W-proeven van de FNRS - iemand ervaring mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

W-proeven van de FNRS - iemand ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 12:16

Onze manege is lid van de FNRS en de stalhoudster kondigde me enthousiast aan dat we ook wel aan de slag kunnen met de W-proeven ( Guess waar die W voor staat Haha! ).

Nu heb ik al in de (overigens totaal onbenullige) folder van de FNRS gekeken ( ja die met dat westernzadel meteen zooi nummertjes erbij waar geen uitleg bij staat) en op de site, maar ik vind er geen info over.

Hoe moet een Engelse manege in hemelsnaam Western gaan opleiden? En op welke discipline richten die W-proeven zich dan? Hoezo theorie?

Wie weet er meer van?

Overigens kan ik de W-proeven ook nergens vinden. Moeten in e.o.a. opleidingsboek staan, dus ik zal vanmiddag op stal eens informeren of dat ergens ter inzage is ofzo.

Grtz, Sonja


PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:49

Nooit van gehoord. westernproeven bij de fnrs. Weten ze wel wat western is?

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

ThisRockIza

Berichten: 233
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 16:38

Sonja, ik neem aan dat je de westernproeven voor het ruiter-rijbewijs bedoelt?
Deze staan namelijk vermeld in het lesboek.

PeppySan, voor het betreffende western deel van het ruiter-rijbewijs heb ik begrepen dat er er hulp is ingeroepen van ervaren westernruiters. Welke weet ik niet meer precies maar dat is natuurlijk wel na te gaan.

Op een western-manege waar ik wekelijks kom hebben ze deze lesboeken. Deze manege maakt graag buitenritten tijdens de lessen en nu moet eigenlijk iedereen zijn ruiter-rijbewijs halen anders kunnen ze niet meer het erf af met de leerlingen.

DubbelFun

Berichten: 88543
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:22

ThisRockIza schreef:
Deze manege maakt graag buitenritten tijdens de lessen en nu moet eigenlijk iedereen zijn ruiter-rijbewijs halen anders kunnen ze niet meer het erf af met de leerlingen.

Is dat zo ??
Het kan zijn dat de regels veranderd zijn, maar vroeger mocht er een groep rijders zonder bewijs rijden als er maar een leider bij was die het wel had. Per begeleider mochten er acht andere ruiters zonder bewijs mee.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:52

Sugarmiss"]
[quote="ThisRockIza schreef:
Deze manege maakt graag buitenritten tijdens de lessen en nu moet eigenlijk iedereen zijn ruiter-rijbewijs halen anders kunnen ze niet meer het erf af met de leerlingen.

Is dat zo ??
Het kan zijn dat de regels veranderd zijn, maar vroeger mocht er een groep rijders zonder bewijs rijden als er maar een leider bij was die het wel had. Per begeleider mochten er acht andere ruiters zonder bewijs mee.
[/quote]

Grappig als je dat vergelijkt met een rij-instructeur en daarachter de lesklanten in hun eigen autootjes!!! Haha!
Volgens mij kan een gemeente het ruiterbewijs als verplichting stellen in hun APV. Net zoals het Goois Natuurreservaat het hier in de buurt doet.

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:04

Ik heb dat boekje van de FNRS. Heb net ff zitten kijken en er staan idd ook W-proeven in. Als je ze wil hebben moet je ff een pb sturen dan kan ik ze wel ff overtypen. (kom niet zo vaak op WN, vandaar) Haha!

Ruiters
Berichten: 47
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:19

neem eens een kijkje bij www.fnrs.nl voor meer info! De w proeven zijn wel leuk, aangepast voor de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:44

Ruiters, wat zie jij wat ik niet zie? Ik kan die proeven niet vinden op de site?

ThisRockIza, ik weet niet of wij wel hetzelfde bedoelen. De W-proeven zijn de westernvariant van de F-proeven van de FNRS, Soort van surrogaat van de KNHS-proeven met winstpuntensysteem. Vooral gericht op manegeruiters, met promotiepunten en diploma's, waarbij vooral de omgang ruiter/paard beoordeeld wordt en minder het rijtechnische zoals in de 'reguliere' dressuurproeven. De W-proeven gaan van W1 tot W12 en omvatten 3 tussentijdse examens. In combi met een aantal ritten staan ze gelijk tot opleidingsniveau 3 en dat staat dan weer gelijk aan het ruiterbewijs. Gewoon een verkapte manier dus om toch weer zieltjes te winnen voor dat f*cking ruiterbewijs.

PeppySan, ik deel jouw cynisme, vandaar dat ik me afvraag hoe e.e.a. eruit ziet en hoe ze denken dat te gaan doen. Gaat zo'n Engelse manege dan op de Engelse paarden westernlessen geven? En wie gaat dat doen? Gericht op welke discipline etc etc....

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:58

Er zijn ook western maneges die zijn aangesloten bij de FNRS

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:50

Dit staat oo de FNRS site bij western:

De theorie, eventueel aangevuld met de te rijden proeven van de ruiteropleidingen, staat vermeld in het FNRS-leerboek. Dit leerboek is te verkrijgen bij het eigen FNRS ruitersportcentrum.

Ruiters
Berichten: 47
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:59

Dan informeren bij een fnrs ruitersportcentrum, het liefst een western?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 09:29

Dat is dus de 'grap' van het verhaal; ik sta op een FNRS-rijschool. Heb alleen nog geen tijd gehad 's avonds om dat leerboek in te duiken op stal, dus vandaar dat ik het even van I-net af wilde plukken.
Als het goed is is het morgenavond minder druk, dus dan duik ik er even met m'n neus in.
'k Zal wel even laten weten hoe e.e.a. eruit ziet.

Grtz, Sonja

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:31

En voor mensen die ook nieuwsgierig zijn heb ik de W1 en de W10 overgetypt, dus ik kan ze wel even mailen... Haha!

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:45

Ik heb inmiddels die proeven van sophie gekregen en vind ze wel grappig. Proef 1 is een beetje trail in het makkie en proef 10 is een reining achtige proef, met jawel een changement. Ze zijn verder heel simpel opgezet, de laatste proef was makkelijker te begrijpen dan de eerste proef overigens. Ben erg benieuwd door wie en hoe dit gejureerd wordt.

Ruiters
Berichten: 47
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:50

de fnrs manege heeft de jurylijst, succes met de proef.

DashforCash
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:51

Ik vind de proeven ook heel leuk en goed opgezet.
Ze kunnen dacht ik ook gebruikt worden voor onderlinge wedstrijden op de manege zodat de western en engelse ruiters samen mee kunnen doen aan dezelfde wedstrijd, best een goed iniatief dus !
Ik kan alleen van de 'trail-achtige' W - proeven geen parcours-tekening vinden. Hebben jullie die wel? Het zou wel handig zijn om te weten waar het bruggetje komt te staan en waar de balkjes horen te liggen
Verward Als je 'm hebt kun je 'm dan even aan mij doormailen?
Vast bedankt Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:32

Als ik me goed herinner rijdt Heike wel eens mee in de dressuurkant van die proeven. Ze kan je dus in ieder geval vertellen hoe een en ander werkt... En misschien weet ze ook waar die proeven online staan.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 16:34

Die proeven staan niet online, ze staan alleen in het handboek van de FNRS.
Ik wil ze wel even opzoeken en er dan eentje naar je PB-en Sonja Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:35

Ik heb ze inmiddels allemaal gezien, thanks!
Anya, wij hebben afgelopen zondag voor het eerst de F-proeven verreden met de kinderen. Was nog aardig pittig voor degenen die een F6 proefje moesten doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:38

Heb geen idee wat een f6-proefje is, dus kan me er geen voorstelling van maken... wat moeten ze doen dan..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 23:41

Zitten erg veel korte lijnen met snel opvolgende overgangen in. De F-proeven lopen op qua niveau en wij hadden een grote groep die in de F6 instroomde. Was nog niet iedereen klaar voor, bleek tijdens de proef. Ik vond 'm echt lastig voor de kids.
De F5 was echter wel heel goed te doen.
Volgende keer wordt er anders ingedeeld denk ik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers