Lange benen komen onder paard uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ginger179
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-10

Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-21 13:57

Ik ben vrij lang (1,81) en rijd met een westernzadel.
nu heb ik het volgende dilemma... Door mijn lange benen hangen mijn benen bij veel paarden ver onder de buik, nu lijkt dit niet alleen vreselijk, het is ook niet handig voor de hulpen en mijn houding.

Wanneer ik ze korter doe kom ik met mijn been niet mooi uit... Hoe gaan jullie hiermee om?


oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:04

ginger179 schreef:
Ik ben vrij lang (1,81) en rijd met een westernzadel.
nu heb ik het volgende dilemma... Door mijn lange benen hangen mijn benen bij veel paarden ver onder de buik, nu lijkt dit niet alleen vreselijk, het is ook niet handig voor de hulpen en mijn houding.

Wanneer ik ze korter doe kom ik met mijn been niet mooi uit... Hoe gaan jullie hiermee om?

Waarom zou dat een probleem zijn? Is bij bijvoorbeeld de IJslanders eerder regel dan uitzondering.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:04

Grotere paarden rijden?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

ginger179
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-21 14:15

oomens schreef:
ginger179 schreef:
Ik ben vrij lang (1,81) en rijd met een westernzadel.
nu heb ik het volgende dilemma... Door mijn lange benen hangen mijn benen bij veel paarden ver onder de buik, nu lijkt dit niet alleen vreselijk, het is ook niet handig voor de hulpen en mijn houding.

Wanneer ik ze korter doe kom ik met mijn been niet mooi uit... Hoe gaan jullie hiermee om?

Waarom zou dat een probleem zijn? Is bij bijvoorbeeld de IJslanders eerder regel dan uitzondering.


Ik heb het gevoel dat ik dan minder goed beenhulpen kan geven omdat ik dan onder de buik aanleg

ginger179
Berichten: 13
Geregistreerd: 30-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-21 14:16

Suzanne F. schreef:
Grotere paarden rijden?


haha zou een optie kunnen zijn, maar ik wil het toch echt met deze doen. :o

Hjartje

Berichten: 183
Geregistreerd: 17-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:28

ginger179 schreef:
Ik ben vrij lang (1,81) en rijd met een westernzadel.
nu heb ik het volgende dilemma... Door mijn lange benen hangen mijn benen bij veel paarden ver onder de buik, nu lijkt dit niet alleen vreselijk, het is ook niet handig voor de hulpen en mijn houding.

Wanneer ik ze korter doe kom ik met mijn been niet mooi uit... Hoe gaan jullie hiermee om?


Ik heb ook lange benen en ik rijd op een IJslander. Ik geef been met kuitdruk en verder geef ik voornamelijk stemhulpen. Qua houding merk ik dat je balans en of je recht zit wel belangrijke punten zijn.

<3 Hjarta <3 Swaan <3

MelissaV

Berichten: 3601
Geregistreerd: 31-05-09

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:37

Hoe ver hangen je benen eronder?
Is het probleem op te lossen met een spoor die wat omhoog gebogen staat?

Cioccolato

Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:44

Ik zou zeggen een groter paard :j


Lindsey_99
Berichten: 2452
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:45

Daar is geen echte oplossing voor. Maatvoering van beide is dan gewoon niet echt lekker. Het geeft problemen als je het paard in de weg zit, of je komt tegen de voorbenen aan. Een breder paard kan wel helpen, de lengte/breedte tolerantie is dan iets groter.
Met een omhoog prikkende spoor lijkt me het probleem niet opgelost. In elk geval niet op een prettige manier voor het paard.

Over de IJssel

c_alsemgeest

Berichten: 20570
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:52

Groter paard op benen laten inkorten zijn denk ik toch de enige opties :+

Beugel lengte e.d. heeft geen nut want dan zit je niet in balans.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:00

Groter paard zou ik ook zeggen. Dat over IJslanders vind ik ook onzin, heeft niets met het ras te maken dat het maar normaal moet zijn maargoed.
Helaas voor ons lange mensen (ben zelf ook 1,80) is het belangrijk om een groot/breed genoeg paard te vinden :D bij deze lengte vind ik een paard boven de 1,60 normaal, bij voorkeur ook wat steviger gebouwd.

Anastasia24

Berichten: 2680
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:04

Ik denk niet echt dat er een oplossing voor is, accepteren en ermee leren rijden of een groter\steviger paard zoeken. :)

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5365
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:54

Ik heb zelf ook lange benen en een niet al te groot paard. Ik rij dan wel Engels maar heb er geen enkele moeite mee. Bij zijgangen e.d. is het zelfs wel makkelijk om je been duidelijk naar achter te kunnen leggen.

troi
Berichten: 16985
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:40

Ik snap niet zo goed waarom het je houding veranderd. Je zit is onafhankelijk van hoe laag je voeten hangen en drijven doe je met je kuiten en niet met je hakken toch?

Heb je een foto?

Overigens rijdt ik met 187 op een quarter van 153. Ook mijn benen zijn lang maar dat gaat prima.

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 18:52

Zijn er oplossingen? Nee
Is er mee te rijden? Ja, door je kuit te gebruiken zoals het hoort. Indien je moet corrigeren, is dat lastiger en heb je bijvoorbeeld een spoortje of zweep nodig.
Is het een ideale situatie? Nee, je houding zal niet beter worden op een te klein paard en ook voor je paard is het natuurlijk niet fijn. Je kunt hem uit balans brengen, tegen het voorbeen aankomen etc.

Beugels korter etc maken alleen dat de rest van je houding minder wordt en je mogelijk uit balans komt, wat niet fijn is voor je paard, zeker als je te lang bent.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 06:54

troi schreef:
Ik snap niet zo goed waarom het je houding veranderd. Je zit is onafhankelijk van hoe laag je voeten hangen en drijven doe je met je kuiten en niet met je hakken toch?


Dit inderdaad. Daarbij: ik weet niet over wat voor paardje je het hebt maar quarters/paints/appies zijn over het algemeen (want sommige pleasure en hunter reuzen uitgezonderd) niet groot, maar heb nog nooit iemand gezien of gehoord die er door zijn/haar lengte niet prima op weg kwam. Zonder dat het raar staat, het paard uit balans te brengen en/of tegen een voorbeen (hoe dan??) aan te komen.
Ik zie langere benen juist eerder als een voordeel :)

.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 00:57

Wat voor paardje heb je en hoe groot?

Ik snap je probleem, maar het verschilt enorm.

Ik ben "maar" 1.68m en had een d-pony, New Forest van 1.42m. Ik was altijd al een pony ruiters en reed eigenlijk op net iets te kleine pony's. Onderbenen komen dan toch iets van pony af te hangen. De oplossing kwam vanuit instructie dan in zwanenhals sporen en met dressuur zweep achter het been rijden.
Ik had mezelf aangeleerd mn benen op te trekken en dat is niet goed.
Het grote verschil was wel dat ik op een engels zadel op deze d-pony toch anders zat dan een western zadel. Hij is nu net in Maart ingeslapen en het is opgelost, we hebben 19jr lang fijn samen gereden.

Maar er kwamen quarters. Niet eens veel groter, maar wel veel body en met maar enkele cm meer hoogte, zit ik op mn ene ruin echt veel netter tegen het paard. Stap ik van hem over op zijn ietsje grotere moeder, zit ik weer net even anders. Die is net iets smaller.
Bij mn kleinere, ook iets smallere merrie, hangen mn benen wel weer iets anders.

Van mn NF ruin heb ik dus nog wel sporen die naar binnen en omhoog staan, maar raakte hem daar nooit onbedoeld mee. Ik rij zelf niet bizar lang qua lengte van de beugels.

Maar...........kijk om je heen in de western. Bijna alle paarden zijn vrij klein en volwassenen in soorten en maten rijden erop. Mijn man is 1.76m, dus klein, maar groter dan ik en rijdt dezelfde paarden.

De bekendste ruiters zijn lange kerels en zitten vrij netjes. Maar wat ik zei; Op een brede quarter met een western zadel is echt anders dan op een zelfde maat pony met dressuur zadel. Qua gezicht dan. Hoe het gewicht en de hulpen zijn hangt ook van de ruiter af natuurlijk.

QHPride
Berichten: 20
Geregistreerd: 23-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:21

Ach, sowieso niet druk om maken denk ik?

Ik ben zelf 1.77 en heb een QH van 1.53. Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad. Wel is het natuurlijk zo dat je rekening moet houden met het zadel dat er op ligt en dat de fenders voor jou lang genoeg zijn.

FeverGloves
Berichten: 92
Geregistreerd: 20-08-20

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-21 20:36

Accepteren en meer zit- ipv beenhulpen gebruiken :)

Nieuwsgierig naar Bitcoin?
Freedom is just another for nothing left to lose

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 07:35

Ik heb dit ook bij bijna alle paarden. Alleen niet bij erg ronde paarden. Gewoon accepteren. Het lijkt niet echt raar hoor.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

little_birdy
Berichten: 12222
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Lange benen komen onder paard uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 07:38

Anders leren rijden .
Meer op je kuit doen en niet met je hakken willen drijven .
Goede zitles nemen wilt ook nog wel eens helpen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers