Amberley Snyder - Barrel racing - verlamming

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Amberley Snyder - Barrel racing - verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 14:52

Ik heb gisteren een prachtige film gezien op netflix (gebaseerd op een waargebeurd verhaal (de barrelrace ritten zelf werden gereden door de echte Amberley Snyder en niet door de acteur/iemand anders)).

Amberley raakte verlamd tot aan haar midden en kan weer rodeo (Barrel race) rijden. Ze neemt deel aan reguliere wedstrijden. Link naar een artikel over deze dame/film: https://www.bustle.com/p/walk-ride-rode ... t-16815831

Ik bewonder deze jonge dame. Knap hoe ze haar evenwicht kan houden in een sport waar in evenwicht blijven (barrel race) ontzettend belangrijk/moeilijk is (door de korte bochten en de snelheid). Vanop het paard heeft ze volgens mij helemaal geen beperkingen. Ook haar doorzettingsvermogen is bewonderingswaardig.

Zijn er binnen de westernsport ook mogelijkheden om deel te nemen aan reguliere wedstrijden voor mensen met een handicap? Het lijkt mij zelfs een veel betere rijstijl voor mensen met een handicap dan de Engelse rijstijl (o.a. door de manier van hulpen geven). Ik heb het over western rijden in de brede zin van het woord en niet enkel barrel race. Bv.: raining, cutting, pleasure, trail, ...

Een inspirerende dame in ieder geval <3
Laatst bijgewerkt door Riel op 10-03-19 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt


Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Re: Amberley Snyder - Barrel racing - verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:54

Ik heb de film net gezien en vind het erg knap van haar. Ik wou dat ik zulk doorzettingsvermogen had.

Dan maak ik maar zin.

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:55

Mooi verhaal maar ik schrok me te pletter van de foto die bovenaan staat bij dat artikel zeg

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 14:56

Het lijkt mij ontzettend knap dat je dit met een verlamming kunt. Volgens mij lig ik er zo naast als ik probeer te barrel racen :wow:

PS: het is inderdaad geen handige foto en een momentopname. (foto met de actrice) Er wordt vriendelijk gereden in de film. Hopelijk wordt er enkel aandacht besteed aan het echte verhaal en niet aan die ene onhandige foto.
Laatst bijgewerkt door Riel op 10-03-19 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Amberley Snyder - Barrel racing - verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:27

In de film heeft amberley zelf alle wedsrijden gereden...alleen de rustige momenten zijn door actrice gedaan welke trouwens haar zus is *staat in aftiteling en is op haar eigen paard

troi
Berichten: 17000
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:29

Riel schreef:
Zijn er binnen de westernsport ook mogelijkheden om deel te nemen aan reguliere wedstrijden voor mensen met een handicap?

Een inspirerende dame in ieder geval <3


Er bestaat een para-reining team, https://westerntoday.nl/nieuws/2017-wor ... a-reining/ , maar hoe actief ze zijn weet ik niet. Ik gok wel dat een prijzig grapje is want er wordt enkel met eigen paarden gewerkt en een talentvol goed gereden reiner die geschikt voor het hogere niveau heb je niet voor een paar centen. Ik vrees dat dat begint bij 20.000.

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:48

Sintara schreef:
Mooi verhaal maar ik schrok me te pletter van de foto die bovenaan staat bij dat artikel zeg


Inderdaad! Arm paard.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:51

wij hebben bij extreem cowboy race nu een para klasse alleen nog maar 1 deelnemer, dus mochten er para rijders zijn...

http://www.excaowe.com/nuttige-info

volgens mij staat het er op de site nog niet bij.. dat neem ik even op met bestuur.. maar info erover is altijd op te vragen.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Amberley Snyder - Barrel racing - verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:54

[ENT] Walk. Ride. Rodeo.

Heb hem net gekeken na dit topic gezien te hebben, vond het zeker geen slechte film.
De kettingshank die je er op een gegeven moment in ziet zitten in combinatie met de verdikte lip die zo halverwege de film echt niet zo mooi in beeld staat deed me wel even achter de oren krabben :o

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-19 16:57

Ter verduidelijking: ik wil hier geen gewone filmbespreking van maken maar wil verder nadenken en/of meer informatie over de mogelijkheden om western te rijden met een handicap. Anders kon ik inderdaad reageren op het ENT topic.

@ Jetta en Azmay wat is jullie ervaring met para-western rijden?

speurneusc schreef:
wij hebben bij extreem cowboy race nu een para klasse alleen nog maar 1 deelnemer, dus mochten er para rijders zijn...

http://www.excaowe.com/nuttige-info

volgens mij staat het er op de site nog niet bij.. dat neem ik even op met bestuur.. maar info erover is altijd op te vragen.
Super dat er al iets voorzien is. Ik hoor weinig over para-western rijden. Misschien toch iets om meer uit te bouwen / op in te zetten?

Alagone
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-09-07
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-19 16:58

Mijn zwager start Parareining klasse 3, hij rijd met zijn eigen Quarter.

Je hebt klasse 1 tot en met 4.
In klasse 4 rij je de reguliere reining proeven maar krijg je dipsensatie voor je handicap, dit kan bijvoorbeeld zijn dat je de knop van je zadel aan mag raken.
In klasse 3 zitten er minder snelle cirkels en geen vliegende galopwissel.

Dit weekend op de Spring slide show in Grathem word grade 3 en 4 gereden.

Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Amberley Snyder - Barrel racing - verlamming

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:30

Interessant Alagone, ik had geen idee hoe dat werkte met die klassen bij parareining, of ik wist niet eens dat er klassen waren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers