hoe men zadel onderhouden, instructie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ulleke

Berichten: 561
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Turnhout

hoe men zadel onderhouden, instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-04 19:41

heb een westernzadel gekocht dat 2 jaar oud is maar echt weinig gebruikt.
het kraakt nog verschrikkelijk.. kan ik daar iets aan doen? wat? en hoe moet ik het voor de rest onderhouden?
wat doen jullie met jullie pads? hoe wassen? wasmachine? met de hand? naar de wasserij?

misschien stomme vragen maar ik ken juist niks van westernrijden...

ik zoek ook nog instructie: woon in poppel, net over de grens bij tilburg dus als iemand iets weet?

thnx

Vergis je niet tussen mijn houding en mijn persoonlijkheid:
mijn persoonlijkheid is wie ik ben en mijnhouding hangt af van wie jij bent.


PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:45

Het enige wat ik met mijn zadel doe is 1 kant (de "gladde", meestal bovenkant) van het leer van mijn zadel in de lederolie zetten. Blankets in de wasmachine (wel uitkijken met witte banen op gekleurde blankets, die worden geheid een lichtere tint van die kleur) en pads onder de tuinslang met wat biotex. Mijn singel zet ik in de talkpoeder.

missgoldy

Berichten: 648
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: Den Ham

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-04 20:58

Tegen het kraken kun je ook je zadel ondersteboven leggen en talkpoeder tussen de bladen laten lopen.
Niet teveel anders stuift het zo als je de eerst volgende keer rijdt.
En het teveel wat er weer tussenuit loopt kan ook in de printjes op je zadel gaan zitten. Is vooral met een donker zadel weer lastig te verwijderen.

Marjan

ulleke

Berichten: 561
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-04 10:33

hehe bedankt voor het advies, ga die talkpoeder es proberen en niet te veel inderdaad :-D

nog een vraagje: mijn zit is geen glad leder maar suede of hoe heet dat?
hoe moet ik dat onderhouden?

Vergis je niet tussen mijn houding en mijn persoonlijkheid:
mijn persoonlijkheid is wie ik ben en mijnhouding hangt af van wie jij bent.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 11:52

Als je seat suede is dan hoef je daar niks aan tedoen.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:17

als je een suede of nubuck seat hebt zal die na enige tijd gladder worden ,
als je hem ruw wilt houden of je wilt gladde of vieze plekjes weghebben kun je daarvoor een speciaal blokje halen bij je schoenmaker, werkt als een trein


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:19

Uit een eerder topic

[WN] krakend zadel!
sablou schreef:
Krakend leer kan 2 dingen betekenen:
1) Het leer is nieuw en –gelukkig- niet te vet
2) Het leer is oud en –helaas- te droog (of zelfs al “dood”).

In het 1e geval stoort misschien het kraken op zich, maar is dit eigenlijk een situatie om te behouden ; “levend leer kraakt”. Een beetje vet is goed, maar als het kraken stopt omdat men liters olie in het zadel heeft gegoten (vergis je niet hoeveel olie zo´n westernzadel kan opnemen) is dat een minder goede zaak, want tuigleer dat te vet is, kan sterk uitrekken. Verder kan een houten boom de olie opnemen waardoor de boom zacht kan worden.

Talkpoeder kan daar wonderen doen, hoewel bijenwas daar beter is.

In het 2e geval, zal het leer heel erg te lijden krijgen. Goed vetten met een goed leervet is dan een absolute noodzaak om te voorkomen dat het leer “dood” gaat en er levensgevaarlijke situaties ontstaan. Is de vezel eenmaal afgestorven zal tuigleer niet meer zijn dan dun karton, dat zo af kan scheuren.

Goed, eenvoudig, onderhoud is een must, maar overdaad schaadt.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 12:40

er is een product al jaren op de markt,enkele bokkers gebruiken het nu.

het heet urad en is werkelijk een uitkomst.

rinus

flow1234

Berichten: 645
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: doorwerth {voorheen monique1}

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 18:30

Ik heb een zadel wat nu een jaar oud is na een half jaar begon het met kraken. Op advies heb ik mijn zadel op de kop gelegd en het flink in de talkpoeder gezet, eerst dacht ik wat een zooi maar GEEN kraak meer te horen. perfect

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-04 22:09

zoals de quote van sablou al zegt: te veel olie is funest voor je zadel.
ik maak de mijne dan ook ouderwets met zadelzeep schoon. vetten of olien doe ik zelden helemaal omdat mijn zadel geen spatje regen te zien krijgt Haha!
dat wil voor mij dus zeggen 1 á 2 keer per jaar een beetje vet aan de bovenkant en een drupje olie aan de onderkant. want olie geeft ook nog eens af aan je kleding.

in zadelzeep zit genoeg voeding voor je zadel als het niet met regelmaat nat word van de regen (aldus mijn ex-vriend die schoenmaker was). de buitenrijders onder ons moeten dus wel iets vaker vet gebruiken.

pads als ze in de wasmachine passen daarin, anders met de hand en een sopje. mijn singels als ze geen neopreen zijn in de machine met een washandje om de sluitingen (is je wasmachine je dankbaar voor Knipoog ) en met een elastiekje vastmaken dat ie er niet af kan vallen.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 09:02

Ja inderdaad! Urad is superspul....
Let er wel op dat jet vet wat je voor de bovenkant gebruikt geen bijenwas bevat.
Dat gaat namelijk in je tooling zitten en wil uitslaan, echt heel lelijk.
Met Urad en een tandenborstel krijg je dat wel weer weg. Van Urad gaat het trouwens ook weer heel mooi glimmen.

Hoe werken jullie vlekjes weg op lichtgekleurd leer??

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:36

liters olie gebruikte ik eersts of ledervet.
ledervet gaat in de tooling zitten,en wordd dus niet mooi,plus extra poetsen.
Ben nu ook helemaal voor de zadelzeep. mooi resultaat,glimt mooi,en bovendien veel zuiniger en goedkoper (lyk zeeuws meisje wel Tong uitsteken )
voor suede gebruik ik wel spul gekocht by de hema. het levend de kleur weer op. of ik scheur heel zachtjes met een stukje scheurpapier.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 10:37

das dus schuurpapier he!!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 12:35

Mijn zadel is nog fonkelnieuw, en ik wilde 'm graag wat donkerder dus heeft ie de afgelopen tijd behoorlijk wat olie gezien. Maar ik vind een zadel dat "geleefd" heeft persoonlijk het mooist. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: smiley en 5 bezoekers