Wat voor zadel voor een jong paard??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Wat voor zadel voor een jong paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 08:20

Ik vroeg me af: wat voor zadel kan ik het beste kopen voor mijn paardje als hij beleerd mag worden? Omdat ik vaak heb gehoord van zadels die na verloop van tijd niet meer passen etc.
Is het noodzakelijk als je je paardje western wil beleren een westernzadel te gebruiken?
Watvoor zadel raden jullie mij aan? Verward


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:41

Een goed passend zadel. Dan maakt voor mij type, merk etc niet uit. Maar zo denk ik erover Lachen

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 09:42

Er zijn hier kortgeleden al aardig wat berichten over geweest. Lees/zoek eens terug in wat oude berichten.

Bij standaard westernzadels zul je idd hebben dat een zadel na verloop van tijd niet meer past. Je paard groeit en verandert van figuur. Een iets te breed zadel kan samen met een build-up pad de aankoop van een beter passend zadel wat uitstellen, maar op een gegeven moment zul je er toch aan moeten. Alleen met een boomloos zadel of een Ortho-Flex zul je dit probleem niet hebben (in 90% vd gevallen).

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 09:55

Ik heb laatst al naar een torsionzadel gekeken. Ik vond ze heel fijn zitten, maar is zo'n zadel ook goed voor een jong paard? Een aantal mensen zeiden mij dat je de rug van je paard er ook mee kan verknallen. Dus ik ben nog aan het nadenken daarover. Ik heb dus 2 paardjes en ik dacht dat zo'n zadel wel een uitkomst was. Als ze een beetje volgroeid zijn kan ik altijd naar westernzadels gaan kijken, ik heb er zowiezo 2 nodig omdat het 2 totaal verschillende paarden zijn.

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:03

Summertje schreef:
... ik heb er zowiezo 2 nodig omdat het 2 totaal verschillende paarden zijn.

En daar heb je dus met een Ortho-Flex geen last van Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 10:04

Inrijden met een barebackpad is ook een oplossing, maar dan moet je kont bestand tegen zijn ... Haha!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 12:50

ik heb een zadel met equi-flex boom is dat hetszelfde als orthoflex sugarmiss???????


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:02

Nee dat is beslist niet hetzelfde.

Lees hier over Equiflex trees:
http://www.steeleequifit.com/equiflex/
http://home.t-online.de/home/sattelboerse/equiflex.htm

Dus de hele zadelboom is flexibel.

Bij de Ortho-flex zijn alleen de panelen flexibel:
http://208.56.190.5/steppingout/tack_co ... _flex.html
http://www.saddlesforless.com/orthoflex ... exfit.html

De boom is dus gewoon van hout (eiken).

Persoonlijk denk ik de OF beter is, omdat IMO de kracht die nodig is om een Equiflex boom zich aan de rug van het paard aan te laten passen veel sterker moet zijn, dan een soepel mee bewegend OF-paneel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:24

sonjabelgium schreef:
Inrijden met een barebackpad is ook een oplossing, maar dan moet je kont bestand tegen zijn ... Haha!


Zijn de meningen ook over verdeeld. De druk van de ruiter wordt door een goed zadel beter over de rug verdeeld dan dat je zonder zadel rijdt.
En met een jong paard loop je wel eens het risico op een bokje, en als 'ie dan meteen een klap op z'n rug krijgt, gevolgd door aangeklemde benen om er niet af te glijden..... Bloos Dat wordt denk ik iets van 300 km/uur door de bak heen.... Haha!

Volgens mij maakt het geen bal uit met wat voor zadel je inrijdt, als het maar past.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:40

Ik koop van het voorjaar eerst een 2e hands vzh-zadel voor Fayette om haar mee in te rijden. De planning is om die ongeveer 1-1,5 jaar te houden (afhankelijk van hoe Fayette zich wat bespiering betreft gaat ontwikkelen) en dan later een goed passend dressuurzadel te kopen. Ben toch meer een dressuurmens dan een springer en ik vind ze ook nog eens fijner zitten Haha! Maar goed, dat is dus de planning en daar kan nog heeeel veel aan veranderen (als Fayette bijvoorbeeld wat anders in gedachten heeft Haha!)

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:42

Je kunt d'r ook een mooi westernzadel op leggen..... Haha!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:03

Ok Sugarmiss... ben eens even naar de sites geweest die jij opgaf, en ik moet zeggen dat ik nu wel héél erg in een Ortho-flex zadel geïnteresseerd raak. Ik zou er nog wel eerst eens op willen rijden, maar het lijkt heel veelbelovend.
Maar ik heb nog wel een paar vraagjes... Begrijp ik goed dat zo'n OF op elk paard past, en dat ik dus bijv. ook in één keer klaar ben als ik een OF op m'n 3 jarige merrie koop. (dus zonder 2 of 3 keer een nieuw zadel te moeten kopen?)
En hebben 'de bekende merken' zeg maar ook zadels met een OF boom, of zijn het 'speciale OF-zadels'.

(Misschien een klein beetje off topic, maar m'n eerste vraag ligt toch behoorlijk binnen het topic dacht ik Haha! )

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:04

Sonja schreef:
Je kunt d'r ook een mooi westernzadel op leggen..... Haha!


staat ergens nog een met mooi kleurtje (roze)hihihi

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 20:36

Francis schreef:
Ok Sugarmiss... Ik zou er nog wel eerst eens op willen rijden....
Maar ik heb nog wel een paar vraagjes... Begrijp ik goed dat zo'n OF op elk paard past, en dat ik dus bijv. ook in één keer klaar ben als ik een OF op m'n 3 jarige merrie koop. (dus zonder 2 of 3 keer een nieuw zadel te moeten kopen?)
En hebben 'de bekende merken' zeg maar ook zadels met een OF boom, of zijn het 'speciale OF-zadels'.

(Misschien een klein beetje off topic, maar m'n eerste vraag ligt toch behoorlijk binnen het topic dacht ik Haha! )


Heb jij mazzel dat ik bij je om de hoek woon. Als je wilt 'proefrijden' kan dat en passen op je paarden is ook mogelijk Haha!
Idd hoef je niet bang te zijn dat je na 2 à 3 jaar aan een nieuw zadel toe bent. Ik heb 2 zeer verschillend gebouwde paarden en ze liggen op allebei goed. Verder hebben ze al op diverse paarden gelegen (van Fjord tot draver) en hebben er al diverse bokkers op gereden, waarvan één er meteen zo enthousiast over was dat ze er maar meteen één besteld heeft (verslag hint hint Haha! ).

OF is een merk, er is geen ander bekend merk wat gebruikt maakt van deze techniek. Al zijn er nu wel enkele die het namaken. Toen OF nog de oude eigenaar had (Len Brown) was het mogelijk om een 'merk'zadel van OF-panelen te laten voorzien, maar nu doen ze dit niet meer geloof ik.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:05

Ben inmiddels wat aan't surfen geweest en heb natuurlijk al precies uitgezocht wat ik wil... Haha! Jij hebt denk ik de 'Baron'? Die lijkt mij ook wel wat, maar dan met een andere tooling, geen veters en D-ringen en naturel met zwart suede zitting (misschien met die extra vulling er in? *LOL* )

Een keer proefzitten lijkt me wel wat, maar op Dot wilde ik em nog maar ff niet leggen... (ff twee jaartjes wachten nog). We hebben dus nog ff tijd, maar zoals gezegd... ik ben zéér geïnteresseerd!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 22:53

Mooie zadels die Ortho Flex, dat is misschien ook wel wat voor Cheyenne, maar zijn die zadels ook in Nederland verkrijgbaar of moet je ze importeren vanuit de US?

Ik vond het leuk dat ik er was Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:57

Marcella1 schreef:
Mooie zadels die Ortho Flex, dat is misschien ook wel wat voor Cheyenne, maar zijn die zadels ook in Nederland verkrijgbaar of moet je ze importeren vanuit de US?

Ze zijn niet via een nederlandse handelaar te krijgen, alles komt (misschien via Duitsland) uit Amerika.

Francis: ik heb de Caliente en de Western Trail. En het voordeel van een nieuwe OF is dat je hem kunt laten maken zoals je hem hebben wilt. Haha!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:18

Sonja schreef:
Je kunt d'r ook een mooi westernzadel op leggen..... Haha!


Sorry, had niet in de gaten dat dit de western-hoek van bokt was Party!! Helaas, ik ben geen western ruiter alhoewel ik wel moet toegeven dat westernzadels uitstekend geschikt zijn om ellenlange buitenritten mee te maken Misschien ooit eens in de hele verre toekomst dat er nog wel een westernzadel komt alhoewel die australian stockzadels me ook wel erg comfi lijken Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers