Dressuur...... en nu western rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Dressuur...... en nu western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-01 12:57

Iemand bij ons op stal heeft met haar tien jarige pony altijd dressuur gereden en wel eens een sprongetje gemaakt.
Nu wil ze gaan western rijden.
Ze heeft al een zadel en hoofdstel enzo gekocht, en heeft 2 x les gehad op paarden van de western manege.
Binnekort mag ze met haar eigen paard komen, als ze de boel een beetje onder de knie heeft enzo.
Maar nu wil ze EN blijven dressuren (en springen) en western rijden.
Is dit mogelijk? Ik bedoel.. raakt het paard dan niet in de war van de hulpen enzo? Lijkt mij hoor


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 15:53

ik zeg het een of het ander.
Al je het perfect wil doen zul je echt moeten kiezen.
Dit is mijn mening hoor vele zullen zeggen dat het allebei wel kan, misschien op recreatief gebied, maar zul je wedstrijden willen rijden en scoren dan zul je toch voor een onderdeel moeten kiezen(western of dressuur).

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 19:53

Ik heb het dus allebei gedaan, dressuur (en springen) en western met hetzelfde paard. Maar ik ben wel met Cowgirl eens dat als je het perfect wilt doen, je beter kunt kiezen. Maar goed, ik deed dus de onderdelen die nog een beetje te combineren vielen met dressuur (de hunter classes, western pleasure, western horsemanship, trail en westernriding). Mijn paard kon heel goed omschakelen van engels naar western, zodra het westerntuig op ging, ging het westernknopje aan Haha!

Er is overigens een Appaloosa geweest die een succesvol reiner was en het daarna tot Grand Prix dressuur heeft geschopt.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-01 23:28

Ik denk dat het voor die ruiter ook een hele kunst wordt om bij haar zelf het knopje om te zetten. Ik ben na 20 jaar dressuur nu zo'n 4 jaar met western bezig en betrap mezelf nog steeds op oude "dressuur" gewoontes. Die sluipen er steeds terug in.
Ik denk dat het voor het paard erg moeilijk is om het ene moment iedere pas begeleidt te worden met teugel- en kuithulpen, en het andere moment moet snappen dat ie zonder die constante hulpen toch moet blijven presteren.
Ik denk dus ook dat als je die twee stijlen gaat mixen dat je dan uiteindelijk een mengelmoesje krijgt die niet echt western en niet echt engels genoemd kan worden.
Kan me trouwens niet voorstellen dat iemand lang engels blijft rijden als er eenmaal geexpirimenteerd is met western rijden Lachen

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-02 13:31

K@rin schreef:
Ik denk dat het voor het paard erg moeilijk is om het ene moment iedere pas begeleidt te worden met teugel- en kuithulpen, en het andere moment moet snappen dat ie zonder die constante hulpen toch moet blijven presteren.

Op zich wel grappig, zelfs Anky rijdt tegenwoordig met signaalhulpen ipv met constante hulpen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers