Euh..beetje verliefd..de TINKER! Nu nog een vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marenubium

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Enschede

Euh..beetje verliefd..de TINKER! Nu nog een vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 17:44

Jaja...kan er niet meer omheen.
Wat een prachtpaardje!!!

Vraag...
In hoeverre is de Tinker te gebruiken voor het Western rijden?
Wie van jullie heeft hier ervaring mee?
Ik zie het paard wel eens icm onderwerpen over Western riding, maar verder...?
En wat is de meest ideale stokmaat dan?

thnx anyway Lachen

wanja_lover
Berichten: 43
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:28

wat wil je rijden dan pleasure reining

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 19:45

Met ieder paard kun je in principe western rijden. Niet ieder paard is even geschikt voor iedere westerndiscipline, maar ik heb nog niet zo lang geleden foto's gezien op bokt van een tinker in een keurige slidingstop. Dus zelfs reining hoort tot de mogelijkheden.

Een tinker zal in principe meer geschikt zijn voor disciplines als trail, horsemanship of pleasure en minder voor pakweg reining of barrelracen.

Maar het kan hoor Lachen

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:06

Tuurlijk kan het, het hangt er maar net vanaf wat je wilt en waar je ambities liggen.
Ik rijd western met m'n tink, en start sinds dit jaar pleasure horsemanship en trail, dat gaat heel lekker en we hebben er allebei lol in. De tinker waar Anya het over heeft is ook van een bokker(emmelske), kijk maar eens in de bit van deze maand.

Stokmaat lijkt mij het minst belangrijk, ik zou meer letten op bouw en beweging. Een makkelijke galop is al erg fijn om mee te beginnen, verder zou ik dan uitkijken naar een niet al te groffe/brede tinker die mooi compact gebouwd is, en vrij vlak is in z'n gangen dus niet teveel knie-actie.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 20:20

In de laatste Bit zie je Emma met haar Tinker een prachtige stop maken.

Marenubium

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:21

euh....waar vind ik die bit...
Haha! sorry hoor...

In de 1e instantie gaat mijn voorkeur uit naar reining enzo...de andere disciplines zijn mij nog niet zo bekend Lachen
Maar het is goed om te weten dat tinkers voorkomen.
Dan maar een andere discipline Tong uitsteken

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:21

In de winkel.. Het is de nieuwe Bit (dat is een paardenblad) Lachen

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:53

Marenubium schreef:
In de 1e instantie gaat mijn voorkeur uit naar reining enzo...de andere disciplines zijn mij nog niet zo bekend Lachen
Maar het is goed om te weten dat tinkers voorkomen.
Dan maar een andere discipline Tong uitsteken


Is het in dat geval niet handiger als je je eerst wat meer in de verschillende onderdelen verdiept voor je een paard gaat aanschaffen?
Zeker als je wedstrijden (uiteindelijk op een beetje niveau) wilt gaan rijden is het goed om daar van tevoren over na te denken, dat kan een hoop teleurstelling voorkomen.
Als straks blijkt dat de langzame onderdelen jouw ding niet zijn, en je toch eigenlijk liever naar de reining toe wilt? Dan zit je misschien met een paard wat niet aan je verwachtingen kan voldoen, da's niet leuk voor jou maar ook niet voor het paard.
Tuurlijk heb je er altijd uitzonderingen bij die het wel goed zouden kunnen doen in de reining maar daar moet je je niet teveel aan optrekken denk ik.

Marenubium

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 23:01

Joah Lachen
Ben ik mee bezig!
Maar tegelijkertijd ook aan het verdiepen in de verschillende rassen, wat ze kunnen, welk paardje waar goed voor is etc.
Beetje orienterend bezig dus Haha!

thnx! Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 00:55

Als je graag reining wilt rijden, zou ik niet meteen aan een koudbloed denken als ik jou was. Denk maar aan een paard wat iets hoger in het bloed staat, zoals een pittige warmbloed of een leuke volbloed.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 09:55

Xono; Waarom een pittige warmbloed??
Over het algemeen genomen wordt het rijden van een reiningproef ook getoetst aan de rust, gelijkmatigheid, gewilligheid en het aan de hulpen zijn van je paard.
Het rijden met een "pittige warmbloed" maakt dat er niet altijd even makkelijk op, die worden vaak gedurende proef steeds heter waardoor er veel onrust onstaat.
Uiteraard zijn er uitzonderingen daargelaten maar als je beginnend reiningruiter bent zijn dat soort uitdagingen vaak niet makkelijk en veelal teleurstellend.

Ik sluit me wat dat betreft bij Sandra H. aan; kijk eerst eens wat je precies wilt en kies dan het ras wat daarvoor het meest geschikt is en bij je portomonee past.
Heb je voldoende geld dan zou ik voor een Quarter/Paint gaan, anders een goede kruizing hiervan of bv. een New Forest.

Ik wil hier absoluut niet mee zeggen dat andere rassen niet geschikt zijn Bloos Maar vaak maak je het jezelf dan heel moeilijk en hebben zeker niet alle "westernvreemde rassen" talent.
De kans dat je een Haflinger, Tinker of andere koudbloed treft die hier talent voor heeft is veel kleiner waardoor je inderdaad een frustratie voor beide partijen kunt opbouwen wat niet eerlijk tegenover jezelf maar zeker ook niet voor je paard is.

Dus de hamvraag die je jezelf moet stellen is; Wat wil je, hoe hoog leg je je lat en wat heb je er voor over.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:09

ik sluit me aan bij sandra... houd goed rekening met je ambities. koudbloeden zijn leuke paarden, maar kunnen meestal niet mee als je reining wilt gaan rijden. de tink van emma is geen 'gewone' tinker, maar een hele aktieve Haha!

onder het motto "western kun je met alle paarden rijden en ik ga toch geen wedstrijden rijden" kocht mijn zus destijds een fries.
reining heeft onze voorkeur, en geloof me dat we het met hem hebben geprobeerd maar het ging gewoon echt niet. het paard is veel te zwaar en flegmatiek. na jaren frustraties bij de trainingen (voor ruiter en paard beiden) heeft ze nu besloten hem niet meer te trainen en alleen als buitenrijhobbelknollie en voor de wagen te gebruiken. ze heeft geen geld voor een tweede paard en de fries zal nooit verkocht worden want die is veeeeeeeeels te lief Haha!
gelukkig kan ze straks ook op mijn paarden rijden, maar anders had ze een lekkere reiningtraining voor altijd op haar buik kunnen schrijven Scheve mond

dus zint eer ge begint en denk goed na over wat je straks met je paard zal willen doen.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 10:35

Nou, ook mijn tinker is behoorlijk aktief en fanatiek hoor Denk dat het 'm daar ook nog niet eens zo zeer in zit. Ik weet zeker dat ik uit Sam bijv. ook best een hele acceptabele slidingstop zou kunnen krijgen als ik dat zou willen (maar dan zou ie alleen daarvoor op ijzers moeten en dat is het me niet zo waard), maar een echte goeie spin zal niet gaan lukken (nouja de wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar ok) ligt voor een flink deel aan z'n bouw denk ik. Net als een goeie vlotte rollback, hoewel hij die op zich wel kan, maar dat lukt alleen als we er een spelletje van maken Haha!

Maar goed, er zijn onder de koudbloedjes idd best uitzonderingen die goed uit de voeten kunnen in de reining maar dat zijn en blijven uitzonderingen.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 11:28

vera schreef:
Dus de hamvraag die je jezelf moet stellen is; Wat wil je, hoe hoog leg je je lat en wat heb je er voor over.

Ik denk ,dat wat Vera zegt ,het dichtste bij de realiteit zit.Het is geweldig wat die niet-westernrassen-individuen kunnen,als ze bepaalde maneuvres kunnen,,MAAR het zijn uitzonderingen!

-Dus welke disiplines en gebruiksdoel wil je zeker weten gaan doen!
-Op welk nivo wil je uiteindelijk gaan rijden?
-wat is je budget?(vanuit dit oogpunt ook kunnen bepalen wat je medisch keurt en hoever je doorkeurdt,denk aan eventuele verzekeringen,nog een zadel en tuig erbij,.... )

Als het paard voldoet aan deze 3 vragen,dan zal je er waarschijnlijk heel blij mee zijn!! OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:37

Als ik pakweg even denk aan Milena van Sonja (Fjord) of de Haflingers die het de afgelopen wedstrijd in Hardenberg heel goed deden bij o.a. reining, trail en pleasure, dan is het volgens mij best mogelijk een eind te komen met een koudbloed. Het hangt inderdaad helemaal af van je eigen ambities en beschikbare middelen. Een beginnende ruiter kan op een Haf of een Tinker ook veel leren. Iemand die met eind van de mogelijkheden van diezelfde Haf heeft bereikt is echt meer gebaat met een goeie (met nadruk op goeie) quarter.

Persoonlijk heb ik liever een geschikte Haf dan een goedkope quarter.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:51

Anya schreef:
Persoonlijk heb ik liever een geschikte Haf dan een goedkope quarter.

Wat als die goedkope Quarter het ook nog eens leuk doet Knipoog

Daarom zeg ik ook dat er uitzonderingen zijn.
Alleen krijg je het over het algemeen met een koudbloed niet kado. Je moet er vaak kei- en keihard voor knokken. (toch Sandra Bloos )
Maar dan komt weer de hamvraag om de hoek kijken; wat wil je?
Wil je op hoog niveau meedraaien in de reining dan blijven er maar weinig koudbloeden over die dat kunnen.
Vind je het voldoende om lekker te rijden en affentoe een wedstrijdje te bezoeken, dan kun je er prima mee uit de voeten.

Het is absoluut niet om andere rassen te discrimineren maar er wordt niet voor niets heel "onderdeelgericht" gefokt.
Koudbloeden worden nu eenmaal niet gefokt om een reiningproef af te leggen.
Ik hoef met Digger ook niet in de hunterklasse op niveau mee te draaien, daar is hij niet voor gefokt.
Maar zo zie je ook geen hunter/pleasurepaard een reiningproef afleggen.

En nogmaals; nu spreek ik over de lat hoog leggen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 14:58

Het gaat inderdaad om dat laatste zinnetje. Ik weet -net als Sonja- dat het naarmate je meer wilt moeilijker is met een bepaald ras te starten in de westernsport. Een kwpn-er heeft het qua maat best moeilijk. Je moet er hard voor werken, harder dan op een quarter misschien wel. Maar dat is ook deel van de charme. En natuurlijk heb je een kans dat die goedkope quarter het wel leuk doet... Ik heb echter ook quarters gezien die in naam quarter zijn, maar waarvan je met redelijke zekerheid kunt zeggen dat ze geen talent hebben voor welk sportonderdeel dan ook Lachen
Laatst bijgewerkt door Anya op 13-09-04 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:07

Ik begrijp dat de schrijver van dit topic nieuw in de westernsport is.
Het advies wat wij hier schrijven is dan ook om eventuele teleurstellingen te voorkomen.
Vaak denken "leken" dat het allemaal niet zo nauw steekt met westernrijden en komen ze na 1 of 2 jaar van een koude kermis thuis.
Willen ze toch meer dan dat ze in begin zichzelf hadden voorgespiegeld.

Daarom is het juist fijn als je van tevoren weet wat je wilt en je zo ellende bespaard blijft.
Uiteindelijk gaat het er om dat zowel jij als je paard lol hebben in hetgene wat je doet, meer niet. Clown

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 15:15

We zijn het eens hoor Vera... Waar ik voor probeer te waarschuwen is dat je je niet met een lege portemonnaie blind moet kijken op een quarter. Een goede (al western gereden quarter met mogelijkheden) is best aan de prijs. Mijn waarschuwing: laat je niet verleiden om zomaar een quarter te komen omdat die altijd geschikt zijn. Dan loop je kans van de kouwe kermis thuis te komen Lachen

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 18:32

Ja, dat is inderdaad ook een heel goed advies
Er loopt heel wat ellende aan Quarters en Paints rond, als je daar geen idee van hebt dan wordt je mooi een oor aangenaaid
Denk je een "echt" westernpaardje gekocht te hebben, heb je een bak ellende.

Kortom Marenubium (wat betekent dat Verward ); bedenk eerst wat je wilt en laat je goed adviseren. Doe niet zomaar een koop maar overweeg goed of dit paard je voor de rest van je toekomst geven kan wat je zoekt.

Succes en houd je ons een beetje op de hoogte Cool

Marenubium

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 18:36

Yaaahaaaak!!!
snif...geen tinker??
*grinn*
oi...

Ik heb zoiets van: ik begin eerst met een leuk paardje, beetje trainen, wat meer leren over knollen
Ik weet dat ik veel meer kan leren met een eigen paard..vandaar.

En dan maar eens besluiten of wedstrijdrijden op hoger niveau bij mij past.
En ja: ik ben nieuw in de westernwereld Haha!
Maar misschien is het inderdaad beter een paardje te kiezen die wat makkelijker ligt in de 'snelle' western disciplines.
Je kan er altijd nog 'rustig' mee toeren, niet?

Enneuh, ik ga niet over 1 nacht ijs hoor Knipoog Heb mezelf tenminste 2 jaar gegeven voordat ik een paard koop. Eerst eens lessen en goed wat informatie her en der opdoen.

1 ding weet ik nu wel: een GOEDE quarter/paint is me te duur Haha!
Maar ik hou ook niet van dit soort paarden..eerlijk gezegd.
Ut moet een paardje zijn waar je bij wijze van spreken zin hebt om een verfhandje op te plakke *LOL*
Nah, ik ga me nog eens wat meer verdiepen in de verschillende rassen!
Gooi wel weer wat in de 'groep' als ik wat tegenkom Knipoog

hartelijk dank voor jullie input!!!

ps: mare=meer/zee, nubium=wolk; wolkenmeer/-zee = plaats op de maan Lachen
Moest eens een nick verzinne..grinn

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:08

vera schreef:
Alleen krijg je het over het algemeen met een koudbloed niet kado. Je moet er vaak kei- en keihard voor knokken. (toch Sandra Bloos )


Yep da's absoluut waar Maar dat maakt de voldoening wel weer extra groot bij elke stap vooruit.
En ook bij een quarter krijg je het niet kado...

Ik ben nog steeds zielsgelukkig met m'n stinkertje hoor, ik reed ook nog geen western toen ik hem kocht op dat idee kwam ik pas toen ik hem net had en geen zin meer had in dressuur wat ik vroeger altijd heb gedaan. Dat heeft uiteindelijk dankzij goeie begeleiding EN dankzij Sam (die graag wil werken en bereslim is, soms zelfs iets te slim Schijnheilig ) heel goed uitgepakt. Ok, geen reining maar dat hoeft voor mij ook helemaal niet. Ik heb veel teveel lol in wat we nu doen.
Enne....je kan altijd een keertje komen kijken als je wilt.

Maar wat is in godsnaam een paard waar je een verfhandje op kan plakken Verward Heb dat overigens weleens gedaan trouwens, letterlijk Haha!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 19:10

Dat vroeg ik mij ookal af maar dacht dat het aan mij lag......verfhandje....?

Marenubium

Berichten: 33
Geregistreerd: 05-09-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-04 21:29

Lachen Sandra
Thnx voor het aanbod!! Ijmuiden wel beetje ver weg Knipoog

hoezo, vraagtekens bij een verfhandje Haha!
waarom deed jij het dan sandra? hihi

leuk bont paardje waarbij je je zó een rode verfhand op zun achterste kan voorstelle..Knipoog

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-04 21:31

Dat kan bij pakweg een buckskin quarter ook.. of een painthorse (ook bont) en dan heb je altijd nog schimmelarabieren en kwpn-ers en en en.... Clown