vraagje van westernleek over de verschillende onderdelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 09:54

Ik ben echt een ontzettende western analfabeet. Ik lees wel eens de westernhorseman maar dat houdt het ook op.
Nu belde mijn mams gisteren dat ze in haar 1e westernwedstrijdje (onderling) met haar fjord nogal wat had gewonnen.
Maar ik weet niet wat de verschillende categorieen inhouden en daar ben ik toch wel nieuwsgierig naar.
Het was Trail (1e plaats), Horsemanship (2e) en Pleasure (5e)

_________________
<font color="blue" size="2"><i>"Een beetje Consideratie, een beetje om Anderen Denken, dat maakt een groot verschil. Dat zeggen ze tenminste"</i> -Eeyore </font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Katrien op 2001-06-17 09:56 ]</font>

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 13:19

tja een fjord in de westernsport,niet mijn smaak. aan allen die dit lezen,niet gaan zeuren over hoe goed sommige niet western rassen wel zijn,en hoe vaak ze QH achter zich laten,dit boeit mij niet.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 13:32

Blaze, dat is de vraag toch niet???
En ik kan je geen echt goed antwoord geven, want ik weet er niet zoveel vanaf. Maar ik ben wel benieuwd naar de 'echte' omschrijvingen van die begrippen enzo.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 13:50

was ook niet de bedoeling om je vraag te beantwoorden.vraag je moeder.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 13:57

Uhhhh... Ik stelde de vraag niet? Míjn moeder weet al helemaal niets van paarden!!! (hahaha)

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 14:00

Ben het wel met Carola eens hoor, een forum als dit is er ook om vragen te stellen, en als je geen zin hebt om er serieus antwoord op te geven zeg dan niks.
Katrien, ik ben nooit zo goed in dingen uitleggen (ben ook altijd bang om het fout te zeggen Knipoog )er zijn hier vast anderen die dat wel goed kunnen. Maar als je bijv. op deze site http://members.tripod.lycos.nl/loky/welkom.htm kijkt daar staat het allemaal uitgelegd.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 14:33

stom van mij he!!!!

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:10

Blaze: we proberen het hier gezellig EN informatief te houden. Dus probeer erbij te horen, zodat ik als nieuwbakken moderator niet hoef in te grijpen Extreme duivel

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:16

Katrien: wat leuk dat je moeder met een fjord in de prijzen is gevallen. Inderdaad kun je beter bij de genoemde site's het nodige gaan nalezen. Het zou hier inderdaad te uitgebreid worden om daar zo even op in te gaan. Heb je specifieke vragen dan zweet je ons te vinden Haha!

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 16:27

Trail is het nemen van obstakels die je tegen kan komen, zoals het openen van een hekje het nemen van een bruggetje achterwaarts zig zaggend tussen pionnen door etc. Dit moet allemaal relaxed en vloeiend gebeuren.

Horsemanship is het rijden van een kleine proef aangegeven door de jury, bijvoorbeeld, bij de eerste pion in jog bij de tweede pion een kleine cirkel dan aan galopperen en stoppen bij de laatste pion paar passen achterwaarts, om maar even een voorbeeld te noemen. Je bent met meerdere in de bak en iedereen wordt een voor een beoordeeld. Daarna moet je nog een stukje pleasure rijden met je paard. De beoordeling is in dit geval niet zozeer hoe jouw paard loopt, maar hoe jij je hulpen geeft. Hoe stil is je hand, hoe is je houding en hoe geef je je hulpen en hoe los je problemen op. Ik geloof, ik heb geen rule book bij me, dat het 70% om de ruiter gaat en 30% om het paard.

Bij Western pleasure laat je de gangen walk (stap), jog (langzame draf), extended jog (draf) en lope (galop) en achterwaarts op beide handen zien. Hierbij moeten de teugels als waslijnen hangen en de hals van het paard moet op 1 lijn gedragen worden ten opzichte van zijn lichaam. Hier is de beoordeling op het paard.

Om je echt uit te leggen hoe het allemaal werkt ben ik wel een tijd bezig, maar dit is even globaal een uitleg. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 17:17

wel erg kinderachtig van je Blaze om dit neer te zetten!
Wat maakt het nou uit met wat voor beest je western rijd van mij part met je geit!
Bah wat een zielige mensen heb je toch Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-01 17:53

Bedankt voor degenen die wel een normaal antwoord hebben gegeven. Zo heb ik er een beter beeld van. Tuurlijk kan ik het wel aan mijn moeder gaan vragen maar ik vind het ook wel leuk om er alvast een klein beetje iets van te lezen. Zodat ik wat interesse er in toon. En mijn moeder was vanmorgen niet thuis en ik wou het graag weten.
Nog voor Blaze: mijn moeder is met Hansel western begonnen gewoon voor de lol. Ik wil jou dat wel eens zien nadoen om op je 54e je gaan verdiepen in een andere takt van de sport. Sliding stops enzo zal hansje nooi tkunen maken omdat haar ene sprongewricht niet helemaal goed is. Daarom kan ze ook niet echt verder meer in de dressuur maar zoiets als Trail kan Hansje wel heel goed. Pff, al vraag ik me af waarom ik er op in ga.