Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:41

Ja, als een dier niet al zijn hele leven bij jou is, weet je nooit wat er echt precies mee gebeurd is..

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:20

paljaslaura schreef:
En dan nog wees voorzichtig met alle paarden uit Ierland over 1 kam te scheren. Ik weet dondersgoed dat er veel leed is maar er zijn ook zat nette stallen. Mijn twee paarden zijn door hobby fokkers gefokt en de jongste heb ik zelf geimporteerd. Maar van die andere heb ik de hele geschiedenis kunnen achterhalen en daar is ook altijd liefdevol mee omgegaan. Dus het feit dat ie zo schrikkerig en sensibel is is puur karakter.

Qua kruiden die rustgevend kunnen werken zou je ook nog contact kunnen opnemen met Horsecomplete. Zij maakt kruidenmixen op maat en heeft dus veel verstand wat welke kruiden kunnen toevoegen aan het rantsoen :)


Ja het zijn zeker niet alle paarden uit Engeland die slecht opgeleerd worden. Het is omdat ik zo veel goede verhalen gehoord heb dat ik de kans heb gewaagd! Hier is het alleen dat het spoor stopt bij de handelaar in NL. Die heeft maar heel beperkte info... bij het contacteren van de handelstaal in Ierland krijg ik helemaal geen reactie dus daar loopt het spoor jammer genoeg dood...
Mijn lesgeefster gaat idd iets met kruiden op maat voor hem mengen zodat hij beter spanning los kan laten en hopelijk werkt het!

Aan iedereen met een zeer sensibele Ier: hoe gaan jullie hier mee om? Wat maakt dat het controleerbaar blijft? En vooral hoe blijven jullie er zelf onder?

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:28

Hopen dat de kruiding hem wat ontspanning kunnen bieden! (lijkt we alsof je hem een jointje gaat geven op deze manier hahaha).

Ik ben zelf zeer nuchter en stoïcijns als ie weer debiel doet. Dat is ook echt de enige manier om het in goede banen te blijven leiden.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:50

@paljaslaura: nee haha ik hou niet van de eigenheid van de paarden wegnemen en ze als het waren te verdoven. De scherpe en extreem gevoelige reacties, ja, maar hij mag nog steeds zijn gevoel uitten en laten zien waar hij onzeker over is :) daarom hebben we ook zo veel grondwerk met hem gedaan.

Ik ben net nog even gaan controleren en hij had voor het eerst in meer als een week terug heel veel behoefte aan affectie. Hij kwam zich echt aanbieden :) Ik heb een kwartier met hem staan knuffelen en kriebelen en hij werd weer helemaal zen <3 Dat zijn echt de momenten waar ik het voor doe en die me weer even hoop geven!

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:04

Ik maak ook een geintje

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 22:09

paljaslaura schreef:
Ik maak ook een geintje


Geen zorgen, dat had ik wel begrepen :D
Ik dacht alleen ik verduidelijk even voor als iemand dat echt zou denken :j

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 08:52

Jeetje Jazzie wat balen van deze terugval. Fijn dat hij al weer toenadering heeft gezocht.

Ik moet zeggen dat de mijne ook wel wat "rilliger" is dan ik dacht. Echter hij is ontzettend braaf, bokt en steigert niet maar heeft gewoon veel go onder het zadel. Ik heb een kruising Tinker x Volbloed.

Ik denk dat het grootste verschil is tussen Nederland en Ierland dat de Ieren niet zo prutsen, maar gewoon gaan zitten en hup gaan met die banaan. Wij denken over dingen na en gaan soms voorzichtig te werk. Daarbij een Volbloed wil graag werken maar doet het niet zomaar voor iedereen en ze vergeten niet zo snel.

Heb je ook al eens overwogen om hem weg te brengen naar een echt handige en fijne ruiter Jazzie? Gewoon een geheel frisse blik erop kan misschien ook helpen. Nadeel dat er vaak wel een kostenplaatje aan zit.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:31

Ik heb het hier ook al eerder gezegd, Sil ik ook minder dapper dan ik dacht toen ik haar kocht. Bizar braaf, ze vindt samen werken echt geweldig en ze is echt heel erg lief. Maar wat heeft ze lang nodig gehad om te wennen, wat is ze snel van streek en wat reageert ze soms typisch op de meest normale dingen.

Zet 'r in een (oefen)cross of een springparcours en ze wordt nergens heet of koud van. Maar iemand die op stal langs loopt met de bezem over een schouder = bibberende (letterlijk!) Sil.

Ik zou haar voor geen goud willen missen :+:
Afbeelding

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:05

@egnie: het zit dus precies wel een stuk in het ras. Ik heb idd al overwogen om hem weg te brengen, maar niet gedaan om meerdere redenen. De grootste reden is dat hij afgelopen jaar (ik heb hem zelf nog geen jaar) al 5 keer verhuisd is geweest en dit er mentaal bij hem echt heeft ingehakt. Hij had maagzweren toen hij bij mij aankwam en het heeft ontzettend lang geduurd voor hij zich een beetje kon openstellen. Hij vind het ook heel moeilijk met nieuwe mensen bezig te zijn.

Wel heb ik samen met mijn lesgeefster de keuze gemaakt dat zij de eerste is die er terug opgaat want zij kent hem ook en weet heel goed waar zijn grenzen liggen en waar ze nog een beetje speling heeft. Zij is hier ook terug mee begonnen, maar dan bij mijn thuis :) dus de komende weken zal ze er misschien opgaan afhankelijk van hoe het gaat.
Hij staat dus nu eigenlijk in ‘training’ bij mijn thuis zodat ik ook mee kan kijken en leren.

@Berdien: dit geeft me hoop! Prachtige foto van jullie. Ondanks de tegenslagen zou ik hem ook niet meer weg willen doen :)

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:13

Jazzie Ik heb het niet goed verwoord zie ik nu. Ik bedoel ook dat de paarden gewoon braaf zijn, maar geen dooien zijn. Juist door het Volbloed wat ze voeren zijn ze eenkenniger en dus minder toegankelijk dan een ander. Dus dat het idd in het "ras" zit.

Het transport en de verhuizing(en) moeten we idd ook niet te licht over denken. De mijne was ook niet zo voorwaarts toen ik ging kijken. Meisje wat hem voorreed deed eerst sporen aan toen ze erop ging. Ik rijd inmiddels al zonder spoor en ik vermoed dat de mijne ook een gevoelig maag-darm stelsel heeft. Hij heeft ook echt lang nodig gehad om weer tot zichzelf te komen en ik merk dat hij zich nog steeds meer ontwikkeld.

Goede keus om het zo te doen met je lesgeefster. Ik hoop dat hij ook meer vertrouwen in jouw gaat krijgen onder het zadel.

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 10:28

Ik herken eigenlijk gewoon mijn paard/ verhaal precies in die van egnie.

Ik heb mijne straks 2 jaar. En vanaf het begin kan eigenlijk iedereen alles wel met hem doen. Hij laat het toe en doet braaf wat er van hem verwacht wordt. Maar nu de laatste maanden merk ik dat hij meer naar mij toetrekt en zich meer open stelt. Is meer gefocust op mij en zoekt mij op bij spannende dingen.
Daar heeft zijn huidige plek ook een groot aandeel in, daar ben ik van overtuigd.

kwebbelengel

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 09:14

Onze ish is ook zo sensibel, maanden gaat het goed en in ene gaat de knop weer om. Ook wij hebben 2xin de week grondwerk les en 1x dressuur les. Buiten rondom stal is hij braaf tot dat er een kettingzaag, quad, trekker grasmaaier aangaat. Dan is hij meteen 20cm groter en moeilijk controleerbaar.
Ook wij hebben alle medische dingen al uit de kast getrokken, hij is volledig op de foto gezet en nu komt elke 3 maanden de ostheopaat om zijn spanning weer los te krijgen in zijn rug.
Zadel aangepast etc etc etc.
We hebben ons er bij neer gelegd, kijken per dag hoe hij is.
Als ie te veel stress opbouwt rijden we niet, dan grondwerk of longe.
We hopen nog een betere stalling te vinden ergens dichtbij het bos maar dat is vrij lastig
Wij hebben ook veel contact met de eigenaren in Ierland en de Fokker, daar herkennen ze zijn gedrag niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:20

Wat is het hier stil... hoe gaat het met jullie Ieren?

Hier weer een leuke update na al mijn negatieve uitingen vorige keer :o
We zijn begonnen met veel frequentere trainingen en een andere manier van aanpakken tijdens de trainingen. Ik merk dat mijn Ier veeeeeel bevestiging nodig heeft en daarbuiten ook het nut van de training in moet zien. Krijgt hij dit niet dan laat hij zich de keer erop niet vangen of schrikt hij heel veel.
Hij wordt dus nu heel veel beloond en dit gaat goed. Het gaat zelfs zo goed dat mijn lesgeefster er op zit :D Deze week gaan we (misschien) de eerste stapjes onder het zadel zetten. Het fijne is dat we echt op 1 lijn zitten en beiden heel goed kunnen inschatten wanneer het genoeg is geweest. Daardoor gaat het traag, maar tegelijkertijd ook met sprongen vooruit.

Ik had nooit gedacht dat hij terug 180° zou draaien en rust zou vinden *\o/*

Het is eigenlijk vooral voor mezelf een leerproces. Ik mag geen verwachtingen hebben als ik met hem ga trainen. Ik heb het 'vanzelfsprekende' los moeten laten en ik merk dat dit echt nodig was. Ik mag niet denken dat rustig poetsen 'normaal' is. Ik zie alles wat hij met rust doet nu als een cadeau en kijk van dag tot dag hoe hij is.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:34

Wat goed om te horen! En ook voor je verdere ervaring met andere paarden denk ik heel waardevol dat je dit nu leert. Fijn :)

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:17

Wat fijn om te lezen! Echt super dat jullie elkaar zo gevonden hebben.

Wij hebben vandaag voor het eerst weer een echte buitenrit gemaakt :):) Eerst deden we het kleinste rondje nadat we in de bak hadden los gereden, nu direct het bos in. Was echt genieten! Zó fijn dat het weer lukt!

Afbeelding

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:25

Wij hebben weer allemaal andere dieren gezien vandaag! Afbeelding
Afbeelding

En voor het eerst zonder zadel gereden
Afbeelding
Dit was voor Grey de eerste keer ooit dat iemand zonder zadel op hem zat en hij was zo braaf :o

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 18:02

Helaas alleen filmpje maar wij zijn voor het eerst sinds oktober weer wezen crossen...daar krijg ik een hele blije Ier van :D :D :D
Hij galoppeerde tussen de hindernissen door met z’n voorbenen voorbij z’n oren

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:42

Heerlijk die foto’s, Friesam filmpjes zijn ook leuk O:)

Mijne heeft vakantie.. ik ben er stom afgekukeld..
Heb maar een graasmasker besteld zodat ze niet zo dik gaat worden..

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:46

Oké leermomentje vandaag.
Ik wilde weer rijden zonder zadel, ging prima totdat ik aandraafde. Hij schrok (denk van mijn been) galoppeerde aan en sprong over het hek van 1+meter waar ik hem op afstuurde om af te remmen. Vervolgens een rondje rengalop door het weiland waarna we uit eindelijk terug op stal eindigden.
Dussss volgende keer iets rustiger opbouwen, misschien over een paar maanden maar weer proberen als we iets meer aan elkaar gewend zijn (heb hem nu 2 maanden)

On the plus side: hij kan dus makkelijk 1 meter springen :=

Voel me wel een beetje schuldig dat ik dus te snel te veel van hem heb gevraagd.. wel weer direct (met zadel) opgestapt en nog een paar rondjes gereden om te kalmeren, maar hij was erg gespannen

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:22

fijn dat het bij jullie ook zo goed gaat en jullie lekker buiten kunnen rijden :)
Dat is voor mij nog een toekomstdroom, maar we komen er wel!

@manolito10: ben je er op kunnen blijven zitten? :oo
Het is precies die 2e maand die het doet, bij mij was het ook in de tweede maand dat ik er vanaf gevallen ben en een het een tijdje heel moeizaam ging >;)
Die Ieren he... :=

manolito10

Berichten: 557
Geregistreerd: 25-12-09
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 21:32

Jazzie03 schreef:
fijn dat het bij jullie ook zo goed gaat en jullie lekker buiten kunnen rijden :)
Dat is voor mij nog een toekomstdroom, maar we komen er wel!

@manolito10: ben je er op kunnen blijven zitten? :oo
Het is precies die 2e maand die het doet, bij mij was het ook in de tweede maand dat ik er vanaf gevallen ben en een het een tijdje heel moeizaam ging >;)
Die Ieren he... :=


Ja op een of andere manier ben ik blijven zitten. Het zat verbazingwekkend stabiel eigenlijk. Zou best kunnen dat hij me begint uit te proberen, betekent het dat ik deze ronde heb gewonnen? :')

san4nie
Berichten: 3557
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:24

manolito10 schreef:
Ja op een of andere manier ben ik blijven zitten. Het zat verbazingwekkend stabiel eigenlijk. Zou best kunnen dat hij me begint uit te proberen, betekent het dat ik deze ronde heb gewonnen? :')

Nee, paarden testen niet uit en denken niet in “winnen”. Fijn dat je bent blijven zitten. Foutje, en weer door.

Edit. Heb even op jouw profiel gespiekt. Prachtig dier!!

Wij doen het even rustig aan, zadel is aangepast en hij is behandeld. En met de warmte doet ie het sowieso graag wat rustiger aan. Kan ik nog even de laatste studie dingen afronden en gaan we daarna weer meer aan de slag.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:31

Kamsel Wat balen zeg! Wat is er gebeurt? Ben je lang uit de running?

Manolito Leuk dier en wat een actie. Knap dat je bent blijven zitten.

Friesam Wat fijn dat jullie weer zo lekker bezig zijn.

Berdien Wooh wat een overwinning! Lekker genieten zo van je paardje.

Jazzie Fijn om te leven dat jullie ook de stijgende lijn hebben gevonden. Duim dat het zo door gaat.

Kwebbelengel Misschien dat hij nog bijdraaid. Hoelang heb je hem nu? Ik denk dat de reis naar Nederland best heftig kan zijn voor die dieren. Fijn dat je rekening met hem houdt.

Ik heb er vorige week ook weer even op gezeten. Na het longeren even in het zadel gestapt en lekker uitgestapt. Enkel was nog niet helemaal blij met deze move maar wat fijn om er weer even op te kunnen zitten. Vandaag bedacht dat we het nog maar een keer gaan proberen.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 10:48

Manolito, knap dat je bent blijven zitten!

Egnie, ik denk dat je met je eerdere opmerking dat Ieren gewoon gaan met die banaan, de spijker op z’n kop slaat.

Verder maakt voer ook heel veel uit, in NL zijn we van huis uit gewend veel krachtvoer te geven, gelukkig komt daar steeds meer verandering in, als ze niet vol in ze sport staan hebben ze gewoon niet veel nodig..
(En dan zijn er ook nog enorme verschillen in het soort voer..)

Ik ging iets te enthousiast te vroeg staan voor de sprong, dacht dat ze de afstand wel kon redden, maar ze maakte een klein pasje bij. Echt zo stom, kon mezelf wel voor m’n kop slaan. Nu een rugwervel gebroken en minstens 3 mnd uit de running.
Het graasmasker wordt nog niet zo gewaardeerd, paarden kunnen zo veelzeggend kijken..

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 11:00

Jeetje Kamsel dan ben je echt ongelukkig terecht gekomen. Ik zit nog steeds met de nasleep van mijn gebroken enkel. Heb er gisteren ff opgezeten na het longeren aan de longeerlijn. Niet omdat Ed niet braaf is, maar ik vertrouw mijn lijf niet. Ik kan heel moeilijk druk op rechts houden. Zit dus enorm op links. Komt mijn balans niet ten goede. Beterschap !