Weer een chip-update

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 14:06

PeppySan schreef:
Als het zo geweldig was, waarom hebben mensen er dan nog niet een? Dan hoef je nooit meer met een ID rond te sjouwen.


Dat wordt al jaren gedaan... langer al dan dat dieren gechipt worden. Leden van het koningshuis hebben een chip en ook andere internationaal hoge personen...

En misschien zijn veel dames er niet van op de hoogte, maar er is ook (voor de vergeetachtige types onder ons Knipoog ) een soort 'chip' die geleidelijk een kleine hoeveelheid hormonen afscheid, die op dezelfde manier als bij de paarden geimplanteerd wordt in de arm, i.p.v. de anti-conseptie pil.... Dit is dus in weze net zo iets. Dat ding blijft een aantal jaren werkzaam en moet dan middels een kleine ingreep verwijdert worden en vervangen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:23

Citaat:
Zelfs bij diefstal wordt er geen gebruik van gemaakt. Zowel "An other Footwork" als "Codys Judgement" zijn niet door de chip teruggebracht.
Codys Judgement is zelfs binnen 2 weken gecastreerd toen hij gestolen was.....door een dierenarts......



ja daar zeg je wat dat ze hem niet gevonden hebben dmv die chip ala maar dat ie zo gecastreerd is is te gek voor woorden je hebt helemaal gelijk

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 15:39

Citaat:
En misschien zijn veel dames er niet van op de hoogte, maar er is ook (voor de vergeetachtige types onder ons Knipoog ) een soort 'chip' die geleidelijk een kleine hoeveelheid hormonen afscheid, die op dezelfde manier als bij de paarden geimplanteerd wordt in de arm, i.p.v. de anti-conseptie pil.... Dit is dus in weze net zo iets. Dat ding blijft een aantal jaren werkzaam en moet dan middels een kleine ingreep verwijdert worden en vervangen.

mijn stiefmoeder heeft dat, maar das niet een identificatiechip

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 16:31

klaske schreef:
mijn stiefmoeder heeft dat, maar das niet een identificatiechip


Nee, dat heb ik ook niet gezegd, het ging om 'het vreemde voorwerp in een lichaam brengen' en de vergelijking met een chip... het is een gelijksoortig voorwerp en wordt op ongeveer dezelfde manier ingebracht.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 18:39

ja oke, maar dan kies je voor een moeilijk voorbeeld.
wat dacht je vn een kunst heup, etc???? is al jaren zo..

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 21:25

Nee, ik gebruik juist expres dat voorbeeld omdat het een voorwerp is dat sterk lijkt op de chip en ook 'los' in het lichaam word ingebracht...
Een kunstheup of welke plaat of schroef ook, wordt chirurgisch aangebracht en bevestigd in het lichaam en vervangt of versterkt iets in het lichaam, net als bijna alle andere 'vreemde' zaken die men in een lichaam kan hebben. Een chip wordt 'extra' ingebracht en zit 'los' in het lichaam. net als die hormoon'chip' dus... Het ging mij juist om het feit dat deze twee zaken zo gelijkwaardig zijn, omdat iemand daar eerder een opmerking over maakte waarom zoiets niet bij mensen gedaan werd en ik aan wilde geven dat dat dus wel werd gedaan...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 22:39

Kokopelli"]
de assiociatie van oorlog met sterren vind ik wel erg ver gezocht IEDEREEN moet dan toch en niet een bepaalde groep..
[/quote]

Het was wel de eerste opmerking die mijn ouders maakten toen een ID kaart of paspoort verplicht werd! Verplichte identificatie doet aan een politiestaat denken.

[quote="Kokopelli schreef:
Wat betreft het chippen ik ben niet tegen om de chip maar wel om het principe zoals al eerder gezegd het feit dat je weer van alles MOET ik ben super allergisch voor dat woord poepen moet.


Ik denk persoonlijk dat dat het probleem is. Mensen willen niet dat iets "moet".
Een verplicht kenteken voor de trailer vind ik ook al die kant opgaan, daar komt geheid een belasting op. Ik verwacht het ook op de paarden als alles zo langzamerhand geregistreerd is over enkele jaren.
Zelf zit ik er niet mee dat mijn paard een chip heeft, het heeft zijn voor en zijn tegen, net als alles.
En ik heb nog steeds niets gelezen over een paard dat er ziek van is geworden!

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-04 23:56

Citaat:
Een verplicht kenteken voor de trailer vind ik ook al die kant opgaan, daar komt geheid een belasting op.


ff off topic, je bent al verplicht belasting te betalen over je trailer, maar je moet zelf aangifte doen.

Citaat:
En ik heb nog steeds niets gelezen over een paard dat er ziek van is geworden!

kijk maar even op www.antichip.nl

De kracht van de inspanning, zit in de ontspanning!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 00:04

Wij hebben een hond waarbij de chip is gaan wandelen. Zit nu ook op haar borst. Je kunt de chip daar voelen. Ze is in de tijd gechipt toen ze het nog aan de zijkant van de hals deden. Nu doen ze het tussen de schouderbladen. Mede door het feit dat de chips vaak gingen wandelen. Ook omdat het makkelijker is een valse hond te scannen als je erachter staat. Zit je niet meer met je hand in de grijpzone. Dit is ons verteld door een vrouw van de Raad van Beheer.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 21:55

Malabarista schreef:
Wij hebben een hond waarbij de chip is gaan wandelen.


Dit kan alleen omdat bij honden de chip in de onderhuidse vetlaag wordt ingebracht. Bij paarden wordt de chip in een spier ingebracht en daar wordt 'ie 'ingekapselt'. Bij paarden kan een chip dus niet gaan zwerven. Soms zijn mensen de chip bij een paard 'kwijt' en denken dat'ie is gaan zwerven, maar soms, vooral als men de aanwijzingen voor na het chippen niet naleeft, kan de chip direct na het inbrengen en voordat de wond zich gesloten heeft weer naar buiten komen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:19

PeppySan schreef:
kijk maar even op www.antichip.nl


Daar heb ik even rondgekeken, maar behalve een paar verhalen over paarden die niet na willen geven (wat ik niet echt medische problemen vindt en waarvan ook niet vast staat dat het door de chip komt), zie ik daar geen medische probleem verhalen.
Ik zie wel een oproep van de moderator waarin geruchten worden genoemd en men er van uit lijkt te gaan dat die waar zijn.
Verhalen over chipproblemen zijn ook altijd uit 2e of 3e hand. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die het zélf, met zijn éigen paard had meegemaakt...
En het is niet zo dat ik pro-chippen ben (het gaat mij nog niet eens zo zeer om de chip zelf, maar meer om de redenen en argumenten die de overheid aanvoert...daar ben ik het niet mee eens), maar ik kan me mateloos ergeren aan de 'ik heb gehoord' of 'een kennis van mij...' verhalen.
Kom met bewijsbare feiten of houd je mond. Door dit soort horrorverhalen rond te strooien, gooi je n.l. uiteindelijk alleen maar je eigen glazen in. Je wordt n.l. niet meer serieus genomen zodra men er achter komt dat dit soort dingen niet werkelijk gebeurt zijn. En als je niet serieus genomen wordt als organisatie, kun je wel stoppen met tegen iets te vechten... niemand zal je nog horen...
Je kunt naar mijn mening beter vechten met argumenten die je hard kunt maken, zoals DNA als alternatief voor identificatie e.d.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:22

Wordt het DNA wat van een hoop Quarters bekend is bij de AQHA als
'geldig' DNA ipv chip gezien ??

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 22:41

Geen idee... was al wel van plan om v. Haeringen te bellen om het DNA van Dot. Die heb ik als veulentje van 6 weken al laten testen op OLWS en toby factor en ik wil weten of hij Dot's hele DNA'marker' heeft of nog kan ophoesten... Ik weet niet of ze dat DNA op één of andere manier 'op papier' kunnen zetten, maar zo ja, dan wil ik dat in Dot's paspoort laten zetten...
Ik ga daar vandeweek achteraan, dus als ik meer weet horen jullie dat...

Hoe zit dat met jullie dekhengsteigenaren... krijgen jullie één of ander 'bewijs' thuis als je je paard's DNA laat registreren bij APHA of AQHA? Als er iets dergelijks voor handen is, kunnen Quarter en Paint bezitters daar misschien gezamelijk iets mee doen richting de NHS. Als DNA al beschikbaar is, heb je een sterk argument om niet te hoeven chippen denk ik.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:15

die man die klaske gechipt heeft hebben we ook even uitgehoord, maar hij had geen verhalen.
hij zei wel dat sommige "dressuurmutsen" (sorry als ik iemand beledig maar zo zei hij het) niet altijd wouden dat het op de standaard plaats ingebracht werd omdat je het dan zag. dat kleine stukje kaal.
het kan dan gebeuren dat een chip net onder een spier zit en niet goed ingekapseld kan worden en dus gaat 'zweven'. maar als je je gewoon aan de standaard norm houdt, kan er volgens mij niets mis gaan.
en regeltjes... ach.. uiteindelijk moet je toch doen wat zij zeggen anders krijg je daar weer een boete over. ik zie het allemaal wel ff aan

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:17

Als een paard bij de AQHA geDNAt is krijg je een stickertje met een barcode om op het officiële papier te plakken.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 13:22

Cody is DNA getypd en ik heb een DNA- nummer van het amerikaanse lab terug gezonden gekregen die op haar papier is geplakt. Via dit nummer is altijd het DNA op te vragen, dus een goede vervanger van de chip, lijkt mij. Ook voor Paints zou dit dus mogeijk moeten zijn.......
Via Van Hearingen kun je ook DNA laten vaststellen, kost je 35,75 euro (excl. btw).....en een pluk haar of bloedmonster met serum.

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 17:40

Ok, een stickertje dus.... da's het zelfde als bij chippen. Dus dan zouden ze gewoon het chipstickertje kunnen vervangen voor het DNA stickertje... da's simpel en het lijkt me dat dat niet voor problemen hoeft te zorgen.
Dan hoop ik dat v. Haeringen Dot nog 'in het archief' heeft... en anders doen we't wel een keer over.
Ik denk dat als je al DNA van je paard hebt, ze er weinig tegenin kunnen brengen dat je niet wilt chippen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 18:57

Francis schreef:
Ik zie wel een oproep van de moderator waarin geruchten worden genoemd en men er van uit lijkt te gaan dat die waar zijn.
Verhalen over chipproblemen zijn ook altijd uit 2e of 3e hand. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die het zélf, met zijn éigen paard had meegemaakt...


Zoals ik een tijdje geleden al zei in een topic op bokt, ik heb een aantal dagen meegelopen op een paardenkliniek voor een fotoreportage en ik heb toen met verschillende dierenartsen over chippen gesproken. Deze dierenartsen zagen allemaal geen slechte dingen in het chippen van paarden en hadden van de eigenaren van de paar honderd paarden die ze gechipt hadden ook nog geen enkel telefoontje terug gekregen dat er moeilijkheden waren of dat het paard er minder door was gaan presteren. Ik veronderstel dat, wanneer je denkt dat je paard 'minder goed nageeft' door de chip, je dat dan ook wel zo erg vindt dat je de dierenarts even vraagt of het kan komen door de chip. Het is wel makkelijk om zo'n klein metalen stukkie de schuld te geven van een rijstijl waar je zelf nog niet helemaal tevreden over bent...

Ik weet zelf dat de bewuste dierenartsen geen belangen hebben bij het vertellen van positieve verhalen over chippen, terwijl er zich problemen voor zouden hebben gedaan. Ik vertrouw deze dierenartsen en weet zelf echt zeker dat zij mij de waarheid hebben verteld.

Omdat ik zelf wel nogal sceptisch stond tegenover chippen, hebben ze me aangeraden om Jagger aan het eind van de zomer te laten chippen. Punt 1 omdat er een stuk haar weggeschoren moet worden en dat dan niet zo heel erg opvalt, omdat het dan het einde van het wedstrijdseizoen is en die ietwat kale plek dan toch minder uitmaakt en ook omdat mijn paard dan net wat ouder is en dan voor mijn gevoel misschien wat beter tegen de pijn die het inbrengen van de chip met zich meebrengt opgewassen is. Ook al heb ik tijdens de fotoreportage zelf gezien dat een chip werd ingebracht in een paardenhals en het paard had er volgens mij zeer weinig last van. Als het maar goed, snel en steriel gebeurt, dan zitten er denk ik zeer weinig nadelen aan vast.

De chip komt toch, ik kan er ook niet meer onderuit, dus Jagger krijgt denk ik gewoon een chip aan het eind van de zomer. Klaar met al het gezeur en dan is dat achter de rug. Ik ga er vanuit dat de chip totaal geen nadelige invloed heeft op hem, ook al ben ik er wel enigszins op tegen dat er dan lichaamsvreemd materiaal in mijn paard zit. Maar als het een onoverwogen actie zou zijn geweest, dat chippen, en wanneer de gevaren erg groot zouden zijn of men nog niet zeker zou zijn van de voordelen van een chip, dan zouden ze het echt nog niet verplicht gaan stellen. Ik neem dus aan dat wij ons als paardenhouders en -liefhebbers niet druk hoeven te maken. Ook dierenartsen hebben een hart voor dieren en ik heb nog niets gehoord van een dierenarts die tegen chippen is..

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-04 19:18

Ik ben het helemaal met je eens wat betreft die wilde verhalen Gera. Ik heb met meerdere dierenartsen én chippers hierover gesproken, en ook geen van hen had concrete gevallen gemeld gekregen.

Wat betreft het chippen zelf. Zoals ik al zei ben ik geen voor of tegenstander. Ik heb Fly, Dot's moeder, destijds wel laten chippen, voornl. omdat een bevriend dierenarts er eentje over had na het chippen van z'n eigen paarden en ik mocht deze gratis hebben. Hij heeft hem zelf ingebracht en dat ging vlug en kundig en Fly knipperde nog niet met haar ogen... Een paar daagjes rust tot de wond dicht was en verder geen centje pijn. Later dat jaar heb ik zelf een chip en paspoortdag georganiseerd op de Mill Ranch, waar toen meerdere paarden gechipt en van paspoort voorzien werden, en ook Fly haar paspoort kreeg. Er werden daar een stuk of 15 paarden gechipt als ik me goed herinner, en geen van de paarden gaf problemen, niet tijdens het chippen, en niet achteraf (veel van die paarden ken ik 'persoonlijk'). Eén paard bleef wat langer doorbloeden uit de wond, maar ook dat was binnen acceptabele tijd verholpen en heeft niet tot verdere problemen geleid. (Fly kreeg van die bevriende dierenarts overigens zilverspray op de chipwond gespoten om de wond schoon te houden en bloeden te voorkomen...)
De chipper die daar aanwezig was raadde me aan om met Dot te wachten tot ze minstens twee was, maar liever nog 3 jaar, omdat hun halsspieren dan beter ontwikkeld zijn en het chippen daardoor makkelijker is, voor chipper én paard. Vandaar dat Dot wel een paspoort maar geen chip heeft. Dot heb ik toen in het paspoort laten schetsen om in Duitsland 'gedekt' te zijn. Deze man had overigens al duizenden paarden gechipt en nog nooit één medisch probleem geval teruggekregen.

Op dit moment laat ik Dot dus nog niet chippen omdat haar DNA al voor handen is en omdat de verplichting om te chippen toch nog wel even op zich laat wachten (en het zal me niet verbazen als het helemaal van de baan gaat nu we vrij eenvoudig over DNA kunnen beschikken...).
Niet zozeer omdat ik bang ben om te chippen ofzo, maar meer omdat het me nu toch tegen de borst stuit dat we van overheidswege verplicht zouden worden zoiets te doen, met hoogstwaarschijnlijk als belangrijkste rede dat we straks ook via onze paarden weer te controleren zijn en geld afhandig gemaakt kunnen worden, terwijl er een goed alternatief is.
Mocht je straks ook geen westernwedstrijden meer kunnen rijden zonder die chip, dan zal ook Dot een chip krijgen, maar eerder niet. (en aangezien er nu nog genoeg 'engelse' paarden wedstrijden lopen zonder de voor hun eigenlijk al verplichte chip, kan dat nog wel een poosje duren)

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Kajanus

Berichten: 4875
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-04 15:15

Al degene die tegen chippen zijn ga naar OK dan! www.invisio.nl/antichip OK dan! en lees daar hoe je bezwaar kunt maken tegen het chippen, het klopt toch van geen kant als je paard onverzekerbaar is bij het luttele Bloos! bedrag van €250.000.00 hoef je niet te chippen HOEZO CHIPPEN NIET GEVAARLIJK Boos!

texela

Berichten: 680
Geregistreerd: 21-11-03
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-04 11:34



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers