserves dan te mager.. Een ID heeft natuurlijk ook sowieso al wat meer body dan de gemiddelde KWPN'er..

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:44

Je kan eens online kijken naar van die indicaties waar vet ophopingen zitten als ze over gewicht hebben. Belangrijke voor mij is ook dat je makkelijk de ribben moet voelen

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 08:40

Sil is op dit moment wel echt te zwaar, al heeft ze niet de kenmerkende dikke nek of dikke billen. Ze heeft gewoon een enorme buik := Dat is ook wel deels bouw en ze zal nooit het lijntje van een KWPN'er krijgen. Maar we zijn wel hard aan de slag om haar af te laten vallen :)) En het zijn ook gewoon echt zware paarden, onze ID's. Als ik alleen al naar het beenwerk van Sil kijk, dat is al zoveel zwaarder dan de reguliere warmbloeden. Geweldig :D

Morgen gaan ze bij ons weer op de wei. Sil stond vorig jaar op het volle gras met strookbegrazing, dit jaar gaat ze samen met mijn jonge merrie in de 'dieetgroep'. Dat is korter gras icm hooi, in de hoop haar gewicht zo onder controle te kunnen houden.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 10:04

Esje01, wat een knapperd!!

De foto’s van lies zijn niet heel duidelijk om echt te beoordelen of die te dik is. Lijkt zo wel een stuk ronder dan die van manolito bijvoorbeeld. Ik vind een lekker rond (stevig) paard ook wel mooier, maar of het gezond is, is natuurlijk iets anders. Tuurlijk is een draught een veel steviger paard dan een warmbloed. Maar er is wel eem verschil tussen een fors gebouwd paard en gewoon echt een te dik/ vet paard. Merk wel dat mensen snel geneigd zijn om te zeggen dat het de bouw is, er bij hoort, dan echt door hebben dat ze te dik zijn. Wil niet zeggen dat dat hier zo is hoor! Blijf gewoon goed naar je paard kijken.

De mijne is vaker te dun dan te dik, maar vorige zomer was die echt te dik. Ik dacht, eindelijk mooi rond! En de zadelmaker zei “pas op hoor, hij staat echt op knappen”. Dus nog eens kritisch naar hem gekeken, en ze had toch gelijk.