Schrik niet: ik heb een westernles afgesproken met mijn kwpn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: Schrik niet: ik heb een westernles afgesproken met mijn kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:52

Ik heb een freemax op mijn ronde trekpaard liggen. Ik heb ook verschillende Barefoot zadels gehad. Die hadden de neiging opzij te schuiven, maar bij de freemax kan ik wel vanaf de grond opstijgen. Ik doe het eigenlijk nooit, maar het kan.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl


Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 11:57

Ik heb toen arthurs western store met de rijdende winkel op stal gehad. Die had een 2e hands liggen die voor mij toen betaalbaar was. 700 euro dacht ik.

:wave:

tuija_r
Berichten: 66
Geregistreerd: 20-06-16

Re: Schrik niet: ik heb een westernles afgesproken met mijn kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:45

Zo ben ik ook begonnen met mijn lipizzaner, ff kijken of het iets voor ons was. Dat was in begin van dit jaar en we zijn nu bloedfanatiek :') Ik zou niks anders willen en hij vindt het geweldig. Ik heb ook een Freemax aangeschaft, heerlijk zadel! :j

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-20 20:20

tuija_r schreef:
Zo ben ik ook begonnen met mijn lipizzaner, ff kijken of het iets voor ons was. Dat was in begin van dit jaar en we zijn nu bloedfanatiek :') Ik zou niks anders willen en hij vindt het geweldig. Ik heb ook een Freemax aangeschaft, heerlijk zadel! :j

Haha. Klinkt goed.

Het schijnt dat je bij wedstrijden niet bitloos mag? Dan ga ik zaterdag met bit lessen. Anders nam ik een sidepull.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

gaucho

Berichten: 9493
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:34

Alleen een bosal is show legal, en dat is niet simpel qua gebruik en in ieder geval heel anders qua inwerking dan sidepull.

Life begins at the end of your comfortzone.

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:53

germie schreef:
Maar, kun je bij een boomloos westernzadel wel normaal opstijgen? Ik gebruik geen krukjes e.d. in principe. Daarnaast, zijn ze wel sterk genoeg? Ik vind de meeste boomloze engelse zadels niet fijn, je krijgt er een stoelzit van.

Ik kan zonder singel vastmaken opstappen en rijden in alle gangen op mijn boomloze zadel, na afloop was hij 1cm naar links geschoven meer niet.

Het was per ongeluk, maar wel een leuk weetje achteraf :+ je kon tussen de singel en de buik door kijken, oeps

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:45

germie schreef:
Maar, kun je bij een boomloos westernzadel wel normaal opstijgen? Ik gebruik geen krukjes e.d. in principe. Daarnaast, zijn ze wel sterk genoeg? Ik vind de meeste boomloze engelse zadels niet fijn, je krijgt er een stoelzit van.


Ik kon zonder problemen, ahum althans wat het zadel aanging, dat ik een stijve plank ben kan dat zadel ook niks aan doen :+ maar ik kon zonder krukje opstappen zonder dat mijn zadel ging. En in dat geval ging het dan om een BM. Tegenwoordig, omdat ik dus zon plank ben, stap ik zelfs op die kleine van me van 1.45 met een krukje op :') En eerlijk het is ook een behoudt van hun rug, naast dat het voor mij dan way makkelijker is om erop te komen :D


gaucho schreef:
Alleen een bosal is show legal, en dat is niet simpel qua gebruik en in ieder geval heel anders qua inwerking dan sidepull.

Nahhh niet altijd. In geval van wedstrijden check het regelboek. Maar Germie zolang je niet bezig bent met wedstrijden, lekker bitloos gaan. Sidepull of wat dan ook. Het gaat in eerste instantie om jou en je paard, wat voor jullie prettig is om mee te werken. En om je paard meer voor het been te krijgen. Ik zou me wat optoming aangaat echt nog geen bal aantrekken van wat mag en wat niet. Je rijdt toch ook nog op een engels zadel ;) :P

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:59

germie schreef:
Het schijnt dat je bij wedstrijden niet bitloos mag? Dan ga ik zaterdag met bit lessen. Anders nam ik een sidepull.


Als je traint mag je doen wat je wil. Er zijn meerdere bitten niet toegestaan, maar daar wordt ook mee getraind, dus doen wat je nu goed voelt en later nog eens kijken. Je kan ook trainen en eventueel wedstrijd voorbereiden met een bitje later.

Niet te druk om maken nu. Ik zou wel voor een side pull kiezen dan.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 06:45

Ik heb 3 westernbitjes,een showbit, dat is een enkelgebroken bustrens zeg maar met koperinlages en mooie ringen.Die zit aan mijn showhoofdstel wat ik uit Amerika heb meegenomen. (en nu knhs proof is omdat ik er een neusriem bij heb laten maken in dezelfde style, maar helaas toch niet meer gestart ben, is dus nu woonkamer inrichting), een Billy Allen, 12 mm, ik wil liever nog steeds een dikkere. Het bit is dus 2 of 3 keer gebruikt, eigenlijk best fijn, maar toch terug naar bitloos gegaan. Of een sweet iron D-trensje uit de westernwereld. Hier heb ik mijn paard in het verleden een tijd op gereden, is een fijn bitje.
Ik heb dus nog een donkerbruin westernhoofdstel met splitreins, en dus een echte western sidepull die ik gekocht heb toen er nog geen bitloze spullen in Engelse style waren. Die heb ik ook maar weer opgezocht. Een bosal heb ik wel en heb ik niet. Ja, ik heb ooit een bosal gekocht voor 2,50 euro, maar nooit gebruikt omdat het allemaal erg precies komt en dit ook geen dure was. Dat is puur gekocht om ooit eens te gebruiken voor foto's. De mecate is nooit gekocht, daar wacht ik nog op een aanbieding ;) Niet voor echt gebruik dus, hooguit een keer een foto.

Ik heb verder uit een aanbiedingen bak een dubbelgebroken westernbit met scharen, en een ongebroken stangbit. Beiden zijn nooit gebruikt en liggen er gewoon voor de show.

Ik heb ook nog zo'n bitstukje voor onder het bit, geen idee of dat er nu wel of niet aan hoort, maar ik had het er nooit aan, het ligt hier echter wel.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Schrik niet: ik heb een westernles afgesproken met mijn kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:30

Ik zou eerst eens gewoon gaan rijden/lessen met de optoming die je paard gewend is. De rest komt later wel.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 07:42

Daihyo schreef:
Ik zou eerst eens gewoon gaan rijden/lessen met de optoming die je paard gewend is. De rest komt later wel.

Een bit is mijn paard gewend en bitloos ook.
Schaarbitten en dat soort dingen ga ik zeker niet gebruiken. MIsschien zet ik het sweet iron d-trensje wel in het showhoofdstel, dan wordt dat hoofdstel ook eens gebruikt. Het meest rij ik bitloos inderdaad. En of ik nu met een sidepull of met een Micklem ga rijden, dat maakt mijn paard dan niet uit. Ik neem in ieder geval de sidepull en een hoofdstel mee en dan kan ik heel gemakkelijk voor de les de keuze maken, al dan niet in overleg met de instructeur.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Daihyo

Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Schrik niet: ik heb een westernles afgesproken met mijn kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 07:52

Toen ik begon met westernlessen had ik gewoon mijn Engelse zadel en hoofdstel en dubbelgebroken bit waar ik toen mee reed Het rijden is al anders en geeft al genoeg verandering. Ineens een andere optoming geeft alleen maar meer ruis op de lijn. Ik ben pas na 5/6 lessen dingen gaan veranderen omdat ik toen volledig over wilde stappen.
Als het alleen maar een aanvulling is op je huidige rijden, waarom dan meteen alles omgooien? Dat kan altijd nog. Ik zou dus zeker iets pakken dat je paard goed kent.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 07:57

Daihyo schreef:
Toen ik begon met westernlessen had ik gewoon mijn Engelse zadel en hoofdstel en dubbelgebroken bit waar ik toen mee reed Het rijden is al anders en geeft al genoeg verandering. Ineens een andere optoming geeft alleen maar meer ruis op de lijn. Ik ben pas na 5/6 lessen dingen gaan veranderen omdat ik toen volledig over wilde stappen.
Als het alleen maar een aanvulling is op je huidige rijden, waarom dan meteen alles omgooien? Dat kan altijd nog. Ik zou dus zeker iets pakken dat je paard goed kent.

De sidepull en die D-trens kent ze beiden goed, evenals de Billy Allen. Het soort hoofdstel maakt dan natuurlijk niet uit. Dus ik laat het dan aan de instr over. Het is dus niet dat er echt wat nieuws om het hoofd komt. Geen bosal ofzo.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schrik niet: ik heb een westernles afgesproken met mijn kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:23

Je kan inderdaad gewoon alles meenemen.

Ik heb best veel bitten, maar heb de bitten die ik fijn vind allemaal aan een hoofdstel hangen. En eigenlijk ben ik na van alles proberen gewoon teruggekomen op d-snaffle sweet iron bitjes. Die zijn niet zo dik als bijv veel bustrensen, maar de dikte zegt niet alles over vriendelijk of niet. Het gaat ook om in de mond passen en veel mensen rijden juist met een te dik bit.

Neusriem hoef je je niet druk om te maken. Meestal zijn die los. Die doe je om en dan daar overheen je hoofdstel. Bij western wedstrijden mogen ze niet.
Het bit riempje moet wel. Bij een snaffle doe je een leren riempje en geen ketting normaal gesproken.
En een snaffle hoort officieel aan een hoofdstel met front en keelriem.

Ga je over op scharen, mag het one or two ear zijn en hoef je geen keelriem. Dan zie je meer ketting en heb je ook weer soorten en regels.
Maar wat je thuis doet.............

Met Bosal rijden kan je in Nederland bijna niet echt goed leren, dus zou ik later pas eens naar kijken en me in verdiepen als je dat echt zou willen. Dan zijn er wel clinics te vinden.

Als je al met split reins kan omgaan scheelt dat wel. Ik heb vaak les gegeven aan mensen die net overstappen ook en die hebben vooral een tijdje ruzie met de teugels.

Gewoon je engels hoofdstel kan prima de eerste keren. Persoonlijk zeurde ik pas als mensen overstappen naar een western zadel met knop. Dan vind ik engelse, gesloten teugels niet gewenst meer.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 12:54

Ik heb meerdere keren met splitreins gereden, ik heb dus 2 westernhoofdstellen. 1 normale donkere en een licht gekleurd showhoofdstel. Ik heb ze gewoon gekocht voor de lol en natuurlijk een paar keer gebruikt. Misschien wel altijd fout, maar ik ben een soort autodidakt op veel fronten, dus ik denk dat het wel klopt wat ik gedaan heb. :P De donkere normale echt meerdere keren, ook vrij recent nog een keer voor de lol. En ook wel eens gewoon met een knoop er in omdat ik die dubbele rij teugels vervelend vond, haha. Ik heb dus wel een neusriem er bij, maar dat komt vanuit het Engelse rijden, maar is niet direct nodig, bij mij zitten neusriemen los en doen dus niet echt wat. Bitriempje heb ik wel thuis liggen, maar niet aan het hoofdstel. Kan ik er wel aan doen.

Ik heb dus gewoon meerdere hoofdstellen, gewoon omdat ik dat mooi vind (ook een portugese en spaanse bijvoorbeeld), soms gebruikt voor foto's. Meestal niet duur en vaak gebruikt gekocht. Mijn western showhoofdstel was wel een dure, maar meegenomen uit Amerika, dus daar zit ook nog emotionele waarde aan. Die is verder eigenlijk nooit gebruikt behalve 1 keer.
Aan mijn showhoofdstel zat een showbit (met versierde ringen), daar heb ik nu even de D-trens van sweet iron in gehangen, dat bit hing weer aan een gewoon hoofdstel. Het normale western hoofdstel heeft een billy allen er in, die hangt er gewoon in. Ik heb best veel bitten, maar kom bij mijn paard qua wat ze fijner vindt toch vaak uit op sweet iron en bitloos.
Aan 1 stel splitreins heb ik van die snelsluitingen gedaan, ik ben best wel lui en heb niet altijd zin om leertjes los te pielen.

Bosal is geen plan van mij. Ik heb er dus eentje omdat ik die tegenkwam in een restantenbak voor 2,50 euro. Tja, dan gaat zoiets mee. Zo heb ik dus ook 2 bitten met scharen. Maar die zijn zelfs niet gepast. Die zijn ook niet gepland om mee te rijden.

Maar ik ben dus heel benieuwd. Misschien bakken we er wel niets van.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:17

Veel plezier met je les!

Ik doe inmiddels al 2 jaar western (extreme cowboyracing en speedevents) met een bwp en een belgische rijpony, het kan zeker :D
De bwp rijd ik overigens met een sidepull, ook op wedstrijden (toegelaten in de exca) als dat is waar je paard fijn op loopt zou ik zeker de eerste keer niet veranderen :)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:25

germie schreef:
Ik heb meerdere keren met splitreins gereden, ik heb dus 2 westernhoofdstellen. 1 normale donkere en een licht gekleurd showhoofdstel. Ik heb ze gewoon gekocht voor de lol en natuurlijk een paar keer gebruikt. Misschien wel altijd fout, maar ik ben een soort autodidakt op veel fronten, dus ik denk dat het wel klopt wat ik gedaan heb. :P De donkere normale echt meerdere keren, ook vrij recent nog een keer voor de lol. En ook wel eens gewoon met een knoop er in omdat ik die dubbele rij teugels vervelend vond, haha. Ik heb dus wel een neusriem er bij, maar dat komt vanuit het Engelse rijden, maar is niet direct nodig, bij mij zitten neusriemen los en doen dus niet echt wat. Bitriempje heb ik wel thuis liggen, maar niet aan het hoofdstel. Kan ik er wel aan doen.

Ik heb dus gewoon meerdere hoofdstellen, gewoon omdat ik dat mooi vind (ook een portugese en spaanse bijvoorbeeld), soms gebruikt voor foto's. Meestal niet duur en vaak gebruikt gekocht. Mijn western showhoofdstel was wel een dure, maar meegenomen uit Amerika, dus daar zit ook nog emotionele waarde aan. Die is verder eigenlijk nooit gebruikt behalve 1 keer.
Aan mijn showhoofdstel zat een showbit (met versierde ringen), daar heb ik nu even de D-trens van sweet iron in gehangen, dat bit hing weer aan een gewoon hoofdstel. Het normale western hoofdstel heeft een billy allen er in, die hangt er gewoon in. Ik heb best veel bitten, maar kom bij mijn paard qua wat ze fijner vindt toch vaak uit op sweet iron en bitloos.
Aan 1 stel splitreins heb ik van die snelsluitingen gedaan, ik ben best wel lui en heb niet altijd zin om leertjes los te pielen.

Bosal is geen plan van mij. Ik heb er dus eentje omdat ik die tegenkwam in een restantenbak voor 2,50 euro. Tja, dan gaat zoiets mee. Zo heb ik dus ook 2 bitten met scharen. Maar die zijn zelfs niet gepast. Die zijn ook niet gepland om mee te rijden.

Maar ik ben dus heel benieuwd. Misschien bakken we er wel niets van.


Ow, foto van die uit Amerika?

Neusriem is niet erg hoor. Maar in de western zie je gewoon losse neusriemen. Niet hoe straks ze zitten, maar het is een los onderdeel. Je doet hem wel of niet om en dan pas je hoofdstel. Meeste mensen hebben hem niet strak, maar je kan je soms maar beter niet meer verbazen....

Dat bit riempje moet wel echt. Is eigenlijk echt heel belangrijk en ook wel verplicht. Bij een snaffle dus gewoon een leren riempje en bij een shank zie je vaak een ketting. Maar dat zit wel net even anders, heeft een andere functie.

Split reins zijn in het begin lastig. Als je ze niet met een brig vasthoudt, zijn ze ook vrij lang. Hoewel jouw paard wat groter is en ze niet over de grond zullen gaan bij jou.
Nu een knoop erin is geen ramp. Maar als je een knop hebt heeft het ook weer een functie en is het ook echt veiliger. De teugels kunnen namelijk niet achter de knop blijven hangen. Maar met een engels zadel geen probleem.

Als je ooit met een bosal wil leren rijden, zijn er mooie clinics in Drenthe. Die gaan wat meer richting een andere stijl en kom je ook heel veel soorten en maten paarden en ruiters tegen.
Een bosal is wel duur en moet goed passen, maar voor de leuk is het wel heel gaaf voor foto's.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 15:56

kinketting hoeft trouwens niet (dat zegt Superpony ook niet hoor) maar Die zie je wel het meest (omdat "iedereen" ermee rijdt?) maar wij rijden al bijna zolang we op shank rijden met een kinriem ipv ketting.

.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:00

Sandra_H schreef:
kinketting hoeft trouwens niet (dat zegt Superpony ook niet hoor) maar Die zie je wel het meest (omdat "iedereen" ermee rijdt?) maar wij rijden al bijna zolang we op shank rijden met een kinriem ipv ketting.


Ja, dat heeft ook mijn voorkeur en ik rij thuis, dus heb maling aan de regels verder.

Maar een snaffle hoort echt een bitriempje te hebben.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 16:25

ja idd. Maar op shank mag je wel ook met kinriem starten hoor, altijd gedaan :) Is wel een iets andere dan je doorgaans aan de snaffles ziet, met gespjes aan beide kanten nl., niet alleen zo een in het midden.

*edit* en oja....zouden inderdaad meer mensen moeten doen, kijken wat ze van andere rijstijlen kunnen gebruiken :j

.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 19:20

Die brug bij de splitreins ken ik al. Maar soms heeft mijn paard de neiging om even lekker ineens de boel uit de handen te trekken en dan zijn ze wat lastiger weer op maat te maken zeg maar. Als je ze als gewone teugels gebruikt zonder knoop zijn ze echt te lang. Ze komen niet op de grond, maar het rijdt ook niets.

Ik heb een kinriempje met aan beide kanten een gesp, zoiets (lijkt wel heel erg op wat ik heb, ook met kristalletjes): https://www.kifrahorse.nl/Kinriem-Crystal

Dit is het hoofdstel (de enige keer dat ik er mee gereden heb, ik heb de neusriem laten maken, en die is gewoon te klein gemaakt ondanks dat ik wel juiste maten had doorgegeven). Ik heb het bit vervangen door de sweet iron D-trens, ik weet niet hoe ze op dit bit loopt namelijk.
Afbeelding

Foto's van de sidepull heb ik zo niet direct. Kan ze niet vinden (moeten er wel zijn).

Ik ben echt heel benieuwd of ik er wat mee kan. Straks meld ik dat het gewoon niets is en dat ik al die cowboyruiters niet begrijp :D

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 01:28

Sandra_H schreef:
ja idd. Maar op shank mag je wel ook met kinriem starten hoor, altijd gedaan :) Is wel een iets andere dan je doorgaans aan de snaffles ziet, met gespjes aan beide kanten nl., niet alleen zo een in het midden.

*edit* en oja....zouden inderdaad meer mensen moeten doen, kijken wat ze van andere rijstijlen kunnen gebruiken :j


Oke, dan vergis ik me. Maar eerlijk heb ik ook illegale kettingen liggen, dus heb vroeger ook wel naar kleur en uiterlijk gekeken en dat hangt en ligt nog overal en nergens :+

Germie, mooi hoofdstel. Je kan zo door. Zonde van je neusriem. Geen ruimte meer om hem lager te doen? Ik heb er ook een paar van touw en die kosten geen drol, mocht je er toch eentje nodig hebben tijdens trainen/lessen.

Dat bedoel ik met de spilt reins. Dat oppakken, en opschuiven etc is echt een kwestie van wennen en doen. En eerlijk.........Ik rij al meer dan 25jr western en heb nog steeds een debiel pinkje.

Na 1 les en zelfs na 2 of 3 is er nog niks over te zeggen eigenlijk. Het kost echt tijd en je moet een beetje wennen. Daarom is ook op wedstrijden gaan kijken, clinics kijken en sfeer proeven een goede toevoeging om te kijken wat je wil en of je het wil.

In het begin vond ik het best pittig en tegenvallen soms. Ik viel snel terug in oude fouten. Mijn man die nog nooit had gereden, pakte het veel beter op.
Als ik nu terug kijk, is het een goede toevoeging geweest in zijn geheel; De manier van denken en handelen. Het rijden, de oplossingen, hoe je naar dingen kijkt etc. Het gebeurt de laatste jaren weinig, maar als ik op een Engels gereden paard van een klant stapte, had ik wel baat bij de combi.

Misschien is het op youtube terug te vinden. Tommie Visser leste bij Rieky Young en er is een stukje te lezen dat Albert Voorn elke dressuur ruiter adviseert eens wat western lessen te nemen.
Maar het kost tijd en het is soms niet leuk als ervaren ruiter om een beetje teruggezet te worden of te voelen.horen dat je fouten maakt die jaren geaccepteerd werden.

Probeer iemand mee te nemen die goed kan filmen met geluid. Dan kan je even goed terug kijken en horen wat Colin bij welk moment nou zei en bedoelde.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-20 06:40

Ik ben alleen, maar wil Colin wel vragen om een paar foto's te maken en een stukje te filmen.

Het probleem met mijn paard is dus dat ze altijd al flegmatiek was, maar ik kon er gewoon zonder zweep en sporen op rijden. Echter, bijrijders hebben haar afgestompt (ja, ik heb een keer een bijrijder betrapt door te rijden met 2 zwepen), of met zweep en sporen en trekken, waardoor ik mijn paard gewoon niet meer fijn aan de loop krijg, zonder zweep al helemaal niet. Je gaat dan als ruiter ook te veel werken. En natuurlijk zijn er stukken dat ze goed loopt, maar meestal blijf ik gewoon de kuit er aan houden, optrekken hak, enz. Ik voel dat zelf, daarmee kan ik er autodidactisch aan werken, maar ik wil gewoon een paard wat in 1 tempo loopt als je als ruiter niets doet. Niet eentje die stiekem toch steeds weer uitgaat. Dat is stap 1. En ja, soms heb ik zelf ook moment dat ik haar eigenlijk niet naar de stap krijg omdat ze weet dat ik na 2 stappassen weer weg draaf, maar blijf ik dan langer doorstappen, dan is de slaap terug. En mede hierdoor is de sprong in galop er uit als je teugeldruk houdt. Ik begin nu geheel zonder druk op de teugels, eigen hoofdhouding bepalen. Daarna vraag ik laag en lang, en dat gaat goed. Soms kan ik een stukje verzamelen, en dan rij ik ook zo de Z oefeningen weer. Maar het steeds traag blijven zit er gewoon in en dat wil ik er uit. Ik wil gewoon zonder zweep rijden, punt. Dat deed ik altijd, maar het kan gewoon niet meer. En ik leg de zweep echt wel eens weg, maar je merkt dan binnen 10 minuten verschil in negatieve zin. Bij nieuwe ruiters is de mijne echt sloom. Dan zeg ik altijd, tik maar eens aan en geef maar eens een schop, want anders komt er nooit tempo in. Deels dus uit proberen, maar grotendeels buiten mij om zo gemaakt (ik rij op dit moment weer alleen, bijrijder lijkt geen interesse meer te hebben en zegt wel weer te willen komen, maar eerst geen tijd, dus een mooi moment om alles voor mijzelf te overdenken en mijn paard weer mijn paard te maken). Dus ik hoop dat ik gewoon op het voorwaartse gebied een goede tip krijg en een stukje op western gebied. Daar kan ik dan hopelijk weer een tijdje zelf mee voor uit.

En ja, die neusriem kan niet groter. Ik had eigenlijk terug moeten gaan, want ik had met foto's van een passende neusriem met een meetlint er naast alle maten doorgegegeven. Balen.

Bij mijn donkere hoofdstel (tabacco volgens de bestelling) heb ik wel een stevige simpele 'mouth closer', maar dat is eigenlijk niet nodig. Die past wel gewoon goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Schrik niet: ik heb een westernles afgesproken met mijn kwpn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-20 20:39


Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers