Irish Draught in Nederland

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:29

Opnieuw een pracht van een paard. Waar vind je ze toch maar?

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:33

Berdien schreef:
Dat is een héél knap paard zeg, gaaf!

Stuiteren die van jullie ook zo? Sil staat op minimaal voer (onbeperkt hooi + 's avonds wat luzerne) maar ze knapt uit haar vel van energie. In de paddock doet ze de godganse dag niets anders dan staan, eten en op andere paarden in slaan ( :o ), ze speelt niet echt ofzo. En als ze dan aan het werk gaat dan is ze AAN AAN AAN. Nog wel braaf hoor, maar ze zit zo stikvol energie :=


Werken, werken, werken is het hier. Lopen jij. ~~}> Dan is het te doen. Over het algemeen wel een stuk alerter en frisser dan in de zomer. Hij staat nu met een jonge merrie op de paddock, die klieren elkaar lekker. Maar durf nu niet onder het zadel naar buiten. Ook met die wind.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:05

Wat een gave bottles!

Mick en vooral Harvey zijn ook frips haha. Die ging gister uit het niks keihard een rondje rennen met mij erop. Vond ik niet zo leuk :’)

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:09

@bottles: wat een knapperd <3

Ik heb een vraag voor jullie mede ieren-eigenaren... hoe waren jullie Ieren toen ze pas bij jullie stonden?
Ik heb mijn Ier gekocht omdat hij zo koel in het hoofd was en super braaf tijdens het rijden. Ik heb hem nu al een paar maanden bij mij staan en ik moet zeggen dat ik echt mijn handen vol heb aan hem :+ hij is wel braaf en ik ben onwijs blij met hem, maar hij is suuuuuuper onzeker en heel snel bang. Ik denk ook wel dat het vele verhuizen hem geen goed heeft gedaan voor hij hier kwam, maar hij is alles behalve de rust zelve :')
Hij is ondertussen wel een beetje aan het aarden hier en we zijn terug begonnen met het opleren want daar is blijkbaar het een en ander mis gegaan, maar ik kan wel wat steun gebruiken nu :(:) iemand die dit een beetje herkend?

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 07:51

Mijn merrie is idd ook fris, die moet af en toe haar ei kwijt. Dan galoppeert ze zo onbenullig hard, ik ben alleen echt slecht en moet daar om lachen. En dan doen we nog een rondje (of 2).

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:21

Jazzie03 schreef:
@bottles: wat een knapperd <3

Ik heb een vraag voor jullie mede ieren-eigenaren... hoe waren jullie Ieren toen ze pas bij jullie stonden?
Ik heb mijn Ier gekocht omdat hij zo koel in het hoofd was en super braaf tijdens het rijden. Ik heb hem nu al een paar maanden bij mij staan en ik moet zeggen dat ik echt mijn handen vol heb aan hem :+ hij is wel braaf en ik ben onwijs blij met hem, maar hij is suuuuuuper onzeker en heel snel bang. Ik denk ook wel dat het vele verhuizen hem geen goed heeft gedaan voor hij hier kwam, maar hij is alles behalve de rust zelve :')
Hij is ondertussen wel een beetje aan het aarden hier en we zijn terug begonnen met het opleren want daar is blijkbaar het een en ander mis gegaan, maar ik kan wel wat steun gebruiken nu :(:) iemand die dit een beetje herkend?


Mijn 18 jarige is precies zo. Heel snel heel bang. Bij hem is het “helaas” een karakter ding en is het gewoon een l^lletje rozenwater. Normaal gesproken staan de ieren erom bekend dat ze een aan en uit knop hebben als het waren. Je kan ze zo heet opprikken als je wilt maar als je dan klaar bent met hetgeen wat ze moesten doen dan kunnen ze ook weer “uit”. Dat merk ik bij mijn jonkie wel dat ie dat heeft.

Hoe lang heb je hem nu? Want het duurde bij mij ook best wel een paar maanden totdat ik een klein beetje doorhad hoe meneer ik ben bang werkte :+ ondertussen kan ik alles met m alleen is ie bijv met springen niet altijd te vertrouwen.

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 09:40

Goed om te horen dat Sil niet de enige is die wat... wakkerder :)) is.

Ik dacht een heel braaf en pomproof paard gekocht te hebben. Ze ís ook heel braaf hoor, maar bomproof.. nah := Het wordt langzaam beter, maar zeker in het begin was het wel even wennen. Vooral omdat mijn vorige paard écht bomproof was en ik ook specifiek op zoek was naar een dapper nieuw paard. Nu ze op magnesium staat is het wel beter geworden, ze is een stuk minder schrikkerig.

Ik zou haar niet meer willen missen hoor, het is een verschrikkelijk lief en leuk dier (voor mensen dan :o ) en ze doet ook echt wel haar best. Maar ik mis wel wat ik met mijn vorige paard had, namelijk opstappen en zo het bos in kunnen rijden. Ongeacht of ik alleen was of niet, wat het weer was, of het druk was.. Maar goed, mijn volgende onverschrokken held-met-sokken kan over een jaar ofzo mee het bos in, dan heb ik dat in ieder geval weer terug. Met Sil rijd/werk ik gewoon wat meer in de bak.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:11

Berdien schreef:
Ik dacht een heel braaf en pomproof paard gekocht te hebben. Ze ís ook heel braaf hoor, maar bomproof.. nah := Het wordt langzaam beter, maar zeker in het begin was het wel even wennen. Vooral omdat mijn vorige paard écht bomproof was en ik ook specifiek op zoek was naar een dapper nieuw paard. Nu ze op magnesium staat is het wel beter geworden, ze is een stuk minder schrikkerig.

Ik zou haar niet meer willen missen hoor, het is een verschrikkelijk lief en leuk dier (voor mensen dan :o ) en ze doet ook echt wel haar best. Maar ik mis wel wat ik met mijn vorige paard had, namelijk opstappen en zo het bos in kunnen rijden. Ongeacht of ik alleen was of niet, wat het weer was, of het druk was.. Maar goed, mijn volgende onverschrokken held-met-sokken kan over een jaar ofzo mee het bos in, dan heb ik dat in ieder geval weer terug. Met Sil rijd/werk ik gewoon wat meer in de bak.


Soms moet je jezelf en je paard de tijd geven om elkaar te vertrouwen, maar wanneer ik je tekst lees, denk ik wel dat je goed bezig bent met haar, gewoon blijven ondernemen en grenzen verleggen op jullie tempo.

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:30

Doen we ook hoor, en ze heeft echt alle tijd gekregen. Heb haar nu anderhalf jaar, en pas het laatste half jaar merk ik dat ze wat meer los komt. Het is echt een enorme stresskip, elke verandering levert stress op. Ik heb nog nooit een paard zo zien bibberen als Sil :(:) Stom gezicht hoor, dan staat er een echt flink paard enorm te bibberen omdat er een pallet op het erf ligt die er anders niet ligt. Mijn andere paard (Tinker van 2,5) zíet de pallet niet eens, die staat echt 100% anders in het leven dan mijn grote stoere :') Ier.

En hoewel ik het zorgenvrij buiten rijden wel mis, kan ik met haar wél wat ik met mijn vorige paard niet kon. Zo had ik nooit gedacht nog een crossclinic te rijden, en dat hebben we wel mooi geflikt dit jaar :D Zelfde met dressuurmatig aan de slag. Ze gaat het echt leuk vinden, samen lekker aan de slag op een basis van 'elke verbetering is er een, en we moeten het vooral leuk vinden'. Het is een fantastisch paard om mee te werken, maar ze is gewoon niet zo dapper. Nou ja. Geeft niet.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:56

Ik heb ook zo een bibberpees, zelfs nu hij er al 13 is. Het is geen Iers paard, maar gewoon met tijden een overbezorgd paard, hij komt bijna letterlijk vragen, gaan we echt niet dood, overleven we dit wel…

Anderzijds is hij op sommige vlakken dapperder dan mijn bomproof paarden zijn geweest.
Ronkende kettingzagen zijn niet eng, maar een auto met aanhangwagen dan weer wel. Bij mij heeft het lang geduurd vooraleer ik hem vertrouwde omdat het gebrek aan vertrouwen in mij (die zo goed voor hem zorgde en het beste met hem voorhad) zo moeilijk vond te aanvaarden.

Hoe onozel het ook klinkt, ik ben hem beginnen te aanvaarden zoals hij is en maak het er het beste van, en hij overlaadt mij met cadeautjes gevuld met meer en meer vertrouwen.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 11:52

paljaslaura schreef:
Jazzie03 schreef:
@bottles: wat een knapperd <3

Ik heb een vraag voor jullie mede ieren-eigenaren... hoe waren jullie Ieren toen ze pas bij jullie stonden?
Ik heb mijn Ier gekocht omdat hij zo koel in het hoofd was en super braaf tijdens het rijden. Ik heb hem nu al een paar maanden bij mij staan en ik moet zeggen dat ik echt mijn handen vol heb aan hem :+ hij is wel braaf en ik ben onwijs blij met hem, maar hij is suuuuuuper onzeker en heel snel bang. Ik denk ook wel dat het vele verhuizen hem geen goed heeft gedaan voor hij hier kwam, maar hij is alles behalve de rust zelve :')
Hij is ondertussen wel een beetje aan het aarden hier en we zijn terug begonnen met het opleren want daar is blijkbaar het een en ander mis gegaan, maar ik kan wel wat steun gebruiken nu :(:) iemand die dit een beetje herkend?


Mijn 18 jarige is precies zo. Heel snel heel bang. Bij hem is het “helaas” een karakter ding en is het gewoon een l^lletje rozenwater. Normaal gesproken staan de ieren erom bekend dat ze een aan en uit knop hebben als het waren. Je kan ze zo heet opprikken als je wilt maar als je dan klaar bent met hetgeen wat ze moesten doen dan kunnen ze ook weer “uit”. Dat merk ik bij mijn jonkie wel dat ie dat heeft.

Hoe lang heb je hem nu? Want het duurde bij mij ook best wel een paar maanden totdat ik een klein beetje doorhad hoe meneer ik ben bang werkte :+ ondertussen kan ik alles met m alleen is ie bijv met springen niet altijd te vertrouwen.


ik heb hem nu een kleine 4 maanden en merk sinds een kleine maand dat het vertrouwen van hem naar mij nu echt begint te komen. Hij panikeert niet meer bij elk klein ding, maar blijft nu veel beter bij mij. We gaan dus wel zeker met sprongen vooruit, maar ik dacht dat Ieren zo koel waren :+

@Berdien: die van mij staat ook altijd te trillen als iets eng is! Grappig dat jullie dat ook hebben. Ik ben nu heel veel bezig met schriktraining en hij begint zichzelf ook wel aan te leren dat hij niet dood zal gaan. Alleen als we op wandeling gaan is de eerste straat waar we voorbij komen doodeng want daar staan allemaal paarden 8)7. Eens we in het bos zijn is het wel een zalig paard die lekker doorstapt en naar weinig kijkt dus ik heb er wel vertrouwen in dat het beter zal gaan op termijn!

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:19

Ik vermoed ergens dat het ook aan onszelf ligt. We willen een braaf, dapper en koel paard. Waarschijnlijk zijn we dan zelf niet zo koel en dapper, als we dat echt in een paard zoeken. Dat is niet erg. Maar betekent wel dat we dit minder makkelijk aan ons paard kunnen leren.

Geldt in elk geval wel voor mijzelf.
Als er een maand lang een stoer on onbezonnen iemand op die van mij zit, scheuren die zo overal langs. Dat weet ik zeker.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:40

en hier nog een hele hete stuiterbal.

De mijne heb ik nu 2 jaar en hij heeft echt lang nodig gehad om tot waar hij nu is te komen. Hij was ook een ietwat trage trapzak. Dat was dus gewoon door alle veranderingen enz. Hij is nog steeds een brave maar wel erg sensibel. Als ik zeg dat het niet eng is dan zijn we nu zover dat we er langs kunnen zonder een 180 graden wending. Ook tijdens het rijden lang niet meer zoveel stress. Maar daar heb ik echt wel wat tijd in moeten stoppen.

Ik ben enorm blij ook al is ie een stuk heter. Hij is altijd voorwaarts ook na 2 rondjes uitstappen gaat meneer gewoon waar aan als het moet.

Dus ja ik herken wel veel in jullie verhalen.

Ik denk dat de omgang ook heel anders is in Ierland dan hier. Daar tutten ze er niet zoveel mee en is meer gaan met die banaan. De mijne is inmiddels in omgang heel relaxt en kijkt niet snel ergens van op.

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 15:03

san4nie schreef:
Ik vermoed ergens dat het ook aan onszelf ligt. We willen een braaf, dapper en koel paard. Waarschijnlijk zijn we dan zelf niet zo koel en dapper, als we dat echt in een paard zoeken. Dat is niet erg. Maar betekent wel dat we dit minder makkelijk aan ons paard kunnen leren.

Geldt in elk geval wel voor mijzelf.
Als er een maand lang een stoer on onbezonnen iemand op die van mij zit, scheuren die zo overal langs. Dat weet ik zeker.


Mwah, ik was redelijk onverschrokken:D Zo ben ik ook vanaf het begin met Sil om gegaan. Nu ben ik wel voorzichtiger geworden, ik zoek bepaalde situaties gewoon niet meer op :)) Daarnaast wordt ze twee keer per week gereden door een vriendin die écht niet bang is, en daar schrikt en stuitert ze ook. Nu erger dan in de zomer overigens. Maar ja, nu staat ze ook de hele dag maar wat te staan in de paddock.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, en het helpt Sil zeker dat vriendin haar rijdt. Maar ze blijft een stuiterig bibberpaard :))

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 00:12

Omgang is idd heel anders dan hier egnie. In ieder geval op veel stallen is het wel heel anders.

De fokker van Harvey vond het ook bijv interessant om mijn zadelmak maak proces te volgen. Ook omdat wij Hollanders bekend staan om onze sterke flatwork.

Maar ik sta dan wel geregeld 180 graden de verkeerde kant op in het bos. Hij is puntje bij paaltje wel het paard wat ik overal langs krijg haha.
En Harvey is gewoon een brutale donderstraal met een grote mond :+

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 08:08

Mijn ier is ook type grote mond klein hartje!
Echt een gretig brutaal paard maar als je hem 1 vinger geeft (arm eraf)
Stalgenoten worden richting voerkar gesleurd en mn zoon van 4 kan hem wel in de stal zetten.
Met rijden net zo, ik krijg alle hoeken van de bak te zien maar een kind erop en hij is braaf

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:09

Vind het wel grappig dat het toch een karaktertrek lijkt te zijn onder de Ieren. Ik noem hem hier ook de held op sokken want hij is wel de baas van de kudde, maar als er iets spannends is moeten de andere maar eerst gaan kijken :')
Ben er ondertussen ook achter gekomen dat wanneer ik meer leiderschap neem zijn schrikgedrag minder wordt.
@friesam: hier is het ook geef je een vinger, neemt hij een arm. Hier is het wel als ik wil gaan wandelen en ik laat hem gewoon doen dan blijft hij staan en wilt hij terug, dit gaat steeds beter en ik krijg er ook meer vertrouwen in :o
Wel wennen zo een heel ander karakter als de pony. Mijn pony loopt overal langs en over zolang je haar de ruimte geeft om zelf haar ding te doen. Zodra je te bazig wordt wilt ze niet meer dus echt het omgekeerde van mijn ruin :')

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:57

Consequent zijn en leiding geven is het ding inderdaad. Nee is echt nee, ho is echt ho en ook zo voor alle andere dingen. Anders gaat ie inderdaad met mij aan de wandel. Hij is ontzettend lief en braaf, maar ik heb wel echt moeten leren hoe ik dat zo houd.
De mijne is wel redelijk stoer en als iets eng is, kan ik hem vaak wel weer ontspannen krijgen. Gisteren was ik even met een vlag aan het oefenen met hem. Kwpn vriendin vond het vanuit de paddock veeeeel enger. :')

kwebbelengel

Berichten: 203
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:05

wat grappig om jullie verhalen allemaal te lezen, onze Ier is ook een stress kip. reageert op geblaf en grote landbouw voertuigen ( erg handig als je op een agrarisch bedrijf staat) de ene dag en dan vooral met wind kan ie niet eens normaal stil staan en de volgende dag maakt het hem niets uit.
nu is mijn dochter sinds een paar weken aan het natural horsmanship lessen begonnen. juist omdat hij ook zo mans kan zijn, kop erop en gaan. die grondwerklessen werpen echt zijn vruchten af.
dat zelfs ik deze week sinds 2 jaar niet gereden te hebben ben opgestapt.

wat ik me wel altijd afvraag, worden ze in Ierland met een strenge hand gereden?? en als ze op trasport gaan of alles wel even vriendelijk gaat. hebben jullie je Ier zelf laten importeren??
groetjes linda

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 17:41

Ik vind het echt een openbaring om jullie ervaringen te lezen! Ik dacht dat ik een of andere mislukte bibberIer had, maar ze zijn er zo dus nog veel meer! Goh... Het ligt dus toch niet geheel aan mij :=

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 19:19

Die van mij is echt stoer totdat hij iets hoort wat hij niet ziet...in de binnenbak bijv. Vogels gooien walnoten op het dak om ze te kraken onder het rijden...wij oefenen dan ererondjes

Maar een zeiltje op de grond of zo loopt hij zo overheen en ik kan ook een traptractor springen


Mijne is volgens mij met een kudde tinkers of zo van Ierland naar België gegaan en had echt transport trauma. Nu is het wel beter maar denk niet dat het zachtzinnig is gegaan.

Daar is hij pas zadelmak gemaakt op een western stal. Lees stap draf galop en de handel in. Ik rij engels maar meneer stopt wel als ik mn benen af steek in galop.

Ik heb nu via Facebook wel leuk contact met z’n fokkers en z’n ouders zijn goede eventers/jacht paarden.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:01

Strenge hand niet perse. Ligt er denk ik net zoals hier ook maar net aan. Transport verschilt enorm. Ik heb Harvey zelf geïmporteerd en die huppelde erna ook gewoon nog zo de trailer in. Mickey stond al 2/3 jaar in NL toen ik hem kreeg en die is ook poep braaf op de trailer. Die is alleen nooit goed dressuurmatig gereden dus die blijft wat lastig aan elkaar te rijden. Verder is er voor zover ik weet van de Ierse eigenaresse in Ierland normaal met m omgegaan. Hoe dat bij zn eerste adres in NL is gegaan weet ik helaas niet.

Berdien

Berichten: 64511
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:22

Veel wind + zeer energiek paard + natte bak is...

Spetterpret *\%/* *\%/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze had zoveel lol _O-

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Irish Draught in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:27

Ik denk wel dat paarden daar wat strikter opgevoed worden dan hier. Gewoon luisteren. Maar dat alle paarden uit het buitenland slecht behandeld zijn geloof ik niet. En natuurlijk is zo’n eind op transport gaan niet leuk voor een paard.

Heerlijk Berdien! Sil ziet er uit als een blij beertje zo <3

Er is wel echt heel veel regen gevallen de laatste tijd hè.. bah.

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:37

Hier een zalige week achter de rug <3
Op de momenten dat het droog was heb ik met Fargo wat kunnen trainen en hij was echt zo braaf! De spanning van het zadel opleggen is helemaal weg en de ontspanning begint tijdens het longeren ook duidelijk te worden! :D
Gisteren mocht hij met de buurjongen een paar uurtjes chillen in de ‘mancave’ om even te ontsnappen aan al die verliefde merries.
Wat hebben ze ervan genoten! <3

Eerst natuurlijk wat gras eten...
Afbeelding

Om dan vriendjes te worden met ons wandelmaatje Afbeelding

Om daarna vol gas te gaan spelen *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Moet natuurlijk niet zeggen dat ik daar ook van genoten heb <3