Western haffie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HSPaard
Berichten: 55
Geregistreerd: 19-02-20

Western haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-20 06:35

Ik twijfel..

Ik heb mn leven lang dressuur gereden, sinds ik terug ben beginnen rijden heb ik een moderne haflinger van 1.52 meter en ik heb nu al enkele keren dat ik gewoon niet lekker zit in een dressuurzadel (te gedwongen). Ik ben wachtende op een wintec hart zadel die ze pas in oktober gaan leveren.

Ondertussen ben ik het allemaal wat zat geworden heel dat gedwongen en in de plooib gedoe (dit komt even heel ondankbaar naar de dressuur tot uiting maar is even hoe ik me voel).


Een andere passie van mij wat ik nooit tot uiting heb laten komen is het western rijden. Ik weet natuurlijk dat dit ook dressuurmatig in orde moet zijn, maar is toch meer relaxed in mijn ogen.

Helaas kom ik van Belgisch Limburg en voor zover ik weet zijn hier geen westernlesgevers in de buurt.

Ik zou ook graag een leuk westernzadel laten aanmeten die rugvriendelijk is.

Weet iemand hoe ik het best kan zien of het westernrijden is voor ons is?
En waar ik heen kan voor fatsoenlijk hulp zonder verkoopspraatjes?


Alvast bedankt


Daihyo

Berichten: 88034
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 07:30

Ik heb met mijn haflinger eerst een paar lesjes van een westernruiter uit de buurt gehad, gewoon op mijn dressuurzadel.
Inderdaad om te kijken of het bij ons paste. En ik heb een keer op haar paard gereden om te kijken hoe een ervaren paard voelde.
Ik heb een week of 3 op die manier gereden en mijn haflinger veranderde zo positief met rijden dat ik alles te koop heb gezet en westernspullen heb gekocht.
Ik heb na een aantal zadels een Freemax aan laten meten. Heel fijn zadel!
En ik heb nu echt een goede instructeur.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 08:03

Uiteindelijk is het altijd een kwestie van 'wat past' en 'wat wil je'.
Ik riep altijd dat ik écht geen dressuur meer ging rijden toen ik western ging rijden. Tien jaar western gereden (van alles wat, reining, horsemanship, trail, pleasure). Tot ik mijn haflinger kocht. En die had dus helemaal geen zin om westernpaard te zijn. Enfin, wij trainen nu klassiek dressuur en working equitation en ponylief is happy. 'Moderne' dressuur (dat gedwongen, gesloten rijden voor mijn gevoel) trekt mij ook écht niet, maar dat vind ik dus ook geen dressuur meer tegenwoordig O:)
Een goede trainer doet overigens ook écht heel veel. Want heel eerlijk, alle training die je GOED doet, is niet iets dat een gedwongen gevoel geeft natuurlijk. Je kunt altijd eens bellen naar Reiningcenter Meertenhof in Grathem (Nederlands Limburg), als er mensen in de regio zitten, zullen zij dat vast weten. Let wel: dat is een reining centrum, western rijden is natuurlijk veel meer dan alleen dat. In Hamont-Achel zit ook een stal die team penning, reining, trail, barrel racing & pole bending doet bijvoorbeeld, héél andere takken van sport weer, dat is de Flaming Star Ranch. Je zou al eens kunnen gaan kijken bij die stallen of het je uberhaupt aanstaat, als je het 'in het echt ziet'. Kijk vooral ook bij meerdere ruiters, want net als in de dressuur en het springen, zitten er natuurlijk ook in de westernwereld heel diverse types qua rijden en omgang met paarden.
En als je er nog niet helemaal uit bent, en diverse takken van sport wil bekijken, kijk dan ook eens naar de working equitation, of naar TREC (Kun je beide bij PCK Eersel regelmatig zien, dat is ook nog niet heel ver vanuit Belgisch Limburg denk ik, afhankelijk van waar je precies zit, waar overigens óók westerndays gehouden worden, is echt een hele diverse stal) bijvoorbeeld. Weer heel anders beide dan zowel de dressuur als de western.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Western haffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:24

Zoek eens op instagram naar Maggithemachine. Een haf die op hoog niveau reining maneuvers kan lopen.

Born to slide, forced to work

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:53

In Lubbeek zit een groep westernruiters die veel samen doet en ook wel clinics en lesdagen organiseert, met en zonder koeien. Maar ik weet niet of dat bij jou in de buurt is.
Als je daar meer informatie over wil hebben mag je me een PB sturen. Ook voor informatie over een "rugvriendelijk" zadel.

Sicayes

Berichten: 3540
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:54

Qua ras kan het sowieso, ze noemen haffies niet voor niets 'Alpenquarters' :D

Of het wat voor jullie is, Karel Bauer is een naar m.i. hele prettige trainer die volgens mij inmiddels door heel het land komt en anders je wellicht wel iemand kan aanraden.

Jouw Western fotograaf binnen en buiten de showring
Volg mij op instagram: Yessica de Reus Fotografie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers