Staart invlechten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 12:12

Ik zat wat foto's te kijken op Bokt van een westernles. Daar zag ik -ook tijdens het rijden, niet alleen op stal of in de trailer- de staarten ingevlochten.
Als totale westernleek vraag ik me af waarom dat gedaan wordt in de western disipline. In de dressuur, springen of rensport zie je dit niet.


Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:15

Nou ik doe het wel eens als de eigenaar niet wil dat ik hem korter knip, maar ikzelf bang ben dat het paard erop gaat staan tijdens een back- up :).

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 12:18

Maar wordt de staart dan zoveel korter door invlechten?

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:19

Vaak inderdaad zodat ze niet op de staart gaan staan - scheelt toch gauw 15-20 cm, met een dikke staart als bij de mijne zeker. Zelf ook uit praktische overweging: merrie met een witte staart, in de zomer is dat váák wassen, in de winter lukt dat niet, dan zit er een vlecht in en ook nog een staartzak ingevlochten.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:20

Ik deed het voornamelijk omdat m'n paard er anders op ging staan. Vergeleken met dressuur/springen/rensport bevatten takken van de westernsport bevatten relatief veel (soms snelle) achterwaartse stukken en scherpe draaien, waar het paard vaak diep zakt met de achterhand. De andere optie is de staart afknippen maar afhankelijk van hoe ver je paard zakt, hou je dan echt een sneu staartje over. Dus dan liever vlechten :)

Sintara

Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:28

Ja en ondertussen vinden ze lange staarten wel weer heel mooi. Bij de springpaarden handelaar waar ik eerst reed knipte we de staarten gewoon lekker kort, zo´n beetje bij de sprong. Maar toen ik dat voorstelde aan western mensen kreeg ik van die hele boze blikken :+ . Vooral als het paard zowel pleasure als andere disciplines doet blijkt het erg gevoelig te liggen

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

rien10
Berichten: 14605
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-18 12:34

Maar ik zie ze er ook vaak mee op stal en in het land staan. Is toch niet comfortabel voor een paard, met vliegen weg zwaaien? Dat worden dan flinke meppen met een ingevlochten staart.

justkid

Berichten: 11815
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:45

Sintara schreef:
Ja en ondertussen vinden ze lange staarten wel weer heel mooi. Bij de springpaarden handelaar waar ik eerst reed knipte we de staarten gewoon lekker kort, zo´n beetje bij de sprong. Maar toen ik dat voorstelde aan western mensen kreeg ik van die hele boze blikken :+ . Vooral als het paard zowel pleasure als andere disciplines doet blijkt het erg gevoelig te liggen


Haha bij pleasure doen ze zelfs wel extensions of een nepstaart om ze maar lager en voller te laten lijken :D
Bij shows zijn de manen en staart los, dan wil je ze mooi lang maar volgens mij gaat er bij de back ups (reining ) dan ook nog wel eens een pluk eruit.
In de training wil je dat voorkomen vandaar de vlecht in de staart.
zwiept wel heel goed hoor, volgens mij werkt het perfect tegen vliegen.

Maar ik deed de vlecht er altijd wel weer uit. Ze heeft ze niet voor niks los gekregen denk ik dan maar.

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:58

Inderdaad om te voorkomen dat het paard op de staart gaat staan tijdens de stop of spin. Heb wel 's flinke plukken eruit zien gaan op wedstrijd! :=
Of om 'm schoon te houden.

Ikzelf knip de staart tot halverwege het onderbeen tot een stukje boven de kogel. En als ik vermoed dat het een rit met intensieve oefeningen gaat worden, wil ik de staart wel 's invlechten. Maar ik doe dat liever niet dan wel ;) paard heeft de staart niet voor niks gekregen.

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:29

rien10 schreef:
Maar ik zie ze er ook vaak mee op stal en in het land staan. Is toch niet comfortabel voor een paard, met vliegen weg zwaaien? Dat worden dan flinke meppen met een ingevlochten staart.

Ik kan niet voor alle paarden praten, maar die van mij slaat (of sloeg, inmiddels bejaarde recreatiepony dus geen vlechten meer nodig) vliegen vrij regelmatig gewoon gericht dood met die vlecht. Overigens mepte ze mij er zo nu en dan ook mee en dat doet wel pijn ja >;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:03

Wij trainen niet meer, maar ik deed een vlecht of knoop om te voorkomen inderdaad dat ze erop gaan staan.

Mijn ene ruin heeft een mega dikke staart die heel snel knoopt. Die vlecht ik nog steeds vaak, maar heel los en laat ene lange pluim over voor de vliegen. Het zou echt vreselijk zijn die steeds uit te moeten pluizen, ook voor hem.
's winters vlecht ik wel lager door.

Mn shet knoopt nooit en laat ik zo hangen. Mijn andere ruin en merrie hebben weinig staart, dus die zijn ook vrij makkelijk te onderhouden.

Bij mn vorige ruin moest ik ook zijn mega manen vlechten. Bij mn andere ruin en shet deed ik het ook standaard. Nu alleen de shet vanwege de warmte.

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:02

Ik heb mijn reining paarden nooit 24 uur met ingevlochten staart staan. Ik vind dat onzin namelijk. Spray liever vaak anti klit middel en kam ze dagelijks.Tijdens de training doe ik er een knoop in als ik met de stops begin.
Op show staat alleen mijn paard met witte staart gevlochten en in staartzak om het schoon te houden. De vossen vlecht ik alleen klein stukje voor het trainen/los rijden.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 17:12

Ik trainde altijd met vlecht. Na de training altijd los.

Mijn jonkie heeft haar staart altijd los uiteraard. Maar mochten op show gaan, gaat er na het wassen en vlecht en een staartzak in. Maar dat is dan maar 1 nachtje.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 10:33

Ik vlecht voornamelijk in de winter, om de staart schoon te houden met rollen in de paddock. Ik knip de staart tot net op de vetlok.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 02:12

Ja, hier ook. Ze stonden voorheen op zwarte grond en als mn ruin dan daarin rolde of lag te slapen, had hij snel klonten in zijn staart hangen.

Ze staan bij ons 24/7 buiten. Nu gelukkig altijd droge zandgrond en laat ze zoveel mogelijk los hangen, maar als ze toch snel klitten/erg vies zijn, doe ik ze losjes in een vlecht en laat een flinke pluim over voor de evt beestjes.
Ik hou ze verder goed bij en doe er goed spul in, maar zand is toch een dingetje.....en ze liggen elke dag te maffen in het zand.

Anastasia24

Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 02:21

Hier wilde ik de staart niét hoger dan de kogel. Is een keer te hoog geknipt, en eerst schrok ik me rot, maar daarna doe ik het altijd op dezelfde hoogte knippen. ( Bij de sprong. ) Ik ben altijd fan geweest van lange manen en staart, maar deze lengte vind ik gewoon perfect, goed voor de vliegen maar komt niet teveel in de modder enz. Ik vlecht nooit, vooral met mijn vlechtkunsten staat het allemaal maar rommelig. Ze heeft een hélé dikke staart, dus misschien scheelt dat ook met het zicht.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:28

Ik knip de staarten bij mn reiners in het showseizoen tot halverwege onder/achterbeen. Best kort dus.Ook tijdens het showen wil je niet dat ze in een back up een pluk er uit trappen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Staart invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:05

Ik knip ze ook iets korter dan dat ''men'' graag ziet, maar niet zo kort als ik vroeger bij springen deed. Groeit best hard. Maar mn ene ruin heeft zo een mega dikke staart, dat het gewoon veel onderhoud vraagt. Als ik 2 dagen niet borstel, is het even werk ondanks goede spulletjes erin.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers