De aandachttip.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

De aandachttip.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 19:54

Wie heeft er tips om de aandacht van mijn paardje tijdens wedstrijden erbij te houden?
Thuis loopt hij heel lekker; goed in balans, hoofdje laag, is keurig op de hulpen, etc.
Maar op een wedstrijd is hij zo onder de indruk van alles wat hij ziet dat hij zo'n beetje alles vergeet wat hij geleerd heeft en alleen nog maar in de rondte kijkt zelfs met moeilijke oefeningen.
Doe zoveel mogelijk wedstrijden (probeer ik), veel moeilijke opvolgende oefeningen (gaat niet tijdens het rijden op een wedstrijd) zijn natuurlijk de goede ideeen maar misschien is er nog meer aan te doen?

Wie heeft er nog een supertip???

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Re: De aandachttip.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 20:52

vera schreef:
veel moeilijke opvolgende oefeningen (gaat niet tijdens het rijden op een wedstrijd)


Toch is dat mijn tip. Moeilijke dingen doen tijdens het inrijden zodat hij helemaal op jou moet focussen. En vanaf de eerste tel dat je op zijn rug zit laten merken dat er vandaag serieus gewerkt moet worden. En dat geen seconde laten verslappen. Dus ook niet tijdens het belonen voor een goede proef als je daarna nog een onderdeel moet starten.

Jaja, mevrouw heeft ook al 2 wedstrijden gestart, dus genoeg ervaring voor het uitwisselen van tips Haha! Knipoog Cool

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 20:58

hahahahaha, iemand met net zoveel ervaring!!!!
Maar is zeker een tip die ik zal proberen bij meneer!! thanx!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:07

hohoho, wilt u zich even niet vergelijken met iemand die al WRAN punten heeft behaald Boos! Clown

(o.k. gelukkig wist ik van tevoren niet dat het een WRAN wedstrijd was, maar toch!)

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-02 21:15

Oeps sorry! Knipoog
Daar kan ik idd niet tegenop, hihihi.
Laat bepaalde types hier op Bokt maar niet horen dat je tweede wedstrijd al een WRAN wedstrijd was Haha!
Maar goed dat je ook nog punten hebt gescored Tong uitsteken

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 21:51

Stomme vraag misschien maar wat is een WRAN-wedstrijd Verward

Maak het op het inrijterrein trouwens ook niet te moeilijk, dan is de proef zo makkelijk dat hij juist afdwaalt....*LOL* Daar heeft mijn paard in een B-proef ook de neiging toe, elke keer 3/4 rondje 'niks' doen werkt niet echt bevorderlijk voor de concentratie Haha! Ik los het meestal op door goed mijn benen eraan te houden en als hij echt helemaal afdwaalt schudt ik hem wel even een keer wakker Party!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 22:29

gomir schreef:
Stomme vraag misschien maar wat is een WRAN-wedstrijd Verward


De WRAN is een organisatie voor westernruiters, organiseert wedstrijden en geeft een clubblad uit.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-02 22:35

Ik begreep al zoiets toen ik zag dat dit het westernforum was *LOL*

Alleen dat zag ik pas toen ik mijn naam bij laatste bericht op western zag staan...maar ik ben niet blond hoor Party!! Iig bedankt Party!!

Simonus
Berichten: 47
Geregistreerd: 01-05-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 06:43

Zoveel mogelijk naar ander terrein gaan kan ook nog helpen. Je hoeft niet alleen aan wedstrijden deel te nemen om hem te laten wennen aan een andere omgeving, maar ga ook 'es naar andere stallen met je paard. Puur en alleen voor het gewennen aan een andere omgeving. Dit probleem hoor je nl. bij meerdere mensen. En hou hem ook na het inrijden bezig op een wedstrijd als je nog niet aan de beurt ben. Je hebt niet meer dan een paar meter nodig als de ruimte het niet toelaat zoals je zou willen. Buig hem in en uit, vraag wat stappen naar achter, maak een klein cirkeltje etc.

KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:22

De tips hierboven zijn prima. Ik zou er alleen nog aan toe willen voegen dat je met iedere wedstrijd zou kunnen gaan experimenteren wat het beste werkt want ieder paard is verschillend. Ga bijv. eens lekker vroeg en gun hem de tijd om rond te kijken. Laat hem het eerste kwartie dat je erop zit aan een lange teugel lopen zodat hij goed kan rondkijken en zet hem dan aan het werk.

Of laat hem na het loswerken eens een kwartier flink doorgalopperen, misschien werkt het gunstig op het concentratievermogen van je paard als hij wat moe is? Dit laatste lijkt voor mijn paardje goed te werken heb ik pas ontdekt, alleen heb ik wel iets meer dan een kwartier nodig om haar een klein beetje moe te krijgen...

Je zal in elk geval veel wedstrijd kilometers moeten maken en dat is een kwestie van geduld (en investering Verward ).

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 11:56

ik heb nog heel veel oogkleppen over. Cool
oeps , sorry Knipoog Haha! ik kan het ook niet laten Lips are sealed

gewoon lekker laten kijken. hij is nog jong.
als een kind naar de speeltuin gaat kijkt hij de 1e keer ook zijn ogen uit. maar naar de 20 ste keer is het allemaal gewoon.
als hij na de 20 ste keer nog steeds niet op let , dan heb je een probleem Haha!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 13:11

Hoi Vera,

Waar ik heel veel aan heb gehad, is het feit dat ik tegenwoordig áltijd een box huur als ik een wedstrijd rijdt.

Mijn 1e wedstrijd in Giesbeek werd een volledige ramp, omdat ik vanuit de trailer moest gaan zadelen, inrijden en de arena in... (gaat té hectisch).

De wedstrijden erna heb ik een box gehuurd, dit doe ik met alle paarden en kom toch echt tot de conclusie dat ze hier veel rustiger van worden.

Ze hebben de tijd om even tot rust te komen in een box, krijgen wat eten & aandacht (net zoals thuis! Vork ), dan ga je eens rondlopen op het terrein (aan de hand), later wat longeren, en dan de inrijbak in, rijden (ook net zoals wat je thuis doet Lachen )

Ik huur dus altijd een box, zelfs maar voor één dag...
kost wat centen, ja.... Haha!
maar ik heb er wel profijt van en daar gaat het om...

(anders zou je het één keer kunnen proberen om te kijken hoe dat bevalt)

Veel succes !!!

groetjes Jolanda

op de avatar zie je Sallyman!

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-02 17:52

Ik zou er idd ook naar trainen , veel meenemen en concentratie vragen in vreemde omgeving ,
ook aan je eigen bak kun je een "vreemd" tintje geven met afleidend materiaal , dan kun je oefenen om toch z'n aandacht bij jou te houden.

En natuurlijk heel veel meenemen en vreemde dingen laten bekijken,
ik zou gerust ook naar wedstrijden toegaan alleen maar om daar eens rond te hobbelen en aan de sfeer te wennen , dan gaat het nmeeste interessante er na een paar keer wel vanaf .

Ook sluit ik me aan bij de tips dat je gewoon moet proberen wat het beste werkt , misschien als je even de tijd geeft om rond te kijken dat het dan klaar is , of juist bezig houden.

Maar dit hoef je niet te gaan onderzoeken als je moet starten , maar gewoon thuis of in een vreemde omgeving , dan heb je toch wat meer
vrijheid om te experimenteren wat het beste voor jullie werkt !

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-02 17:57

Bedankt voor de leuke tips allemaal!

Vroeg komen doe ik idd ook al maar het probleem is dat je als beginner altijd als eerste moet starten dus dan wordt het nachtwerk Haha!
Moe maken is zeker ook een optie want ik merkte bij de wedstrijd van Jos dat hij veel te actief was maar het weer was zo slecht dat we niet lekker buiten gingen galopperen anders waren we helemaal verzopen Kwijl Haha!
Jos, ik weet het maar toch wil ik er alles aan doen, zonder hem het plezier te ontnemen, om te kijken hoe hij ietsjesmeer bij de les wil blijven }> Tsja, en ookkleppen mogen geloof ik niet Cool
Een box huren is een beetje kostbaar, hoe verklaar ik dat nu weer aan het thuisfront als de wedstrijd een kwartiertje van huis Lovers *LOL*

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vuri en 3 bezoekers