Stalhouders, waar voor je geld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 23:20

bof ik ff met een zoon die van paarden houdt OK dan!
paardenmeisjes genoeg Cool

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 00:35

Hihi Peter dat vind ik een goeie van l*l van gozer die je niet mag. Maar bedenk ook maar eens dat heftig verliefd zijn en de hormonen opspelen dit ook een vorm van overmacht is, toch Haha!

Vroeger had ik niet de gelegenheid om de paarden aan huis te stallen, bovendien toen al een enorm drukke baan. ik stond op een manege met 46 sportpaarden en 10 manegepaarden, die ook tip top verzorgd werden. Er liepen buiten de eigenaar 5 man personeel rond plus twee instructeurs. Om inentingen en hoefsmeden hoefde je je niet druk te maken, werd allemaal geregeld en bij gehouden. 1 binnenbak en 2 buitenbakken van olympische afmetingen. Voerkwesties werden regelmatig doorgesproken. Zieke paarden werden voor je behandeld (want je moest ook werken om je paarden te kunnen onderhouden) in de ziekenboeg die weer was verdeeld in bijv. beenletsel e.d. Paarden met flu of verkoudheid hadden een eigen afdeling en we hadden een quarantaine afdeling, die gelukkig zolang ik daar was nooit gebruikt hoefde te worden. Je paarden werden 's morgens na het uitmesten allemaal gepoetst, dan werden de boxen 's middags en 's avonds nog van de paardenkeutels ontdaan. je kon het zo gek niet bedenken of het was er of werd gedaan. Daar betaalde je dan ook behoorlijk voor, wat ik voor die absolute luxe graag over had. Ondanks zoveel mensen met paarden en dus zoveel zinnen, heb ik het op een pensionstal nooit meer zo goed getroffen. Geen ruzies en geen achterbaks geroddel.Bijna niet te geloven met zoveel mensen. Ik heb nu de paarden bij huis staan en ben daar erg gelukkig mee dat ik die mogelijkheid heb. Zou nooit meer anders willen, ondanks dat we sinds 10 jaar niet meer op vakantie zijn geweest bijvoorbeeld. We hebben hier expliciet voor gekozen. Zeker omdat ik hier en daar ondanks goede afspraken en beloftes niet dat heb gekregen wat afgesproken en beloofd was. Ik heb zoals ik het zie, tevreden en blije paarden. We hebben onze eigen verantwoordelijkheden en daar houden we ons ook aan. Ook de absolute regelmaat die ingehouden wordt thuis doet de paarden goed.
Wij hebben ook wel eens paarden van anderen hier staan gehad. Op een enkele uitzondering voor mijn vrienden of kennissen doen we dat natuurlijk altijd nog als er plek is. Maar voor de rest willen wij onder geen enkele omstandigheid vreemde paarden hier hebben. Zonder iedereen over één kam te willen scheren kan ik wel zeggen, dat de pensionklantjes je de wet gaan voorschrijven hoe jij je eigen paarden moet houden, zodat zij kunnen doen wat zij willen, en dat was meestal niet veel zaaks. Zo zouden bijvoorbeeld mijn paarden naar binnen moeten als de klant het beliefde te gaan rijden in de buitenbak (heb geen binnenbak). Onze paarden kwamen dan kijken en soms ook wel eens rondspringen of een sprintje trekken op het weiland. Dat mocht dus niet. Ander voorbeeld was eigen paardjes binnen en buiten zetten. Nou vergeet het maar. Stallen mesten zelf, nou jullie zijn toch bezig dus kun je die van mij er ook wel even bijnemen. Daar bij ons de stallen iedere dag uitgemest worden en wij geen smerige stallen willen gaf dat natuurlijk de nodige toestanden. Zulke dingen zijn niet leuk, vandaar dat er zoals gezegd geen pensionpaardjes meer inkomen. De paardjes zijn wel leuk, de baasjes dikwijls niet. Ik zou dus geen pensionstal willen hebben, voor dit soort klantjes. En wat Jos , hoewel met een knipoog, schreef dat er met kerstmis en nieuwjaar zoweinig menselijke wezens rondliepen, daar kan ik best inkomen. Hoewel je pensiongeld betaald voor je paard en je daar bepaalde dingen voor kunt verwachten, vind ik wel dat je ook als je feestdagen hebt je gewoon de verplichting bent aangegaan zelf naar je paard om te kijken. Je hebt er tenslotte voor gekozen een paard aan te schaffen en dat zijn net als andere huisdieren handenbinders, die alleen maar redelijk prettig kunnen excisteren als wij de verantwoordelijkheid nemen die we hen tegenover zijn aangegaan.
Voor wat de kosten betreft. Het lijkt of het allemaal veel goedkoper is als op een pensionstalling. Maar vergeet niet, dat het niet alleen een voer en mestkwestie is. De gebouwen, installaties en het land moeten goed worden onderhouden. Dat kost bakken met geld. Als je alles bij elkaar optelt is de optie bij huis houden ook niet erg goedkoop. Maar doordat je het werk niet rekent bijvoorbeeld, wordt het wel weer wat goedkoper.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 09:25

Jos schreef:
bof ik ff met een zoon die van paarden houdt OK dan!
paardenmeisjes genoeg Cool

Roel zijn foto hangt nog steeds bij Bente aan de muur Haha!

Tsja GVM, mijn ouders hebben vroeger ook wel geworsteld met hetzelfde feit en inderdaad, heel goed hoe jij het voor je dochter stelt.
Dat werkte vroeger ook heel goed bij mij Cool

Maar dan heeft haar paard nog het geluk dat hij bij jullie thuis staat en de hele familie paardensport minded is.
Wat als dochterlief haar paard op een manege heeft staan en pa en ma er de ballen verstand van hebben of totaal geen interesse.
Dan blijkt pas vaak na maanden van slechte verzorging dat het paard toch maar verkocht moet worden. Heeft het paard toch maanden geen aandacht gehad en komt de verzorging grotendeels op de schouders van de stalhouder..... Verdrietig

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:30

Francis"]
Haha! Haha! Sorry, even off topic, maar ik moest toch wel erg lachen bij dit stukje. 't Valt niet mee hé Peter... tiener dochters... Knipoog
Maar je hebt gelijk hoor... Ik begreep ook nooit waarom vroeger op de manege veel meiden ineens bijna niet meer naar hun paard omkeken of zelfs stopten met rijden als ze een vriendje kregen Verward
Die van mij kon mee en anders maar niet...
[/quote]

Een oude rot in de paarden wereld, heeft mijn eens verteld dat dit ook de rede is, dat er ook uiteindelijk meer mannen dan vrouwen, hoge klasse rijden in de paarden sport.
Het krijgen van een vriendje, iets later een gezin stichten, betekend automatisch dat je stil staat in de ontwikkeling van de sport. Mannen daarin tegen gaan door met de sport, omdat het eventueel combineren van belangen, makkelijker gaat.
Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Natuurlijk begrijp ik mijn tiener dochter, en ik hoop dat zij gewoon inziet, dat het paard wat zij nu rijd, te mooi is, om er minder naar om te kijken.
Zo’n baseball druiloor, die ook nog wil dat zij naar hem toekomt, is eigelijk al helemaal verkeerd. Misschien ben ik wat van de oude stempel, en is het misschien al helemaal uit de tijd, maar ik vind dat hij naar haar moet komen. Wat een …… zeg.


[quote="Margee"]
Die van mij kon mee en anders maar niet...
En zo hoort het ook!!! Mannen komen en gaan.... je paard blijft.
Ik vrees trouwens ook al het ergste, ik heb een dochter van 13!!!! da's ook al zo wat!!!
[/quote]

Ik heb nog wel een paar kettingen leggen hoor.

[quote="Jos"]
bof ik ff met een zoon die van paarden houdt OK dan!
paardenmeisjes genoeg Cool
[/quote]

Oh ja Jos.

[quote="Dance"]
Hihi Peter dat vind ik een goeie van l*l van gozer die je niet mag. Maar bedenk ook maar eens dat heftig verliefd zijn en de hormonen opspelen dit ook een vorm van overmacht is, toch Haha!
[/quote]

Natuurlijk, en met overmacht situaties moet je dan ook gewoon omgaan. Maareuh zij hebben het zo druk tegenwoordig, school, sms’s, msn’s, en dan gaat de telefoon ook nog, pffffff en dan ook nog je paard doen, en ik heb mijn nagels net gedaan, ja ja druk druk druk.
Maar goed uiteindelijk was mijn oplossing niet die zij in gedachten had, en rijd zij haar paard nu wat eerder, op de manier hoe zij het altijd deed, voor zij naar die hangjas gaat.

[quote="vera schreef:
Maar dan heeft haar paard nog het geluk dat hij bij jullie thuis staat en de hele familie paardensport minded is.
Wat als dochterlief haar paard op een manege heeft staan en pa en ma er de ballen verstand van hebben of totaal geen interesse.
Dan blijkt pas vaak na maanden van slechte verzorging dat het paard toch maar verkocht moet worden. Heeft het paard toch maanden geen aandacht gehad en komt de verzorging grotendeels op de schouders van de stalhouder..... Verdrietig


Ja van deze situaties ben ik ook op de hoogte, en het zal een stalhouder sieren om dit soort ouders erop te attenderen dat het zo niet helemaal werkt. Mijn vaak heeft het paard dat als vakvulling dient, te de voorkeur. Uitzonderingen daar gelaten.

Peter

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 19:48

GoedVetMan"]
[quote="Jos schreef:
bof ik ff met een zoon die van paarden houdt OK dan!
paardenmeisjes genoeg Cool


Oh ja Jos.
[/quote]


hier achter lopen er dagelijks al zo'n 12 rond Cool Haha! Hyper!

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 01:58

Margee"]
[quote="narretje"][quote="Jos schreef:
2 pension klanten hebben van daag zeker waar voor hun geld gekregen Haha!
ik kreeg net van de buren door dat er grote stofwolken omhoog stegen achter ond huis. Verward
het waren 2 paarden die hevige rook(stof)signalen aan het geven waren dat ze toch ook naar binnen wilden.

bij ons is de afspraak dat ik de paarden buiten zet, maar dat je ze zelf binnen moet halen.
ach ja .... en dan strijk je met je hand maar weer even over je paarden hart Schijnheilig Slapen


Lijkt mij vrij normaal. Als een paard aan het racen gaat dat hij even binnen wordt gezet, ook al doet men het in principe zelf. De pensionklanten zullen zelf toch ook wel eens bijspringen met een keer hulp met voeren of helpen buiten zetten ed? Je had het ook al over kerst "die dagen dat er zo weinig mensen komen" maar dat wéét je toch als je een pensionstal begint? Dat is toch niet iets om speciaal te gaan benoemen? Dat jij dan met kerst thuiszit omdat je voor een andermans paard moet zorgen daar hoef je toch niet over te doen alsof je een enorm offer brengt Verward Verder vraag ik ook hoe mijn paarden oudejaars nacht zijn geweest, lijkt me een doodnormale vraag en daar hoef je toch niet zo op te reageren als dat jij dat doet. Sorry hoor, je zal een fantastische stal hebben maar ik vind de dingen die jij hier neerzet heel neerbuigend naar je pensionklanten toe.
[/quote]
Dat zou dus inhouden dat bij de bijzondere situaties, zoals hier ouderjaarsnacht, de stalhouder het klusje moet opknappen. Dierenarts, hoefsmid e.d.? Als je toch weet dat je paard in de stress schiet bij vuurwerk, blijf je dan lekker thuis zitten en laat een ander het opknappen?
Er zullen over de verzorging toch wel regels zijn vastgesteld en die moet je dan ook op de feestdagen nakomen, dus ook met kerst. Het is toch niet alleen kerst voor de pensionklant, en niet voor de stalhouder en de paarden.....
[/quote]

Nou, ik vind het wel een beetje het "risico van het vak". Wie van jullie hier zou blij zijn met een stalhouder die met nieuwjaar lekker de stad in gaat feesten en de stallen onbewaakt achterlaat? Ik niet. Het gaat erom dat je afspraken maakt en die dan vervolgens ook nakomt. Als je weet dat je paard flipt van vuurwerk, tuurlijk zorg je er dan zelf voor dat je erbij bent maar ook al verwacht je geen gekkenhuis, je vraagt toch na zo'n nacht met een hoop vuurwerk aan de stal eigenaar of de boel rustig is gebleven? Dat bedoelde ik dus en dat vind ik ook een hele normale vraag Knipoog Even voor de duidelijkheid: ik schuif nooit werk af op de stalhouder, ben zelfs vaak met kerst en nieuwjaar 1 van de weinigen die komt en daardoor ook direct even meehelpt met binnen- en buitenzetten. Maar het blijft in mijn ogen toch gewoon een minpuntje voor degenen die stalhouder zijn: de feestdagen en dergelijke. Maar dat weet je van te voren

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 09:27

Wat je van te voren weet zijn de afspraken die gemaakt worden tussen stalhouder en eigenaar. En daar moet je je beiden aan houden. Wat ik om me heen zie, is dat de stalhouder er zich wel aan houdt en heel vaak extra dingen doet omdat het paard er anders onder lijdt. Zoals een stal die niet schoon is, in geval van zelf uitmesten. Een paard dat hele dagen op de box staat omdat de eigenaar elders druk is om te rijden of zelfs om het beest buiten te zetten.
Een keertje een paard voor een ander binnenzetten is natuurlijk geen ramp, maar dan de opmerking '"ach je bent toch bezig"...... en dat vele malen in een maand, daar kan ik me bij voorstellen dat je dat gauw zat wordt. Dat heeft niets te maken met de risico's van het vak of dat je er voor betaald wordt. Meer met het feit of wel een paard moet aanschaffen als je er maar 3 keer in de week tijd voor hebt, ook al heb je geld zat om er voor te betalen.
Natuurlijk zijn er stallen die echt alles voor je doen en die kosten veel meer geld. Maar meestal wil men zo goedkoop mogelijk staan en valt het werk dat er dan extra bijkomt na een paar maanden tegen. Het duurt meestal maar een poosje totdat het paard er dan bij in gaat schieten en dus steeds minder aandacht krijgt.
Ik ken ook genoeg mensen die iedere dag naar hun paard gaan en er prima voor zorgen maar eigenlijk is dat niet zo bijzonder, dat hoort gewoon zo.

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 22:06

Natuurlijk moet je zelf elke dag heen, sla zelf ook geen dag over en heb ook geen bijrijder. Alleen ik (en helaas vele met mij, zie de hoeveelheid topics die hierover zijn) zie het juist vaak andersom: paarden die zomaar een dag binnenstaan zonder directe aanleiding of aankondiging vooraf (zodat je zelf niet eens de kans krijgt iets te regelen), bak die slecht wordt bijgehouden, zuinig inkopen dus matige kwaliteit ruwvoer, stalgeld verhogen zonder overleg, sluitingstijden aanpassen zonder overleg, moeilijk doen over instructeurs en/of hoefsmeden en tot slot het ergste: doen alsof jouw paard hun eigendom is en bij elke klacht of vraag doen alsof je achterlijk bent. Nogmaals, dit is niet op mijn stal maar dit zijn de klachten die je het meest hoort, vraag maar om je heen, dit is niet verzonnen! Tuurlijk zijn er goede en slechte stallen maar ik bedoel alleen maar te zeggen dat er buiten slechte pensionklanten óók beroerde stalhouders zijn......Het is gewoon jammer dat stalhouder en pensionklant soms lijnrecht tegenover elkaar staan in plaats van elkaar een helpende hand toe te steken.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:10

GoedVetMan schreef:
Vera heeft gelijk in het feit, dat je weet waar je aan begint als je een paard neemt. Het paard, dat door de gebruikelijke dingen die er zijn, al vaak van zijn of haar vast patroon afgehouden wordt, BV als je op wedstrijd gaat, heeft in onze opinie gewoon het recht, om minimaal 80% van de overgebleven tijd, te weten waar hij of zij aan toe is.


Leuk punt wat je hier noemt Peter. Wat mij de laatste keer bij een stalwissel nogal tegenviel is dat de paarden op de betreffende stal een beetje moesten raden naar bijvoorbeeld voertijden. Paarden (die grazers zijn van origine) zijn nogal afhankelijk van hun voertijden van de stalhouder. Let wel, in het geval van een duurbetaald pension, laten we zeggen bijna 300 euries in de maand. Ik vind dan wel dat je als klant mag eisen dat het paard op standaard tijden te eten krijgt, niet met 3 uur speling zodat het middagvoer en het avondvoer nagenoeg gelijk vallen. En dat de pensionhouder alle avonden voert, en niet 1 avond niet omdat het even niet uitkomt. Ook dient een paard genoeg hooi tot zn beschikking te hebben, en dan is het wat vreemd dat paarden die bijgevoerd worden (door eigenaren die het niet eens zijn met het overslaan van voerbeurten) als een soort van consequentie maar geen hooi meer krijgen... Tevens mag je verwachten dat bijvoorbeeld fokmerries op een schone ondergrond staan,en niet in de mest en de klerezooi...etc etc. Laat ik maar stoppen, ik word alweer boos als ik eraan denk.
Ik vind dan dat als je die basisdingen niet kan handelen, dat je dan geen pensionhouder moet worden. Het is tenslotte geen liefdewerk-oud papier maar er word door de klanten een hoop geld voor betaald en daar mag best wat tegenover staan. Als die klanten tijd en ruimte hadden om de paarden aan huis te houden, zouden ze dat heus wel doen. Helaas is niet iedereen in die positie.

Dat niet iedereen deze 'onregelmatigheden' ondervind lijkt me ook duidelijk.. "Never bite the hand that feeds" geld natuurlijk ook voor de 'sponsoring' van pensionhouders door 'goed gevulde' klanten... Cool Dus moet pietje van de hoek maar knokken voor een beetje goed voer en een schone box. Dat is helaas het alleenrecht van stalhouders in een overvol gebied als de randstad...

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:12

Cer schreef:
Dat niet iedereen deze 'onregelmatigheden' ondervind lijkt me ook duidelijk.. "Never bite the hand that feeds" geld natuurlijk ook voor de 'sponsoring' van pensionhouders door 'goed gevulde' klanten... Cool Dus moet pietje van de hoek maar knokken voor een beetje goed voer en een schone box. Dat is helaas het alleenrecht van stalhouders in een overvol gebied als de randstad...


Deze opmerking begrijp ik niet.....????
Bedoel je daarmee dat er voorgetrokken wordt bij de pensionhouders?

Vind het trouwens ook niet waar dat pensionhouders dik verdienen aan hun werk. Gaan er daarom zoveel stallen failliet soms?
Als ik uitreken wat ik per maand en per paard aan voer en bodembedekking kwijt ben, kom ik toch dicht in de buurt van een goedkope pensionstalling.
En ze hoeven het toch niet voor niets te doen, ze verdienen hun brood ermee en niemand zegt aan het eind van de maand "Laat mijn salaris deze keer maar zitten hoor".

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:34

Margee"]
[quote="Cer schreef:
Dat niet iedereen deze 'onregelmatigheden' ondervind lijkt me ook duidelijk.. "Never bite the hand that feeds" geld natuurlijk ook voor de 'sponsoring' van pensionhouders door 'goed gevulde' klanten... Cool Dus moet pietje van de hoek maar knokken voor een beetje goed voer en een schone box. Dat is helaas het alleenrecht van stalhouders in een overvol gebied als de randstad...


Deze opmerking begrijp ik niet.....????
Bedoel je daarmee dat er voorgetrokken wordt bij de pensionhouders?

[/quote]

OK dan!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:46

Niet alleen ind e randstad hoor Cer, dat heb ik op de Veluwe ook meegemaakt bij een kennis. Zo staat je paard lekker in een buitenstal en zo wordt ie verkast naar een binnenstal omdat een hot-shot met meer paarden al zijn paarden naast elkaar wil hebben.
Kun je wel op je strepen gaan staan, maar daar helpt niets aan.
En ja als men de paarden zelf voert, wordt er door de stalhouder minder gevoerd en als je zelf mest hoeft hij het ook niet meer te doen.
Of dat slecht is laat ik in het midden, soms wel soms niet.

Brenda

Berichten: 113
Geregistreerd: 26-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:40

Ik ben tevreden waar ik sta (bij Jos, haha) Tong uitsteken .

5 minuten van huis, binnenbak, buitenbak, stapmolen, weidegang, hoefsmid aan huis, westernstore aan huis, instructrice aan huis, goede afspraken en gezelligheid Haha! !
Kortom een tevreden pensionklant OK dan! , hopen dat ze ook tevreden is met mij Bloos! Knipoog !

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 22:42

Gezellig is het bij Jos anders kom ik niet zo even langs Haha! Knipoog

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 23:01

Bloos
maar Brenda en Calamity-jane horen al bijna bij het meubilair. al meer dan 16 jaar. Ach gut
die heb ik 'opgevoed' en zijn aan mijn 'nukken' gewend Haha!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 08:26

Sugarmiss schreef:
Niet alleen ind e randstad hoor Cer, dat heb ik op de Veluwe ook meegemaakt bij een kennis. Zo staat je paard lekker in een buitenstal en zo wordt ie verkast naar een binnenstal omdat een hot-shot met meer paarden al zijn paarden naast elkaar wil hebben.
Kun je wel op je strepen gaan staan, maar daar helpt niets aan.
En ja als men de paarden zelf voert, wordt er door de stalhouder minder gevoerd en als je zelf mest hoeft hij het ook niet meer te doen.
Of dat slecht is laat ik in het midden, soms wel soms niet.


Zo ook op een grote pensionstal in Twente. Zo stonden wij op een fijne plek. En zo moesten we verkassen omdat twee dames met 12 paarden arriveerden. Geen discussie mogelijk. Wij zijn maar naar iets verderop verkast (een andere pensionstal), we waren toch al niet zo tevreden over voeren, hoeveelheid stro e.d. Een half jaar later gingen de dames met 12 paarden weer weg en waren een aantal vaste klanten ook verdwenen overigens.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:47

Ha die Cer,
Altijd best weer spannend om een reactie te geven op een stukje tekst van jou hand.
Je schrijft,

Cer"]
Wat mij de laatste keer bij een stalwissel nogal tegenviel is dat de paarden op de betreffende stal een beetje moesten raden naar bijvoorbeeld voertijden. Paarden (die grazers zijn van origine) zijn nogal afhankelijk van hun voertijden van de stalhouder.
[/quote]

Leuk punt, het gras is niet altijd groener aan de andere kant, zullen wij maar zeggen dan.
Vaak is het zo in het leven, hier heb je wat en daar laat je wat.

Daarna sluit je af met een stukje tekst, waar ik wel wat over kwijt wil,

[quote="Cer"]
Dat niet iedereen deze 'onregelmatigheden' ondervind lijkt me ook duidelijk.. "Never bite the hand that feeds" geld natuurlijk ook voor de 'sponsoring' van pensionhouders door 'goed gevulde' klanten... Cool Dus moet pietje van de hoek maar knokken voor een beetje goed voer en een schone box. Dat is helaas het alleenrecht van stalhouders in een overvol gebied als de randstad...
[/quote]

Ik weet niet wat je probeert aan te kaarten hier, omdat onze ervaring op dit gebied geheel contra is.
Er is altijd wel een pietje van de hoek, die een bepaalde deal heeft op zo’n stal, en vervolgens de hot-shot met meer paarden, probeert te dwingen in het patroon mee te lopen, waarvan zo’n type vind met zijn andere pietjes dat het ’t beste is.
Hot-shot heb ik niet verzonnen, lees quote Sugarmiss, die aan geeft dat het niet alleen in de randstad is.

[quote="Sugarmiss schreef:
Niet alleen ind e randstad hoor Cer, dat heb ik op de Veluwe ook meegemaakt bij een kennis. Zo staat je paard lekker in een buitenstal en zo wordt ie verkast naar een binnenstal omdat een hot-shot met meer paarden al zijn paarden naast elkaar wil hebben.
Kun je wel op je strepen gaan staan, maar daar helpt niets aan.


Op elke stal loopt er wel een hot-shot (goed gevulde klant) in de ronde. Het feit dat er op stallen veel meer pietjes lopen, is ook een feit.
Ook een hot-shot (goed gevulde klant) heeft het recht om te bespreken, wat hij of zij het beste vind voor zijn paarden. En dat het idee nou net niet past in het patroon van de pietjes, maakt het vaak, dat het ook beter voor hun paarden is, dat zij apart staan.
Ik vind zeker niet, dat het te kosten mag gaan van een buiten naar een binnen stal, maar ik bepaal in deze zelf, wat en hoeveel mijn paarden BV te eten krijgen.
De horde die zich dan tegen je keert is vaak niet gering, terwijl het een normaal verschijnsel in deze maatschappij is dat al het waar naar zijn geld behandeld wordt.
Maar foei, in de paarden wereld is dat een groot taboe, en moet de hot-shot (goed gevulde klant) maar mee lopen in de hem opgelegde en door de pietjes bedachten ideeën, omdat zij uiteindelijk één ding gemeen hebben, en dat is, dat er aan het einde van de maand nog een paar dagen over zijn, terwijl het geld op is.
Ik denk dat ik nu zo’n 60% van paarden houdend Nederland te pakken heb, waar ik van vind dat die eigelijk helemaal niet van dit soort dieren mogen houden.
Ik zal motiveren waarom.

Als je een paard heb, ga je ook akkoord met het feit dat je zou kunnen weten dat er altijd wel eens wat kan gebeuren, wat uiteindelijk behoorlijk wat geld kost, om een dier te redden van een kwaal, of een op gelopen ongeluk.
In Utrecht raakte ik laatst met een arts in gesprek, die mijn vertelde dat er een behoorlijk persetage van de paarden die daar inslapen, wel geholpen hadden kunnen worden, maar inslapen, omdat pietje het paard niet verzekerd had, en of het geld voor de operatie niet had.
Is het gek als ik dan denk, je zal het paard maar wezen van een pietje.

Ik schrijf dit alleen maar, omdat ik kotsmisselijk wordt, van de minachting die er is naar hot-shot (goed gevulde klant) die misschien wel hard werkt voor hun geld, en een deel daarvan weer laat wegvloeien, om de sport te promoten. (sponsoring)
Onze paarden kunnen er ook niks aan doen dat zij een eigenaar getroffen hebben die een wat mooiere deken kan aanschaffen of in een mooier transport midden vervoerd mogen worden.
Gooi gewoon als pietje, het klaar gezette voer bij dit soort paarden in hun voerbak, omdat een hot-shot (goed gevulde klant) liever heeft dat zijn of haar paard dat eet. Het paard kan er niks aan doen, maar dit is wel de keer zijde van verhaal. Altijd maar wijzen naar die hot-shots (goed gevulde klanten).
Als ik binnen mijn bedrijf, een klant iets anders behandel dan een andere klant, heb ik daar een rede voor, dat uiteindelijk het bedrijf te goede komt.
De stalhouders die hun bedrijf laten regeren door pietjes, heb ik geen hoge pet van op, en vaak zul je ook zien, dat die eventuele hot-shot (goed gevulde klant) door weer gauw is vertrokken.
Maar goed ik geeft toe, dat ik weer net even anders denk.

Groetjes van Peter.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:48

Anya schreef:
Een half jaar later gingen de dames met 12 paarden weer weg en waren een aantal vaste klanten ook verdwenen overigens.


Dat zeg ik Cool

narretje
Berichten: 334
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:06

Dat is allemaal leuk verteld zo Goedvetman maar vele Pietjes maken een samen wel jouw salaris als jij die ene hot-shot niet op stal zou hebben. Verder is het volgens mij helemaal niet aan de orde dat de zg. hotshots meer betalen dan een ander, de discussie gaat erom of je waar krijgt voor je geld. En soms krijg je dat dus niet, vandaar bovenstaande discussie. Als men op een stal allemaal hetzelfde betaald, moet de zorg voor de paarden gelijk zijn. Betaal je bij, dan krijgt je paard meer zorg/eten. Heel simpel. Alleen is het dus soms zo dat je maar betaald en betaald maar dat de zorg niet verbeterd en je dan uit wanhoop zelf bij gaat voeren wat als consequentie weer heeft dat diezelfde stalhouder het paard dan 's avonds overslaat, dan vind ik dat schandalig. De stalhouder hoort niet te bepalen wat of hoeveel hij of zij een paard te eten geeft. Dat doet de eigenaar door een hogere financiele vergoeding te geven voor eventuele extra's die een paard dan aan voeding krijgt. Punt. Dát is de markt.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:29

Goedvetman: hoe zou jij reageren naar de staleigenaar toe als jij op stal kwam en je paard(en) hebben ineens een andere (mindere) stal dan waar ze eerst in stonden en die situatie is niet tijdelijk maar blijvend.
Kan me niet indenken dat jij daar blij van zou worden.

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:17

Sugarmiss schreef:
Goedvetman: hoe zou jij reageren naar de staleigenaar toe als jij op stal kwam en je paard(en) hebben ineens een andere (mindere) stal dan waar ze eerst in stonden en die situatie is niet tijdelijk maar blijvend.
Kan me niet indenken dat jij daar blij van zou worden.


Ik had een beetje aangegeven dat het daar van zeker niet ten kosten mag gaan. En ik denk ook dat de stalhouders het gewoon maar doen, omdat zij vaak al weten, dat er helemaal niet over te over leggen valt. Zou het zo niet een beetje in elkaar kunnen zitten?

PeterV
Berichten: 2301
Geregistreerd: 07-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:25

Even een grapje, hou ik wel van.
Prik meteen de dijken door, en leg spijkerplanken neer als je deze veewagen het terrein van je manege ziet oprijden. Deze klanten moet je er niet bij hebben, bescherm je stalhouder.

Afbeelding

Ik was altijd al naar iets passends opzoek om erop te plakken. Hihi

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:34

Elke keer als ik je vrachtwagen voorbij zie rijden dan vind ik hem zo kaal......misschien is dit toch de oplossing Haha!
Mag ik ook een keertje meerijden Bloos

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:34

Lijkt die bak van Jos wel Haha!

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:42

De term 'hot shot' heeft overigens niets met geld te maken:

'hot·shot¹
( telbaar zelfstandig naamwoord )
1 ( slang ) uitblinker
crack, kei, kraan, succes, lefgozer, patser
2 doorgaande vrachttrein
non-stopvrachttrein
3 ( slang ) (laatste) nieuws
nieuws / informatie heet van de naald

hotshot²
( bijvoeglijk naamwoord )
( slang )
1 kundig
bekwaam
2 verwaand
eigenwijs, onverantwoordelijk

Pik er uit wat je van toepassing vindt....