Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 15:36

Wahahahaha, wat een reacties!
Mijn quarters die hoog in de sport lopen en dagelijks getraind worden krijgen als ze een periode niet veel meer doen ook een buik! Dat is logisch
Wanneer jij je Quarter weer vol in training zal zetten is die buik ook zo weer verdwenen. En dat hij niet vooruit te branden is komt wss ook omdat je hem recreatief en niet vaak rijd.
Toen hij serieus getraind werd zat er wss wel een dominantere ruiter op.
Zou me er niet zo druk om maken dus.

Mijn quarters krijgen overigens Fonck mix van Lannoo, Carly Wafer en onbeperkt hooi.
De Fonck mix voer ik al 7 jaar aan al mijn paarden ( heb er inmiddels 9) en nooit geen nadelen van gehad. De hoeveelheid per dag pas ik aan op wat ze doen kwa training. Soms dus 3 kilo per dag en soms een kilo bij niks doen.
Oh, en ze staan ook op gras.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70495
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 16:17

Ik verplaats dit topic naar WN-AL op verzoek van de topicstarter.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:28

Maar dat werd toch ook gezegd? Paard doet te weinig en ruwvoer ( gras en hooi ) geven buikvulling.

Die Lannoo is echt voor de recreatieve ruiter/recreatief gereden paard niet geschikt.

Daarnaast gaat het ook niet alleen om presteren in de jonge jaren, maar ook om het effect op de lange termijn. Er zijn gewoon heel veel paarden die op latere leeftijd wel problemen krijgen door verkeerde voeding en maar moeilijk herstellen daarvan. Dat kost echt tijd.
Symptomen worden niet altijd herkend als door slechte voeding en vaak opgelost met supplementen en andere middelen.

Voeding moet altijd in verhouding staan tot beweging en daarna komt de prestatie. En dan is bijv een reining paard weer anders dan een endurance paard.

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 10:42

Ehm, ik heb niet alleen maar jonge quarters op Lannoo hoor....mijn 9 en 14 jarige die niks doet dan alleen op de weide vreten en in de paddock staan krijgen het ook, Geen enkel probleem. Zie dus ook niet in waarom dat voor een ander wel een probleem zou zijn.

Het ligt er gewoon aan hoe je het voert in welke hoeveelheid.
Ik heb in al de jaren dat ik mijn quarters dat voer nog nooit geen problemen gehad en daarom adviseer ik ook niet te veel verschillend voer te geven...niet te vaak wisselen om het ,,proberen,, of dat iets goedkoper is.
Zie het bij veel mensen fout gaan daardoor.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:15

Ik begrijp het, maar de gemiddelde ruiter rijdt niet veel, traint niet hard en is ook niet voldoende handig om met een paard om te gaan die wat meer energie of zin heeft. Dat geeft consequent problemen.

Je ziet wel veel problemen door verkeerd voeren. Zeker als trainers en ruiters in de sport een bepaald voer geven, volgen recreanten dat op. Als je kijkt hoeveel quarters ( en andere rassen natuurlijk ) problemen hebben met de benen, spieren, maag, slechte hoeven etc etc. Is het voor een gemiddelde ruiter niet aan te raden om veel graanrijk hardvoer te geven. En willen mensen dat wel is het zeker belangrijk naar de kwaliteit van ingredienten te kijken.

Onze quarters krijgen het niet, zijn al iets ouder, staan 24/7 buiten ( of binnen, wat ze willen ) maar hebben ruim voldoende energie om te rijden. Mn merrie van 25 zelfs nog steeds teveel voor een beginnende ruiter.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 12:31

Hier ook 3 Quarters.

1 krijgt Marstall structuur met extra vitamine E en selenium met extra magnesium er onder, 1 x 300 gram per dag.
De andere twee krijgen Marstall Faser light zonder suikers en granen, ook 300 gram met extra magnesium.

Verder lopen zij gemiddeld 4 uur per dag buiten op de weide, verder op paddock. S'nachts staan ze binnen.

De 4 uur weide staat gelijk aan 4 kilo Hooi. Ik voer ze verdeeld over meerdere voer beurten 7,5 kilo hooi bij per dag / nacht.
uur langer op de weide is meteen ook 1 kilo hooi minder.

Ze lopen elke dag minimaal een uur in de stapmolen en verder natuurlijk rijden we een aantal malen per week.

Ze doen het hier prima op. Zijn in conditie, niet te dik en niet te dun en energie zat.
Quarters zijn sobere paarden. 1 merrie had IR, maar door op deze manier te voeren zijn de testen nu negatief.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-18 11:01

Ik heb er inmiddels een voedingsdeskundige bij gehad en er is een mooi rantsoen opgesteld zonder brok of muesli. En hij doet het tot nu toe goed. Fijn in de energie.

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 21:10

Hey Snowdust,

Mogen we dit schema ook te weten komen?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 36 bezoekers