Xandyandme schreef:Halter is stukje draven, bochtje nemen, halthouden en vierkant zetten en dan wordt exterieur beoordeeld. De gangen worden niet beoordeeld, enkel gekeken of ze mank zijn.
Showmanship is een "dressuurproefje" lopen aan de hand.
Hengsten worden niet geselecteerd. Elke AQHA hengst mag dekken, ongeacht zijn (gebrek aan) kwaliteiten of gezondheid. Die worden dus niet specifiek geselecteerd door het stamboek.
Die hunter hack klassen zijn hier in België niet gekend. Ik weet niet of dat in NL anders is.
BoktVerlaten schreef:Er zijn nog wel gezonde quarters en paints, het is alleen zoeken. Maar dat geldt voor alle rassen tegenwoordig.
En zolang ik nog 2,5 jarigen aangeboden zie worden met filmpjes vol stops en spins denk ik dat er genoeg quarters en paints worden aangeboden die ooit gezond waren maar het niet lang meer zullen zijn……
germie schreef:BoktVerlaten schreef:Er zijn nog wel gezonde quarters en paints, het is alleen zoeken. Maar dat geldt voor alle rassen tegenwoordig.
En zolang ik nog 2,5 jarigen aangeboden zie worden met filmpjes vol stops en spins denk ik dat er genoeg quarters en paints worden aangeboden die ooit gezond waren maar het niet lang meer zullen zijn……
Daar heb je gelijk in.
germie schreef:Als je ooit tot aanschaf over wilt gaan, dan lijkt het kopen van een quarter flink lastiger dan van een 'gewoon ander paard'. Mijn instructeur zegt altijd 'Het is gewoon niet het gezondste ras'.
Waar begin je dan en waar moet je extra op letten?
-Bouw/exterieur. Ik heb een redelijke kijk op exterieur bij paarden, op afwijkende beenstanden e.d. Maar dit is allemaal warmbloed gerelateerd. Je kunt dit natuurlijk gebruiken bij andere rassen. Maar er zijn mogelijk weer specifieke dingen waar je bij een quarter of paint extra op moet letten?
germie schreef:-Panel5 nn en soms spreken ze al van panel 6. Dit is iets waar je niet echt over hoort in de warmbloedfokkerij, hooguit een keer pssm. Maar het is wel belangrijk voor een quarter of paint. Dus dit moet zoals ik het lees altijd getest zijn
germie schreef:-Welke lijnen of hengsten? Of welke niet? Bij een tuiger, springpaard of dressuurpaard kan ik vrij eenvoudig vinden of een lijn of vaderdier mij aanspreekt of niet. Fokwaardes zijn bekend, soms al afstammelingsonderzoeken gedaan, enz. Waar begin je bij quarters? Is er iets over fokwaardes, sterke punten en zwakke punten die doorgegeven worden, enz? Want iedereen mag een hengst aanbieden zoals ik begrepen heb als vaderdier en dan krijg je er gewoon vol stamboek papier bij? Mocht ik ooit voor een quarter gaan, dan wil ik toch graag een iets minder neerwaarts gebouwd dier. En eentje van 1.60 of groter heeft ook wel mijn voorkeur op dit moment. Als ik een veulen of jaarling aanschaf wil ik wel graag een beetje weten wat dan de verwachte eindmaat wordt. Reining is het niet het plan, een beetje trail en horsemanship. En verder buitenritten en af en toe een sprongetje. Maar is reining gefokt in Nederland niet puur dat een dier bij een ruiter terecht gekomen is die er reining mee wilde rijden? Of zijn er ook echt trail/horsemanship hengsten/lijnen? Dit hangt mogelijk weer samen met neerwaarts gebouwd zijn. Verder is bekend welke lijnen of vaders bijvoorbeeld slechte hoeven geven? Of een slechte beenstand voor? En zijn er hengsten waarvan bekend is dat ze lastige karakters geven? Binnen het kwpn had je bijvoorbeeld abgar xx, die gaf vaak zure paarden, was zelf ook een zure hengst en vond het trekken van de slede tijdens het verrichtingsonderzoek echt niet leuk. En Jazz gaf vaak lastige paarden. 'Zeoliet geeft verdriet' is ook een bekende uitspraak. Ik weet dat er uitzonderingen zijn, maar zulke uitspraken zijn er niet voor niets
germie schreef:-Keuren. Bij een veulen of enter koop je verwachting, maar als een dier wat ouder is wordt er vaak wel gekeurd. Zijn er problemen die bij een quarter of paint vaker voorkomen dan bij een warmbloedras waar je dan extra op moet letten?
germie schreef:-stamboekkeuringen. Zijn er bij paints of quarters stamboekkeuringen zoals bij het kwpn, nrps, haflingers, welsh, enz? Of zijn die er niet? Want dan is zoiets soms een eerste eenvoudige stap om eens wat exterieurkennis en gewenste eigenschappen van een ras op te doen.
Cer schreef:Wat maakt eigenlijk het verschil met paarden die om te showen zijn of paarden waar men niet mee wil showen?
worden er alleen maar showpaarden gefokt?
Als ik op zoek zou zijn, zou ik willen recreeren, en zou het mij niet uitmaken of de ouders wereldkampioen zijn of niet, en of er iets ingekocht is in een futurity of niet (daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, dat kost alleen maar).
Ik zou dan een ranchhorse achtig type willen, vlakke gangen, cool in het hoofd en werkbaar.. Is dat ook nog iets wat op de markt is?
(sorry dat ik inbreek in je topic Germie)
Cer schreef:Wat maakt eigenlijk het verschil met paarden die om te showen zijn of paarden waar men niet mee wil showen?
Als ik op zoek zou zijn, zou ik willen recreeren, en zou het mij niet uitmaken of de ouders wereldkampioen zijn of niet, en of er iets ingekocht is in een futurity of niet (daar valt toch geen droog brood mee te verdienen, dat kost alleen maar).
Ik zou dan een ranchhorse achtig type willen, vlakke gangen, cool in het hoofd en werkbaar.. Is dat ook nog iets wat op de markt is?
Popstra schreef:Cer schreef:Wat maakt eigenlijk het verschil met paarden die om te showen zijn of paarden waar men niet mee wil showen?
Ik denk dat jij op mijn bericht doeld. Ik heb er expleciet bij geschreven dat ik reining doe en dat even als voorbeeld zet aan wat de prijzen zijn.
Maar blijf er bij elk goed paard, welke discipline dan ook een hoop geld kost.
Een paard kan talent hebben maar degelijke opvoeding en opleiding kost ook geld.
Zag eerder ook de opmerking dat 2,5 jarige paarden die veel gestopt en gespind worden later stuk zijn.
Dat is kul natuurlijk.
Heb er zat lopen die vanaf hun 2e lopen, altijd geshowd zijn en die doen het nu nog (9...11..14 jaar oud)
Popstra schreef:Ligt er maar net aan welke trainer je kiest
germie schreef:Nou ja, Popstra, zijn er ook 20+ quarters die nog in de sport lopen? .
Citaat:Ik heb het idee dat je er nog totaal geen idee van hebt, eerlijk gezegd. Begin al eens met naar een aantal shows te gaan. Spreek met mensen. Kijk en leer.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers