Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 07:43

Billy schreef:
Maar als ze hem correct rijdt, waarom zet hij zich vast in de rug bij haar?


Want het is onmogelijk dat het paard vanwege fysieke ongemakken zijn rug vastzet? (ipv alleen door incorrect rijden?)

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 07:59

Heel even terug naar de vraag van TS: zij vraagt of het redelijk is om de gemaakte kosten terug te vragen aan de huurder. Ik denk dat iedereen het ermee eens is, dat je dat niet kan maken. In het kader van “jouw paard, jouw kosten”. Als huurder mag je verwachten een goed paard te huren. Zeker als je het paard gebruikt voor je opleiding. Laten we vooral niet speculeren over de achtergrond erachter en wat het paard zou kunnen mankeren en nu even TS helpen een passende oplossing te vinden. En de meesten hebben dat advies al gegeven.

TS, denk je genoeg informatie te hebben om verder te kunnen? Vergeet ook niet dat als jij geen heil meer ziet in de huurder, je de overeenkomst ook in het belang van je paard kan beëindigen. Jouw paard, jouw keuze.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 15:29

IK vind het wel apart. Je moet ten eerste altijd vooraf goede afspraken maken.

Stel dat een bijrijdster jouw paard de soep in rijdt of er gebeurt iets tijdens haar bezigheden met het paard door haar toedoen, moet je toch echt duidelijk hebben wie verantwoordelijk is. Niet dat je daarmee je paard weer goed hebt, maar het is wel belangrijk.
Net als wanneer je bijrijdster door het paard of omstandigheden op de stal ( onveilig bijv ) iets overkomt en ( blijvend ) letsel heeft.

Als de bijrijdster een osteopaat wil laten komen en die belt, zijn de kosten voor haar. Persoonlijk zou ik daar niet vrolijk van worden als eigenaar, maar de opdrachtgever betaald.

Wat iemand je betaald om bij te rijden is natuurlijk niet echt van toepassing. Er zijn mensen die gratis rijden en heel goed zijn voor hun bijrijdpaard. Maar ook die er dan een potje van maken. Er zijn mensen die 200 euro pm betalen en denken dat ze dan alles maar kunnen maken. Maar ook juist mensen die heel verantwoordelijk zijn, omdat ze moeten betalen en er netjes en verantwoordelijk mee omgaan.

In mijn ogen denken mensen er veel te makkelijk over, aan beide kanten. Het gaat ook niet heel vaak langdurig heel goed.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:50

En heb je inmiddels zelf je paard al gereden??

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:39

Een osteopaat is geen dierenarts. Ik zou zo iemand ook niet klakkeloos geloven. Is niet de eerste keer dat die de bal ferm misslaan...Bij twijfel, bel je dierenarts.
Enne...jouw paard : jouw rekening.

Melewel94

Berichten: 1604
Geregistreerd: 15-02-15
Woonplaats: Lommel

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:27

Als bijrijder zou ik het niet fijn vinden om de rekening ervan plots voor mijn neus te krijgen.

Ondanks dat, het is jouw paard, jij hebt de osteo laten komen, dus ook jouw rekening. Ik denk dat je blij mag zijn met zo een oplettende bijrijder. Vele (recreatieve) bijrijders merken het niet eens.

Ben ook wel benieuwd naar of je zelf al bent gaan rijden/voelen? Of misschien een dierenarts al naar laten kijken?

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:50

mystery1980 schreef:
waarom schakel je een osteopaat in en geen dierenarts? Heb een osteopaat ook ooit horen zeggen dat er niks met het paard aan de hand was terwijl paard een flinke peesblessure had. Paard liet weinig zien, enkel op zwaar zand zag je dat hij wat moeite had. De dierenarts maakte een echo en het probleem was duidelijk!
Zou zeker er eens goed naar laten kijken voor je conclusies trekt en bedoelende bijrijders met onterechte rekeningen opzadelt. Op z'n minst eens zelf rijden en kijken. Bovendien ben jij eigenaar en dus verantwoordelijk voor kosten lijkt mij, tenzij de blessure komt door onverantwoordelijk gedrag van je bijrijder.

Grappig dat dit bij mij dus andersom is. Da geweest en er was niks aan de hand. Voor de zekerheid de osteopaad laten komen en zijn bekken stonden fout. Ik bel dus eerst een osteopaad voor ik de DA bel. We hebben hierna ook een andere DA gezocht hoor.

Ts: ik zou een gesprek aan gaan en eens gaan kijken bij je verzorger.

Succes

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 20:10

De huurster heeft tijdens het gesprek zondag gezegd dat ze wou stoppen, ik ben dan uiteindelijk niet meer begonnen over de osteopaat dus ook niet over het geld. Heb het haar dus nooit gevraagd. Volgens mij zat de relatie tussen die 2 niet goed en ging het paard het zo uiten. Ik heb het paard al 2 keer zelf gereden en gewerkt, ging de eerste keer wat stroef en zocht ze me een beetje maar was ze wel goed, geen van de dingen waar de bijrijder last van had. Geen platte oren of staartgezwiep of gebok. De tweede keer ging al veel beter, dan werd ze zelfs wat enthousiast en mocht ik af en toe temperen, ik ben even blij dat ik zelf weer aan de slag kan met haar, op de lange termijn moet ik wel weer iemand bijzoeken maar dat zien we wel.

Keandra
Berichten: 1172
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:58

Ow, dat is toch fijn nieuws.
En in mijn ogen is het fijne nieuws dat ze bij jou dus totaal geen tekens van staken gaf.
Je bent dan nog zo vriendelijk geweest om naar je bijrijdster te luisteren en er naar te laten kijken.

Nu weet je wel waar de storende factor zat (in het zadel) en die lost het probleem nu zelf op.
Mogelijk had ze zelf ook al gezocht naar redenen en als er niets fysiek gevonden wordt, tja dan kom je ook uit op de combinatie en kan de ruiter het probleem zijn.
Is de eerste keer niet dat het totaal niet klikt of niet meer klikt tussen ruiter en paard.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:22

Dan zat de combinatie misschien inderdaad niet goed of wist je bijrijder niet goed te rijden met je paard. Veel succes met het zoeken van een nieuwe bijrijder!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:45

Er eerst zelf eens opstappen had je ook de kosten van de ostheopaat kunnen besparen ;)

mavantos

Berichten: 3587
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:52

sevke schreef:
Een osteopaat is geen dierenarts. Ik zou zo iemand ook niet klakkeloos geloven. Is niet de eerste keer dat die de bal ferm misslaan...Bij twijfel, bel je dierenarts.
Enne...jouw paard : jouw rekening.


De osteopaat die naar mijn paard kijkt is wel degelijk ook dierenarts. Dat een osteopaat geen dierenarts is kun je dan ook niet altijd gelijk zeggen.

Gelukkig gaat het nu goed met het paard!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:59

Nee, maar een DA die ook osteopaat is is eerder uitzondering dan regel.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 12:20

sevke schreef:
Er eerst zelf eens opstappen had je ook de kosten van de ostheopaat kunnen besparen ;)



tja achteraf gezien... ik zoek nog steeds een goede glazen bol. Nu heeft ze toch een soort check-up gehad. Als je t paard mocht kennen, t is nogal een stil introvert type dus toen ze zei, oren plat, staartzwiepen, bokken, dat is totaal buiten haar doen dus ik dacht in eerste instantie ook wel dat er ergens misschien iets niet goed zat of er wat was, maar geen idee wat precies.
Ik wou t even afchecken. Tot nu toe gaat het paard nog steeds goed, als de situatie veranderd kan ik alsnog haar eens binnenste buiten laten keren door een DA.

karijn

Berichten: 5400
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Bijrijder beweerd dat paard niet goed loopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:09

Fijn dat deze situatie zich, relatief gezien, eenvoudig heeft opgelost zonder al teveel verdere kosten. Jammer dat je nu dus zonder bijrijder zit maar hopelijk vind je snel iemand weer.
Achteraf een koe in z'n kont kijken noemen wij dat hier in het dorp Sevke.

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:37

Theeglas schreef:
Op zich maakt dit toch niet uit? Stel dat de kosten richting de bijrijdster gaan, dan had dit toch vooraf besproken moeten worden. Je kunt toch niet (nadat je tenslotte zelf de osteopaat hebt gebeld) achteraf nog zeggen 'oh ja, de kosten zijn voor jou'.
Of ben ik nu naïef?


Nee, zeker niet!
Zoiets bespreek je van te voren.

Jammer dat ze gestopt is..

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:47

karijn schreef:
Fijn dat deze situatie zich, relatief gezien, eenvoudig heeft opgelost zonder al teveel verdere kosten. Jammer dat je nu dus zonder bijrijder zit maar hopelijk vind je snel iemand weer.
Achteraf een koe in z'n kont kijken noemen wij dat hier in het dorp Sevke.


Als iemand die met mijn paard rijdt, zou beweren dat hij kreupel loopt is dat het eerste wat ik zou doen. Zelf ken je je paard het beste en voel je direct of er iets mis is. :)