Veulen of volledig beleerd westernpaard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Veulen of volledig beleerd westernpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-02 21:44

Hoi,
Ik vroeg me wat af. Wat zouden jullie nou liever willen; een volledig beleerd westernpaard of een veulen waar nog niemand iets mee heeft gedaan (niet bang voor mensen dan he).
Mij lijkt het fijner om een veulen te hebben omdat je die dan helemaal kan laten wennen aan jou manier van rijden en jou dus ook helemaal vertrouwt, en dan goed weet wat hij wel en niet mag doen.
En als je een wat ouder paard hebt die al wel alles kan, moet het paard jou leren rijden want dan kan het zijn dat hij van jou hulpen niets snapt. En als je dan buiten rijdt en er komt een ander paard langs dat hij dan helemaal flipt ofzo (kan allemaal door trauma's of wat dan ook).
DUS: Wat zouden jullie liever willen en waarom?
groetjes
celinde

keep your head up


Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:49

Als je zeker weet dat je 't aankan om 'n paard op te voeden en in te rijden zou ik voor een veulen kiezen Lachen

It never eats, it never sleeps, it never stops...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 21:56

Ik kies voor een veulen, nja...geen veulen, duurt me allemaal iets te lang, maar voor een paard wat in principe binnen bepaalde tijd klaar is om zadelmak te worden gemaakt. Ik vind dat ik een paard kan inrijden, wat een ander vindt is weer een tweede, maar ik zou dus voor een jong paard kiezen. Die ik helemaal naar eigen hand kan zetten.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:05

Ja Celinde die keuze moeten veel mensen maken.

Ik denk dat je eerst goed moet nadenken over alle voor- en nadelen.
Een veulen is vaak goedkoper dan een ouder paard, maar vergeet niet dat 3 jaar stalkosten er ook in gaan hakken. Niet iedereen kan een veulen bij huis (of ergens anders goedkoop) op laten groeien.

Een veulen kan nog niks mee mis zijn (hoop je). Maar ook in die korte tijd dat hij van een ander was, kan er vanalles mee gebeurd zijn wat later op gaat breken. Bijv. groeistoornissen, beenletsel en andere erfelijke eigenschappen die zich op latere leeftijd pas uitten.
Van een ouder paard zie je die gebreken(meestal) meteen of komen ze bij een keuring naar boven.

Niet iedereen kan een veulen rijklaar maken, laat staan zelf trainen. Als je dit moet laten doen, kost ook het nodige. Veel mensen die al wat langer rijden zien dit als een uitdaging om het zelf eens te doen, maar o jee het arme paard als het niet goed gaat. En een paard hertrainen is nog moeilijker (en kostbaarder) dan een paard beleren.

De opvoeding c.q. rijvaardigheid van een ouder paard toont zich direct onder een bekwame ruiter.

In principe zijn de hulpen voor elk paard gelijk, dus als de 'knopjes' erop zitten zul je ze ongetwijfeld vinden. Soms is het even zoeken Knipoog
Ik neem aan dat niemand zijn paard leert op het whoa-commando aan te galopperen Knipoog

Mij lijkt dat je als jonger/onbekwamer persoon beter een ouder goed beleerd paard kunt hebben, dan een veulen.
Natuurlijk is een veulen leuk, maar een goede opvoeding is zó belangrijk. Daar heb je echt kennis voor nodig, want met alleen knuffelen kom je er niet. Haha!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:16

Sugarmiss schreef:
Mij lijkt dat je als jonger/onbekwamer persoon beter een ouder goed beleerd paard kunt hebben, dan een veulen.

Gelieve hier meer uitleg bij te plaatsen Haha!
Ik ben opzich ook jong, maar ik vind mezelf wel bekwaam om een paard te beleren. Natuurlijk snap ik wel dat er uitzonderingen zijn...maar hoe dan ook, wil ik graag dat je deze 'stelling' onderbouwt Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 22:42

Xono: ik bedoel er niet mee te zeggen dat jonge mensen niet toe zijn aan het beleren van een veulen. Er lopen er zat rond die het er stukken beter vanaf brengen dan ik Haha! , maar dat veel te makkelijk besloten wordt 'dat doe ik wel even' zonder de konsekwenties te overzien als het mis gaat.

Voor het behalen van een rijbewijs het je rijvaardigheid nodig die getest wordt tijdens een examen. Het beleren van een veulen mag iedereen, maar kán iedereen dat ook Verward Maar al te vaak komt zelfoverschatting om de hoek kijken en is het paard het kind van de rekening. Verdrietig

Veel mensen die een quarter willen staan voor de keus: een veulen (vaak betaalbaarder) of een (duurder) ouder paard (waarvan iedereen weet wat er mee mis kan zijn). Te snel wordt dan gekozen voor een veulen, zonder het besef wat er allemaal bij komt kijken voor je een 'rijdbaar' paard hebt.
Niet zelden blijkt ook het veulen niet te zijn wat men ervan gehoopt had en ziet men het dan als een desinvestering, niet alleen in geld maar ook in tijd.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:33

[quote="XoNoIk ben opzich ook jong, maar ik vind mezelf wel bekwaam om een paard te beleren [/quote]

ik ben niet meer jong, ik denk zelfs 1 van de oudere bokkers en rijders
en nog steeds als ik een paard inrijd denk goh.... wat heb ik de vorige keer lopen klunzen, terwijl ik toen dacht, jeetje.... wat heb ik dit goed gedaan

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 23:44

Ik zou niet voor een veulen, niet voor een volledig beleerd paard, maar voor een tweejarige kiezen. Kun je nog grotendeels vormen en binnen een jaar ongeveer gaan inrijden. Kost je dan maar 1 jaar stallingskosten voordat je kunt rijden. Inrijden kun je altijd door een prof laten doen, als je het zelf niet helemaal aandurft...kost wel wat, maar ja dat is een keus.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 02:30

Met een veulen beginnen zou ik heel prettig vinden en ik zou het ook zelf inrijden. Maar dat zou ik alleen doen als ik er nog een paard naast heb waar ik gewoon mee kan rijden. Anders gaat het veeeels te lang duren voor hij/zij eindelijk oud genoeg is om te rijden. En mocht ik dus geen paard ernaast hebben om te rijden, dan zou ik dus voor een 3 jarige gaan waar ik vast mee kan gaan beginnen.

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 07:24

Ik heb Banish gekocht toen hij 2,5 jaar jong en al zadelmak was. Ingereden wil ik het net nog niet noemen, maar hij snapte het principe van een ruiter op zijn rug en de basis-hulpen. De "rest" heb ik dus zelf gedaan. Met de nodige hulp van deze en gene Lovers

Ik zou nu voor een iets jonger paard liezen. Misschien wel voor een veulen (ligt eraan wat ik tegen het lijf zou lopen), maar in ieder geval een paard waar nog niemand op heeft gezeten. Dat wil ik zelf wel een keer proberen. Ik denk wel dat ik dit zou kunnne (met de nodige begeleiding uiteraard Haha! )
Bij Banish zijn toch een aantal dingen waarvan ik niet weet of het nu aan het inrijden ligt (door een sterke man) of aan mijn rijkunsten, maar ik zou nu dingen toch anders aanpakken. En dan weer kijken hoe dát uitpakt.

Mijn opvoedkundige talenten hebben zich (naar mijn bescheiden mening Cool ) wel aardig bewezen. Iedereen vindt Banish altijd en schatje en hij luistert (meestal) wel netjes. Nu mijn rijkunsten nog .... }>

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 10:18

Ik heb vorig jaar heel bewust voor een ouder paard gekozen. Na heel veel keren van eigenaar te zijn gewisseld, heb ik haar gekocht nadat ze 6 jaar in de les had gelopen. Je kunt je voorstellen wat voor trucendoos mevrouw had (heeft Haha! ) opgebouwd. Ze kan alles, maar ze doet het niet voor niets. Met rijden/longeren kan ze nog wel ees pittig uit de hoek komen, maar ze is 300% betrouwbaar. Perfect voor de beginnende paardeneigenaar, dus!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 12:00

Voor de kosten hoef je niet voor een veulen te kiezen, kun je beter 3 jaar blijven doorsparen en alle onkosten (stalling, hoefsmid, dierenarts) uitsparen. Daarnaast loop je het risico dat het veulen niet is geworden wat je er van had verwacht, bouw / karakter / eventueel medische problemen.
Mijn paard heb ik gekocht als veulentje, zelf opgevoed en zelf ingereden, dat is natuurlijk allemaal heel leuk, maar ik zou het geen tweede keer meer doen. Om te denken dat je dan een dier hebt zonder trauma's, is een beetje kortzichtig, ook als je paard aan huis staat en jij verzorgt hem zelf kunnen er ook ongelukjes gebeuren waar je niet op had gerekend.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 14:21

Sugarmiss schreef:
Xono: ik bedoel er niet mee te zeggen dat jonge mensen niet toe zijn aan het beleren van een veulen. Er lopen er zat rond die het er stukken beter vanaf brengen dan ik Haha! , maar dat veel te makkelijk besloten wordt 'dat doe ik wel even' zonder de konsekwenties te overzien als het mis gaat.


Ik snap helemaal wat je bedoelt. Er zijn inderdaad nog heel veel jongeren die denken een leuk jong ding te kopen, en die wel even in te rijden. Niet nadenkend hoe moeilijk het eigenlijk is.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 21:07

Ik heb gekozen voor een 2-jarige, maar eentje die wel al zadelmak was en de "basis" kende (net als wat banish zei).
Op zich vind ik het heel erg leuk om haar op te voeden en dingen te leren enzo. Ik zou zelf niet als enige paard een veulentje willen hebben, je kan er in het begin zowat niets mee, ze staan alleen maar de hele dag op het land.
Bij een jong paard moet je wel rekenen op kosten voor het inrijden (of je moet het helemaal zelf willen doen) en dat je heel consequent moet zijn. Met een ouder paard kan je toch meer doen, ze zijn over het algemeen wat braver (ligt er ook aan wat voor een paard je koopt......maar dat heb je zelf in de hand, als je een veulentje koopt weet je niet wat voor paard het wordt als hij/zij groter is). Bovendien kan je veel oudere paarden nog wel naar je eigen hand zetten hoor, mischien dat je in het begin aan elkaar moet wennen maar dat komt vanzelf goed. Die trauma's vallen trouwens meestal wel mee denk ik hoor. En bovendien wordt mijn 2-jarige ook heel erg druk als we aan het lopen zijn en we komen een ander paard tegen. Heeft niks te maken met trauma's ofzo, ze wil dan gewoon heel erg graag naar dat paard toe Haha!.
Je moet denk ik gewoon goed bedenken wat je kan en wat je wil van je paard, en dan kijken of je het beste een jong of een ouder paard kan kopen.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

veulen of ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 22:46

Heb zelf veulens gehad, twee-jarige en nu een ouder paard (6 jaar).

Ikzelf zal nooit of te nimmer meer een jong paard kopen maar altijd gaan voor een paard van 4 of ouder. Als je een veulen koopt en de opfok, veearts, hoefsmid, stalling, zadelmak maken, misschien basis training bij elkaar optelt (plus het risico wat ze lopen om blessures te krijgen als ze jong zijn wat altijd kan bij opfok en zadelmakken) ben je net zo duur uit als het kopen van een ouder paard.
Het karakter en de kwaliteit van het paard staan vast dus je ziet gelijk wat je krijgt en als je ze klinisch en rontgenologisch keurt weet je ook of er gebreken zijn of niet. Daarbij kun je gelijk opstappen en lekker gaan rijden.

En geloof me, een leuk paard hoeft geen grote hoeveelheid geld te kosten... als je voor jezelf op papier zet waar je paard aan moet voldoen en je gaat niet overhaast te werk en je bent bereid om goed te zoeken zijn er genoeg leuke paarden te vinden. (en kijk ook eens over de grens van Nederland, Duitsland bijvoorbeeld, leuke paarden voor niet al te veel geld.)

Groetjes, Gisela

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 23:30

Ik heb bewust voor een wat ouder paard gekozen. We leren samen.

Het hangt af van wat je wil...wil je zo snel mogelijk wedstrijden gaan rijden en ben je zelf al ervaren in het westernrijden zoek dan een paard dat opgegroeid is bij een stal of trainer die volgens jouw methode werkt. De mensen zijn een visitekaartje voor het paard.

Wil je beleren omdat je het trainen van een paard leuk vind en heb je het geduld om dat stapje voor stapje een stapje terug en weer een stapje vooruit te gaan doen, dan een veulen!

Mijn advies.... zoveel mogelijk advies van anderen vragen en een middenweg kiezen die voor jouw goed voelt. Niet bang zijn om te vragen, het is beter een fout te erkennen dan te negeren. En veel geduld, maar dat geldt voor zowel de oudere paarden als de jongere...

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 00:03

Ik ben gevallen Lovers voor een merrie van 4 1/5 die net zadelmak gemaakt was. De echte knopjes heb ik er zelf op moeten zetten. Helaas heeft ze wel de nodige trauma's opgelopen Verward . Maar met veel geduld kom je erg ver en dat is iets wat ik als uitdaging zie. Met deze merrie heb ik een veulentje gefokt en daarmee ga ik straks zelf aan de gang. Hier denk ik echter niet te lichtzinnig over Schijnheilig . Hoop maar dat ik hem goed en gezond groot krijg en dat alles verloopt zoals ik graag wil......maar ja we hebben nog ruim 2 jaar te gaan voordat we echt aan de gang kunnen.
Ik heb een paar keer een bod op mijn veulen gehad waar je u tegen zegt (kan alleen steeds maar geen afstand doen), dus of een veulentje nou goedkoper is dan een volwassen paard?? In sommige gevallen durf ik dat echt te betwijfelen Lips are sealed !

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiësvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 11:37

Voor het geld maakt het weinig uit; een volwassen paard kost meer in aanschaf en een veulen kost minder maar daar moetje wel de opfok bij optellen. Ook loop je een groter risico bij het opgroeien van het veulen, kleintjes doen nu eenmaal wat gekker en dommer.
Na het kopen van een 3 jarige merrie (3 jaar geleden), hebben we toch besloten nu een veulen erbij te kopen. Met de eerste hebben we veel geluk gehad; voor ons is het is een superpaard en we willen op termijn (rijden en training gaat nu zo lekker) graag ook hiervan een veulentje. Maar voordat je daarmee echt aan de slag kan gaan ben je wel zo'n beetje 3 jaar verder en dat vinden we nu te lang duren. Daarom hebben we nu een merrieveulen gekocht die we vanaf de eerste dag hebben zien opgroeien en waarmee je al heel vroeg een band kunt opbouwen.
Heel belangrijk vind ik dat je hierin begeleid kunt worden door iemand die veel meer paardenervaring heeft dan jezelf, zodat het niet een verwend draakje wordt. Ook het inrijden ga ik beslist niet alleen doen, maar onder begeleiding. Zelfkennis is dan ook belangrijk en luister naar je trainer.
Overigens denk ik dat leeftijd van de veulen/paardeneigenaar er niet zo heel veel mee te maken heeft. Het gaat om inzicht en denken bij je handelen. Hoe lang is Henk van Amstel niet al bezig en die zegt nog steeds : "elke dag leer ik weer".
Dat is ook het leuke van paardrijden; er is elke keer wat nieuws!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers