Westernrijden feedback online?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsefield
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-23

Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-23 21:04

Ik heb een idee…

Ik zou graag (als beginnend western ruiter) soms wat tips en aanwijzingen (feedback) willen krijgen van een ervaren western-ruiter. Maar dan ‘online’.

Mijn Tinker merrie is al eerder western bereden door haar vorige eigenaresse.

Ik heb voorheen altijd dressuurwedstrijden gereden (tot en met Z dressuur). Maar nu lijkt het mij leuk om Western te rijden.

Ik dacht er aan om te beginnen met Patterns van Horsemanship walk-trot niveau L5.
Als mijn paard en ik het een beetje fatsoenlijk kunnen laten zien, dan kunnen we eens meedoen aan een virtuele wedstrijd of wedstrijden op locatie. Gewoon voor de lol.

Maar ik zou graag soms even mijn (beginners-vragen) willen stellen aan iemand en dat iemand soms even meekijkt, zonder helemaal naar mij toe te hoeven komen op locatie.

Mijn idee was om sommige stukken van mijn training te filmen en op te sturen naar iemand die daar even kritisch naar wil kijken. (Graag opbouwende kritiek, ;) )
Ik zou dan een filmpje (of stukjes daarvan) met een maximum van 20 minuten kunnen opsturen, of zo.

Wie zou wel eens een (paar) keer willen meekijken met mij?
(Iemand met ruim voldoende ervaring in de westernsport in de richting van Horsemanship en/of Western Trail)



Ben benieuwd!



Afbeelding

Horsefield
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 12:54

Jammer dat er geen reacties zijn.

Of kan iemand mij vertellen of er ergens een ander forum is waar ik westernruiters online kan ontmoeten en waar ik bovenstaande vraag meer zou kunnen leggen?

Voor de feedback en hulp (online) wil ik best betalen. Dat hoeft heus niet gratis, zeker niet als je western-instructeur bent.

Alvast heel veel dank als je de moeite neemt om te reageren.

Dank je wel.

dioni

Berichten: 823
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:03

Ik weet niet waar je woont, maar er zijn ook western instructeurs die bij jou kunnen komen. Er staat een lijst op de site van de wran. Misschien wil een van hun ook wel ook wel on line wat doen.

Horsefield
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 13:08

dioni schreef:
Ik weet niet waar je woont, maar er zijn ook western instructeurs die bij jou kunnen komen. Er staat een lijst op de site van de wran. Misschien wil een van hun ook wel ook wel on line wat doen.


Dank voor je reactie!

Ik kan inderdaad wel even vragen of iemand wat online wil doen. Dank voor de tip.

Maar zou er niet een ervaren Westernruiter dat willen doen? Zoals dat soms gebeurd op een stal met stalgenootjes? Dat was eigenlijk mijn idee. Maar dan virtueel.

Ik kwam op dag idee omdat er ook virtuele wedstrijden worden georganiseerd, dus blijkbaar is het wel enigszins mogelijk om ‘virtueel’ feedback te geven naar aanleiding van een filmpje.

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 13:18

Wat je zoekt is denk ik instructie. En dat blijft altijd handiger op locatie natuurlijk. Er zijn ook instructeurs die naar je toe komen dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
Als je regelmatig les hebt kun je vaak die persoon ook best eens tussen twee lessen door bellen bijvoorbeeld als je ergens tegenaan loopt.

Horsefield
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 13:58

Kimvicious schreef:
Wat je zoekt is denk ik instructie. En dat blijft altijd handiger op locatie natuurlijk. Er zijn ook instructeurs die naar je toe komen dus dat zou ook nog een optie kunnen zijn.
Als je regelmatig les hebt kun je vaak die persoon ook best eens tussen twee lessen door bellen bijvoorbeeld als je ergens tegenaan loopt.


Nee ik zoek eigenlijk gewoon een westernruiter die het leuk vind om even met mij mee te kijken, zoals dat vaak op een stal met stalgenoten gaat.

Of als diegene ook behoefte heeft aan deze feedback dan doe ik dat zelf ook met alle plezier. Ben zelf al meer dan 20 jaar ORUN dressuurinstructrice (zelf ook meerdere paarden getraind van groen tot Z-niveau) en Centered Riding Practitioner Level 1. (Dit zeg ik niet om te pochen, maar om een beter beeld te schetsen waar ik behoefte aan heb. )

Maar op het gebied van Westernrijden zijn vele dingen nog nieuw. Mijn paard is al western gereden voordat ik haar kocht.
Het gaat dus echt om het western rijden en bijvoorbeeld de gewoontes en de do’s en dont’s als je een keertje aan een virtuele wedstrijd mee wil doen of zo.

Uiteraard zal ik, als ik echt serieus verder wil gaan met Westernrijden, een professionele western instructeur inschakelen. (Ik ken al een goede instructeur die mijn paard ook al kent door de lessen met mij maar ook met mijn paard en haar vorige eigenaresse).

Als er toch iemand is die als westernruiters onder elkaar virtueel feedback wil geven, dan houd ik me nog steeds aanbevolen.

Oh ja en als je denkt: “waarom koop je dan een western afgericht paard?”
Toen ik haar drie jaar geleden kocht heb ik dus ook westernlessen gehad, maar toen had ik niet echt meer ambities om meer over western te leren, maar de belangrijkste reden waarom ik dit paard heb, is om er lekkere ritjes mee te rijden in het bos. En mijn dochter van 8 leert erop rijden.
Maar nu lijkt het me leuk om iets meer te leren over Westernrijden en misschien deelname aan de virtuele wedstrijden.

Ik weet het, ik denk nu een beetje ‘out of the box’, maar dat moet toch kunnen. :D ;)

Veel dank voor het meedenken!

_/-\o_ :)

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Re: Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 17:33

Ik wil best mee kijken, maar ik ben een zelf slechts amateur ruiter.

Horsefield
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 21:09

juniper schreef:
Ik wil best mee kijken, maar ik ben een zelf slechts amateur ruiter.


Superleuk! Ik stuur je dit weekend wel even een privé berichtje. Als jij een amateur ruiter op western gebied bent, dan weet je er vast wel meer over dan ik. *\o/*

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:26

Ik weet dat Natascha Holtrop online lessen/feedback heeft gedaan tijdens de corona periode. Misschien als je haar benaderd dat ze dit wel kan doen.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 11:31

Nickolay schreef:
Ik weet dat Natascha Holtrop online lessen/feedback heeft gedaan tijdens de corona periode. Misschien als je haar benaderd dat ze dit wel kan doen.

Jaimy verkerk ook volgensmij!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 12:05

Zoals ik lees zoek je een "gewone" western ruiter die je tips kan geven? Ik denk dat je die niet gaat vinden of er komt iemand met zelf nog niet zoveel ervaring en dan heb je er echt niet zoveel aan.

Het probleem in de western is dat mensen een professionele status krijgen als ze lesgeven of training en de meeste recreanten willen dat niet. Dat heeft dus effect op wat je moet starten.
Dan kan iedereen wel roepen dat niemand dat weet, of ik zou dat niet vertellen, maar daar kan je natuurlijk nooit op vertrouwen en dat is het voor een tipje links of rechts niet waard.

Als iemand echt gaat lesgeven brengt het ook iets op en is het een bewuste keus.

Jamie Verkerk doet het professioneel en is gewoon goed, netjes en eerlijk en heeft al vanaf de jeugd ervaring.

Als je zelf veel paard gevoel hebt, zou ik aanraden om echt wat meer lessen te nemen nu met het paard waar je mee verder wil. Dan zou je de principes moeten begrijpen en kan je ook werken aan waar je op gewezen wordt.
Maar dat ligt echt een beetje aan jezelf. Ik weet ook hele ervaren ruiters met dressuur niveaus die ontzettend veel moeite hebben met d eoverstap en tegen dingen aan blijven lopen.

Voor de een is het heel logisch en voor de ander ene hele omslag, ligt dus aan je scholing en manier van scholing.

Persoonlijk dacht ik altijd goed dressuur les gehad te hebben, maar ik liep wel tegen dingen aan. Een tijd weer engels gereden en daarna een korte tijd niet kunnen rijden. Na die pauze en omdat ML nog wel western reed, pakte ik het beter op.

Mijn dressuur is er veel beter van geworden. Ik gaf al engels les en later ook jaren western les gegeven, maar soms overlapte het elkaar.
Ik heb jaren geleden al eens gedacht aan online begeleiding en iedereen kon me tussendoor altijd bellen, maar ik vind persoonlijk contact en ernaast staan toch beter en fijner.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-23 19:16

Ik heb even na zitten denken over je vraag en ik denk dat ik iets niet snap eigenlijk. Wil je nou les of niet?
Of wil je vooral voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Want heel eerlijk: tips van stalgenoten hebben mij eigenlijk nooit veel gebracht, goede les daarentegen... juist een heleboel. En als jij beginner bent in het western rijden, dan is les juíst een goed idee. Sommige dingen werken nu eenmaal net even anders en dan is het echt een meerwaarde als er iemand naast je staat en direct kan anticiperen op wat er gebeurt, zodat je de training succesvol af kunt sluiten.
Maar goed, ik begrijp heel eerlijk gezegd ook weinig van proefgericht gaan rijden zoals jij nu wilt. Eerst de basis op orde, het proefje is niets meer dan een check. Zowel bij dressuur als bij western.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 09:33

Wil je feedback van foto's of van filmpjes? Want dat maakt ook heel veel uit.
Daarnaast is online feedback altijd achteraf in zo'n geval. Directe feedback is les.

Er is veel overlap tussen Engelse dressuur en western, maar er zijn ook dingen net even anders.

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: België

Re: Westernrijden feedback online?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 13:43

Hoi, ik wil graag met je meekijken, ik rijd 30 jaar western en heb veel showervaring mbt oa horsemanship en trail.
Ik kan je best wel het een en ander vertellen over je houding in hms en aandachtspunten in trail :)
Stuur maar even een pb'tje dan spreken we wat af?