Werktekening van een trailhek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Werktekening van een trailhek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:23

Jaja onze Engelse manege begint lol in ons westernrijden te krijgen Haha! en de eigenaar gaat dus meewerken aan een eigen trailparcoursje. Leuk voor de gezamenlijke trainingen, en ook voor de Engelse ruiters.

Maar.... heeft iemand een werktekening van een hek? En hoe zetten jullie die in de binnenbak neer? Moet een constructie zijn waarvoor we niet hoeven te graven Tong uitsteken en liefst geen balkconstructie over de grond, zodat we er ook achteruit doorheen kunnen.

Alvast bedankt!


Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:51

Als je het heel eenvoudig wilt houden kun je al volstaan met twee springstaanders en een dik touw ertussen.
Of dezelfde springstaanders gebruiken en een eenvoudige hekkonstuktie (rechthoekige driehoek) er aan monteren.
Werkt prima!

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 16:54

De staanders waar het hek aan komt te hangen kun je van een grondplaat voorzien. Hierop kun je zware stenen leggen voor het contragewicht. Dit is met een losse constructie hard nodig.
Want vóór alles met het veilig zijn.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:07

Ik heb van pvc buis een constructie gemaakt die ik tussen 2 hindernispalen in kan hangen. Maar voor het simpele/snelle werk hang ik gewoon een longeerlijn tussen 2 staanders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:08

Daarom zaten we dus een beetje te stuntelen met het ontwerpen van de staanders ja, omdat het idd wel veilig moet blijven.

Alleen een touw ertussen is geen optie want dan heb ik er niets aan Haha! ik kan m'n prothese wel op het "hek" leggen om die te bewegen, maar er niet een touw mee vasthouden. Als Mileen dan gek gaat doen dan houdt m'n prothese dat touw vast en gebeuren er gekke (en gevaarlijke) dingen. Ik wil dus wel een licht hekachtig ding. Misschien iets met pvc-pijp zodat het lekker licht blijft?

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:13

Persoonlijk zou ik geen PVC-buis nemen, dat spul is nl vlijmscherp als het breekt.
Misschien een wat vreemde optie maar vraag eens bij een tapijthandel naar die grote rollen karton waar het tapijt op heeft gezeten. Dat is licht materiaal en kan via een houten klos met bevestiging op de staander geplaatst worden.
Nadeel: het moet wel droog opgeslagen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 17:21

Droog opslaan is geen probleem.

Vera, zijn springstaanders stabiel genoeg? (Er zijn altijd mensen die liever het hek vasthouden dan hun paard als die er vandoor dreigt te gaan Haha! )

magblon
Berichten: 125
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:03

goh sonja
wat leuk dat je dat wilt gaan doen bij ons op stal. Wist ik niks van Verward dat je daar mee bezig was Haha!
Wel leuk hoor als het gaat lukken. ik ga dan zeker wel kijken en misschien wel uitproberen met Otjevanpotje. Haha!

Ben zelfstandigondernemer heb mijn eigen trimsalon Doggy haarmode :D
Jippie Zazou en ik zijn L1 dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:55

Dat hoor je ook aanstaande zaterdag pas op de jaarvergadering Magblon Haha! In het weekeinde van 24/25 april komt er een trailclinic-achtige middag waarop ik e.e.a. laat zien en uitleg over wat westernruiters nou eigenlijk altijd doen met al dat "speelgoed" in de bak (ik zie ze steeds zo vragend kijken als ik weer eens iets creatiefs met balken aan het doen ben; laatst kwam er iemand medelijdend naar me toe die dacht dat Milena niet wilde springen omdat ze zijwaarts over een cavaletti ging *LOL* ) en waarop ik de "Engelse" ruiters wat begeleid in het trailachtige spelen en oefenen met hun paard.
Ik denk dat dat een hele leuke middag kan gaan worden. Voor de liefhebbers is Milena ook beschikbaar als ze met hun eigen paard niet zo ver komen of niet een paard beschikbaar hebben.

Voor die middag moet dus ook het hek klaarzijn ( Ik Lovers Theo ) en Dick heeft plannen voor een brug.
Verder heb ik nog wat extra pionnen nodig, dus als je nog eenzame weesjes langs de weg tegenkomt.... Haha! O nee dat mag niet..... Tong uitsteken

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:59

Sonja schreef:
Vera, zijn springstaanders stabiel genoeg? (Er zijn altijd mensen die liever het hek vasthouden dan hun paard als die er vandoor dreigt te gaan Haha! )

In principe wel (als het goede zijn Haha! ) maar als mensen een hek blijven vasthouden dan ligt natuurlijk elk hek om.
Er staat tijdens een trailproef ook geen vast hek. En ook dat vind ik wel zo veilig. Schiet je paard in de stress en komt hij in het hek "vast" te zitten dan klapt tenminste de hele boel in elkaar en hang je niet met je paard in een hek.

Daarom zou ik voor de leken toch eerst het touw doen. Wennen de paarden dat ze tussen iets door moeten en dat er iets aan de ruiter vast zit, zeg maar. Pas daarna met een vastere constructie.
Keep it light and simple.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:00

Zoals gezegd is een touw geen optie, ik moet er zelf ook wat aan hebben anders steek ik er niets in. Voor wat hoort wat Haha! haha.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:01

Sonja schreef:
Zoals gezegd is een touw geen optie, ik moet er zelf ook wat aan hebben anders steek ik er niets in. Voor wat hoort wat Haha! haha.

je moet het zo maken dat je een touwoptie of een hekoptie er aan kunt hangen Cool

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:03

Is een touw voor een paard wat niets gewend is niet extra eng omdat het meer beweegt?
Op zich niet zo'n gek idee, om beiden werkbaar te maken....

magblon
Berichten: 125
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:16

haha oke dan Sonja dan hoor ik het zaterdag wel OK dan! , en daarna lekker eten Tong uitsteken Het lijkt me erg leuk zoiets. Dus Theo moet maar ff opschieten he!

Ben zelfstandigondernemer heb mijn eigen trimsalon Doggy haarmode :D
Jippie Zazou en ik zijn L1 dressuur

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:24

Niet te veel druk erop zetten, maar net genoeg... Haha! 'k Wil ook m'n brug hebben Tong uitsteken

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:26

Grijze pvcbuis splintert niet, dat is alleen de gele.

(dit weet ik maar 90% zeker, dus misschien even vragen in de bouwmarkt)

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 12:27

Dan kan ik je voor de overige 10% Haha! die zekerheid geven dat het wel heel scherp wordt als er een stuk afbreekt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers