Overschakeling engels naar western

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mirriezz
Berichten: 2009
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:55

quarterH schreef:
Voorbeeld: bij western, als je wilt galopperen, geef je 1x de galophulp en daarna gaat je been weer terug naar z'n 'basis' positie en komt in principe niet meer aan het paard (niet als galop hulp dan). In den Engelse sport is het de bedoeling dat je galopbeen achter blijft en daarmee continu de galophulp blijft geven.

Even als simpel voorbeeld van wat er volgens mij bedoeld werd met het verschil in druk tussen beide.

Er wordt altijd maar alleen gesproken over een lange of korte teugel, maar het gaat zoveel verder dan dat...


Huh? Zo mag ik echt niet rijden hoor.
Ik ben een beetje verbaasd over jullie mening over engels rijden eigenlijk. Ik ben ook gewend dat een paard op zijn eigen benen moet lopen, zonder (grote) druk. Ik rijd dressuur, weliswaar geen wedstrijden maar wel serieus les.
Ok, ik rijd met een contactteugel, maar tempo bepalen gaat door de teugel toe te geven, been en gaan. Gaat het paard niet, dan strenger been, maar zodra we gaan draven/galoperen/versnellen been eraf. Pas als het paard terugvalt opnieuw been, ter correctie van het veranderen van gang/sloom worden. Zeker niet elke pas drijven, daar worden ze juist lui van.


DubbelFun

Berichten: 88468
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Overschakeling engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 11:37

De meeste westernrijders hebben ook nooit goed Engels les gehad, net als nu de meesten geen goed Western les krijgen...

En dan nog... wat is 'goed'. De insteek van een showruiter die gaat voor resultaat is anders als die van een recrea-ruiter die gaat voor 'lol met de knol' .

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:47

Goede rijkunst scheelt in basis heel weinig, of dat nu engels of western is.
Uiteraard zijn daar nuances, en als je op hoger niveau komt is er een ander 'gewenst plaatje'.
Maar het hele vergelijken is imo niet constructief.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Paintedtwice

Berichten: 108
Geregistreerd: 21-08-18
Woonplaats: stabroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:51

ben zelf ook overgestapt 5 jaar geleden
ik reed wedstrijd dressuur en springen en had hier de laatste jaren geen plezier meer in
telkens verplicht trainen en weer optijd vertrekken
nu rijd ik ook veel relaxter sinds ik western rijd
heb een aantal shows gereden en barrel races gedaan
en vind dit vele leuker dan het engels

TurdusMerula

Berichten: 23902
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Overschakeling engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:32

Als je wil showen moet je daar toch niet zo hard voor trainen als wanneer je wedstrijden wil rijden?
(mits je beiden even serieus neemt)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Overschakeling engels naar western

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:10

Wedstrijd in de westernsport heet een show... (Engels..) dus als er over showen gesproken wordt bedoeld men wedstrijd rijden :)

100% Reiner

Paintedtwice

Berichten: 108
Geregistreerd: 21-08-18
Woonplaats: stabroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:31

quarterH schreef:
Wedstrijd in de westernsport heet een show... (Engels..) dus als er over showen gesproken wordt bedoeld men wedstrijd rijden :)


zolang zit ik dr dus ook nog niet in
met show bedoelde ik een demostratie geven
vergeet soms iets in paardentaal te zeggen doordat ik de enige in de familie ben


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker