tips tegen vastzitten...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

tips tegen vastzitten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 20:06

Vanmiddag heb ik weer heerlijk gereden met Powell. Hij leert erg snel en das wel een beetje genieten Haha!
Op de linkerhand loopt hij altijd moeilijker dan rechts maar vandaag was het wel wat erger. Krijg hem niet meer in de goede galop en hij valt steeds naar binnen. Hij wil ook bijna niet inbuigen naar links.
Heeft er nog iemand een goed tip of oefening om hem links een beetje losser te krijgen?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 20:47

elkaar net misgelopen vandaag he.
Tib zwaaide maar ik had je niet eens gezien(hihi)
Bert voelde zich ook niet zo toppie,want hij ging helemaal alleen staan(ver weg van het hooi) en daarna toen hij bij powell in de stal kroop sloeg hij powell eruit.

Effe op jou vraag.
Een antwoord van een niet westernrijder!
Het enige waar ik je mee kan helpen is het links vastzitten(hoop ik)
Wat ik (toendertijd) zag is dat je meer met linkse teugel werkt dan rechts.Das fout.Je teugels moeten een gelijke spanning hebben(in ieder geval gelijke lengte)Omdat hij op 1 kant teveel tegenwerkt ga jij meer met die teugel doen!!!!!!!! De kunst is om dat niet te doen,hoe moeilijk het ook is.Niet steeds blijven werken,maar vragen-los,vragen-los.Veel 8tjes rijden om het gevoel wat je rechts hebt ook links te kunnen krijgen.
Ook rechte lijnen rijden is goed(op eigen benen lopen).Gewoon a-c of een meter van de hoefslag en dan is het de kunst om kaarsrecht te gaan,dus vierkant tussen benen en handen.Ook op de rechte lijn allebei de teugels gelijk.Altijd maar weer denken,wat,waarvoor en wanneer je iets gaat doen.(en lachen voor de ontspanning)
Maar goed zo gaat de dressuur dus of ik je nu echt geholpen heb?
Ik hoop het.Het benen werk gaat helemaal anders heb ik het idee dus dat weet ik niet.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 21:19

klopt. Ik zit zelf links ook vast. En die dingen die je zegt doe ik ook. Ik rij met een hele losse teugels, ik laat hem de hele tijd weer los, Maar het wil niet echt lukken zeg maar...

rocky01
Berichten: 25
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: geldermalsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 00:14

heb je een pb gestuurd

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 01:08

Was dat niet het paardje wat nog maar pas onder zadel is...? Ik zou dan gewoon ook nog een beetje rustig aan doen! Voorál als je zegt dat'ie makkelijk leert. Dit soort paardjes worden vaak te snel overschat.... Het gaat zo goed, hij leert zo makkelijk... Ja, maar ook dit soort paardjes hebben af en toe wat rust nodig om de boel te laten 'bezinken' en bij te komen...
Als jij voor het eerst met een nieuwe sport begint, begin je ook rustig aan en bouw je dat langzaam op.
Zo'n jong paard krijgt natuurlijk spierpijn... dan wordt het moeilijker voor hem... dus moeilijker voor jou... jij gaat vast zetten... hij gaat vast zitten... en zo kom je in een circeltje.
Doorbreek dit door regelmatig een dagje vrij of grondwerk of wandelen in te plannen, en help hem des noods z'n stijve spieren los te maken door te masseren met een spiergel of door em Myo-cure van VSM te geven na een training. Dit houdt de spieren soepel en voorkomt spierpijn.
Maar vooral... rustig aan en niet overschatten!
Succes!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 12:31

Hij loopt maar een keer in de week. Rest van de week staat'ie in de wei.
Misschien een stomme vraag maar welke spieren moet ik masseren? Inde nek? En waar precies. Ik vind dat wel een hele goeie tip.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 16:18

Ligt eraan waar het probleem zit. Meestal heeft een jong paard moeite met het loslaten van de rug en de achterhand er onder te zetten, dus vooral rug en achterhand spieren zou je dan kunnen masseren. Je kunt hem, als je die beschikbaar hebt, ook onder een solarium zetten voor en na het trainen, de warmte maakt dan de spieren los.

Overigens, met rustig aan bedoel ik dus 'niet over-vragen'. Ik weet niet hoe lang je die ene keer per week traint, maar je kunt best vaker per week wat met hem doen, dat maakt ook dat 'ie sneller 'los' wordt. Maar train dan bijv 3 á 4 x per week een kwartiertje ofzo. Het gaat erom dat z'n lijf soepel wordt waardoor 'ie minder snel last van spierpijn krijgt en zich dus makkelijker ontspant. Met één keer per week een uur trainen heb je eerder last van spierpijn als wanneer je 3 keer per week een kwartier werkt en als hij steeds spierpijn krijgt van het werken, zal hij ook minder graag gaan werken...
Daarnaast leert een jong paard na een aantal minuten niet meer omdat 'ie z'n aandacht er zo lang nog niet bij kan houden. Dus vaker korter trainen zet ook qua leerproces meer zoden aan de dijk. Juist door de herhaling leert'ie wat de bedoelling is.
Ik zou gewoon 3 á 4 keer per week licht met hem trainen. Lekker soepel maken maar niet te veel 'doordrukken'. Langzaam aan steeds iets meer vragen, maar op de grens blijven van wat 'ie kan en wil. Doe in het begin vooral veel stapwerk (gymnastiseren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 18:23

Bedenk vooral ook dat vastzitten in het paard doorgaans vanuit de ruiter komt die niet loslaat. Denk dus niet TE oplossingsgericht, maar pak de oorzaak aan....
Overigens is het heel normaal dat je paard een moeilijkere en een makkelijkere kant heeft, maar vastzitten is nooit goed en zeker bij een diertje dat pas zo kort aan het werk is verdient dat wat speciale zorg van een goede instructeur. Sorry, maar van mij dus geen kant en klare tips om het weer recht te breien, ik ben meer van het oorzaak aanpakken en die kan ik zo via de comp niet zien...

PS Loslaten heeft niet alleen met je handen te maken, dus die lange teugel zegt niet zoveel. Het kan ook zijn dat je bijvoorbeeld erg krampachtig in een heup of schouder bent, waardoor je het paard verkeerd belast.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 20:58

Mijn tinker heeft ook moeite met links... hij onziet die kant een beetje, bij wijken, achterwaarts, voltes... tja eigenlijk alles. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er niet erg hard aan gewerkt heb sinds de zomer.

Ik heb zelf het idee dat de kou het niet beter maakt. Kan dat er ook mee te maken hebben?

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 21:07

de kou heeft er zeker mee te maken. Hij loopt zoals gezegd buiten en die bevroren grond is niet erg fijn om op te lopen.
Ik zal hem inderdaad goed laten stappen. En ik zal zijn billen is gaan kneden, vind ie vast lekker!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 12:45

Soms kan het vastzitten aan één kant van de hals ook iets heel banaals zijn als tocht. Als je paardje veel van één kant de koude wind krijgt kan dat al heel snel in stijve halsspieren resulteren.

Dolores

Berichten: 97
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 21:08

Als je paardje bij het inbuigen op links moeite heeft, zou je eens kunnen kijken of je de spier aan de linkerkant net achter zijn keelriem en kaak en voordat zijn hals begint kan zien. Bij een vastzittende spier bolt hij daar dan op, en komt er bij een poging tot inbuigen bovenop te liggen. Die kan je eens lekker kneden. Wel naar het hart toe kneden.
Je loopt welliswaar op een bevroren grond, maar de ondergrond is bevroren, en niet de bovenlaag waar je paard op stapt. Met stappen en draven zal dat dus niet vervelend voor hem zijn en zal dat zeker het probleem van vastzitten niet zijn. anders wil dat zeggen dat, als je op asfalt draaft, meteen je paard kan gaan vastzitten...(?)
Achtjes rijden is een goed idee, en als je schrijft dat je er voorzichtig mee ongaat, geloof ik dat meteen. Hij kan ook last van wisselende tanden/kiezen aan die kant hebben zit ik nu te denken.... Misschien dat ff checken?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 01:47

het ligt niet aan onze grond in de bak,want die is heel fijn(ook nu het vriest kenne we lekker rijden).Hard werken hoeft hij ook niet en spierpijn lijkt me ook erg stug!
Het zit hem echt in het probleem dat jullie elkaar verkeerd begrijpen.Jij geeft hem een opdracht en hij voerd deze precies zo uit.De fout zit hem dus in de opdracht van jou.Doordat jij niet verkrijgt wat je wou probeer je hem die opdracht nog duidelijker te maken.Dat is waar het bij iedereen fout gaat dus niet alleen bij jou.
De eerst volgende keer neem je eerst de oefening rechts en let je heel goed op wat je doet(nadenken over je hulpen,je been en hand houding)daarna doe je het linksom en dan zul je zien dat je teveel tegenwerkt.Daardoor ga je ongemerkt scheef zitten,doe je je hand naar boven en naar achter en gaat je been ook verkeerd.Daarnaast had ik al gezegd om wat meer te lachen want dan ontspan je jezelf wat meer.Want jij kunt best chago kijken als het niet lukt en dan ga je jezelf vast zetten.Verder weet je al wat ik gezegd heb en daar blijf ik ook een beetje bij.
groetjes

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 11:53

beste mensen,

Ik heb geen probleem! Mijn paard zit (net zoals andere paarden) aan een kant vaster als aan de andere kant. Met de kou merk je dat wat meer, en ik vroeg tips en oefeningen om daar aan te werken...
that's all......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:25

En hoe komt dat dan dat je paard aan die ene kant vastzit?
Ben je nou echt niet bereid om naar de oorzaak te kijken? Wil je echt alleen tips om het te verhelpen? Dan heb ik nu de enige juiste tip voor je: Neem de oorzaak van het vastzitten weg, dan is het probleem verholpen.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 12:51

Sonja: Ben je nou echt niet bereid om naar de oorzaak te kijken?

waar trek je die conclusie nou weer???!!
Tuurlijk wel.... Ik bedoel alleen dat het niet zo dramatisch is.
Anders had ik mijn vraag toch ook niet geplaatst.
Duhhh...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:09

Geef dan eindelijk eens aan WAAR die oorzaak ligt. Anders is er toch geen oplossing te geven Verward
Als je zere tenen hebt omdat je je nagels al tien jaar niet geknipt hebt, vraag je toch ook niet om een algemene pijnstiller? ( *LOL* )

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 18:02

haha, das een goede vergelijking ja Haha!
Ik weet niet waar de oorzaak ligt. Elk paard heeft van nature een beter kant dan de andere. De meeste mensen ook. Zo zit ik al 15 jaar vast in mijn schouder. Met de vorst heeft Powell moeilijk moeten lopen op de bevroren grond, misschien een verkeerde bewegeing gemaakt. Het is namelijk sinds 1,5 week dat hij meer vast zit.
Dat zijn al 3 redenen....
Maar ik heb inmiddels al advies gehad en opgevolgd
bedankt iedereen Knipoog

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:11

Is hij misschien gevallen en heeft hij blauwe plekken? Mandy is geschrokken van het vuurwerk en heeft een glijer gemaakt. Als het iets is van de laatste week, kan dat natuurlijk best.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:19

Jim, 3 jaar,
zat ook vast aan de linkerkant.

hoofd oorzaak: kiezen.
Oplossing: kunstgebit. Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:30

Tja, soms werkt het alom bekende cavalettiwerk ook weleens. (jaja zeker ook met westernpaarden) Dan wordt je paard in elk geval min of meer gedwongen om zijn hele lichaam beter te gebruiken. Ook zal hij dan allebei de achterbenen goed moeten buigen etc. Vaak worden ze hier wat losser van en zal hij/zij wat makkelijker en soepeler gaan lopen. Of leg een lading balken achter elkaar op de grond en verhoog er een paar, uiteraard wel alles opbouwen en niet in 1 keer willen doen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 21:45

Zal ik dan even het wat duidelijker neer zetten.

Linksom heeft ze moeite doordat hij daar wat vaster is gaan zitten.
Wat kan ze er aan doen om dit in het rijden proberen op te lossen.
Welke oefeningen kan ze proberen.
Heeft er iemand tips.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 00:58

Voor een paard dan net onder het zadel zit een probleem waar je je geen zorgen om moet maken, zeker niet als je er "maar" 1 keer in de week op rijd. Met zo'n paard moet je je met heel andere dingen bezig houden dan met of hij hier of daar "vast" zit.

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 01:40

hoi,

mmm... weinig goeie tips Scheve mond maar wel dat je niet zo vaak moet rijden of niet teveel moet verwachten...

Ik denk voor een jong paardje; herhaling = zeer belangrijk (ook bij een oudere Haha! )

maar ik denk niet dat je van een jong paardje mág verwachten dat je met 1x per week rijden een probleem kan oplossen. (ook niet bij een oudere Haha! )

dus mijn 1e tip zou zijn; vaker rijden... hoeft niet lang (20 min/30 minuutjes), maar wél regelmatig (3 á 4 of 5x per week).

Ik zou dan proberen mijn paard te leren wat 'buitenstelling' is.

dán pas... en niet eerder, zou ik aan het probleem kunnen gaan werken, als het al niet opgelost wordt door de regelmaat/herhaling Knipoog

en wat Sonja ook schrijft; vaak heb je de neiging ze nog meer te pakken, wat juist voor meer problemen (nog vaster zitten) zorgt...

daarom zou ik leren om je paard naar buiten te stellen...
ja... ook een jong paard, krijg ik natuurlijk half bokt over me heen Schijnheilig ,maar waarom niet?
Maar al te vaak hebben wij mensen de neiging 'problemen' uit te stellen... en een jong paard hoef je niet een uur lang KEI hard te trainen, maar toch wel kort & vooral duidelijk/consequent.

Maak 'gebruik' van de 'goeie' kant v. je paard; in dit geval ; de rechterkant, dus rechtsom!
ach... da's makkelijk, loopt ie al lekker..
yep, maar niet als je hem naar buiten gaat stellen.

Maar dit 'voorkomt' iig dat je zelf al teveel aan de linkerteugel gaat zitten, waardoor ze nog vaster komen te zitten.

Je zult ongetwijfeld na een aantal keren merken dat ie dan op de linkerhand beter gaat lopen & zich beter kan 'dragen' .

Waarom?

Omdat je op zijn 'goeie' kant gebruik maakt v. een simpel trucje... maar je 'buigt' hem nl. wel voor zijn gevoel naar de moeilijke kant.
Alleen kan ie niet 'weg' , want dan zou ie tegen de bakrand aan moeten lopen... als je té ver naar buiten zou stellen, gebeurt dat ook Scheve mond
Bouw het rustig aan op... stukje voor stukje...
uiteindelijk is het voldoende als je 'net' zijn oog kan zien, dit is voldoende 'naar buiten gesteld' .

zoiets heet geloof ik 'recht richten' Haha!

Ik zou evt. je intructeur eens vragen hierbij je te helpen, ook hier kun je weer fouten maken.
Zoals het té veel naar buiten willen stellen... of té weinig controleren in 'voorwaartse' beweging.

Maar toch hoop ik dat je er iets aan hebt...

Mag ik vragen welk advies je nu hebt gehad?

succes !

groetjes

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 14:34

Colinda bedankt!! Knipoog
Op zo'n atwoord zat ik te hopen. Ik ga dat proberen, naar buiten stellen op zijn goede kant.
De adviezen die ik van mijn trainer heb gehad zijn vergelijkbaar met wat hier aan antwoorden is geschreven.
Er wordt in ieder gevaal aan gewerkt .. Haha!