Hackamore

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-01 21:09

Ik zie best wel veel mensen en western ruiters met een Hackamore rijden, maar wat vinden jullie er van?
Ik vind het wel relaxed. Want je paard luisterd er goed naar en je kunt meestal met een losse teugel rijden ipv de teugel de hele tijd strak met een normaal bit! En je paard kan lekker grazen.


KarinG

Berichten: 179
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Sondel Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 01:23

Ik rijd buiten met een mechanische hackamore met korte shanks. Het bevalt mij prima, ik kan met hele lange teugel rijden, door de hefboom werking krijgt mijn paard ruim voordat de hack echt gaat knijpen al een waarschuwing dat het komen gaat. Ze kan daarop reageren door af te zien van te snel gaan of te kiezen voor de 'knijp'.

Meestal kiest eieren voor haar geld en laat het niet zover komen. Als ik wel druk op de teugel moet zetten is dat een kort moment en direct weer los. Zo kan ik dus met een behoorlijk heethoofdig paard aan de lange teugel galoperen in het bos.

Nadeel? Als ze opgewonden is krijgt ze een erg bewegelijk hoofd in de stap. Dan vind ik die shanks nogal in de weg zitten, lijkt me niet prettig. Zij lijkt er niet zo mee te zitten. Ik wil op den duur overstappen naar een sidepull.

Chief
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Wigwam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 18:51

Chief in het verleden veel gereden met Bosal / Mecate. Nu vriendin Dolly rijden met Bosal / Mecate (maar dan zonder 'prik'). Dolly had altijd 'problemen' met het bit: tandenknarsen, rukken, hoofd soms omhoog. Dat nu alles voorbij. Paard en vriendin erg happy (maar dat komt door charisma Chief... Pling )
Groetjes

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-01 21:30

Een paard luisterd niet van nature naar een hackemore, dat is een leerproces. Veel paarden weten gelijk wat de rem is maar het stuurproces duurt veel langer.
Bovendien kan je op een gewoon bit ook met lange teugel rijden en als je geen neusriem heb kunnen ze ook best afentoe een hap nemen.
Hackemore is iets waar je op moet letten met rijden, gooi het niet zomaar op een paard en denk komt wel goed. Het kan best wel lastig zijn voor een paard om inplaats van druk in de mond met druk op de neus om tegaan.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 21:09

Dus eigenlijk als je met een hackamor naar het bos wilt gaan moet je eerst een goed gaan oefenen in de bak? Dat lijkt mij wel het verstandigste. Ik zie er heeeeel veel mensen mee rijden, en die rijden met losse teugel. best wel lekker voor het paard lijkt mij.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 22:30

Uniek, je moet er alleen mee gaan rijden als je heel erg zeker bent van je rijkunsten. Als je twijfelt, niet doen!
Je moet er een zeer stille hand voor hebben en je moet niet bang zijn om je paard 'los' te laten (geen constante teugeldruk zoals bij een normaal bit).
Een hackamore kan lekker zijn voor je paard, mits de ruiter ermee weet om te gaan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 17:29

Ik ben niet van plan om er mee te rijden maar ik heb het wel eens met anders mans paard gedaan, heerlijk is dat, gewoon losse teugel en gassen!

Monnik

Berichten: 1795
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Hillywood

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 08:23

En nadeel van bitloze hoofdstellen (bosal/vosal/hackemore) is dat je niet verzekerd bent wanneer je onverhoopt een ongeluk krijgt.
Ik hoorde dit tijdens de mini clinic gegeven door Eveline Veldhuis en ben dit daarna eens uit gaan zoeken. Het klopt inderdaad. Er staat bij de meeste verzekeringen in hun polis voorgeschreven, dat je wanneer je je met een paard op de openbare weg (dus ook bos/hei/strand) begeeft je paard een hoofdstel voorzien van bit moet dragen i.v.m. de controle. Of we het eens zijn met de stelling dat je meer controle over je paard hebt met een bit of niet, zo staat het er wel. Zou toch wel heel vervelend zijn wanneer je een ongeluk krijgt je zelf voor alle kosten moet opdraaien. Word je niet vrolijker van Huilen .

[BB-ITP]Aussie puppies aan het spelen
De website over mijn Aussies Face, Jay & Ike, mijn paardjes Jacqie & Jamai en mijn Siberen Noor & Chip: Chiƫsvar's Aussies, Quarters en Siberen.

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 08:28

Ik heb het afgelopen zomer aan mijn verzekeringsagent nagevraagd, die heeft het helemaal voor me uitgepluist (of geplozenen) bij hun ben ik gewoon verzekerd als ik bitloos (met m'n bosalletje) buitenrijd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers