Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 19:50

Sas_Mon schreef:
Ik denk dat de basis van een goed gereden dressuur en westernpaard gelijk zijn. En de ideale houding van bijde disciplines en bijbehorende tuigage en truucjes later komen. De meeste westernpaarden beginnen in mijn ogen op een snaffle en met contact en pas als het paard dat niet meer nodig heeft om in frame te blijven laat je de teugels hangen en komt er een shank voor verfijning. Zelfde voor dressuur. Pas als een paard stabiel en op eigen benen kan lopen komt het stangbit erbij. Sporen en scharenbitten zijn in mijn ogen geen dingen waar je als beginner, western of engels, mee moet willen werken. Pas als je als ruiter onafhankelijk kan zitten en je handen en benen onafhankelijk kan gebruiken in alle gangen kan je je paard ook echt helpen met sporen en scharenbit. Om te leren rijden heb je ze in mijn beleving niet nodig. Ongeacht discipline.

Mee eens !
Sporen worden imo veel te vaak gebruikt door mensen die er nog niet aan toe zijn.
Ook wordt er nogal eens te snel over de basis gegaan en wil men te snel naar de truucjes gaan voordat de basis bevestigd is.


n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 08:58

connie64 schreef:
uhm je schrijft toch zelf laag en lang is niet altijd goed en je schrijft dat je het overdreven vind bij sommige ruiters......daar zeg je dus van niet ;)


Nee je leest mijn comment niet goed/ het komt niet goed over. Ik zeg: Lang en laag is niet altijd even goed, en sommige ruiters overdrijven het lang en laag ook erg (dus die wedstrijdruiters!!) die laten ze gewoon te laag lopen.

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:01

Dat laag over de grond met de neus (in de reining) is niet iets wat een judge graag ziet hoor en waar je extra punten voor krijgt. Overbrideld willen ze al helemaal niet zien!
een paard wat comfortabel vlak loopt word meer gewaardeerd.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 18:08

laag in de zin van laag en lang....geen zandhappen! bernard heeft nu 2018 wk gewonnen en dat is laag en lang, totaal anders dan dressuur. Een dressuurproef vind ik er niet comfortabel uitzien, maar dat is mijn mening...

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:18

Popstra schreef:
Dat laag over de grond met de neus (in de reining) is niet iets wat een judge graag ziet hoor en waar je extra punten voor krijgt. Overbrideld willen ze al helemaal niet zien!
een paard wat comfortabel vlak loopt word meer gewaardeerd.


Dat is mooi, maar zie het toch vaak gebeuren, bijvoorbeeld in de reining

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

Malenka

Berichten: 7553
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:49

In beide stijlen zijn er helaas veel stallen waar je verkeerd leert rijden op slecht getrainde paarden. In basis zouden de paarden en ruitets in beide stijlen dezelfde training moeten hebben. Ruiter in balans met gevoel en timing en paard in balans aan de hulpen. Voorwaards, terug, schouder opzij, achterhand opzij. Dan ben je er wel zo'n beetje. Daarna volgt disciplinegerochte training en ga je verschillen zien. Maar de basis blijft hetzelfde en zou overal in basisuitrusting uitgevoerd moeten kunnen worden.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:57

Ik ben vorig jaar van een engels gereden bijrijdpaard overgestapt naar een western bijrijdpaard. En ik herken me er niet in dat het ruiger is. Voor mij is het juist het tegenovergestelde.

Ik vind het wel relaxed en ondanks dat het me enorm veel tijd heeft gekost om aan alles te wennen, wil ik niet terug. Ik rij zonder sporen, met een snaffle en doe ook geen reining oefeningen. Ik ben ook een ruiter zonder wedstrijd ambities. Ik wil lekker rijden en ik wil dat het paard ook blij is. Soepel en ontspannen vind ik belangrijk en daar oefen ik mee.

Ik denk als je net de overstap hebt gemaakt, en dan al spins en stops gaat doen, dat het er dan inderdaad ruig uit ziet.

braooop

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:07

De Peanutrolers en Draloppers zouden jaren geleden al 'uit de gratie' zijn als ik de jury-instructies moet geloven, maar ze winnen nog steeds...

De juiste manier voor beide richtingen is in deze volgorde; aanleuning - rechtrichten - verzameling - oprichting.
Alleen bij western mag de laatste achterwege blijven :)

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:41

neem anders ter vergelijk eens les bij een andere western instructeur/instructrice. Dat scheelt soms ook een heleboel.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:26

Heb je foto’s ts? Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd. Mag via pb als je bang bent dat je dezelfde reacties zou kunnen krijgen :)


Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 09:25

Vind die stofzuigers ook vreselijk om naar te kijken, en op tryon (wereldtop) zag je dat toch echt niet. Dus het is niet iets dat je wil of de jury.
Zoals in alle sporten zitten er altijd tussen die dan toch weer dat tikkeltje extremer willen gaan.

En sporen gebruik vind ik persoonlijk ook pas nodig nadat je al wat bereikt hebt, het is een verfijning van je been uiteindelijk, niet een hulpmiddel.
Maar ja zag onlangs op een springmanege, een 8jarig kind op een pony met sporen en zweep en dan maar sleuren aan die teugels. Is de wereld nu helemaal gek aan het worden ;( dat je dit niet ziet als verkeerd daar kan ik echt niet inkomen. Stonden zoveel mensen op te kijken.

Heb je foto’s ts, je vooral niet laten afschrikken, meestal komen zo een opmerkingen van mensen die zelf niet beter weten.

Blossoms don't compeed one another, they just blooms.
One life, live it.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 00:42

Voor mij ankie HET voorbeeld dat western (Reining) toch echt wel flink anders is dan dressuur!
Ankie rijd op absoluut TOP niveau dressuur, heeft toen een Reiner gekocht die ook op topniveau heeft gelopen en samen hadden ze toch heel wat 'probleempjes' in de communicatie en bleef er in de Reining nog een 'middenmoot' (en dan ben ik nog vrij positief) van over ondanks top dressuurruiter en top reiningpaard.

En dit zat m echt niet alleen in ' een langer teugeltje'.

Zeker niet verkeerd bedoeld tegenover ankie, vind het top dat ze onze sport gepromoot heeft, en ook heeft laten zien dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt

100% Reiner

mystery1980
Berichten: 4220
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:12

quarterH schreef:
Voor mij ankie HET voorbeeld dat western (Reining) toch echt wel flink anders is dan dressuur!
Ankie rijd op absoluut TOP niveau dressuur, heeft toen een Reiner gekocht die ook op topniveau heeft gelopen en samen hadden ze toch heel wat 'probleempjes' in de communicatie en bleef er in de Reining nog een 'middenmoot' (en dan ben ik nog vrij positief) van over ondanks top dressuurruiter en top reiningpaard.

En dit zat m echt niet alleen in ' een langer teugeltje'.

Zeker niet verkeerd bedoeld tegenover ankie, vind het top dat ze onze sport gepromoot heeft, en ook heeft laten zien dat het allemaal niet zo makkelijk is als het lijkt


En dan vind ik ook nog een duidelijk verschil zitten in reining en trail of bijvoorbeeld horsemanship of pleasure.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:14

En ik denk dat Ankie dáár hele hoge ogen zou hebben gegooid !!

Lang niet elke westernruiter is een reiningruiter (en andersom).

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 10:40

Ja klopt, maar ankie is een voorbeeld wat iedereen wel kent... Ik kan vertellen dat ik zelfs enorm heb gestruggeld toen ik van horsemanship/pleasure de overstap maakte naar Reining, maar ankie is voor de meesten een bekender voorbeeld :D

100% Reiner

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:49

Ankie is natuurlijk een duidelijk voorbeeld. Maar dan hebben we het wel meteen over de topsport. Een gemiddeld huis tuin en keukenpaard (igg tm Z dressuur, van reining weet ik te weinig om een indicatie te geven) word in de basis dezelfde hulpen gegeven met inrijden en doorrijden ongeacht discipline. En daarbovenop komen de dischipline gerelateerde hulpen. Een dressuurruiter zou zonder problemen een reiner moeten kunnen rijden in basisgangen en een reiningruiter een dressuurpaard. Dit geld vast ook voor topsportpaarden maar daar heb ik nog nooit op mogen stappen.

lessen in bewustzijn, Rebalancingsessies en hulp met paarden icm centered riding.
http://www.mensenbewustzijn.nl

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Verschil hulpen t.o.v engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 20:59

In basis heb je gelijk, maar het gas geven in een Ferrari is toch echt anders als in een 2CV ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers