Vinden jullie ook dat men veel 'te licht' over ...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 15:55

Cer schreef:
Ik geloof wel dat Sjuimpje de opmerkingen van Adrienne (onder andere over mijn profiel) verkeerd aanhaalt. Goed quoten zou hier kunnen helpen...

Oh en Adrienne, ik heb het over Grand Prix niveau, die dressuurruiters kunnen wel degelijk wat, en heel wat meer dan de gemiddelde reiningkneus die in nederland rondrijd... En dat zeg ik, als westernruiter.

In alle sporten heb je goeie en slechte, maar om te beweren dat dressuurruiters hun paarden niet in de hand hebben, geld voor een bepaalde groep van mindere ruiters. Net zoals er genoeg reiningruiters zijn die hun paard niet rondkrijgen, om de as spinnen etc. Trailruiters een hek niet doorkomen, pleasureruiters met 60 km per uur door de bak sjeezen.... etc.

Spinnen om een pivotbeen, leuke reacties.... ik heb een hele stomme merrie die het pivotbeen gewoon laat staan. Heb na 12 jaar reining nog steeds geen gewokkeld achterbeen. Wel uitkijken in welke bodem je dat doet...

Oh Lovely, reining is ook best spannend... het blijft afwachten of een paard wel stopt, of gewoon doordendert tegen de fence... Haha!


Ik zeg toch ook nergens dat dressuur ruiters niet kunnen rijden! Dat wordt door de dressuurruiter hier op het forum zelf geopperd.

Misschien zou het goed zijn als ze een keer goed gaan lezen. En niet eerst pannekoekig worden en dan dingen zien die er niet zijn.

Sommige zijn inmiddels zo geirriteerd dat ze niet meer lezen en gewoon dingen zien die er niet zijn.

Sorrie hoor maar ik ben op dit moment in een stemming dat ik het dan niet kan laten om een keer te porren Extreme duivel Extreme duivel

want morgen komt Raci naar huis ze is geopereerd en ....... zo als het er nu uit ziet kan ze weer gewoon lopen!!!!!!!!!!

Sorrie ik moest het even kwijt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:01

Oei, het is hier een beetje tot een moddergevecht geƫscaleerd Haha! Toch niet door mijn post, hoop ik? Schijnheilig
Maargoed, ik heb al mijn excuses aangeboden over hetgeen wat ik over dressuurrijdend Nederland heb gezegd (ja, is weer een zin in hokjes, maar anders kan ik het niet formuleren). Elke sport heeft zijn moeilijkheden, en iedereen baseert zijn mening op eigen ervaringen.
Als de westerntak van de paardensport, welke ik beoefen, omlaag wordt gepraat door, jaja, dressuurruiters, dan vorm IK een mening over die dressuurruiters die dat gezegd hebben. Als er mensen zijn die alleen maar aan lasso's, rodeo en het vastbinden van kalfjes denken als het woord western ter sprake komt, ben je gewoon erg dom en kortzichtig. En daar gaat dit topic om, dacht ik zo. Lachen
Verder ben ik het eens met KingMarco, we hebben allemaal dezelfde hobby en we zouden het juist leuk met elkaar moeten hebben. Niet elkaars sport afkraken. We (ja, ook ik ben daar wel schuldig aan geweest *LOL*) maken er haast een wedstrijd van.

Overigens Lovely, vind jij reining misschien niet eens om op tv te laten zien, maar ik wel Pling en velen met mij Extreme duivel

Maar toch blijft het knagen hoe sommige mensen over de westerntak in de paardensport denken...Schijnheilig

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:11

Cer, mijn excusses voor het fout quoten wat Sjuimpje heeft gedaan.
Ik had in eerste instantie niet eens gezien dat ze jou naam er tussen had gemoffeld.
Erg vervelend, want jij komt meestal nou juist wel met zinnige opmerkingen en je kunt ten minste de humor van sommige dingen in zien.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:12

Vippie schreef:
Ik denk dat dat stoppen er ook mee te maken heeft dat er weinig goede trainers zijn in de westernsport en als ze er zijn zijn ze bijna onbetaalbaar (voor imand die net begint) in vergelijking met dressuur/springen.

Ik les op dit moment ook niet meer, simpelweg omdat ik bij mn instructrice niet verder kwam in de les (niet rot bedoeld maar ik wilde meer en met manegelessen/paarden gaat dat niet, ik reed als enige met eigen paard), prive was geen optie, ze belde tevaak af en dan heb je ook geen regelmaat in lessen.
Ik heb dus eigenlijk noodgewongen de dressuur weer opgepakt en dat was voor Tjo een welkome afwisseling (dankzij de western is ze inmiddels al L). Ik rij nog wel western paar dagen per week, het is prima te combineren wat dat betreft. Maar baal er wel van dat de dichtst bijzijnde instructeur niet te betalen is (45 euro/uur), althans niet voor mij.

Dus tis niet zo dat mensen ermee stoppen omdat het ze tegenvalt (oke die zijn er ook), maar puur omdat als je verder wilt dan simpelweg rondjes tuffen op de hoefslag en stelling vragen, dan kun je lang wachten/zoeken naar een geschikte instructeur.
Viv


Hier ben ik het 100% mee eens!! Ook ik ben 3 jaar geleden overgestapt oop het westernrijden. Ik heb in die tijd voor mezelf heel fanatiek gereden en gelest! Op dit moment les ik ook niet meer, omdat ik het financiel op kan brengen. Ook ik rij nu dus weer engels (welliswaar met een paard dan), maar mijn zusje die nog wel op de pony is blijven rijden waar ik western mee gereden heb, en ze af en toe nog steeds doe is er nu L2 mee! Iets wat ze nooit had kunnen bereiken zonder de western.
Ik ben ook absoluut van mening dat het westernrijden net zo moeilijk is als de dressuur of het springen. Alleen heeft het allebei zijn eigen moeilijkheidsgraad. Sunny loopt wel veel lekkerder dan voordat ik western ben gaan rijden en is ook een stuk rustiger geworden, zodat ze zich veel makelijk laat opsluiten en meer accepteerd. Dat is makelijk over het western wordt gedacht zal waarschijnlijk ook wel door de films komen, waar iedereen op een paard kan zitten en galoperen. Hierdoor denk iedereen ook als je vertelt dat je westernrijd dat ze alleen rondjes aan het scheuren bent door de natuur met je lasso opzoek naar indianen en wilde paarden... Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 16:33

Oh Xono, dat stukje over reining op tv moet je nog maar eens even beter lezen, want zo te zien heb je het weer helemaal verkeerd opgevat.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:40

Maar als ze iets uitzenden op tv over westernrijden hoeft dat toch niet perse een hele wedstrijd te zijn? Ze kunnen toch ook van bv. een grote wedstrijd zoals het nk van alle (of een aantal) onderdelen 1 of 2 proefjes laten zien (de winnende ofzo). Dat is voor mensen die niets met paarden of western hebben toch een redelijk beeld van westernrijden, zonder dat het saai word omdat ze steeds hetzelfde proefje rijden.

Verder vind ik niet dat er te licht gedacht word over westernrijden, tenminste ik merk er niets van. Ja idd hier op bokt af en toe maar daarbuiten nooit eigenlijk. Scheelt mischien dat ik op een dressuur/western manege rijd, daar ziet iedereen wel dat het niet zo simpel is als ze mischien denken dat het is Haha!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 20:46

Dit is nogal een discussie geworden.

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, ik rijd met Flash, een reining paard, met een western optoming, 1 x per week een prive les dressuur.

Het vergt van mijn instructrice iets aanpassing maar samen komen we er goed uit en Flash wordt er beter van.

Is dat eigenlijk niet wat voor 2 partijen gunstig zou zijn.... iets te leren van elkaar?

Groetjes, Gisela

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:09

Adrienne schreef:
O O heb ik een zere plek geraakt Sjuimpje?

nou is ze boos Haha!

Je moet de boel niet zo opblazen!

Ik dacht dat er hier een dicussie gevoerd werd over de manier waarop mensen die de Engelse rijstijl toepassen kijken naar de mensen die in Western style rijden.
Blijkbaar is discussiƫren met jou onmogelijk want dit is niet de eerste keer dat jij zo reageert op een post van mijn kant.
Dus ik weet nou niet wie er nou hier de zere plek heeft???



Ik denk overigens dat er best wel manieren gevonden kunnen worden om reining voor een breder publiek interessant te maken,
in de dressuur hebben ze met succes al verschillende formules uitgeprobeerd welke de dressuur als het ware een beetje kan upgraden zonder afbreuk te doen aan de sport.
Probleem is alleen dat er nog een te klein draagvlak is.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:29

In beide stijlen zitten mensen die niet bepaald een voorbeeld zijn voor de paardensport. Als ik zie hoe sommige dressuurruiters rijden (zitten genoeg voorbeelden op bokt) en hoe sommige westernruiters rijden ( Misselijk ) dat is gewoon geen paardrijden meer. Het gaat om eerlijk paardrijden en op een eerlijke manier je paard heelhouden, en ik zal wel te weinig westernmensen gezien hebben maar wat ik gezien heb was te ernstig voor woorden Lips are sealed .

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 22:49

Ik was (als niet-westernruiter) vorig jaar op de Equitana open air. Daar waren ook een aantal westernwedstrijden. Omdat ik een western rijdende collega heb en er een Banish naast mijn draverhengst op stal staat, ben ik daar maar eens gaan kijken.
Was dra-ma-tisch. Paarden die niet stopten als ze dat moesten maar dwars over balken heen struikelden, paarden die heel de tijd van de pijn met hun monden open liepen (enorme shanks erin), huilende deelnemers omdat hun paarden "niet mee wilden werken" (in het Duits dan Knipoog).

Nou had ik kunnen denken "jemig, wat een verschrikking, dat western is toch echt niks, zie je wel dat die lui niet kunnen rijden". Ik had ook kunnen denken "goh, het niveau is niet erg hoog, zal wel het B-niveau van de westernsport zijn in vergelijking met dressuur".

Ik heb voor de laatste gedachte gekozen. Ik hoop met mij de vele andere niet-western mensen die daar rond liepen. Wat ik van dressuurruiters niet snap, is dat ze begrijpen dat ze zelf B-ruiters hebben die he-le-maal niks kunnen maar ook goede ruiters, maar blijkbaar niet inzien dat je dat bij western ook hebt: mensen die (nog) niks kunnen, en mensen die wel iets kunnen laten zien. Het is gelijk "helemaal niks" wat die westernruiters doen. Jammer, en heel kortzichtig.

Wat western wel tegen heeft: de soms gruwelijke bitten die worden toegepast, al dan niet met kunde. Mijn collega liet me wel eens boekjes zien met "correction bits" met enorme kathedraalpoorten erin, en die heb ik in geen enkele Engelse ruitersportzaak ooit gezien. Dat bepaalt wel voor een deel het slechte imago, en dat is jammer, want ik heb gelukkig ook goed westernruiters aan het rijden gezien, en daar kan ik echt van genieten!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:50

Lovely schreef:
Oh Xono, dat stukje over reining op tv moet je nog maar eens even beter lezen, want zo te zien heb je het weer helemaal verkeerd opgevat.


"Weer verkeerd opgevat". Wat schrijf je dat toch weer florisant op Misselijk
Noemt zichzelf dan Lovely

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 00:56

Prom, ik ben niet van mening dat de volledige westernsport "helemaal niks" zou zijn. In de loop der tijden heb ik het wel in de gaten gehouden en ik heb ook wel een en ander gezien. Van wat ik gezien heb was 90% rommel en 10% okidoki, het wordt dus tijd dat daar wat meer balans in komt. Over een bepaald persoon heb ik gehoord van verschillende kanten dat die heel erg goed zou zijn, helaas heb ik hem nog niet zelf aan het werk gezien, maar ik ga er maar van uit dat die verhalen kloppen aangezien ik die hoor van die 10%. Het gaat er soms ook om hoe dingen gepresenteerd worden en hoe er over gepraat wordt. Die 10% van mij, met die mensen kan je dus gewoon over paarden, paardrijden, africhten en noem-maar-op praten, ik ben geinteresseerd in hun visie en zij in de mijne, de correctiebitten hangen daar aan de muur als een dagelijkse herinnering van hoe het niet moet.

prompter

Berichten: 11094
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 01:07

Lovely schreef:
Prom, ik ben niet van mening dat de volledige westernsport "helemaal niks" zou zijn. In de loop der tijden heb ik het wel in de gaten gehouden en ik heb ook wel een en ander gezien.


Hoi Lovely, ik had eigenlijk niemand speciaal in gedachten toen ik dat opschreef, gewoon de "standaard" pensionklanten om me heen eigenlijk. Kijken niet verder dan hun neus lang is, wijzen alles wat "anders" is af, alleen star dressuur is je van het. Heel jammer, want je kan van elkaar veel leren. Ik (met mijn dressuurachtergrond) vind het heerlijk om met Banish te praten, zeker nu we allebei ook nog aan Parelli doen merk je hoeveel overeenkomsten je dan eigenlijk hebt, ipv te focussen op de tegenstellingen.

Maar om terug te komen op de eigenlijke strekking van dit topic; het zou de westernsport denk ik een hoop goed doen wanneer er wat meer aansprekende figuren in die sport op zouden staan, die hun paarden eerlijk trainen en ook een goede PR kunnen voeren, een goed verhaal kunnen vertellen. Momenteel zijn zelfs de beste ruiters hier nog volslagen onbekend, en onbekend maakt...... juist!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 11:13

dat paarden beide stijlen door elkaar kunnen toepassenen zelfs alleen al bij het zien van het zadel weten welke rijhulpen ze kunnen verwachten
En dat vind ik een vorm van minachting voor westernrijden. Maar dat is puur mijn gevoel en mening.


Het is niet zo dat een paard wat western en engels bereden wordt weet bij het zien van een zadel wat er van hem/haar verwacht wordt. Echter de hulpen maken het verschil, en die voelt hij pas als je erop stapt. Dus niks geen minachting voor de sport maar consequent rijden maakt de veelzijdigheid van het paard.

Zo spingt mijn paardje ook met gemak een B-parcoursje en wordt ze komend jaar ook uitgebracht in de endurance. Maar doet dat iets af aan het rijden van western (ik rij overgens trail en beetje pleasure) of dressuur? Denk het niet.
Heb gewoon de mazzel dat mijn knollie alles makkelijk oppikt en dat is geen minachting voor welke tak van sport dan ook.
Ik heb presies het paardje wat ik wilde hebben, een die alles leuk vindt om te doen en lekker veelzijdig is. Ze hoeft niet uit te blinken in een bepaalde dicipline, als ze maar van alles een beetje weet.

Tzt zal ook de mensport om de hoek komen kijken, maar is het minachting voor de mensport dat mn paardje ook wester en dressuurmatig getraint wordt, en endurance prachtig vindt en ook een hindernisje met gemak neemt?

Dit noem ik nou een hokjesgeest. Je mag maar in 1 hokje rijden anders heb je minachting voor het andere hokje. Bullshit, paardensport is een kubes, het ene paard zal uitblinken in het ene hokje de ander in een ander hokje, maar je bent allemaal met 1 ding bezig: paardensport waarin de een (of de ene dicipline) niet beter is dan de ander.

Dat eeuwige gehakketak op een andere dicipline wordt ik een beetje geschuffeld van. Laat elkaar lekker in de waarden en accepteer dat een ander misschien niet zo is als jij. Dat maakt hem/haar niet minder of anders. Iemand hoeft geen wedstrijden te rijden om serieus bezig te zijn met zijn/haar tak van sport.

Amen ik heb gezegd.
Viv

skybandit
Berichten: 36
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 11:50

Sonja schreef:
Een dressuurruiter kijkt namelijk absoluut niet op van snelle en langzame circels, zal alleen onze termen niet herkennen. Spreek met ze over verzamelde galop, arbeidsgalop, middengalop en uitgestrekte galop, en ze zullen je wel verstaan. (en dan kom je er ineens achter dat een dressuurruiter VIER galoppen heeft en wij maar twee..... Haha! )

Dat ben ik niet geheel met je eens. Weliswaar worden er in wedstrijdverband maar 2 soorten galop gevraagd (Reining), dan wil dat nog niet zeggen dat wij westernruiters er ook maar 2 kennen. Ik weet zeker dat ik net als een dressuurruiter ook vier galoppen kan laten zien, als je maar een goede controle over je paard hebt.

Comez

Berichten: 93
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 13:31

oke hier is mijn bijdrage aan deze discussie.

Sinds kort sta ik met mijn paard gestald bij een engelse manege. Ik rijd zelf western.

Als ik en mijn vriendin aan het trainen zijn in de bak komt het vaak voor dat een engele ruiter zijn/haar teugels losgooit en zegt: Ik rij nu ook western. Verward

Je kan dan op 2 manieren reageren:

1) Heel stoer gaan doen en zeggen dat ze dan ook maar meteen haar paard op een snelle cirkel moet zetten en dan precies op de X moet halthouden en daarna een perfekte rollback moet draaien en in stap weer weg moet rijden Extreme duivel of

2) zeggen, wat leuk dat je het probeert en als je er meer over wilt weten dan hoor ik het wel.

Iedere western of engelse ruiter is mijn inziens een ambassadeur voor zijn of haar tak van de paardensport en dan bedoel ik niet alleen de wedstrijdruiters, maar iedereen die met wat voor een optoming dan ook op een paard stapt.

Als we nu allemaal eens eerlijk naar onszelf kijken ( de westernruiters bedoel ik in dit geval) en heel veel doen dat gelukkig al, staan we nog aan het begin van iets dat heel mooi kan worden. Het heeft geen zin om engelse ruiters over een kam te scheren door te zeggen dat ze allemaal met gigantische teugeldruk rijden en het paard continue aansporen.

Zo heeft het voor de engelse ruiters ook geen zin om te zeggen dat ze zo in een westernwedstrijd kunnen starten of dat het heel makkelijk is om van het een naar het ander over te schakelen.

Dit getuigt van beide kanten aan een gebrek van respekt, terwijl iedereen op zijn of haar manier bezig is met paardrijden op een manier de die hem of haar voldoening schenkt. Dat is toch het uitgangspunt, lekker met je paard bezig zijn?

Het is namelijk ook appels met peren vergelijken, de engelse dressuur bestaat al eeuwenlang in Nederland en heeft alle tijd gehad om zich te ontwikkelen naar een hoog niveau en algemen bekendheid. Het westernrijden is pas enkele jaren in opmars en zoals zoveel wat net begint heeft het nogal wat last van groeistuipen.

Ik hoop dat het duidelijk is geworden wat ik ervan denk. Laat iedereen in zijn eigen waarde en lekker doen wat ie zelf wil doen. Pling

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:38

Even iets over westernsport op tv. Imo zal het niet zo snel gebeuren dat je met regelmaat western show highlights te zien krijgt simpelweg omdat er veel te weinig beoefenaars zijn.

Overigens ben ik naar de AQHA World Show en de NRHA Futurity in Oklahoma City geweest en dan wordt je ook weer even met beide benen op de grond gezet, want publiek??? Dat was er nauwelijks!! Laat staan tv! Alleen op finale avonden zaten de tribunes halfvol. En dat zijn toch zo'n beetje de belangrijkste western evenementen daarginds....

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:55

Ik weet wat er bedoeld wordt... Ik heb zelf zes jaar engels gereden. En ik moet zeggen dat ik er in het begin ook zo over d8. Dat doe ik wel ff.... Nou, viel dat ff vies tegen! Ik reed op t paard van een vriendin. Ik had echt t idee dat ik nix goed deed zeg! Nou heb ik een verzorgpaardje in de buurt. Zij kan alles al. Nou ik nog.... haha.

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 23:20

nou nou dit is wel een beetje uit te hand gelopen mening, ik ben het met veel mensen eens en een paar oneens maar goed elkaar stangen komt alleen maar stress van en dat willen we niet.
Ik wil alleen ff kwijt er zijn natuurlijk ook westernruiters die er nix van kunnen (zo ken ik iemand die haar paard proffesioneel laat trainen en dan wedstrijden gaat doen terwijl zij zelf bijna nix kan dan is het toch niet meer leuk?? Verward)en hetzelfde met dressuurruiters en dit zal er altijd zijn
IK ZEG NIET IEDEREEN oke!! Ik vind dit erg jammer maar goed wat doe je eraan, Ik vind dat je jezelf dan een beetje voor de gek houd toch?
Ik bedoel niet iedereen die hun paard laat trainen> normale basis training is normaal< vat dit please niet verkeerd op.!!! want zo bedoel ik het niet
dit was genoeg voor vandaag en mensen denk aan je hart!! Party!!
Groetjes Naiomi Scheve mond