Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bbeens

Berichten: 66
Geregistreerd: 26-03-16
Woonplaats: Hasselt(Overijssel)

Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-18 19:15

Hoi,

Ik overweeg om mijn 4 jarige quarter merrie in training te zetten. Ik heb haar nu bijna een jaar. Ze was al zadelmak gemaakt met 2 jaar(er kon iemand opzitten) maar was niet bevestigd.

Toen ik haar vorig jaar kreeg zijn we de training weer van voorafgaan begonnen, alsof ze nog nooit een zadel op had gehad. Mijn trainer is heel rustig met haar begonnen, halverwege ben ik aangesloten. Dit totaal 2 maand, echter vanwege ziekte en andere vervelende omstandigheden, zit hier een onderbreking tussen. Ik heb het laatste half jaar veel grondwerk gedaan, met af en toe rijden in de bak en bos afgewisseld. Omdat een trainer helaas niet bij mij in de buurt zit en intensief lessen ivm reiskosten erg kostbaar en het gewoonweg niet voor mijn trainer mogelijk is vaker dan 1x per week te komen, zit ik in overweging om haar in training te zetten. Met als doel dat ze goed bevestigd wordt in alle gangen en misschien zelfs de beginselen van wat manoeuvres van een spin, stop rollback etc. Maar de basis is eerst het belangrijkst. Ik heb niet de ervaring om dit zelf te doen.

Nu is mijn grote vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met in training zetten van hun paard en tips voor goede trainers.
Er zijn namelijk meerdere mensen die mij dit afraden, omdat het een illusie zou zijn, dat wanneer ik mij paardje weer terugkrijg ze voor mij ook goed te rijden is. Je stopt er geld in, de trainer bereikt dingen met haar, kan haar goed rijden maar ga ik daar ook profijt van hebben ? Mijn paardje is niet makkekijk en heeft een karakter dat ze je altijd uitprobeert. En ik moet zelf ook nog veel leren.

Het allerliefst zou ik samen in training gaan. Bv samen een trainingsweek. Ik weet bv dat de Silverranch bootcamps aanbied maar dit is een groep, waarvoor mijn paardje gewoon nog te weinig ervaring heeft om aan deel te nemen.

Graag hoor ik jullie ideeen, reacties en adviezen!

Groetjes,

Bianca
Laatst bijgewerkt door bbeens op 17-04-18 19:25, in het totaal 2 keer bewerkt


BigOne
Berichten: 38192
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:21

Paard in training zetten is vaak niet het probleem maar zoals iemand al aangaf, dan komt ze terug en kun je er nog niets mee. Een B ruiter is een B ruiter ook al zit hij op een GP paard. Samen in training is een veel betere optie, gewoon brutaal zijn en trainingsstallen die goed bekend staan aanschrijven of er een mogelijkheid is om een week te komen en dan twee keer per dag een privéles krijgen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

UnknownC
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:43

Je kan idd beter samen trainen, dus bv jij lest 2x per week en de trainer rijdt er ook nog een aantal keer op.
Ik weet niet van waar jij bent, maar ik heb goede ervaringen met Angelique Ferdinandus.
Angelique zelf is ook heel rustig en ze let ook goed op houding van mens en paard.
:)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:47

Ik heb daar zelf goede ervaringen mee, een trainingsweek bij een goede trainer. Dat was 5 dagen lang 2x per dag een uur les, mijn ponybeest en ik samen. Aan het eind van de week ben je allebei een gebakje maar dan kan je weer even vooruit.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 01:11

Groen + groen werkt niet!
Mijn advies, zet haar inderdaad in training (minimaal 3 maanden) en kijk dan dat je bv iedere week een les neemt op je eigen paard om te leren hoe je haar moet rijden. En verder dat de trainer dus doorrijd.

Mijn ervaring is, met meerdere paarden en verschillende trainers, dat het super belangrijk is dat die eerste maanden goed verlopen. Als daar iets mis gaat (omdat jij bv niet goed weet wat je moet doen met een groen paard) blijf je daar de rest van het paard z'n rijcarriere last van hebben.
Investeer in een goede solide basis en je kan er altijd op terugvallen!

100% Reiner

MissYvette4u

Berichten: 2984
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 08:51

Ik heb ook goede ervaringen. Trainer maakte mijn paard zadelmak. Zodra het kon, kreeg ik 2x per week les op hem en trainde ze hem de andere dagen. Na de trainingsperiode ging ik regelmatig met mijn paard naar haar toe om te lessen.

bbeens

Berichten: 66
Geregistreerd: 26-03-16
Woonplaats: Hasselt(Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 18:20

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik er een combi van moet maken. In training
en halverwege instappen. 2 x per week lessen is dan hopelijk genoeg. Ik woon zelf vlakbij Zwolle en mijn paardje staat (nog) in Drenthe. We zitten voor western echt in de verkeerde regio helaas! Alles zit op ruim een uur rijden.

2 x per dag lessen lijkt mij voor mijn paard teveel!?

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:55

Waarom zou 2x per dag lessen teveel zijn? Het ligt eraan wat je gaat doen. Goede trainers houden het niveau en de conditie van de combinatie die ze les geven in de gaten. Ik kan mijn trainer eens benaderen of zo'n trainingsweek bij haar op locatie voor jou een optie zou zijn? De locatie is in Drenthe, tussen Meppel en Hoogeveen.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

bbeens

Berichten: 66
Geregistreerd: 26-03-16
Woonplaats: Hasselt(Overijssel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-18 19:33

Maflinger_S schreef:
Waarom zou 2x per dag lessen teveel zijn? Het ligt eraan wat je gaat doen. Goede trainers houden het niveau en de conditie van de combinatie die ze les geven in de gaten. Ik kan mijn trainer eens benaderen of zo'n trainingsweek bij haar op locatie voor jou een optie zou zijn? De locatie is in Drenthe, tussen Meppel en Hoogeveen.


Inschatting van mijn jonge paardje, ik vind het vrij heftig klinken maar misschien heb ik dat mis. Nu ben ik wel heel benieuwd wie jou trainer is?

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:47

Ik heb met stal genoten de eer gehad een les bij rieky young op haar paarden te mogen rijden. En wij reden er zo op weg, inclusief spin, rollback stops etc. En dat als leken, zijn allen dressuur ruiters
Dus ik denk dat je er zeker profijt van hebt. Nu zijn ze bij rieky wel mega goed aan de hulpen en super bevwstigd hoor dat wel

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:55

Ik zou zeker in training zetten aanraden. Liefste een die het paard door rijd en zodra het kan een paar keer per week lest. Dan kan de trainer alles bevestigen en jijzelf leren hoe met jouw paard om te gaan.

Ook vind ik een frisse blik nooit verkeerd. Mijn paard komt iedere jaar een maand in training. Puur voor puntjes op de I en gewenning dat er ook ens iemand anders op zit.

Be happy eat a snackkie

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:58

Mijn trainer is Paulette Zorn, van Equidact in Koekange.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:23

Paar keer per week les is nou ook weer niet nodig hoor. Zou hem lekker weg brengen en de eerste maanden alleen de trainer er op en pas als het paardje goed bevestigd is zelf op beginnen te lessen.
En wat betreft reistijden, alle goede trainers zitten ver weg. Daar ontkom je niet aan.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

bbeens

Berichten: 66
Geregistreerd: 26-03-16
Woonplaats: Hasselt(Overijssel)

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 11:01

Bedankt voor de reacties allemaal. Het is voor mij nu zeker dat ik haar in training zet en mijn doel is dan 2 x per week lessen en indien mogelijk een trainingsweek/weekend o.i.d.

Nu is de vraag waar. Mijn paardje is ook nog eens erg gevoelig, dus ik moet heel specifiek opzoek. Ze kan bv. niet tegen voordroog en helaas voeren de meeste trainingsstallen dit... Er zijn stalleen waarbij ik dan eigen hooi mag meebrengen maar dat is ook een hele opgave, dus heeft niet de voorkeur.
Ik heb al 1 afspraak staan om te gaan kijken en heb het idee om bij nog 2 te kijken. De eerste afspraak heeft mijn paardje op 2 jarige leeftijd in training gehad, dit vind ik een voordeel, zij kent mijn paardje al. Helaas zit deze wel het meest ver weg van de opties die ik nu heb.

Mocht iemand nog een een goede trainingsplek weten hoor ik het graag!

gaucho

Berichten: 9516
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:31

Krista Rehorst zit denk ik nog redelijk in de buurt bij jou. Niet persoonlijk ervaring mee, maar heb haar wel vaker zien rijden en lijkt mij een vriendelijke ruiter.

Life begins at the end of your comfortzone.

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 07:01

Krista is inderdaad een aanrader! Ik heb in de tijd dat ze in Zuid-Limburg zat zeer regelmatig bij haar gelest. En zeker een vriendelijke ruiter die het ook nog eens goed op de ruiter over kan brengen en niet alleen op het paard.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaring gezocht over paard in training zetten (reining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:17

Wij hebben verschillende paarden op training bij verschillende trainers. Mijn tip: zoek een trainer die bij jou en je paardje past en kijk daarbij niet naar de afstand. Onze ene trainer zit op 1u40 min rijden van bij ons, de andere op 1u20min. Gaan lessen vraagt dus heel wat planwerk, maar dat hebben we ervoor over.

Born to slide, forced to work


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers