QH bars en Gulluth width.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

QH bars en Gulluth width.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-02 11:08

Wat wordt hier onder verstaan, hoe kan ik het opmeten bij mijn eigen zadel.

Ik weet dat je er verschillende maten van hebt, maar wil graag weten hoe ik ze kan meten/ontdekken bij een zadel.
(heb namelijk iets op het oog)

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-02 12:27

De bars (boom) heeft te maken met de buiging van de rug (de dakjesvorm). Full = zo goed als plat, semi = middenmaat, en quarter = ovaal. Maar omdat hier geen stanaardisatie in is kunnen de verschillende fabrikaten dus een andere invulling hieraan geven. Wat bij merk X een semi is, kan bij Merk Y wel een Full zijn Verward . Als je een aantal zadels naast elkaar op de kant zet zie je het verschil wel.

De gullithwidth is de ruimte voor de schouders. Dit wordt gemeten in inches ("): 6" is small, 7" is normaal en 8" en breder is breed. Ook heb je nog tussenmaten.
Je meet het aan de binnenkant (bont/fleece) tussen de concho's/tie straps die aan de buiten(voor)kant zitten.
http://community.webshots.com/album/41071522jvehKo
Volgens mij werkt upload niet, dus dan maar de gewone link.
Persoonlijk zou ik het nog iets meer naar binnen opmeten.

Dan heb je ook nog de 'flares', dit zijn de voorkanten die naar buiten wijzen. Dit verschilt heel sterk per merk; bij de meesten staan ze haast recht naar voren, bij andere staan ze iets meer naar buiten. Helaas ook hier geen standaardisatie (wordt aan gewerkt heb ik me laten vertellen Schijnheilig )