Nog even over oefenwedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Nog even over oefenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 07:54

Er zijn m.i. 2 soorten deelnemers bij oefenwedstrijden.

De ene soort komt voor de lol, en heeft verder geen wedstrijdsambities.

De andere soort ziet het als een training voor het echte werk.

Soort 1 zit niet te wachten op commentaar tot in de details, want dat verstoort de pret.

Soort 2 juist wel, want die baalt als hij op een echte wedstrijd wordt gediskwalificeerd voor iets wat hij had kunnen weten als hij er tijdens de les of een oefenwedstrijd op gewezen was.

Als je de soorten gaat mixen kan er wrijving ontstaan. Ik heb dat bijvoorbeeld in Lisse gezien. Tijdens de pleasure waren er deelnemers (tijdens de proef dus!) gewoon lekker met het publiek aan het beppen. Paard bokken tijdens de proef? Lachen!!!! en gewoon doorrijden want we komen voor de lol. In een "echte" wedstrijd wordt je eruit gehaald.

Ik vond het op een gegeven moment zelfs gevaarlijk worden. 1 paard trapte tijdens de proef gericht naar de andere paarden. Ik vind dat niet lachen, zeker niet toen het mijn paard was waarnaar getrapt werd (ik zat er zelf gelukkig niet op Knipoog )

De pretdeelnemers hadden het hier misschien best naar het zin, maar ik vind dat mijn paard een slechte wedstrijdervaring over heeft gehouden (aan de pleasure dan).


Dan nog even ter afsluiting. Ik heb niks tegen soort 1 of soort 2 Pling Laat er alsjeblieft wedstrijden georganiseerd worden voor mensen die daar helemaal geen serieuze bedoelingen mee hebben. En laten mensen die wel naar echte wedstrijden willen toewerken ook de kans krijgen om te oefenen.

Wat daarbij niet helpt is het in de grond trappen van initiatieven. Of het te persoonlijk opvatten van opbouwend bedoelde kritiek.

Zo ben ik nog steeds heel positief over de wedstrijd in Lisse. Ik heb nu mijn kritiekpuntje geuit (dat meer met de deelnemers dan met de organisatie te maken heeft). Maar ik heb eerder ook mijn lof uitgesproken. Want ik vond het super georganiseerd en er was een heel goede sfeer. Bovendien nam de jury de tijd om de deelnemers te wijzen op verbeterpunten, dus er viel iets te leren.


Zo, dat is eruit Haha!


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 19:46

Haha! Haha! Haha! Haha!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 21:55

gatver Vera. Jij bent zeker ook zo'n lol ruiter Misselijk


Haha! Haha! Haha! Haha! Knipoog Knipoog Knipoog

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:59

Ik probeer er inderdaad wel lol in te hebben Haha!
Maar ik ga voor het NK!!!! Haha! Knipoog Tong uitsteken

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 22:07

Die lolruiters kunnen beter samen lol gaan trappen op een buitenrit ofzo, want als je paard gericht gaat trappen vind ik dat niet grappig en vind ik dat je in het midden moet gaan staan.

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 22:17

Helemaal mee eens Ludo. Je scoort goed in de ogen van de jury als je merkt dat je andere ruiters hindert en daarom in het mdden gaat staan.
Weten ze op een volgende wedstrijd echt nog wel en als je dan netjes rijdt heb je toch een voordeel.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Dundee
Berichten: 36
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 11:03

Er zijn denk ik wel meer groepen dan de twee die jij beschrijft! Ook tijdens "echte" wedstrijden kom je paarden tegen die trappen, zoals bv. bij de wedstrijd in Belgie enkele weken geleden waar mijn ex-paard bijna getrapt werd door een ander paard tijdens de pleasure. Op elke wedstrijd kom je ruiters en paarden tegen die onverwachte dingen doen (vooral tijdens het losrijden met veel ruiters) Probeer tijdens het "trainen" "wedstrijdproblemen" te simuleren. Laat je expres afsnijden, iemand voor je te laten stoppen enz. Bij ons op de manege is het niet zo moeilijk om te oefenen want daar rijden genoeg "gevaarlijke" ruiters rond. Ik heb geleerd me er niet meer aan te ergeren maar het te zien als een oefening. Zorg trouwens ook dat je tijdens de pleasure voldoende afstand houd van andere paarden (ruimer inhalen, niet achter anderen blijven plakken als jouw paard vlotter loopt), zeker als het van die hittepetitten zijn! Wedstrijden zoals die in Lisse zijn hele leuke wedstrijden om te oefenenen en wedstrijdervaring op te doen. Ik vind inderdaad ook dat er tijdens de wedstrijden, of het nou een oefen of een "echte wedstrijd is, dat trappende paarden uit de ring moeten of in het midden moeten gaan staan. Party!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers