Irish Draught in Nederland

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 14:58

Hi! Ik meld me hier ook met mijn 9 jarige ISH ruin. Ik heb hem nog maar 3 maanden, maar ben volledig verliefd op hem <3
Ik heb hem gekocht omdat hij zo rustig en braaf was en de eerste maand was dat ook echt zo. Toch had ik de indruk dat hij wat afwezig was tijdens het rijden en op buitenrit en ben ik met grondwerk begonnen. Hier is hij steeds meer uit zijn schulp beginnen komen en maakte hij duidelijk dat hij eigenlijk heel onzeker en bang was. Longeren was volgens de vorige eigenaar bijna onmogelijk en de zweep vasthouden was reden tot paniek.
De laatste keer dat ik met hem gereden heb heeft hij me er ook af gegooid en ben ik erachter gekomen dat hij hele zware maagzweren had wat hem veel pijn gaf. :(:) Vlak voor ik hem kocht is hij een aantal keren verhuisd en veel afgevallen door de stress want hij was ook heel schraal toen ik hij hier kwam, maar die info had ik toen nog niet.
Natuurlijk ben ik onmiddellijk gestopt met het rijden en zijn we hem beginnen behandelen. Hij heeft een maand medicatie gehad en is nu een heel stuk beter!
Hij is nog steeds onzeker, maar het gaat al veel beter en het vertrouwen groeit ook steeds meer. Ik doe nu enkel grondwerk, in vrijheid werken, wandelen en longeren om zijn spieren op te bouwen. Het rijden komt wel als hij er klaar voor is. Ik werk heel nauw samen met mijn instructrice die ook met hem werkt en zij is ook een grote liefde voor mijn knappe Ier aan het ontwikkelen <<)

Dit was toen hij hier een weekje stond (5 augustus)
Afbeelding

En deze is van 20 oktober <3
Afbeelding

My happy place is at the barn :D


Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:09

@bottles: wat een knapperd <3

Ik heb een vraag voor jullie mede ieren-eigenaren... hoe waren jullie Ieren toen ze pas bij jullie stonden?
Ik heb mijn Ier gekocht omdat hij zo koel in het hoofd was en super braaf tijdens het rijden. Ik heb hem nu al een paar maanden bij mij staan en ik moet zeggen dat ik echt mijn handen vol heb aan hem :+ hij is wel braaf en ik ben onwijs blij met hem, maar hij is suuuuuuper onzeker en heel snel bang. Ik denk ook wel dat het vele verhuizen hem geen goed heeft gedaan voor hij hier kwam, maar hij is alles behalve de rust zelve :')
Hij is ondertussen wel een beetje aan het aarden hier en we zijn terug begonnen met het opleren want daar is blijkbaar het een en ander mis gegaan, maar ik kan wel wat steun gebruiken nu :(:) iemand die dit een beetje herkend?

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:52

paljaslaura schreef:
Jazzie03 schreef:
@bottles: wat een knapperd <3

Ik heb een vraag voor jullie mede ieren-eigenaren... hoe waren jullie Ieren toen ze pas bij jullie stonden?
Ik heb mijn Ier gekocht omdat hij zo koel in het hoofd was en super braaf tijdens het rijden. Ik heb hem nu al een paar maanden bij mij staan en ik moet zeggen dat ik echt mijn handen vol heb aan hem :+ hij is wel braaf en ik ben onwijs blij met hem, maar hij is suuuuuuper onzeker en heel snel bang. Ik denk ook wel dat het vele verhuizen hem geen goed heeft gedaan voor hij hier kwam, maar hij is alles behalve de rust zelve :')
Hij is ondertussen wel een beetje aan het aarden hier en we zijn terug begonnen met het opleren want daar is blijkbaar het een en ander mis gegaan, maar ik kan wel wat steun gebruiken nu :(:) iemand die dit een beetje herkend?


Mijn 18 jarige is precies zo. Heel snel heel bang. Bij hem is het “helaas” een karakter ding en is het gewoon een l^lletje rozenwater. Normaal gesproken staan de ieren erom bekend dat ze een aan en uit knop hebben als het waren. Je kan ze zo heet opprikken als je wilt maar als je dan klaar bent met hetgeen wat ze moesten doen dan kunnen ze ook weer “uit”. Dat merk ik bij mijn jonkie wel dat ie dat heeft.

Hoe lang heb je hem nu? Want het duurde bij mij ook best wel een paar maanden totdat ik een klein beetje doorhad hoe meneer ik ben bang werkte :+ ondertussen kan ik alles met m alleen is ie bijv met springen niet altijd te vertrouwen.


ik heb hem nu een kleine 4 maanden en merk sinds een kleine maand dat het vertrouwen van hem naar mij nu echt begint te komen. Hij panikeert niet meer bij elk klein ding, maar blijft nu veel beter bij mij. We gaan dus wel zeker met sprongen vooruit, maar ik dacht dat Ieren zo koel waren :+

@Berdien: die van mij staat ook altijd te trillen als iets eng is! Grappig dat jullie dat ook hebben. Ik ben nu heel veel bezig met schriktraining en hij begint zichzelf ook wel aan te leren dat hij niet dood zal gaan. Alleen als we op wandeling gaan is de eerste straat waar we voorbij komen doodeng want daar staan allemaal paarden 8)7. Eens we in het bos zijn is het wel een zalig paard die lekker doorstapt en naar weinig kijkt dus ik heb er wel vertrouwen in dat het beter zal gaan op termijn!

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:09

Vind het wel grappig dat het toch een karaktertrek lijkt te zijn onder de Ieren. Ik noem hem hier ook de held op sokken want hij is wel de baas van de kudde, maar als er iets spannends is moeten de andere maar eerst gaan kijken :')
Ben er ondertussen ook achter gekomen dat wanneer ik meer leiderschap neem zijn schrikgedrag minder wordt.
@friesam: hier is het ook geef je een vinger, neemt hij een arm. Hier is het wel als ik wil gaan wandelen en ik laat hem gewoon doen dan blijft hij staan en wilt hij terug, dit gaat steeds beter en ik krijg er ook meer vertrouwen in :o
Wel wennen zo een heel ander karakter als de pony. Mijn pony loopt overal langs en over zolang je haar de ruimte geeft om zelf haar ding te doen. Zodra je te bazig wordt wilt ze niet meer dus echt het omgekeerde van mijn ruin :')

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 13:37

Hier een zalige week achter de rug <3
Op de momenten dat het droog was heb ik met Fargo wat kunnen trainen en hij was echt zo braaf! De spanning van het zadel opleggen is helemaal weg en de ontspanning begint tijdens het longeren ook duidelijk te worden! :D
Gisteren mocht hij met de buurjongen een paar uurtjes chillen in de ‘mancave’ om even te ontsnappen aan al die verliefde merries.
Wat hebben ze ervan genoten! <3

Eerst natuurlijk wat gras eten...
Afbeelding

Om dan vriendjes te worden met ons wandelmaatje Afbeelding

Om daarna vol gas te gaan spelen *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet natuurlijk niet zeggen dat ik daar ook van genoten heb <3

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:11

@friesam: jammer dat het even wat minder loopt, maar goed dat je hem laat onderzoeken. Het lijkt mij ook dat hij iets duidelijk wilt maken!
@kwebbelengel: dat ziet er mooi uit! Hopelijk kan die van mij dat ook op termijn! *D vind het altijd interessant wat grondwerk voor verandering kan zorgen!

Gelukkig Nieuwjaar iedereen!
Hopelijk is de nacht bij iedereen rustig verlopen! Wij zijn het nieuwe jaar gestart met een mooie wandeling van 10km in het zonnetje <3

Afbeelding

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:46

Wat fijn Berdien! Daar doe je het toch voor :D

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:40

Wat stoer san4nie! Mag die van mij bij de jouwe in training? :D
Fargo heeft het spelletje vrijspringen door en hij is nu helemaal verkocht! Zo fanatiek <3
Ik moet bijna niks doen, hij ziet de hindernis en gaat er vanzelf over. Zalig om te zien hoe hij zich geeft!
Hij laat heel duidelijk merken dat de lage kruisjes niet meer zo leuk zijn door er een halve meter bij te verzinnen _O-
Even een screenshot van de hoogste hindernis van vandaag! Je kan zien hoeveel plaats hij nog heeft.
Afbeelding

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 15:14

san4nie schreef:
Jahoor! Hij zal de jouwe leren dat als je het in je mond kan stoppen, het niet eng is. :Y)
Dit is natuurlijk niet de eerste keer dat we dit deden. Gewoon lekker met zulke dingen oefenen, beetje spelen, dan komen zulke dingen op den duur ook bij jullie.
De jouwe is daarentegen iets fanatieker dan mijn luiaard! Gaaf. Is dat de bak? Of weiland? Ziet er nog zo mooi droog uit.


Mijne vindt wapperende vlaggen maar niks dus ik kom graag langs! :+

Nee dat is de graspiste, mag jammer genoeg geen rijbak aanleggen omdat we in natuurgebied zitten :)

@Sille55: wat een leuk dropje! Zoveel wit op haar hoofd! Hoe oud is ze nu?

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 15:53

Wij hebben hier vandaag weer een mooie stap in het proces gezet!
Vandaag weer voor het eerst sinds begin september gelongeerd met het zadel op. Ben zo opgelucht om te zien dat hij zijn spanning kan laten wegvloeien en dat het zadel geen reden tot spanning meer is!

Impressie van vandaag:

Afbeelding

En dit is zijn slechte kant :+ We zijn er zeker nog niet, maar we komen van heel erg ver! Waar hij eerst gewoonweg niet gelongeerd kon/wou worden heeft hij nu eindelijk wat rust gevonden en durft hij steeds meer te strekken.

Een paar maanden geleden zaten we nog hier en toen hadden we al les!:

Afbeelding

In het begin sloeg hij met zijn benen als je een poging deed om hem op de volte te zetten.
Elke keer was er reden voor paniek en werden er gewoon rondjes gelopen om maar zo snel mogelijk te kunnen stoppen. Natuurlijk wist ik pas achteraf dat de vorige eigenaar hem nooit fatsoenlijk heeft kunnen longeren en dat rechtsom gewoonweg onmogelijk was.
Ik heb veel gefilmd in het proces en verschiet me wel hoe slecht hij er in het begin uitzag -O-
Ook ikzelf ben ontzettend veranderd in mijn houding de afgelopen paar maanden, het is echt wel een gigantisch groeiproces waar we door zijn gegaan. Waar ik me eerst afvroeg waarom ik dat paard in hemelsnaam gekozen had wil ik heb nu voor geen goud meer missen en is het echt mijn maatje geworden <3
Ben zo blij dat ik een geweldige instructrice heb die me elke stap begeleidt! Binnenkort gaan we de stap zetten om er terug op te gaan en hem fatsoenlijk door te rijden :D

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:29

@manolito10: Wauw dat jouw paarden zo rustig bij schapen kunnen blijven, die van mij vinden ze dood en doodeng... enkel een redelijke afstand is doenbaar :o
@Sille55: wat leuk dat je zo een buitenritjes kan maken! En die berggeit foto is hilarisch :')

__________
Moet even mijn ei kwijt dus mijn excuses als het hier niet past...

Ik zit momenteel een beetje met mijn handen in het haar. Na de afgelopen maanden enkel in een stijgende lijn te zijn gegaan en het heel rustig te hebben gedaan lijkt het nu weer even alsof alles voor niets is geweest. Afgelopen week trof ik mijn Ier heel gestresst op de weide aan en waar ik de afgelopen maanden gewoon een halster aan kon doen ging hij er nu vandoor alsof ik hem een pak rammel gegeven had...
Ook tijdens het poetsen en een beetje grondwerk schrok hij van alles en was hij niet rustig te krijgen... Het gaat nu al terug iets beter, maar ik word er soms gewoon moedeloos van. Het is net alsof hij ineens het vertrouwen waar we zo hard aan gewerkt hebben weer helemaal kwijt is.
Zijn emmertje is gewoon heel snel vol en ondanks dat hij ondertussen heel veel aan mij laat zien weet ik niet altijd wat de trigger geweest is. Hij zit 'goed' in zijn vel, glimt als een spiegel en ziet er prachtig uit, maar mentaal gaat het niet altijd even goed met hem.

Nu vond ik zijn gedragingen echt niet passen bij een 10-jarige en nadat ik van elke professional die hier gekomen is (zadelpasser, dierenarts, hoefsmid...) gehoord heb dat ze hem echt veel jonger zouden schatten ben ik een beetje gaan graven in zijn verleden. Ik wist dat hij het niet zo goed heeft gehad en dat hij geïmporteerd is vanuit Ierland en in een handelstal in NL terecht gekomen is voordat hij bij de vorige eigenaar stond.
Het paspoort dat bij hem was toen hij in NL aankwam is niet het origineel en is pas in 2018 aangemaakt. Zijn chip is vervangen en als geboortedatum stond 1-01-2010. Ik weet dat dit vaak zo is, maar ik vertrouwde het niet helemaal. Nu kreeg ik van de tandarts te horen dat het goed zou kunnen dat hij niet 10, maar 6 of 7 is.
Mijn hoefsmid importeert Tinkers uit Engeland en vertelde me net dat er veel 'gesjoemeld' wordt met de leeftijden van de paarden daar zodat ze als 2 jarigen ingereden en doorverkocht kunnen worden als 4 of 5 jarigen. Hij zei dat de leeftijd aangepast wordt aan de meest gezochte leeftijd op dat moment om er meer aan te kunnen verdienen. Dat betekent dat hij niet 7 was toen hij hier aankwam, maar eerder 4 of 5 wat voor mij een groot verschil maakt.

Dat hij waarschijnlijk heel snel en grof is ingereden is voor ons wel duidelijk geworden aan de angsten die hij heeft.
Ik weet nu even niet zo goed wat ik hiervan moet denken en voel me hier echt slecht om... Hij heeft nu 8 maanden de tijd gehad om rustig bij te komen en zijn tijd te nemen en ik merk dat hij dat echt wel nodig had, maar nu besef ik dat wat ik gekocht heb totaal niet is wat ik dacht.

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:07

paljaslaura schreef:
Wat vervelend zeg. Heb je hier ook begeleiding bij? Ik merk dat mij dat met mijn sensibele paard erg helpt omdat die mensen er toch buiten staan en dus zelf minder "gevoel" emotioneel gezien erbij hebben.
Wat ik hoorde van een andere bokker is dat een cranio sacraal therapeut best helpt bij haar paard die ook extreem snel spanning opbouwt en dan ook echt kan ontploffen. Zal haal bokt naam even opzoeken mocht je mss in contact willen komen met haar. Jullie problemen lijken wel wat op elkaar als ik het zo lees.


Ja ik heb intensieve begeleiding in grondwerk en al de rest van mijn centered ridinglesgeefster die ook heel veel ervaring heeft met 'moeilijke' en gespannen paarden. Zij is ook homeopaat dus dat scheelt gelukkig al want ik merk dat hij daar echt veel aan heeft.
Ik merk zelf dat ik heel veel heb aan het lezen van anderen en hun ervaringen. Ik voel me er dan niet zo 'alleen' in.
Hij is ook een enorme spiegel van mij, wat op goede momenten heel fijn is, maar al snel kan omkeren. Ik moet dan ook zeker aan de slag met mezelf en mijn eigen spanningen...

My happy place is at the barn :D


Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 10:45

Berdien schreef:
Jeetje wat een verhaal zeg : Zo te lezen ben je er wel echt op de goede manier mee bezig, fijn dat je zulke goede begeleiding hebt.

Verder is het denk ik vooral een kwestie van tijd én management. Voer je hem al magnesium? Mijn eigen niet al te dappere Ier staat daar ook op, en ik merk écht dat het werkt. Hoe houd je hem verder? Sil was één en al frustraties en angst en gewoon níet blij deze winter. Nu staat ze op het gras in een grote groep en heb ik een heel ander paard! Ze is veel minder gefrustreerd, niet zo gestressed, minder bang om de kleinste dingen en vooral haar oogopslag is weer zacht. Ze zal nooit zo koel worden als mijn vorige paard of mijn 3-jarige Tinker, maar dat hoeft ook niet. Zolang ze maar blij zijn, dat bange is zo ontzettend sneu..



Ja hij heeft heel veel tijd nodig... hij komt ook echt van ver. Gelukkig zijn de extreme explosies al lang niet meer geweest dus er is wel vooruitgang. Ik heb hem in het begin op Pavo Nerv Control gezet, maar merkte geen verschil. Hij staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Hij krijgt dagelijks 750g active+ en 250g Daily Complete van VitalBix, met daarbij een hand luzerne en bietenpulp omdat hij anders echt kan schrokken. Hierbij krijgt hij ook 30ml lijnzaadolie en vitamine E. Het heeft heel lang geduurd om het juiste voer voor hem te vinden, maar dit werkt tot nu toe super goed. Het enige wat er anders was de afgelopen week is dat het gras erbij gekomen is en de lijnzaadolie gestopt is. De lijnzaadolie heeft hij blijkbaar wel echt nodig want hij was na een paar dagen echt verschrikkelijk kijkerig en gespannen en sinds ik het terug geef is hij wat kalmer geworden.
Hij staat dus sinds een dikke week terug op het gras dus misschien dat dit meespeelt in het plaatje... het omgekeerde van jouw paard dus.


manolito10 schreef:
Mijn Ier is ook soms zo extreem gevoelig, is dat typisch voor het ras? Hij is in het verleden geloof ik best hardhandig behandeld, dus moet echt heel lief en zacht tegen hem zijn met bijvoorbeeld opstappen, anders bouwt hij heel veel spanning op. Ook de hoefsmid was heeel spannend, gelukkig is mijn nieuwe hoefsmid super geduldig.

Zo’n raar contrast, met sommige dingen (zoals bijvoorbeeld die rare schapen) is hij heel kalm, maar spray opdoen of in 1x het dekje opleggen zonder waarschuwing is weer heel spannend.


Ik had hem gekocht omdat het zo een rustig en koel ras zou zijn :')
Heel herkenbaar wat je zegt! Ik moet soms echt in slowmotion met hem werken en zeker geen snelle bewegingen maken. Op wandeling kan een tractor ons op een paar meter voorbij rijden zonder dat hij daar van op kijkt, maar een dekje de eerste keer op zijn rug leggen is ook heel spannend... Hij heeft ook zo een sterke contrasten en dat heb ik nog nooit gezien bij een paard.

Wat ook heel opvallend is is dat links alles veel beter gaat dan rechts... daar kan hij echt heel veel spanning opbouwen.

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 11:04

Berdien schreef:
Mijn vorige ruin ging enórm stuiteren van de active + van VitalBix, en zelfs ook van de 'gewone' VB. Werkt hij zoveel dat hij dat ook echt nodig heeft? Sil staat wisselend op de FibreForce van Cavalor en nu de Herbs and Fibres van Equifirst. Mooi laag in suikers etc, maar voldoende smakelijk zodat ze haar magnesium wel op eet.


Hij is echt wel rustiger geworden sinds de VB. Hij moest ook veel in gewicht en spieren bijkomen dus de calorieën zijn welkom. FibreForce heb ik ook eerst gegeven, maar daar kwam hij echt niks van aan.
Ik voer dit al sinds begin januari en heb tot nu toe alles in een stijgende lijn zien gaan. Zijn spieren kwamen ineens mooi op zonder vet te moeten inleveren.


kamsel schreef:
Mijn kwpner is zo.. extreem gestresst, wordt ook altijd jonger geschat. Ook op zijn gebit wordt hij door de tandarts jonger geschat. Maar dat is hij echt niet, want ik heb hem als 2-jarige gekocht en ken zijn hele verleden. Te vroeg of te hardhandig ingereden is de mijne ook zeker niet.

Hoeveel volbloed heeft de jouwe? Zie dat je geen ID hebt maar een ISH..


Ik weet echt niets van zijn afstamming af... in zijn paspoort staat overal onbekend bij. Hij heeft zeker veel volbloed trekken, maar zie ook veel ID in zijn uiterlijk.
Dat hij hardhandig is aangepakt is wel duidelijk. De vorige eigenaar heeft uiteidelijk ook wel toegegeven dat ze soms haar geduld verloor met hem. Als je zijn reacties in het begin zag wanneer iemand nog maar een zweep vast had wist je genoeg -O-
En op zich maakt zijn leeftijd niet zo heel veel uit want we zijn echt van 0 begonnen, maar het is wel fijn om een verklaring te vinden wanneer ik soms iets niet kan plaatsen :)

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:20

paljaslaura schreef:
En dan nog wees voorzichtig met alle paarden uit Ierland over 1 kam te scheren. Ik weet dondersgoed dat er veel leed is maar er zijn ook zat nette stallen. Mijn twee paarden zijn door hobby fokkers gefokt en de jongste heb ik zelf geimporteerd. Maar van die andere heb ik de hele geschiedenis kunnen achterhalen en daar is ook altijd liefdevol mee omgegaan. Dus het feit dat ie zo schrikkerig en sensibel is is puur karakter.

Qua kruiden die rustgevend kunnen werken zou je ook nog contact kunnen opnemen met Horsecomplete. Zij maakt kruidenmixen op maat en heeft dus veel verstand wat welke kruiden kunnen toevoegen aan het rantsoen :)


Ja het zijn zeker niet alle paarden uit Engeland die slecht opgeleerd worden. Het is omdat ik zo veel goede verhalen gehoord heb dat ik de kans heb gewaagd! Hier is het alleen dat het spoor stopt bij de handelaar in NL. Die heeft maar heel beperkte info... bij het contacteren van de handelstaal in Ierland krijg ik helemaal geen reactie dus daar loopt het spoor jammer genoeg dood...
Mijn lesgeefster gaat idd iets met kruiden op maat voor hem mengen zodat hij beter spanning los kan laten en hopelijk werkt het!

Aan iedereen met een zeer sensibele Ier: hoe gaan jullie hier mee om? Wat maakt dat het controleerbaar blijft? En vooral hoe blijven jullie er zelf onder?

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 20:50

@paljaslaura: nee haha ik hou niet van de eigenheid van de paarden wegnemen en ze als het waren te verdoven. De scherpe en extreem gevoelige reacties, ja, maar hij mag nog steeds zijn gevoel uitten en laten zien waar hij onzeker over is :) daarom hebben we ook zo veel grondwerk met hem gedaan.

Ik ben net nog even gaan controleren en hij had voor het eerst in meer als een week terug heel veel behoefte aan affectie. Hij kwam zich echt aanbieden :) Ik heb een kwartier met hem staan knuffelen en kriebelen en hij werd weer helemaal zen <3 Dat zijn echt de momenten waar ik het voor doe en die me weer even hoop geven!

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 21:09

paljaslaura schreef:
Ik maak ook een geintje


Geen zorgen, dat had ik wel begrepen :D
Ik dacht alleen ik verduidelijk even voor als iemand dat echt zou denken :j

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 09:05

@egnie: het zit dus precies wel een stuk in het ras. Ik heb idd al overwogen om hem weg te brengen, maar niet gedaan om meerdere redenen. De grootste reden is dat hij afgelopen jaar (ik heb hem zelf nog geen jaar) al 5 keer verhuisd is geweest en dit er mentaal bij hem echt heeft ingehakt. Hij had maagzweren toen hij bij mij aankwam en het heeft ontzettend lang geduurd voor hij zich een beetje kon openstellen. Hij vind het ook heel moeilijk met nieuwe mensen bezig te zijn.

Wel heb ik samen met mijn lesgeefster de keuze gemaakt dat zij de eerste is die er terug opgaat want zij kent hem ook en weet heel goed waar zijn grenzen liggen en waar ze nog een beetje speling heeft. Zij is hier ook terug mee begonnen, maar dan bij mijn thuis :) dus de komende weken zal ze er misschien opgaan afhankelijk van hoe het gaat.
Hij staat dus nu eigenlijk in ‘training’ bij mijn thuis zodat ik ook mee kan kijken en leren.

@Berdien: dit geeft me hoop! Prachtige foto van jullie. Ondanks de tegenslagen zou ik hem ook niet meer weg willen doen :)

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:20

Wat is het hier stil... hoe gaat het met jullie Ieren?

Hier weer een leuke update na al mijn negatieve uitingen vorige keer :o
We zijn begonnen met veel frequentere trainingen en een andere manier van aanpakken tijdens de trainingen. Ik merk dat mijn Ier veeeeeel bevestiging nodig heeft en daarbuiten ook het nut van de training in moet zien. Krijgt hij dit niet dan laat hij zich de keer erop niet vangen of schrikt hij heel veel.
Hij wordt dus nu heel veel beloond en dit gaat goed. Het gaat zelfs zo goed dat mijn lesgeefster er op zit :D Deze week gaan we (misschien) de eerste stapjes onder het zadel zetten. Het fijne is dat we echt op 1 lijn zitten en beiden heel goed kunnen inschatten wanneer het genoeg is geweest. Daardoor gaat het traag, maar tegelijkertijd ook met sprongen vooruit.

Ik had nooit gedacht dat hij terug 180° zou draaien en rust zou vinden *\o/*

Het is eigenlijk vooral voor mezelf een leerproces. Ik mag geen verwachtingen hebben als ik met hem ga trainen. Ik heb het 'vanzelfsprekende' los moeten laten en ik merk dat dit echt nodig was. Ik mag niet denken dat rustig poetsen 'normaal' is. Ik zie alles wat hij met rust doet nu als een cadeau en kijk van dag tot dag hoe hij is.

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 20:22

fijn dat het bij jullie ook zo goed gaat en jullie lekker buiten kunnen rijden :)
Dat is voor mij nog een toekomstdroom, maar we komen er wel!

@manolito10: ben je er op kunnen blijven zitten? :oo
Het is precies die 2e maand die het doet, bij mij was het ook in de tweede maand dat ik er vanaf gevallen ben en een het een tijdje heel moeizaam ging >;)
Die Ieren he... :=

My happy place is at the barn :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker