Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 23:08

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik loop vast op het stukje voeding voor mijn quarter.

Ik heb sinds een half jaar mijn eerste eigen 8 jarige quarter ruin/ 1.55 m, reining getraind, vrij van pssm. Hij staat aan huis met een kleine kruising welsh van 1.10 m
Toen ik mijn quarter kocht was hij echt in sportconditie. Mooi in de bespiering en geen buikje. Hij at voornamelijk snijmais, zemelen, kuil en geen weide. Nu rijd ik zelf niet super intensief maar voornamelijk rustig recreatief buiten (ivm werk soms te druk en te laat thuis), dus de bespiering is een stuk minder maar hij krijgt ook buik en is niet vooruit te branden met rijden. Dus ergens gaat het mis. Tzt wil ik de sport wel weer gaan oppakken en wat fanatieker trainen en lessen.

Ik voer hem 300 gram vitalbix daily vitamine korrel, 1 kg lucerne, ze krijgen nu samen 6 kg weidehooi en staan momenteel 10 tot 11 uur per dag op de weide met gemiddeld, onbemest gras.
Nu overweeg ik om 500 gram 6-granenmix bij te voeren om hem wat extra energie te geven.

Maar goed, hoe zorg ik dat zijn buik verminderd dat hij weer een mooi strak lijntje krijgt en hoe voer ik hem correct om hem op gewicht te houden? Hoeveel hooi, lucerne en graan heeft hij per dag nodig?

Ik wil zuiver en schoon voeren. Geen biks of mueslies, melasse of andere toegevoegde ongezonde dingen. Daarom mijn keuze voor lucerne, graan en vita brokje. Daarnaast wordt hij nerveus van muesli.

Dus help...
Laatst bijgewerkt door Snowdust op 04-09-18 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt


Anoniem

Re: Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:15

Is hij getest op PSSM?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 23:24

Soms kan je heel hard vitaminekorrel willen voeren, maar werkt dat niet.
Mijn pony heb ik 6 soorten getest, en op niks ging het goed.
Nu heb ik de middenweg gevonden, een vitaminekorrel en voor de looplust krijgt hij muesli erbij, en dan havens natural balance zelfs nog met 40% suiker/zetmeel.
Eerder gaf ik laag in suiker etc, maar ik moest er veel van geven en telkens een pony die dus niet meer vrat na anderhalve zak.
Nu krijgt hij, c pony, 150 gram natural balance erbij en hij zit super in zijn vel.
Ik weet dat hij max 180 gram suiker/zetmeel kan hebben uit muesli/brok, daar let ik dus op en niet op wat er in het voer zelf zit aan percentages.
Natural balance is meen ik 40% suiker/zetmeel, maar van cavalor strucomix sensitive met 21% uit mijn hoofd moest ik 2x zoveel voeren, en het beviel net niet.
Toen heb ik mijn principes opzij gezet, natural balance gehaald en daar krijgt hij nu van wat hij nodig heeft aangepast op wat zijn lichaam kan hebben.
Samen met zijn vitaminekorreltjes.
Nu is mijne niet makkelijk, luzerne blieft hij niet, suikerarm voer weigert hij, en gezien hij écht zijn supplement op moet eten was ik er klaar mee.
Nu krijgt hij gezond met een handje van alles behalve wat ik wilde, en heb een blije gezonde pony. :+

Heb je al eens wat anders als vitalbix getest?
Mijn pony lerk wel gesedeert op vitalbix, ik heb dat spul na 5 dagen eruit gemikt omdat er niks meer van mijn blije speelse pony over was.
Ik weet dat er veel mensen blij mee zijn, maar mijn pony deed het er echt binnen 2-3 dagen al verschrikkelijk slecht op.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 23:44

xyzutu2 schreef:
Is hij getest op PSSM?


Ja hij is volledig getest voor aankoop en is pssm vrij.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-18 23:48

moonfish13 schreef:
Soms kan je heel hard vitaminekorrel willen voeren, maar werkt dat niet.
Mijn pony heb ik 6 soorten getest, en op niks ging het goed.
Nu heb ik de middenweg gevonden, een vitaminekorrel en voor de looplust krijgt hij muesli erbij, en dan havens natural balance zelfs nog met 40% suiker/zetmeel.
Eerder gaf ik laag in suiker etc, maar ik moest er veel van geven en telkens een pony die dus niet meer vrat na anderhalve zak.
Nu krijgt hij, c pony, 150 gram natural balance erbij en hij zit super in zijn vel.
Ik weet dat hij max 180 gram suiker/zetmeel kan hebben uit muesli/brok, daar let ik dus op en niet op wat er in het voer zelf zit aan percentages.
Natural balance is meen ik 40% suiker/zetmeel, maar van cavalor strucomix sensitive met 21% uit mijn hoofd moest ik 2x zoveel voeren, en het beviel net niet.
Toen heb ik mijn principes opzij gezet, natural balance gehaald en daar krijgt hij nu van wat hij nodig heeft aangepast op wat zijn lichaam kan hebben.
Samen met zijn vitaminekorreltjes.
Nu is mijne niet makkelijk, luzerne blieft hij niet, suikerarm voer weigert hij, en gezien hij écht zijn supplement op moet eten was ik er klaar mee.
Nu krijgt hij gezond met een handje van alles behalve wat ik wilde, en heb een blije gezonde pony. :+

Heb je al eens wat anders als vitalbix getest?
Mijn pony lerk wel gesedeert op vitalbix, ik heb dat spul na 5 dagen eruit gemikt omdat er niks meer van mijn blije speelse pony over was.
Ik weet dat er veel mensen blij mee zijn, maar mijn pony deed het er echt binnen 2-3 dagen al verschrikkelijk slecht op.


Ik heb hem in het begin onderhouds muesli gevoerd. Daar werd hij rillerig op, niet normaal. Echt niet fijn te rijden. Na veel gepuzzel blijkt dus dat voorbewerkte voeding snel de suikerspiegel doet stijgen, waar hij dus gevoelig op is.

Ik heb nog niks anders als vitalbix geprobeerd, omdat dit eigenlijk de enige korrel is welke hier goed verkrijgbaar is. Ik zou ook niet weten welke ik anders zou moeten geven, welke goed in balans is.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:16

Wat voor type is het? Quarters en spieren kijken nogal nauw.

Granen vallen ook in het rijtje, muesli, biks, melasse, suikers etc.

Als je paardje zo weinig doet, moet je zeker niet teveel bijvoeren. Alleen een dikke buik, is pure buikvulling van ruwvoer en of gras. Daar moet je natuurlijk mee oppassen, maar het is wel een logisch gevolg van veel eten en weinig bewegen.

Paarden die lang wel suikers en zetmeel hebben gehad, hebben het heel vaak moeilijk met de overgang naar zonder, maar dat is geen reden om het er dan weer in te gooien. Bij voldoende goed ruwvoer kom je echt al heel ver in de basis.
Vaak is de darmflora enorm verstoord, dus oa opname door jarenlang verkeerd voeren. Dan haalt een paard niet voldoende uit ruwvoer. Dat kost echt tijd.
Ruwvoer en gras in Nederland is erg eenzijdig en zou je moeten testen om te zien wat je tekort geeft. oa vit E, zeker bij quarters moet je dan goed bekijken.

Je paard heeft waarschijnlijk echt last van het overgewicht en niks doen. Eerst weer aan het werk en conditie opbouwen. Nu doet hij te weinig, eet veel en dan moet je energie geven niet aanvullen met nog meer voer.
Je hoeft niet altijd lang te werken om conditie en dus energie vermogen op te bouwen.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 00:30

superpony schreef:
Wat voor type is het? Quarters en spieren kijken nogal nauw.

Granen vallen ook in het rijtje, muesli, biks, melasse, suikers etc.

Als je paardje zo weinig doet, moet je zeker niet teveel bijvoeren. Alleen een dikke buik, is pure buikvulling van ruwvoer en of gras. Daar moet je natuurlijk mee oppassen, maar het is wel een logisch gevolg van veel eten en weinig bewegen.

Paarden die lang wel suikers en zetmeel hebben gehad, hebben het heel vaak moeilijk met de overgang naar zonder, maar dat is geen reden om het er dan weer in te gooien. Bij voldoende goed ruwvoer kom je echt al heel ver in de basis.
Vaak is de darmflora enorm verstoord, dus oa opname door jarenlang verkeerd voeren. Dan haalt een paard niet voldoende uit ruwvoer. Dat kost echt tijd.
Ruwvoer en gras in Nederland is erg eenzijdig en zou je moeten testen om te zien wat je tekort geeft. oa vit E, zeker bij quarters moet je dan goed bekijken.

Je paard heeft waarschijnlijk echt last van het overgewicht en niks doen. Eerst weer aan het werk en conditie opbouwen. Nu doet hij te weinig, eet veel en dan moet je energie geven niet aanvullen met nog meer voer.
Je hoeft niet altijd lang te werken om conditie en dus energie vermogen op te bouwen.


Hij is van het halter type, maar niet in extreme mate.
Het is niet dat hij echt vet is, maar het mooie strakke buikje is weg en is wat boller geworden. Conditie heeft hij ook genoeg. Hij loopt met gemakt een rit van 10 km met veel draf.

Ruwvoer kan ik helaas niet testen. Ik heb een kleine opslag voor 40 kleine baaltjes en krijg via een hooiboer geleverd. De partijen zijn wisselen maar de kwaliteit is over het algemeen netjes. Verschillende grassoorten, ruikt goed en niet stoffig. De weide is volgens mij gewoon koeiengras.

Wat en welke hoeveelheden adviseer jij SuperPony?
En vit E is het raadzaam om preventief te geven en wat is een goede? Paardendrogist eigen merk?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:33

Wormbesmetting uitgesloten?
En is hij ook getest op PSSM2?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 00:42

Maar als je 10km rijdt 3x pw is dat natuurlijk niet veel tegenover alle dagen zoveel eten. En buikspieren komen echt van trainen. Dat kan uiteraard ook in het bos, maar doorgaans doen mensen dat niet veel.

Dat hij nu een buikje heeft en te weinig energie is echt helemaal logisch. Als dat buikje eraf is, zal hij weer vlotter lopen. Alleen een buikje is als hij geen wormen heeft en geen andere problemen echt puur ruwvoer/buikvulling. Zeker in zo een korte tijd van gespierd naar buikje denk ik dat het puur gemis van trainen is.

Dat probleem van opslag hebben veel mensen, wij ook. Vit E tekort komt veel voor en kijkt bij quarters nauw. Ik ken die van paardendrogist eigenlijk niet.

Hoeveel lucerne geef je? Want ook eiwitten zijn belangrijk voor spieren. Maar dat kan ook uit ander voer komen zoals coolstansa bijv.

Geef het vooral tijd en probeer anders toch wat extra's te doen zoals longeren met balkjes en veel overgangen. Hoef je niet meteen een uur te doen.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 01:20

Coloured schreef:
Wormbesmetting uitgesloten?
En is hij ook getest op PSSM2?


Geen wormen en geen pssm. Hij is voor aankoop volledig getest.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 01:29

superpony schreef:
Maar als je 10km rijdt 3x pw is dat natuurlijk niet veel tegenover alle dagen zoveel eten. En buikspieren komen echt van trainen. Dat kan uiteraard ook in het bos, maar doorgaans doen mensen dat niet veel.

Dat hij nu een buikje heeft en te weinig energie is echt helemaal logisch. Als dat buikje eraf is, zal hij weer vlotter lopen. Alleen een buikje is als hij geen wormen heeft en geen andere problemen echt puur ruwvoer/buikvulling. Zeker in zo een korte tijd van gespierd naar buikje denk ik dat het puur gemis van trainen is.

Dat probleem van opslag hebben veel mensen, wij ook. Vit E tekort komt veel voor en kijkt bij quarters nauw. Ik ken die van paardendrogist eigenlijk niet.

Hoeveel lucerne geef je? Want ook eiwitten zijn belangrijk voor spieren. Maar dat kan ook uit ander voer komen zoals coolstansa bijv.

Geef het vooral tijd en probeer anders toch wat extra's te doen zoals longeren met balkjes en veel overgangen. Hoef je niet meteen een uur te doen.



Ik rijd hem gemiddeld 5x per week en 1x longeren. Als het erg slecht weer (buitenbak) is of ik ben echt laat thuis/ doodversleten loopt hij een keer minder. Wel altijd 24/7 vrije beweging op paddock of weide.

Ik denk idd dat het bolle buikje gemis van buikspieren is. Ik probeer hem wel ronder te rijden buiten, maar moet eerlijk bekennen dat ik na een half uur minder consequent word en dat hij meer om zich heen loopt te kijken. Ik vind hem ook moeilijker rond te rijden buiten ipv in de rijbak.

Hij krijgt nu 1 kg lucerne, idd voor de eiwitten en extra ruwe vezel. En dan bedoel ik echt 1 kg afgewogen, geen standaard voerschepje. Voorheen gaf ik hem 2,5 kg, maar omdat ik hem dikker vond worden wat geminderd.
Coolstansa ken ik niet. Wat is dit?

Balkjes eens geprobeerd, maar hij brak zowat zijn nek over die dingen. Daarna eigenlijk nooit meer gedaan, maar kan het weer wel gaan proberen.
Overgangen ook zeker een goed idee.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 01:35

Snowdust schreef:
Coloured schreef:
Wormbesmetting uitgesloten?
En is hij ook getest op PSSM2?


Geen wormen en geen pssm. Hij is voor aankoop volledig getest.


Wat goed dat je naast PSSM1 ook al op PSSM2 hebt laten testen voor aankoop.
Dat zie je nog niet of nauwelijk gebeuren in de praktijk.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 02:05

Coloured schreef:
Wat goed dat je naast PSSM1 ook al op PSSM2 hebt laten testen voor aankoop.
Dat zie je nog niet of nauwelijk gebeuren in de praktijk.


Dat advies had ik van mijn trainer mee gekregen. Dus braaf opgevolgd.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 06:59

Gras kan ook wel eens de 'dooddoener' zijn voor looplust. Sommige paarden doen het daar gewoon echt slecht op, gek genoeg. Ik heb zo'n paint merrie gereden. Gras eruit, paddock op, en 10kg hooi op een dag erin, écht droog spul. Kreeg vitaminekorrel met een paar honderd gram ruwe spelt per voerbeurt en zag er weer keurig droog uit qua bespiering en was absoluut niet vet of buikig.
Daarnaast doen veel paarden het helaas ook niet zo goed op luzerne, worden er óf heet, óf loom, óf jeukerig van.

troi
Berichten: 16998
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 07:28

Een strak lijntje krijgen paarden die wat krapper in het ruwvoer zitten en heel veel getraind worden, zou ik niet naar streven!

Verder, mijn quarter heeft ook meer nodig voor energie. Suikervrij is simpelweg te ‘arm’ voor hem. Ik heb hem nu op draversbrok zelfs staan (zou een jaar geleden nooit doen!) en hij doet het er geweldig op! Mooi gedoseerd energiek en hij glimt als een spiegeltje. Ik heb geleerd niet meer 100% op (koolhydraat= slecht) filosofie te vertrouwen maar 50% op filosofie en 50% op wat mijn paard me verteld.

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 09:21

Snowdust schreef:
moonfish13 schreef:
Soms kan je heel hard vitaminekorrel willen voeren, maar werkt dat niet.
Mijn pony heb ik 6 soorten getest, en op niks ging het goed.
Nu heb ik de middenweg gevonden, een vitaminekorrel en voor de looplust krijgt hij muesli erbij, en dan havens natural balance zelfs nog met 40% suiker/zetmeel.
Eerder gaf ik laag in suiker etc, maar ik moest er veel van geven en telkens een pony die dus niet meer vrat na anderhalve zak.
Nu krijgt hij, c pony, 150 gram natural balance erbij en hij zit super in zijn vel.
Ik weet dat hij max 180 gram suiker/zetmeel kan hebben uit muesli/brok, daar let ik dus op en niet op wat er in het voer zelf zit aan percentages.
Natural balance is meen ik 40% suiker/zetmeel, maar van cavalor strucomix sensitive met 21% uit mijn hoofd moest ik 2x zoveel voeren, en het beviel net niet.
Toen heb ik mijn principes opzij gezet, natural balance gehaald en daar krijgt hij nu van wat hij nodig heeft aangepast op wat zijn lichaam kan hebben.
Samen met zijn vitaminekorreltjes.
Nu is mijne niet makkelijk, luzerne blieft hij niet, suikerarm voer weigert hij, en gezien hij écht zijn supplement op moet eten was ik er klaar mee.
Nu krijgt hij gezond met een handje van alles behalve wat ik wilde, en heb een blije gezonde pony. :+

Heb je al eens wat anders als vitalbix getest?
Mijn pony lerk wel gesedeert op vitalbix, ik heb dat spul na 5 dagen eruit gemikt omdat er niks meer van mijn blije speelse pony over was.
Ik weet dat er veel mensen blij mee zijn, maar mijn pony deed het er echt binnen 2-3 dagen al verschrikkelijk slecht op.


Ik heb hem in het begin onderhouds muesli gevoerd. Daar werd hij rillerig op, niet normaal. Echt niet fijn te rijden. Na veel gepuzzel blijkt dus dat voorbewerkte voeding snel de suikerspiegel doet stijgen, waar hij dus gevoelig op is.

Ik heb nog niks anders als vitalbix geprobeerd, omdat dit eigenlijk de enige korrel is welke hier goed verkrijgbaar is. Ik zou ook niet weten welke ik anders zou moeten geven, welke goed in balans is.


Wat je ook kunt overwegen is onderhoudsmuesli naast vitalbix.
Desnoods 3/4 of een half vitalbix, en aanvullen met 100 gram muesli.
Gaat dat ok, prima, merk je niks 100 gram erbij.
En zo door tot je eventueel een balans vind, ik ken het probleem helaas heel goed.
Mijn pony kreeg ik niet goed, ik voer nu je paard gezond en fit balancer.
Duur spul en enkel online te koop, maar mijn pony doet het er zo goed op!

Mijn pony kan ook niet tegen enkel muesli/brok.
Waar mijn heethoofd wel goed tegen kan is pavo energy control, daar zit ook meer olie in en geeft bij mijn driftkikker geen problemen.
Sterker nog ik vind hem er niet scherp op te krijgen qua sportwerk, dus wie weet is dat nog het overwegen wel waard?
Maar ik heb een welsh, geen quarter. :+

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 11:29

Skippy01 schreef:
Gras kan ook wel eens de 'dooddoener' zijn voor looplust. Sommige paarden doen het daar gewoon echt slecht op, gek genoeg. Ik heb zo'n paint merrie gereden. Gras eruit, paddock op, en 10kg hooi op een dag erin, écht droog spul. Kreeg vitaminekorrel met een paar honderd gram ruwe spelt per voerbeurt en zag er weer keurig droog uit qua bespiering en was absoluut niet vet of buikig.
Daarnaast doen veel paarden het helaas ook niet zo goed op luzerne, worden er óf heet, óf loom, óf jeukerig van.


Hmmm het weideseizoen loopt bijna ten einde dus dan kan ik het gras eens uitsluiten. Hij geniet er zo van, dus vind het zo sneu hem dat te ontzeggen.

Lucerne kan ik eens twee weken weglaten om te zien wat het doet. Hoe komt het dat paarden daar zo op reageren?

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 11:33

troi schreef:
Een strak lijntje krijgen paarden die wat krapper in het ruwvoer zitten en heel veel getraind worden, zou ik niet naar streven!

Verder, mijn quarter heeft ook meer nodig voor energie. Suikervrij is simpelweg te ‘arm’ voor hem. Ik heb hem nu op draversbrok zelfs staan (zou een jaar geleden nooit doen!) en hij doet het er geweldig op! Mooi gedoseerd energiek en hij glimt als een spiegeltje. Ik heb geleerd niet meer 100% op (koolhydraat= slecht) filosofie te vertrouwen maar 50% op filosofie en 50% op wat mijn paard me verteld.


Veel trainen gaat hier toch niet lukken Ruwvoer geef ik wat hij qua gewicht nodig heeft.

Ik ben absoluut niet tegen koolhydraten. Granen bevatten dit namelijk ook. Maar naast dat hij explosief word op een inimini beetje krachtvoer, voer ik het liefst zuiver en onbewerkt. Maar wat en in welke hoeveelheden/ samenstelling?

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 11:38

moonfish13 schreef:
Wat je ook kunt overwegen is onderhoudsmuesli naast vitalbix.
Desnoods 3/4 of een half vitalbix, en aanvullen met 100 gram muesli.
Gaat dat ok, prima, merk je niks 100 gram erbij.
En zo door tot je eventueel een balans vind, ik ken het probleem helaas heel goed.
Mijn pony kreeg ik niet goed, ik voer nu je paard gezond en fit balancer.
Duur spul en enkel online te koop, maar mijn pony doet het er zo goed op!

Mijn pony kan ook niet tegen enkel muesli/brok.
Waar mijn heethoofd wel goed tegen kan is pavo energy control, daar zit ook meer olie in en geeft bij mijn driftkikker geen problemen.
Sterker nog ik vind hem er niet scherp op te krijgen qua sportwerk, dus wie weet is dat nog het overwegen wel waard?
Maar ik heb een welsh, geen quarter. :+


Op bewerkt voer reageerd hij gewoon niet fijn. Hij word dan rillerig en explosief. Ook als hij maar een beetje krijgt. Dus ik ga echt geen brok of muesli meer geven. Wil veilig blijven rijden en niet een paard die bij het minste of geringste er vandoor schiet in het verkeer. Daarom wil ik zuiver en onbewerkt voeren.

Die vitamine brok geef ik eigenlijk omdat ik dan het gevoel heb dat hij alles binnen krijgt. Als ik het door anders voeten niet nodig heb is dat geen probleem.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 11:54


als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 12:28

Ik voer mijn Quarter alleen draverssportbrok (1kg per dag), onbeperkt hooi en een paar keer per week een halve schep coolmix muesli van Havens. Overdag staat hij op de wei, 's avonds & 's nachts op de paddock. Hij heeft altijd toegang tot de stal.
Als er geen gras staat, geef ik hem grasbrokken (wiesencobs) bij. Verder krijgt hij niks. Ja wat wortels verspreid over de week.
Hij heeft sinds oktober 2017 vakantie en geeft zichzelf beweging. Hij is niet zo gespierd als toen hij in training was maar scheelt niet veel hij ziet er in conditie uit. Geen dikke buik of zo.

Vit E is vaak goed bij Quarters, of ijzer. Maar hangt net af wat je Quarter nodig heeft. Kom je met een bloedonderzoek pas achter.

In 't begin breken ze allemaal hun nek over balkjes :D tenminste, die van mij wel hihi. Het is echter wel heel erg goed voor de achterhand heb ik me laten vertellen. Omdat die oefening vrij intensief is, zou ik het wel eerst rustig opbouwen

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 13:58

MissYvette4u schreef:
Ik voer mijn Quarter alleen draverssportbrok (1kg per dag), onbeperkt hooi en een paar keer per week een halve schep coolmix muesli van Havens. Overdag staat hij op de wei, 's avonds & 's nachts op de paddock. Hij heeft altijd toegang tot de stal.
Als er geen gras staat, geef ik hem grasbrokken (wiesencobs) bij. Verder krijgt hij niks. Ja wat wortels verspreid over de week.
Hij heeft sinds oktober 2017 vakantie en geeft zichzelf beweging. Hij is niet zo gespierd als toen hij in training was maar scheelt niet veel hij ziet er in conditie uit. Geen dikke buik of zo.

Vit E is vaak goed bij Quarters, of ijzer. Maar hangt net af wat je Quarter nodig heeft. Kom je met een bloedonderzoek pas achter.

In 't begin breken ze allemaal hun nek over balkjes :D tenminste, die van mij wel hihi. Het is echter wel heel erg goed voor de achterhand heb ik me laten vertellen. Omdat die oefening vrij intensief is, zou ik het wel eerst rustig opbouwen


Gewoon krachtvoer reageerd de mijne niet goed op.
Ik heb gister wat balken en caveletti besteld om te gaan oefenen. Heb al meerdere pbs gehad dat dit in begin een reiner probleemtje is dat benen breken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:11

Het is inderdaad verstandig om te kijken hoe hij het straks zonder gras doet en dan gewoon op alleen voldoende goed hooi met je vitamine brokje. Daarna kun je altijd nog aanvullen, maar die buik zit gewoon in de weg bij lopen.

En wat is geen energie? Mijn ruin is veel rustiger en langzamer in bewegingen dan mijn merrie, maar kan wel lopen.

Balkjes is een kwestie van trainen. Je begint met 1 balkje in stap. Laat hem vooral goed kijken. Dus geef hem lengte om in te schatten. Of je nou aan de longe oefent of erop, laat ze kijken. Daarna doe je het in draf. En daarna doe je op je cirkel ( aan de longe bijv ) een balkje op 6 en op 12 uur. Zo bouw je op. Als je cavaletti's hebt, zet je ze een keer op de hogere stand.
Mijn merrie was 20 dat ze het leerde en heeft er veel lol in.

Natuurlijk krijg je het buikje wel weg met voeding, maar je krijgt geen spieren zonder trainen. Als ze 24/7 buiten lopen, kun je ook wat uitdagen met balkjes op een pad, een heuveltje etc.
Normale bespiering moeten ze standaard hebben door vrij bewegen, net als conditie, maar de gebruikers bespiering komt echt alleen door trainen. Geen een voer of supplement is een wondermiddel. Ze verdienen wel goed aan de verkooppraatjes natuurlijk.

Alleen hooi is eigenlijk niet voldoende en niet afwisselend genoeg. Zeker als de darmflora niet in orde is. Paarden zouden zoveel meer moeten eten aan gewassen om aan een volledig dieet en gezonde spijsvertering te komen die alles opneemt.

Lucerne reageren die van ons ook niet goed op en zou ik zelf pas geven als ik veel meer vraag qua trainen.
Coolstanca is kokos en bevat ook eiwit.

Snowdust
Berichten: 38
Geregistreerd: 16-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-18 14:32

superpony schreef:
Het is inderdaad verstandig om te kijken hoe hij het straks zonder gras doet en dan gewoon op alleen voldoende goed hooi met je vitamine brokje. Daarna kun je altijd nog aanvullen, maar die buik zit gewoon in de weg bij lopen.

En wat is geen energie? Mijn ruin is veel rustiger en langzamer in bewegingen dan mijn merrie, maar kan wel lopen.

Balkjes is een kwestie van trainen. Je begint met 1 balkje in stap. Laat hem vooral goed kijken. Dus geef hem lengte om in te schatten. Of je nou aan de longe oefent of erop, laat ze kijken. Daarna doe je het in draf. En daarna doe je op je cirkel ( aan de longe bijv ) een balkje op 6 en op 12 uur. Zo bouw je op. Als je cavaletti's hebt, zet je ze een keer op de hogere stand.
Mijn merrie was 20 dat ze het leerde en heeft er veel lol in.

Natuurlijk krijg je het buikje wel weg met voeding, maar je krijgt geen spieren zonder trainen. Als ze 24/7 buiten lopen, kun je ook wat uitdagen met balkjes op een pad, een heuveltje etc.
Normale bespiering moeten ze standaard hebben door vrij bewegen, net als conditie, maar de gebruikers bespiering komt echt alleen door trainen. Geen een voer of supplement is een wondermiddel. Ze verdienen wel goed aan de verkooppraatjes natuurlijk.

Alleen hooi is eigenlijk niet voldoende en niet afwisselend genoeg. Zeker als de darmflora niet in orde is. Paarden zouden zoveel meer moeten eten aan gewassen om aan een volledig dieet en gezonde spijsvertering te komen die alles opneemt.

Lucerne reageren die van ons ook niet goed op en zou ik zelf pas geven als ik veel meer vraag qua trainen.
Coolstanca is kokos en bevat ook eiwit.


Geen energie in de zin van; slapen op de poetsplaats. Na het zadelen hem echt van de poetsplaats af moeten trekke, vervolgens erop en dan beweegt hij zo traag dat hij nog net niet om valt. Vervolgens moet ik hem om de 3 stappen echt naar voren schoppen, waarna hij weer langzaam terug valt in tempo.
Tuig en lichaam zijn in orde. Alles na laten kijken. Hij heeft gewoon echt geen power.

Thnx voor de trainingtips. Ga daar zeker mee aan de slag. Hopen dat hij het ook leuk gaat vinden, want tot nu toe vind hij volgens mij echt alleen reinen leuk Bij andere dingen kan die zo heerlijk verveeld uit zn ogen kijken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wat moet ik mijn quarter voeren? Ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-18 14:42

Dan zou ik echt eerst dingen weglaten zoals gras en lucerne. Want iets erin gooien is lastig als hij last heeft van wat hij nu krijgt en daar lijkt het toch wel echt op.

Mijn merrie is niet heel erg reining doorgetraind, maar wel ouderwets type reining/cowhorse. Zij is altijd vlot. Haar zoon is wel reining getraind en pittig ook. Is op lager niveau gestart tot vrij hoge leeftijd. Hij heeft ook niet extreem veel looplust, maar doet wel wat je vraagt.
Ik herken dat luie in hem ook wel, maar knopje gaat om bij trainen.
Nu rijden wij veel meer in het bos en daar was hij vd week voor het eerst sinds hij bij mij terug is als een stuiterbal. Zijn moeder loopt altijd vlot en kijkt om zich heen, snorkelt etc. Hij is altijd relaxed, maar was nu echt stuiter de stuiter en dat is prima. Hij was een robot getraind en nu wordt het meer paard.

Hij kan ook gewoon op een bepaalde manier getraind zijn, waardoor je of de knoppen moet vinden of gewoon nieuwe knoppen erop moet zetten. Zoals boven, die ruin is echt als een robot getraind en die lijkt ook erg sloom. Ik daag hem uit met grondwerken om gek te doen. Wel uitspattingen te hebben


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers