Koudbloeden geschikt voor orun examens?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faithde
Berichten: 21
Geregistreerd: 18-09-20

Koudbloeden geschikt voor orun examens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 12:02

Goedemiddag, ik en mijn vriend zitten een beetje rond te kijken voor een paard. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we verschillende eisen hebben.
Ik ben bezig met mijn opleiding paardenhouderij, en hierbij ga ik een orun examen over 2 jaar afleggen.
Hij wilt graag een koudbloed, hij rijd niet, maar hij vind warmbloedig gek genoeg “eng” zolang het een koudbloed is vind hij het niet “eng” en zou hij eventueel ook willen rijden.

Nu heb ik een vraag, welke koudbloeden, zouden er eventueel geschikt voor zijn? Het liefst stevig en rond gebouwd, dus niet de bouw van een warmbloed! Eventuele kruisingen die gemakkelijk te vinden zijn mogen ook, zolang ze stevig en rond gebouwd zijn.

Ik ben zelf al tot de conclusie gekomen dat misschien een tinker of fjord geschikt kunnen zijn. Is zou graag persoonlijke verhalen horen over wat voor niveau jullie rijden.

( mischien is het niet helemaal duidelijk, en vraag dat dan ook gerust!)
Bedankt voor het lezen en ik hoop een goed antwoord te krijgen!

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: Koudbloeden geschikt voor orun examens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:04

Volgens mij moet een paard minimaal 1.57 zijn? Of is dit inmiddels veranderd.
Hangt ook een beetje af van welke orun opleiding je gaat doen wellicht.

Daar zou ik even goed naar kijken, aangezien de gemiddelde koudbloed natuurlijk iets kleiner is.

DorienA

Berichten: 489
Geregistreerd: 29-06-12
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:05

Ik heb mijn ORUN 2 examen afgelegd op een grote D-pony en bij mij waren er ook meiden die op een koudbloed reden.
Bij ORUN 2 heb je nog geen eisen qua schofthoogte maar bij ORUN 3 is de eis volgens mij een paard vanaf 1,57 meter.

Edit: bij ORUN 2 moet je pony minimaal 1,48 zijn en vanaf ORUN 3 inderdaad 1,57 meter.
Laatst bijgewerkt door DorienA op 18-09-20 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Koudbloeden geschikt voor orun examens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:09

Schwarzwalder Fuchs een optie en dan een grote qua maat?

Is alleen wel een redelijke zoektocht.

Welke Orun wil je gaan doen, wat zijn de eisen aan het paard/niveau

Want met een flinke koudbloed een parcours van 1 mtr rond springen is soms wel haalbaar maar zeker geen standaard.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:11


Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:11

Tijdens mijn ORUN examen liep er een kruising trekpaard met een KWPN'er mee.
Niet helemaal een koudbloed natuurlijk, maar je kon de invloed van het trekpaard wel duidelijk zien.
Het was ook helemaal geen verkeerd dier trouwens. En met 1.65 (schat ik) best leuk aan de maat.

Dat was alleen dressuur trouwens.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:16

Misschien een breed type groninger of gelderse een optie?
Voldoet aan jou eisen.

De groningers die ik daarnaast ken zijn eigenlijk verder ook allemaal (uitzonderingen daargelaten) lekker breed en kalm, maar wel voorwaarts en te gebruiken in alle takken van sport

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:16

Ik verplaats dit topic naar Rassenpraat algemeen.

windsor14
Berichten: 181
Geregistreerd: 22-08-20
Woonplaats: Duitsland

Re: Koudbloeden geschikt voor orun examens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:18

Je gaat een orun opleiding volgen, wilt dit doen met een koudbloed omdat je warmbloeden "eng" vindt ? Vreemd dat je dan deze opleiding doet, ook als je straks geslaagd bent en warmbloeden les geeft. Hoe wil je dat dan aanpakken of er eventueel opgaan zitten.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:21

windsor14 schreef:
Je gaat een orun opleiding volgen, wilt dit doen met een koudbloed omdat je warmbloeden "eng" vindt ? Vreemd dat je dan deze opleiding doet, ook als je straks geslaagd bent en warmbloeden les geeft. Hoe wil je dat dan aanpakken of er eventueel opgaan zitten.


Misschien even goed lezen... het eng gedeelte gaat over haar vriend, niets over haar. Daarnaast, ik geef al 5 jaar les en heb veel warmbloeden in mijn lessen en rijd zelf enkel koudbloeden. Een paard is een paard met een kop en een staart ;)

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:23

Volgens mij moet je ook een bepaalde hoogte kunnen springen, dat is vaak voor koudbloeden ook wat lastiger (hangt natuurlijk ook van grootte paard icm hoogte hindernis af)

Faithde
Berichten: 21
Geregistreerd: 18-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 14:24

windsor14 schreef:
Je gaat een orun opleiding volgen, wilt dit doen met een koudbloed omdat je warmbloeden "eng" vindt ? Vreemd dat je dan deze opleiding doet, ook als je straks geslaagd bent en warmbloeden les geeft. Hoe wil je dat dan aanpakken of er eventueel opgaan zitten.


Ik zelf vind warmbloeden niet eng hoor! Alleen mijn vriend wel, en aangezien wij samen het gaan bekostigen wilt hij wel een paard waar “hij ook wat aan heeft” mij maakt zelf het rad absoluut niet uit, maar hem helaas wel!

L_iek
Berichten: 9710
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:26

SweetVanille schreef:
Volgens mij moet je ook een bepaalde hoogte kunnen springen, dat is vaak voor koudbloeden ook wat lastiger (hangt natuurlijk ook van grootte paard icm hoogte hindernis af)


Ik heb geen idee om welke hoogtes dit gaat maar dat is ook echt paard afhankelijk. Mijn fjord is echt een springkanon.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:27

SweetVanille schreef:
Volgens mij moet je ook een bepaalde hoogte kunnen springen, dat is vaak voor koudbloeden ook wat lastiger (hangt natuurlijk ook van grootte paard icm hoogte hindernis af)


Ik weet niet wat de hoogte is maar mijn tinkermerrie sprong (in onze jongere jaren kuch kuch) 1.20 terwijl ze zelf 1.52 is

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:27

in een droom wereld kan dit zonder enkel probleem. Dan is er niemand die zegt dat een koudbloed toch niet zo geschikt is voor het gevraagde werk. dan word jij niet beoordeeld op het rijden op een paard dat altijd een achterstand heeft op je medecursisten.

Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Koop gewoon een geschikt cursuspaard en haal dat papiertje op de meest makkelijke manier.


Alsof je met een bergschoenen gemakkelijk met de training van PSV mee kunt doen. Het kan natuurlijk wel, maar je gaat niet positief opvallen.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:28

JeanneV schreef:
in een droom wereld kan dit zonder enkel probleem. Dan is er niemand die zegt dat een koudbloed toch niet zo geschikt is voor het gevraagde werk. dan word jij niet beoordeeld op het rijden op een paard dat altijd een achterstand heeft op je medecursisten.

Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Koop gewoon een geschikt cursuspaard en haal dat papiertje op de meest makkelijke manier.


Alsof je met een bergschoenen gemakkelijk met de training van PSV mee kunt doen. Het kan natuurlijk wel, maar je gaat niet positief opvallen.


We hebben het hier over een orun examen, geen Olympische spelen. Dat moet elke koudbloed toch met gemak aankunnen.

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:29

JeanneV schreef:
in een droom wereld kan dit zonder enkel probleem. Dan is er niemand die zegt dat een koudbloed toch niet zo geschikt is voor het gevraagde werk. dan word jij niet beoordeeld op het rijden op een paard dat altijd een achterstand heeft op je medecursisten.

Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Koop gewoon een geschikt cursuspaard en haal dat papiertje op de meest makkelijke manier.


Alsof je met een bergschoenen gemakkelijk met de training van PSV mee kunt doen. Het kan natuurlijk wel, maar je gaat niet positief opvallen.


Haha! Wat een onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:29

Faithde schreef:
Goedemiddag, ik en mijn vriend zitten een beetje rond te kijken voor een paard. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we verschillende eisen hebben.
Ik ben bezig met mijn opleiding paardenhouderij, en hierbij ga ik een orun examen over 2 jaar afleggen.
Hij wilt graag een koudbloed, hij rijd niet, maar hij vind warmbloedig gek genoeg “eng” zolang het een koudbloed is vind hij het niet “eng” en zou hij eventueel ook willen rijden.

Nu heb ik een vraag, welke koudbloeden, zouden er eventueel geschikt voor zijn? Het liefst stevig en rond gebouwd, dus niet de bouw van een warmbloed! Eventuele kruisingen die gemakkelijk te vinden zijn mogen ook, zolang ze stevig en rond gebouwd zijn.

Ik ben zelf al tot de conclusie gekomen dat misschien een tinker of fjord geschikt kunnen zijn. Is zou graag persoonlijke verhalen horen over wat voor niveau jullie rijden.

( mischien is het niet helemaal duidelijk, en vraag dat dan ook gerust!)
Bedankt voor het lezen en ik hoop een goed antwoord te krijgen!


informatie te vinden bij uw opleiding, uit eerste hand,
kijk bij uw collega's die dit jaar examen doen of moeten doen wat de eisen zijn en hoe verschillende paarden goed of juist niet goed liggen

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:30

Wat een onnozele vergelijking :+

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:31

SweetVanille schreef:
Volgens mij moet je ook een bepaalde hoogte kunnen springen, dat is vaak voor koudbloeden ook wat lastiger (hangt natuurlijk ook van grootte paard icm hoogte hindernis af)


Hier een Hafje die "vroegâh" makkelijk een +1,10m parcoursje sprong, beestje is zelf maar 1,43m hoog :)

Faithde
Berichten: 21
Geregistreerd: 18-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 14:33

MCE schreef:
Faithde schreef:
Goedemiddag, ik en mijn vriend zitten een beetje rond te kijken voor een paard. Nu zijn we tot de conclusie gekomen dat we verschillende eisen hebben.
Ik ben bezig met mijn opleiding paardenhouderij, en hierbij ga ik een orun examen over 2 jaar afleggen.
Hij wilt graag een koudbloed, hij rijd niet, maar hij vind warmbloedig gek genoeg “eng” zolang het een koudbloed is vind hij het niet “eng” en zou hij eventueel ook willen rijden.

Nu heb ik een vraag, welke koudbloeden, zouden er eventueel geschikt voor zijn? Het liefst stevig en rond gebouwd, dus niet de bouw van een warmbloed! Eventuele kruisingen die gemakkelijk te vinden zijn mogen ook, zolang ze stevig en rond gebouwd zijn.

Ik ben zelf al tot de conclusie gekomen dat misschien een tinker of fjord geschikt kunnen zijn. Is zou graag persoonlijke verhalen horen over wat voor niveau jullie rijden.

( mischien is het niet helemaal duidelijk, en vraag dat dan ook gerust!)
Bedankt voor het lezen en ik hoop een goed antwoord te krijgen!


informatie te vinden bij uw opleiding, uit eerste hand,
kijk bij uw collega's die dit jaar examen doen of moeten doen wat de eisen zijn en hoe verschillende paarden goed of juist niet goed liggen



Heb daar idd al naar gevraagd, de mensne die dit jaar examen doen, rijden helaas allemaal op een warmbloed. Heb met mijn slb’er is verlegt dat het idd wel zou kunnen, hindernissen tot Max 1m hoog. Hij had wel verteld dat bijv een fjord of een tinker geschikt zou zijn. Ik ben dan ook nu op zoek naar meningen van anderen, en ook graag ervaringen!

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:34

Caira schreef:
JeanneV schreef:
in een droom wereld kan dit zonder enkel probleem. Dan is er niemand die zegt dat een koudbloed toch niet zo geschikt is voor het gevraagde werk. dan word jij niet beoordeeld op het rijden op een paard dat altijd een achterstand heeft op je medecursisten.

Waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken? Koop gewoon een geschikt cursuspaard en haal dat papiertje op de meest makkelijke manier.


Alsof je met een bergschoenen gemakkelijk met de training van PSV mee kunt doen. Het kan natuurlijk wel, maar je gaat niet positief opvallen.


We hebben het hier over een orun examen, geen Olympische spelen. Dat moet elke koudbloed toch met gemak aankunnen.


Aankunnen misschien wel... de vraag is of je het moet willen. Je word beoordeeld op het rijden, door examinatoren die op zijn zachtst gezegd heel conservatief zijn. Je krijgt niet zomaar de voordeel van de twijfel als je met een koudbloed aankomt zetten. Dan moet je wel heel erg bovengemiddeld goed zijn. Gezien de profieltekst van de vraagsteller ligt dat niet in de lijn van de verwachting.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:34

Ik heb zelf een fries x KWPN staan, die kom je momenteel veel tegen. Of een fries zelf misschien?

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:35


Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:38

JeanneV: Mij klasgenootjes en ik hebben ons ORUN-examen afgelegd op paarden van onze praktijkstal. Grootste deel van deze paarden waren koubloed, en echt geen dressuurtoppers. Niks bovengemiddeld goed, maar gewoon goed.
Tegenwoordig valt het echt wel mee met dat conservatieve waar je het over hebt.