[VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 23:39

En zoals voorspeld, een update van Eyo!

Afgelopen woensdag is ze weer mee geweest naar de rijvereniging.

Afbeelding

Ze stonden zo lief te kroelen en te klooien met elkaar. (Klik om af te spelen.)


Daarna even met Raan in de nieuw aangelegde longeerbak aan de gang gegaan. Eyo vond het maar saai. :+
Afbeelding

En vervolgens was Eyo aan de beurt. Raan wilde wederom niet achterblijven op de stalgang en begon weer met trappen tegen de muur... Dat resulteerde in...

... omgedraaide rol. Eyo als rijpaard en Raan als handpaard! :D
Afbeelding

(Klik om af te spelen)


Het ging wat moeizaam, aangezien Raan wat slomig is en Eyo nog van links naar rechts zwaait, maar al met al vond ik het best geslaagd. Toen mijn instructrice er was (voor de springles die ik daarna heb met Raan) heeft zij Raan even van mij overgenomen zodat ik een paar pasjes kon proberen te draven met Eyo. Helaas had Eyo andere plannen, en werd het eventjes rodeo.

Ze begrijpt mijn been nog niet zo, en raakt geirriteerd als ik haar heel zachtjes met het stokje achter het zadel aantik (=bokken }> ). Ze reageert wel op stem (Drrrrraf) alleen gaat dan heel hard stappen, maar nét niet draven. We moeten dus nog even puzzelen hoe we dat goed gaan installeren. Ik ga nu eerst vanaf de grond oefenen met het zweepje op haar kont, zodat ze daar niet zo boos van wordt, maar er juist netjes van gaat wegdraven. Zou wel handig zijn. :o Daarbij nog extra aandacht op het stemcommando, en daarna weer een poging.

Afbeelding

We hebben overigens het rijden wel afgesloten met een klein drafje (na de bokpartij), dus verder no hard feelings gelukkig. Vind haar nog net zo lief als altijd, alleen zit er gewoon een kop op. En als Eyo het niet snapt, raakt ze gefrustreerd. :Y) Zo is ze met alles, haha.

De leukerd. <3
Afbeelding

Van de staleigenaresse deze foto nog ontvangen van de paarden die lekker in haar tuin mochten grazen, haha.
Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-19 19:36

Zoveel gebeurd de laatste weken en weer een nieuwe update!

Een week na de laatste keer 'rijden' een nieuwe poging gedaan tot een stukje draven, en het ging al veel beter. Vanaf de grond het stemcommando nog extra geoefend en gedesensibiliseerd op de zweep (zodat ze niet zo heftig reageert als ik haar zachtjes aanraak). Bij mezelf even de knop omgezet dat ik nog niet aan haar hoofd moet zitten en haar op eigen benen moet laten lopen. Et voilà, het ging nu al vele malen beter.

Het westernzadel van Raan op gelegd, want ik voel me daar toch iets zekerder in voor een potentiele boksalvo. En wat staat het haar goed, dat Westernzadel van Raan. <3

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik hem net oplegde gingen er wat bokjes aan vooraf want het is nogal een contrast met het springzadel welke ze de laatste tijd heeft gedragen. Hoewel ik even twijfelde of ik er uberhaupt wel direct op moest gaan of het weer moest spreiden over verschillende trainingen, heb ik het toch gedaan. En blij ook, want ze was zo braaf! :D Raan was een hele fijne supporter en in-de-weg-loper. :j

Afbeelding

Afbeelding

2 Filmpjes van onze drafjes! *\o/* Als we de draf nog 1 keer herhalen dan is denk ik alle ruis/twijfel er hopelijk uit bij haar, en kunnen we gewoon lekker gas gaan geven! Dan nog een stuur, en dan kunnen we km's gaan maken.





Paar dagen later besloot ik een bouwzeil mee naar stal te nemen en om Eyo te laten wennen aan het zeiltje. Nergens voor nodig, zo bleek. Ik dacht eerst gewoon ontspannen om het zeiltje heen te slenteren om haar alvast wat te laten wennen zonder dat ik haar gelijk 'naar het enge' vraag, maar Eyo trok wat aan de leadrope want ze zag iets mega LEUKS. :wow: Oftewel, ik ben haar maar gevolgd terwijl ze eerst met haar neus, toen haar voet, en toen met vier voeten op het zeil stond. Binnen 30 seconden. Niks meer te trainen, denk ik. +:)+

Eyo was not impressed. 8-)
Afbeelding

Hansje wilde ook graag.
Afbeelding

Alsjeblieft Hans.
Afbeelding

En uiteraard een filmpje. :D


Daarnaast echt weer heerlijk gesprongen met Raan:


En heb ik mijn moeder foto's laten maken van mij en Eyo voor het eindverslag van mijn opleiding: https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=122&t=1970146&lr=582009996#unread

Vervolgens heb ik donderdag na een sollicitatie een nieuwe functie gekregen op werk. Ik werk nu al twee jaar als para-veterinair in Velserbroek. Hoewel ik niet per se ambities hogerop had, merk ik wel dat ik er zelfverzekerd genoeg voor ben om leiding en richting te durven geven. Nu het huidige afdelingshoofd weg ging heb ik gesolliciteerd en hebben ze me gepromoveerd tot Plaatsvervangend afdelingshoofd/afdelingshoofd in opleiding, dus ik ben helemaal *\%/*.

En als kers op de taart...
MET VLAG EN WIMPEL GESLAAGD voor het examen van mijn eerste leerjaar van de opleiding tot 'Natural Horsemanship Instructrice'! Y)(^) Heb voor mijn theorie een 8, voor het trainingsverslag een ruime 8.5, praktijk was een goed! Ik ben zo trots, blij en opgelucht. In augustus doe ik examen voor het tweede leerjaar en daarna kan ik lekker gaan starten! Kom maar op met dat examen, ik ben er klaar voor!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:34

Allemaal goede berichten. Gefeliciteerd!

Je bent lekker bezig.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:42

gefeliciteerd met je examen! Knap! En leuk om weer foto's te zien van de voortgang. Het ene filmpje waar Raan Eyo gaan groomen, zeg je zachtjes, LOL, dat denk ik ook altijd als paarden groomen, AU!

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:31

Gefeliciteerd!!! :):) :):) Allemaal goed nieuws dus!

Dat westernzadel staat echt prachtig bij Eyo <3 En wat is ze braaaaaaf met dat zei. Dat krijg ik met Nova echt niet voor elkaar hoor _O- Jullie zijn zo goed bezig met alles, echt zo leuk om te volgen!

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-19 00:45

Monique1963 schreef:
gefeliciteerd met je examen! Knap! En leuk om weer foto's te zien van de voortgang. Het ene filmpje waar Raan Eyo gaan groomen, zeg je zachtjes, LOL, dat denk ik ook altijd als paarden groomen, AU!


Haha, inderdaad. Paarden zijn altijd een beetje hardhandig daarin. Maar soms denk ik dat Raan vroeger wat sociale opvoeding heeft gemist want hij wilt altijd heel graag groomen maar kán het niet zachtjes doen. Het resulteert er meestal in dat het gegroomde paard de benen neemt omdat hij 'gebeten' wordt, of dat ie zelfs een chaggie knauw terug krijgt. En Raan probeert alleen maar lief te zijn. :+ :(:)


Emita schreef:
Gefeliciteerd!!! :):) :):) Allemaal goed nieuws dus!

Dat westernzadel staat echt prachtig bij Eyo <3 En wat is ze braaaaaaf met dat zei. Dat krijg ik met Nova echt niet voor elkaar hoor _O- Jullie zijn zo goed bezig met alles, echt zo leuk om te volgen!


Zeker allemaal goed nieuws! Dat zeil verbaasde ze me ook echt wel mee ja. Ik dacht wat spannends gevonden te hebben voor haar... :+ Ik ben nu met haar over platliggende tonnetjes aan het springen zodat ik haar straks gemakkelijk 'over' dingen heen kan sturen wat ze als obstakel ziet. Ze vindt het vet leuk en rent nu al naar de tonnetjes toe als ze dr kans krijgt.

Hebben jullie nog suggesties voor praktische obstakeltraining? Ik neem alle uitdagingen aan!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-19 23:58

Weer een [b]update[b]!

Vorige week is de bekapper langsgeweest. Haar voorhoef begon wat te brokkelen en alles was aardig lang geworden. Monique bekapt Eyo al 2 jaar, en helaas is ze altijd een beetje een draak met bekappen. Hangen, terugtrekken, dat soort gedoe. Voorbenen gingen nu best aardig, maar toen Monique haar achtervoet wilde pakken, kreeg ze een gerichte schop haar kant op van Eyo. :+ Dus vanzelfsprekend heeft Eyo een soortgelijke schop terug gekregen. :o Het lef! Monique heeft het nog 2x voorzichtig geprobeerd, maar daarna in verband van veiligheid besloten te stoppen voor nu. Note: Als ik haar (achter)benen oppak is er niks aan de hand. :=

Monique is verder gegaan met Hansje dus ik vroeg of ik intussen even een veil mocht lenen, dus heb ik haar achterhoeven deels zelf gedaan. Toen Hansje klaar was is Monique er weer bij gekomen en heeft ze, terwijl ik haar been vasthield) mijn werk nog wat kunnen opknappen. Uiteindelijk is het dus toch maar gelukt. }>

Wel een erg lastige om dit te trainen omdat ze bij mij wel gewoon OK is. Ik ga sowieso vaker voetjes optillen om het nog wat meer automatisme te maken maar kan moeilijk aan vreemden vragen of zij haar benen willeb optillen, maar eh, pas op, ze trapt. >;)


Zaterdag zijn we met de hitte op pad geweest naar een watertje in Heerhugowaard. Eyo op de 1-paardtrailer van mijn staleigenaresse en mijn moeder nam Max en Raan mee. Het was de eerste keer op een vreemde trailer en ook pas de 2e keer in haar eentje op de trailer dus ze was wat aan het hinniken maar verder heel braaf gestaan en ze liep er ook in 1x op. En toen vervolgens lekker gespeeld in het water! *\o/*

Braaf in haar eentje op de trailer.Afbeelding

Eerst in haar eentje en met Max, de pony van mijn moeder. Raan is namelijk niet zo'n held met water en ik wil niet dat hij haar het slechte voorbeeld zou geven. Hij mocht dus nog even los grazen tot ik hem ging halen. :+

Het meeste water was kniehoog maar er liep een wat dieper 'slootje' doorheen waar ze ook braaf doorheen ging.
Afbeelding

Samen met Raan mee het water in. Heb hem even streng moeten toespreken maar toen ging hij wel. ~~}>
Afbeelding
Afbeelding

Daarna liep Raan zo moeilijk te doen bij het diepere greppeltje dat ik Eyo maar even los liet staan. Bleef braafjes in het water staan. :o

Afbeelding

Daarna nog even een gezellie foto.
Afbeelding

En bij thuiskomst moest Hansje natuurlijk ook nog even in de trailer. Dan had hij toch het gevoel dat hij mee was geweest. :D

Afbeelding

Het was een super leuke middag zo! Eyo is een aardige waterrat dus houden zo! Heerlijk, dit. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:03

Leuke update weer! Als ik weer eens in de buurt ben wil je wel keer helpen met voetjes hoor :)

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 18:13

darkadia schreef:
Leuke update weer! Als ik weer eens in de buurt ben wil je wel keer helpen met voetjes hoor :)


Hey, dat zou best fijn zijn! Geef maar een seintje als je in de buurt van Wieringerwaard/Velserbroek bent. :D

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:23

Leuke foto's! En is het niet mogelijk om het voetje geven door andere te leren in de training waar je nu mee bezig bent?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 22:23

Monique1963 schreef:
Leuke foto's! En is het niet mogelijk om het voetje geven door andere te leren in de training waar je nu mee bezig bent?


In principe heb ik haar nooit mee naar opleiding dus ben ik de enige die met haar werkt. Maar ik ga sowieso kijken of ik haar misschien wat vaker mee kan nemen naar andere locaties en dan misschien een slachtoffer kan vinden die zijn leven wil wagen. }:)

Ik heb de bekapper een gevarentoeslag van 5 euro toegeschoven. :') Ze wilde er eigenlijk niets van weten maar ik voelde me zo banketstaaf, haha.

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 23:21

Misschien kun je haar goede gedrag bij jou bevestigen met clickertraining? En als ze dan bij een ander ook braaf is clickeren?

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Emita

Berichten: 3242
Geregistreerd: 16-12-11

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:28

:= ze heeft wel een eigen willetje hè

Throw me to the wolves and I will come back leading the pack

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 10:58

Emita schreef:
:= ze heeft wel een eigen willetje hè


Dat is zacht uitgedrukt. := Kan haar geen ongelijk geven, zomaar een vreemde die je aanraakt... Maar hoe leg je een paard uit dat het gewoon even 'moet'? :+


Monique1963 schreef:
Misschien kun je haar goede gedrag bij jou bevestigen met clickertraining? En als ze dan bij een ander ook braaf is clickeren?


Zoals het nu gaat zou ze al trappen voor ik zou kunnen clicken maar wel een goed idee voor de gewenning... Ga het meenemen, thanks!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-19 23:13

Weer een leuke update!

Vorige week ben ik wederom met Raan naar Eyo toe gereden, en Eyo had denk ik wat last van haar hormonen. Het ene moment was ze helemaal verliefd op Raan, maar het volgende moment trapte ze hem weer weg. Raan op zijn beurt raakte het een beetje zat dus mopperde ook even op haar. Ze waren echt heel erg op elkaar aan het mopperen. Best grappig om te zien. Zeker omdat Eyo iedere keer nadat ze naar hem had getrapt zich weer omdraaide en met hem wilde neuzen, want ze vind hem lief? :')

Hier een kort filmpje ervan:


Daarna heb ik Eyo het westernzadel omgedaan en even een stukje geoefend met rijden. Ze doet het al steeds beter. De overgang naar de draf begrijpt ze redelijk. De volgende stap wordt alleen het gaspedaal zoeken, want er zit nog steeds weinig gang in. Daar ga ik nog even over peinzen, hoe ik haar dat duidelijk ga maken. Ik overweeg nu 3 opties:

1. Mee naar de grote rijbak op de rijvereniging. Hopelijk kan ze daar wat meer naar voren omdat ze meer ruimte heeft. Nadeel daarvan is dat ik Raan ook meeneem (woensdag) dus dat ik eerst met Raan en zijn verlatingsangst aan de slag moet. := (Vorige keer trapte hij zichzelf een wondje tegen de muur uit nijd omdat ik Eyo de bak in nam.) Het is niet onmogelijk om te trainen, maar wel lastig in mijn eentje. Maar ik kan het proberen. :Y)

2. Mijn moeder vragen of ze samen met mij en Eyo op buitenrit wilt (zij op Raan). De buitenrit is het probleem niet zozeer, echter wil ik dan wel het westernzadel voor Eyo, maar mijn moeder rijdt er ook altijd mee op Raan. Dat is nog even het lastige aan het feit dat Eyo nog geen eigen zadel heeft. Maar hopelijk vindt mijn moeder het goed om even op het springzadel te gaan met Raan. Dan moet hij zich wel gedragen... ~~}> En Eyo uiteraard ook. Om de buitenrit/verkeer maak ik me geen zorgen, alleen hoop ik dat ze niet gaat bokken als we gaan draven, haha. :+

3. Zelf op buitenrit met Eyo. Naast stal ligt een klein bosje waar ik wandelend vaak doorheen ga. Misschien kan ik gewoon een stukje wandelen, een stukje erop, en een stukje wandelen. Maar ik weet net of ik dan ook echt de ballen heb om aan te draven, helemaal in mijn eentje op buitenwandeling. :o Ik heb wel al een keer in stap zonder zadel op haar 'gereden' in het bosje en dat ging super.

Oftewel, geen idee. Misschien weet ik over een paar dagen wat mijn volgende stap gaat worden en volgt er ineens weer een update, haha. En anders horen jullie het misschien woensdag van me als ik weer een springles heb gehad, en Eyo misschien wel mee was?

Wie weet! :D

Hier in ieder geval het filmpje van het rijden + stukjes draf. Wat ik dus zo ontzettend leuk vind, is dat Raan de hele tijd achter Eyo aan scharrelt terwijl we in de bak rondrijden. Ondanks dat ze die dag zo bitchy tegen hem was, houdt hij nog steeds van haar. Ik smelt. <3




Laat me weten wat jullie zouden doen in deze situatie!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Monique1963

Berichten: 8625
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 23:25

Ik zou eerst aan de verlatingsangst gaan werken. Als dat niet lekker gaat, ga je daar nog heel lang last van krijgen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 23:28

Ik vind het echt zo leuk om jouw proces zo te volgen, dat constante gepuzzel is ook precies wat ik leuk vind aan het trainen van paarden.
Als ik jou was zou ik voor optie twee gaan, maar het kan ook simpelweg een kwestie van tijd en oefening zijn, zo is het ook gegaan bij mijn jonge paard.

Misschien een optie om een paar tonnen in de bak neer te zetten met op elk een snoepje? Hoe sneller ze bij een ton is hoe sneller ze haar snoepje kan krijgen, natuurlijk kan dat ook met een pion/ton 'touchen'

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 03:30

Ik zou me nog niet te druk maken om het tempo, heeft waarschijnlijk met haar balans te maken met het ruitergewicht erop. Hier was dat ook vaak met jonge paarden het geval (of juist heel hard uit onbalans). Naarmate ze sterker werden, kwam er ook vanzelf meer tempo.
Veel rechtuit kan wel helpen sowieso, dus ik zou het inderdaad indien mogelijk buiten oefenen. En verlatingsangst is lastig, maar wel ook iets waar je aan kan werken. Ziet het vaker bij paarden die maar met zijn 2en staan.

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 12:30

Monique1963 schreef:
Ik zou eerst aan de verlatingsangst gaan werken. Als dat niet lekker gaat, ga je daar nog heel lang last van krijgen.


Verlatingangst heeft alleen Raan last van, haha, Eyo niet. En ze staan helemaal niet bij elkaar maar zodra hij bij haar is plakt hij aan haar vast. Met andere paarden heeft hij totaal geen last maar hij is zo gek op haar...

Maar zeker goed om aan te gaan werken want nu kan ik hem niet eens naast de bak vastzetten (in zicht) zonder dat hij flipt. :+

Hoopte de eerste keer dat het van spanningen kwam, maar de tweede keer deed hij het nog dus toen maar een nieuwe aanpak. Als Eyo buiten de bak staat en ik met Raan aan de gang ga is er overigens niks aan de hand. Hij wilt alleen niet 'alleen achterblijven'. :(:)


darkadia schreef:
Ik zou me nog niet te druk maken om het tempo, heeft waarschijnlijk met haar balans te maken met het ruitergewicht erop. Hier was dat ook vaak met jonge paarden het geval (of juist heel hard uit onbalans). Naarmate ze sterker werden, kwam er ook vanzelf meer tempo.
Veel rechtuit kan wel helpen sowieso, dus ik zou het inderdaad indien mogelijk buiten oefenen. En verlatingsangst is lastig, maar wel ook iets waar je aan kan werken. Ziet het vaker bij paarden die maar met zijn 2en staan.


Balans is wel een goede ja, speelt zeker mee. Ik ga het denk ik afwisselen, eerst in de grote bak rechtuit en als ik wat moed heb verzameld naar buiten met haar. :j Maar zoals altijd wil ik nog niet te veel erop dus ik houd het allemaal rustig. Geen haast.

De grap is dus dat Raan en Eyo ergens anders op stal staan. Ze hebben enkel contact als ik eens in de 2 weken(?) met Raan naar Eyo gaan. Dus vond het zo bijzonder dat hij dan alsnog zo claimt. Vraag me af of hij de laatste keren heftiger is geworden omdat ze ook hengstig wordt nu en Raan vrij lang hengst is gebleven. Hij heeft soms echt wel hengstenneigingen. :')


Cera_D schreef:
Ik vind het echt zo leuk om jouw proces zo te volgen, dat constante gepuzzel is ook precies wat ik leuk vind aan het trainen van paarden.
Als ik jou was zou ik voor optie twee gaan, maar het kan ook simpelweg een kwestie van tijd en oefening zijn, zo is het ook gegaan bij mijn jonge paard.

Misschien een optie om een paar tonnen in de bak neer te zetten met op elk een snoepje? Hoe sneller ze bij een ton is hoe sneller ze haar snoepje kan krijgen, natuurlijk kan dat ook met een pion/ton 'touchen'


Tonnetjes touchen vanaf de grond doen we al dus ze zou het zeker snappen. Denk alleen dat ze de moeite niet gaat doen om te draven. :+ Zou wel kunnen helpen met de rechte lijnen, dus wel een goede suggestie!

En mooie afsluiter. <3
Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Anoniem

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 12:47

Kan je dat niet gewoon naar de bak zonder eerst met haar naar Raan te gaan? Dan heeft hij er ook geen weet van.. en lijkt me er ook geennprobleem te zijn?
Vind het leuk te zien hoe je het oppakt met haar!

Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:04

Raan is onderdeel van jouw kudde, dus het is heel normaal dat hij gezellig mee komt en wil doen als jullie er zijn. Als dat lastig is, gaan trainen met Eyo zonder dat Raan erbij is. Als hij zonder problemen achter Eyo aan hobbelt als je met haar traint en jij vindt dat geen probleem, kan je hem los in de bak laten.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-19 19:13

Humpiedumpie schreef:
Kan je dat niet gewoon naar de bak zonder eerst met haar naar Raan te gaan? Dan heeft hij er ook geen weet van.. en lijkt me er ook geennprobleem te zijn?
Vind het leuk te zien hoe je het oppakt met haar!


Ik zal de baksituatie even toelichten:

Waar Raan staat is geen bak.
Waar Eyo staat is een kleine bak (filmpje).
Op de rijvereniging is een mega bak.

1x in de week ga ik met Raan naar de rijvereniging. Ik rijd dan letterlijk langs Eyo met de trailer, dus is het fijn om haar dan mee te pakken. Raan mag op de vereniging niet los in de bak, dus als hij dan moet wachten op de stalgang geeft dat hommeles. (Gaan we oefenen! :D)

Soms rijd ik met Raan naar Eyo zodat ik daar direct het zadel heb. Eyo heeft namelijk zelf geen zadels. Bij Eyo in de bak mag Raan er gewoon los bij en dat is geen probleem. :)

Hoop dat ik het zo duidelijker heb gemaakt, haha. Dus ja, ik kan de trailer pakken en met Eyo naar de grote bak van de rijvereniging gaan zonder Raan, maar dan ben ik een extra keer op pad naar de rijvereniging, en ik houd van efficiëntie. :+

Maar komt wel goed hoor. Heb net geregeld dat mijn moeder morgen mee gaat naar Eyo met Raan en dan gaan we samen een stukje op pad. Ben benieuwd!

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-19 22:49

Tijd voor een nieuwe update! Onze eerste buitenrit zit erop! *\o/*

Ik heb mijn moeder kunnen opsnorren om samen met mij en Eyo op buitenrit te gaan. Zij heeft Raan bij haar thuis gezadeld, ik heb het 2e zadel in mijn auto gelegd en heb de auto genomen naar Eyo. Mijn moeder is tegelijkertijd met mij gaan rijden, en arriveerde een half uurtje later. Ik heb in die tijd mooi even bij Eyo kunnen mesten en voeren, dus toen mijn moeder er was konden we de buitenrit starten!

Ik moet eerlijk toegeven, ik was wel wat zenuwachtig. :o Ik heb 1 x eerder met Eyo enkele pasjes in het bosje op haar gezeten. Dit was zonder zadel, en 20 meter. Dus dit was wel even een tikkeltje anders. En hoewel Eyo doorgaans heel braaf is, had ze me die keer op de rijvereniging wel even laten schrikken met haar gebok toen ik haar wilde leren/laten aandraven.

Kimmsel schreef:
Het ging wat moeizaam, aangezien Raan wat slomig is en Eyo nog van links naar rechts zwaait, maar al met al vond ik het best geslaagd. Toen mijn instructrice er was (voor de springles die ik daarna heb met Raan) heeft zij Raan even van mij overgenomen zodat ik een paar pasjes kon proberen te draven met Eyo. Helaas had Eyo andere plannen, en werd het eventjes rodeo.


Dus ben ik dapper opgestapt, en gingen we van start! Ik had haar opgezadeld met het Westernzadel (mijn moeder heeft sinds 10 jaar voor het eerst weer op een springzadel gezeten, omdat ik het westernzadel wilde, haha) en een touwhalster. Het hoofdstel omgedaan als gewenning, omdat ze het bit nog altijd niet heel fijn aanneemt. En daar gingen we!

Tijdens het opstappen stond ze braaf stil en toen ik eenmaal zat en zacht been gaf stapte ze enthousiast weg! Ze pakte direct de route op en liep voorop van stal weg, met Raan netjes achter haar aan. Geen twijfel, niks. Ze vond het erg interessant dat we met zijn allen op stap gingen! :j (En deed zelfs 2 drafpasjes voordat ik het überhaupt van plan was. Ze liet zich zo braaf terugnemen dat ik al iets geruster werd op dit punt.) Direct bij de stal weg moesten we een sluis over die ze wel vaker heeft meegemaakt, dus die zijn we overgestoken. Ook daar ging ze prima voorop.

Net het sluisje over, ze vind het nu al fantastisch!
Afbeelding

Ook fijn dat Raan mee is, om soms even wat vertrouwen uit te kunnen halen.
Afbeelding

En dan is het moment aangebroken. We kwamen het dijkje op waar we vaker gewandeld hebben. We doen er wel eens bergtraining (op en af klimmen) en gaan er ook gezellig uit wandelen. Eyo was heerlijk voorwaarts aan het stappen en op een heel licht verzoek draaft ze zo aan! *\o/* De eerste pasjes zien er niet uit, want ze is nog ontzettend zoekende. Ze draalt van links naar rechts. Ook gooit ze nog heel erg met haar hoofd (onwennig? onbalans? of gewoon vrolijkheid?). Het leek geen irritatie te zijn want ze was verder gewoon heel blij. Hier het filmpje van een van de eerste stukjes draf!


2 foto's om te demonstreren hoe flexibel haar hoofd is.

Afbeelding
Afbeelding


Super braaf toch?! Ik heb me de eerste meters vastgehouden voor mijn leven, omdat ze ook mij alle kanten op schudt met haar onrustige gedrag. Ik probeer haar juist niet dwars te zitten in haar beweging, maar ze maakt het me goed lastig. Gelukkig trok het al heel snel bij. Soms namen we even een momentje om stil te staan en te belonen en daarna ging ze snel Raan weer voorbij, want ze gaat graag voorop. Ze vond de hond van mijn moeder ook interessant om even uit te dagen om te spelen. :Y)


De terugweg op de dijk had ze de slag te pakken en was ze lekker hard aan het draven. Blij ei. Het hoofdje was nu helemaal rustig en de balans had ze naar mijn idee ook goed te pakken. Ze draaft heel fijn, en lekker ruim! Ik heb het niet op film, maar uiteindelijk ging ze nét even te hard en maakte ze zelfs een paar pasjes galop. Toen heb ik haar maar even teruggenomen. :o 1 ding tegelijk. :=


Daarna hebben we op de terugweg nog een stukje langs de weg gepakt waar ze zich wederom als een Engel heeft gedragen. +:)+ Ze dook aan het begin van het filmpje het zware zand in, dus je ziet een aantal onhandige drafpasjes maar ze laat zich er aardig uit sturen en gaat vrolijk verder.


Note to self: Niet meer bergtraining doen op een plaats waar je ook gaat rijden. Ergens halverwege de terugweg besloot ze naar beneden te willen duiken (want onderaan de berg mag ze vaak gras eten). Ik heb haar scherp in de gaten moeten houden want ze was een paar keer van plan naar beneden te draven... _O-

Hier was ik nog maar net op tijd want ze was al bijna onderweg, haha. :x
Afbeelding


Bedankt iedereen voor het meedenken! Ik denk dat dit voor haar de perfecte vervolgstap is geweest!

Vooraf hoopte ik vooral dat ze geen spanning zou opbouwen, maar met Raan erbij dacht ze volgens mij dat ze de hele wereld aankon. :Y) Ik hoopte dat ze niet te rillerig of te vlot zou worden, en dat tegendeel heeft ze bewezen door iedere keer direct terug te komen naar stap als ik "Ho" zei. Ik duimde ervoor dat ze een beetje te sturen zou zijn, want dat is iets wat we onder het zadel nog niet geoefend hebben, maar dat ging naar omstandigheden heel goed. De rit voelde echt alsof we dit al tien keer gedaan hebben, zo gemoedelijk en rustig ging het.

Na de gezamenlijke rit is mijn moeder met de auto naar huis gegaan en heb ik Raan terug gereden naar huis (weer 30 minuten). Raan heeft er dus anderhalf uur op zitten, en Eyo ongeveer een half uurtje denk ik. Raan heeft een deel van de gezamenlijke rit druk lopen doen omdat hij het op zijn heupen kreeg, dus we hebben hem meermaals moeten uitleggen dat hij het goede voorbeeld hoort te geven en zich niet mag misdragen (bokken omdat hij niet mocht galopperen :+). Dus waar Eyo heel braaf was, dacht Raan er het zijne van. :Y)

Al met al ben ik ontzettend tevreden over de rit van vandaag en mega trots! :D

Tot ziens!
Afbeelding

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen


Maflinger_S
Berichten: 12151
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 08:50

Tada!

De eerste kilometers zijn gemaakt. Dat er maar veel mogen volgen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers