Aanleuning bij westerngereden paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:22

ik denk ook dat dit per paard verschillend is

ik ken paardjes waarbij het prima werkt

b.v Pablo van Tanja.
die heeft na een paar rondjes echt zoiets van, puf puf moet dit Gaaaap . oke baas ik doe wel wat jij wilt

maar billy rent na en uur nog rond.
als je dan zelf echt even moet stoppen om bij te komen staat hij gewoon te trappelen van hoppa gaan we nog een uur.
dit heb ik overigens echt een keer uitgeprobeerd
want als je het niet probeert weet je het ook niet Haha!

maar bij veel paardjes werkt het wel
als er wat meer bloed in zit zoals welshjes en arabieren (en ook sommige quarters ) kan het wel eens een hele lange rit worden Knipoog met als resultaat dat het paard jou uit staat te lachen i.p.v jij hem.
met alle gevolgen van dien. Huilen

wat ik doe met zo'n paardje is dus lekker voorwaarts draven. ook als ze wegschieten, meteen terug nemen en weer verder voorwaarts draven.

niet in galop want dat vinden ze vaak veel te leuk Clown

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Re: hangen op 't bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 14:07

Colinda schreef:
En verder, Jolande; idd... Let the horse make mistakes, then correct the mistake.
Wat je denk ik niet moet doen, is er een 'groot' probleem van maken, het is goed om fouten te maken, het mag, het moet zelfs, om ervan te kunnen leren.

Wat ik nog een paar mooie citaten vindt:

"It can't get perfect, it can only be better" Haha!

en over het 'trekken' aan de teugels;

"Don't pull harder, DRIVE harder" Knipoog
If he throws his head in the air.... keep driving with your legs until he quits that.
"He will be pulling on himself.. you aren't pulling on him"

Daar zit echt wat in, vindt ik !
Maar wij mensen zijn toch geneigd 'automatisch' de fout in te gaan; bijv. als een paard wegschiet/schrikt, pakken wij ze op ( o jee... hij vliegt er vandoor)...
Paard gaat automatisch tégen de druk in (omdat je hem oppakt), pakt het bit vast en gaat nog harder.
En heb je een probleem Haha!

so... let the horse make mistakes *LOL*



Perfect verwoord! Ik had het niet beter kunnen schrijven Knipoog

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:19

He Colinda, Als ik dat citaat van jou zo lees hoor ik mijn trainers stem er zowat bij *LOL* *LOL*

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

truc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 00:14

Hoi,

he... heb weer een hoop dingen goed gemaakt hier Schijnheilig Bloos Haha!

Maareh... Romkabouter; idd... bij een engels volbloed lijkt me dit niet zo'n goeie truc, ik heb een kruising kwpn-er x volbloed, maar als ik dat bij hem zou doen, heb ik hem goed overstuur.. Verdrietig

Verder lijkt het mij logisch dat je elk paard 'aftast' en, zoals gezegd, opstapt met je 'trucendoos'.
Als je goed naar je paard luistert, biedt hij het 'trainingsschema' eigenlijk zelf aan Cool (ook dit klopt !)
Maar helaas zijn er nog steeds mensen die voor 'one way' gaan, en dit bij elk paard (én elk ras) toepassen Lips are sealed en ja... het paard dus naar de jeweetwel helpen... Verdrietig

En soms heb je zelfs aan je trucendoos niet genoeg Haha! en dan denk ik; oke... morgen weer een dag Knipoog

Om nog even terug te komen op de vraag v. Eveline-b ;
je paard gaat té zacht? Verward
bedoel je dat ie gewoon echt lui is (en dan vraag ik me af waardoor dat komt... voerkwestie?)
of is ie bijv. 'slecht voor het been' ,dan is ie niet lui, maar heb je, denk ik, een 'communicatie stoornis' Haha!
Dat laatste heb ik nog wel eens met mijn paardje... ik roep dan altijd; tjee.. wat is ze weer lui... en kom ik tot de conclusie dat ik wel erg veel aan het 'pushen' ben met mijn benen...
dan oh ja trucendoos Cool dus... benen eraf ('waken' ) en wacht af tot ze óf terug zou vallen, óf idd té zacht gaat... vervolgens geef ik haar een ongelooflijke 'por' en ja.... mét spoor... en hárd...
weer 'benen afhangen' (waken).... komt ze weer téveel terug in tempo; weer een 'por' .... maar deze is 'opbouwend' (onder het motto; let the horse make mistakes)... en kán ze dus weer dezelfde fout maken...

Dit kan een aantal keren gebeuren, maar ze leren er wel van.
Bij 'opbouwende' druk oftwel 'bumpen' moet/mag je toch echt reaktie verwachten... zoniet... DRIVE HARDER Haha!
De druk erop houden, heeft dus weinig zin... (paard gaat toch automatisch weer tegen de druk in).

vraag beantwoord?

misschien anderen nog ideeen?

groetjes Jolanda

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:42

eveline_B schreef:
Die theorie van het hard gaan vind ik leuk, maar hoe doe je dat als het te zacht gaat? Ik denk niet dat het een straf is voor mijn paard als ik zeg, ok je mag zacht, maar wel zo zacht als ik wil en zolang als ik wil. Ik zie het resultaat al voor me Dromen


Ja, inderdaad. Mijn paard ziet het ook zeker niet als een straf als hij verplicht zachter moet. En met dat harder gaan, dat moest ik bij mijn andere paard ook een keer doen. Maar bij hem viel dat kwartje niet, zo van. Als ik te hard ga, moet ik hard blijven gaar, dus doe ik dat in het vervolg maar niet meer. Hij dacht gewoon dat hij van mij steeds hard moest en omdat hij altijd braaf wil zijn deed hij dat ook keurig. Maar goed, hete paarden worden zo helemaal opgefokt. Ik denk dat je dan toch beter even je hand kunt sluiten, neem hem terug naar een rustiger tempo en probeer dan de hand weer wat naar voren te brengen, praat een beetje tegen het paard, zodat hij zich gaat ontspannen of geef hem wat lekkers, als het paard kauwt werkt dat ook ontspannend.