passen westernzadel en ervaring met desta trading

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

passen westernzadel en ervaring met desta trading

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 12:37

hoi!

ik zoek voor de recreatie een westernzadel en nou heb ik een aantal vragen:

-mijn paardje is drachtig dus nu kan ik niet goed passen, een kennis van mij heeft echter een westernzadel op de gokt gekocht voordat ze een paard had. (en die paste goed) mijn vraag is nu: past een westernzadel altijd makkelijker dan een "gewoon"engels zadel? ik zou me er op zich wel iets bij voor kunnen stellen omdat een westernzadel platter is en ligt.

-ik heb een flinke fjord dus moet het neem ik aan dat het een zadel moet zijn die erg breed is, is hier makkelijk aan te komen? (ze heeft maar weinig schoft)

-ik zoek dus een zadel voor recreatie, waar moet ik bij aankoop vooral op letten?

-en heeft iemand ervaring met desta trading in urk (www.zadelmarkt.nl)? ze zijn erg goedkoop en volgens henzelf komt dat omdat er geen tussenkomst van een ruitersportzaak is en die hoeven dus ook geen provisie te vangen, en omdat ze hele grote partijen inkopen.

oke ik hoop dat ik reactie krijg!
eva

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 14:45

Nee een westernzadel past niet makkelijker dan een engels zadel.

Een western zadel heeft ook verschillende boommaten net als bij een engels zadel.
Ik zou hem niet daar kopen, ik heb de site gezien en het is van af het plaatje al te zien dat het rotzooi is. Ik zou ff doorsparen en een goede 2e hands kopen.
Bij aankoop moet je er goed opletten dat het jou en je paard GOED past.
Ik heb een crates zadel en hij is te koop. Ik weet niet hoe breed jou paard is maar mijnes ligt nu op een haflinger en is iets te smal.
Voor meer info ff een PB.
Ga eens informeren bij gespecialiceerde westernzaken.

Als je ff iets meer investeerd in een lekker passend zadel heb je daar de rest van je leven plezier van.
Die goedkope dingen zijn met een tijdje toch op.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 15:59

Ik heb hem wel op de gok gekocht en had geluk dat het paste. Ik had nml al een zadel voordat ik een paard had Haha!
Toendertijd was mij verteld dat een westernzadel altijd past Schijnheilig
Dus niet. Voor mijn andere paard zocht ik toendertijd een goedkoop zadel daar dat alleen gebruikt zou worden als we met zijn tweeen zouden gaan rijden. Dat werd dus de allerduurste Tong uitsteken en dat had te maken met de moeilijke pasvorm van mijn paard. De kwaliteit kun je heel goed zijn, vanaf de foto's van de site lijken het kartonnen zadel. Kun je ook vaak voelen. Er zijn ook veel lichtere (gewicht) zadel van goede kwaliteit maar daar kun je je niet in vergissen, die kwaliteit straal er van af.
Kijk eens op Ebay, daar kun je aan de foto's het verschil al zijn met die van die jij noemde.
Voor alleen recreatie zal waarschijnlijk het enige verschil zijn dat je er geen showwerk op wilt/hoeft.
Maar, ga voor kwaliteit, dat behoud ook meer waarden. Het is net als met antiek Knipoog

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 17:22

ik als verwende orthoflexrijder vind de kwaliteit van die zadels daar niet zo goed. Ze zeggen idd dat zulke zadels bijna altijd passen en het leer is vrij stug van kwaliteit. Ik ben er zelf geweest en ik ben ook bij Arthur's (Vorstenbosch) geweest en als ik moet kiezen kies ik voor de 2e. De kwaliteit is beter. Ze hebben alle soorten en maten en je kunt 2e hands zadels mee naar huis nemen en passen en niet goed is geld terug (in Urk niet). Wel wat duurder maar je kunt beter wat meer kwaliteit nemen en er wat langer mee doen dan voor eventjes voor goedkoop gaan.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 19:41

Je kunt ze beter aan huis laten komen.
Mensen die je een zadel meegeven naar huis om te passen zijn in mijn ogen stom bezig.
Hoe weet jij nou of een zadel goed past ? Zeker als je er in je eentje mee bezig bent.
Als je op een zadel zit kun je zelf nooit oordelen of het goed past.

degene die zeker aan huis komen zijn de western import company uit den haag.

point

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:36

een westernzadel past niet altijd.
je moet goed letten op de skirts aan de voorkant, die zitten naast de boom, het moet gelijkmatig strakzitten als je erop!!!!!!!!!!!!!! zit.
leg er zoiezo altijd een dik pad onder en trek die naar boven tegen de boom aan, zo geeft het pad ook geen drukpunten op de schoft.
zelf heb ik een breed westernhaffie die een full-quarterboom heeft met een 16 inch zit. de 89 serie van de billycooks liggen over het algemeen wel goed op pony`s zonder schoft. wat betreft zadelmarkt : niet doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! een wat duurder zadel ligt beter en je kan er meestal een heel paardeleven mee doen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sabine Cool

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 20:53

Hallo Dovish,

In westernzadels zit heel veel verschil, zowel in pasvorm als in zitcomfort. Als jezelf niet weet waar je naar moet kijken kun je best iemand uit je omgeving die dat wel weet vragen of een zadel goed ligt. Of laat je goed voorlichten waar je naar moet kijken.

Van de zaak die je noemde heb ik ook niet zo'n hoge pet op, dat kun je aan de plaatjes al zien, dan kun je beter een 2e hands kopen van een bekend Amerikaans merk.

Ik zie even niet waarom je geen zadel zou kunnen passen nu je paard drachtig is, hooguit dat de singel wat minder strak kan Knipoog , maar verder zie ik geen reden dat een zadels anders zou liggen. De schouders en rug veranderen niet door de dracht.

Kijk eens opde site van cl@udia, daar stuk een mooi stuk over het passen van een westernzadel.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 08:17

Zeker bij westernzadels op fjorden moet je heel goed opletten dat ze boom aan de voorkant idd niet te smal is. De zadels van Zadelmarkt zijn bijna niet geschikt voor fjorden.

Denk dat je zowizo even beter kunt wachten tot na het veulenen met zadels passen, dan hefet de merrie weer haar oude vorm terug.

Mijn 1e zadeltje kwam ook bij Cl@udia vandaan, superzadeltje wat ik helaas heb moeten verkopen omdat het te krap werd op de schoft.

Viv

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 11:08

het lijkt me nu niet slim om een zadel te gaan passen, omdat je een drachtige merrie hebt. Straks als ze geveulent heeft is het misschien beter.

En zoals vele anderen hier zeggen, ga eens informeren bij Cl@udia. Mijn zadel komt er ook vandaan, superzadel! Knipoog

grtzz Party!!

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Zadels uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:59

De genoemde zadels komen veelal uit.......India ja ja
Ik heb er laatst 1 gerepareerd.
a) Het leer is zo slecht, dat het als karton met de hand af te scheuren is.....
b) De boom bestaat uit twee op elkaar gelijmde schalen slecht polyester. Wanddikte minder dan 2mm en hol.

Scheurt je stijgbeugelriem niet binnen 2 jaar af (wat een wonder zou zijn) komen de schroefspijkers (hoe bedenk je het) wel los uit die holle boom. Het resultaat is derhalve hetzelfde: een doodsmak.

Een goede tree alleen al kost Euro 150,00.
Een huid (nodig voor een zadel) nog eens Euro 350,00.
Tel daarbij kosten van beslag en arbeidsuren (in India overigens voor kinderarbeid vrijwel nul).
Moet je mij eens uitleggen, waarom er dan nog mensen zijn, die denken een (western) zadel te kunnen kopen voor minder dan Euro 500,00

WIJ WETEN TOCH WEL BETER OF NIET SOMS.? Party!!

MVG LOUIS

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:45

antonie barral mexico is oo Vingers aflikken k zo'n merk .
alleen geschikt om aan de muur te hangen!


maar ons nederlanders blijft zunig he!

een argument? Ik rij toch maar 1 keer in de maand op een westernzadel dan is die goed genoeg!

er zijn er die het nooit leren! en sommige denken er aan om toch een goed zadel te kopen.

en er zijn er een paar die dat hebben gedaan!!!!!!!

rinus